רשות ני"ע עורכת בירור מינהלי לגבי חברת נקסט ג'ן של הראל הרשטיק

הבירור נערך בחשד למספר אירועים שונים הקשורים לדוחות המיידיים של נקסט ג'ן בין השנים 2020-2023 • החברה מנוהלת ע"י המנכ"ל והרוצח המורשע הראל הרשטיק והיו"ר וראש המטה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי
רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

חברת נקסט ג'ן  הבורסאית, בניהולם של המנכ"ל והרוצח המורשע הראל הרשטיק והיו"ר וראש המטה לביטחון לאומי לשעבר יעקב עמידרור, הודיעה היום (ג') כי רשות ניירות ערך מקיימת בירור מינהלי לגבי החברה. הבירור נערך בחשד למספר אירועים שונים הקשורים לדוחות המיידיים של החברה בין השנים 2020-2023.

נקסט ג'ן נסחרת לפי שווי של 8.2 מיליון שקל, לאחר שמנייתה איבדה 97% מערכה מאז השיא שרשמה בתחילת 2021. המניה נמצאת בהשעיית מסחר מתחילת מאי, לאחר שנקסט ג'ן לא הגישה דוחות כספיים עבור שנת 2023. 

המפקח על הבנקים על חלוקת הדיבידנדים: "זו החלטה עסקית של כל בנק"
S&P מזהירה: "ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית"

המיזוג תקוע 

נקסט ג'ן מנסה כבר ארבע שנים, ללא הצלחה, למזג לתוכה את חברת סנט טק שהקים הרשטיק עוד כשריצה בכלא את עונשו בגין רצח לוכד הנחשים יעקב סלע. החברה, העוסקת באבחון מחלות בנשיפה, עוררה עניין כשביקשה לפתח מכשיר לאבחון בנשיפה של מחלת הקורונה.

עד היום החברה לא הצליחה לבצע את המיזוג למרות משך הזמן שעבר, שהוא חריג מאוד בעסקאות מסוג זה. המיזוג תקוע בעיקר משום שהחברה שלא הצליחה לקבל את אישור רשות ניירות ערך לתשקיף שאותו עליה להגיש כחלק מן העסקה. הרשות דרשה את התשקיף, משום שהמיזוג מהווה הצעת מניות למשקיעי סנט טק, שהם מעל 35 משקיעים. החברה הגישה מספר טיוטות תשקיף, אך לא הצליחה לקבל אישור במשך כל התקופה. 

שני בירורים במקביל

בהודעתה של נקסט ג'ן היום - המתפרסמת כחלק מדרישה חדשה יחסית של הרשות מחברות לחשוף בירורים מינהליים המתנהלים בעניינן - נמסר כי למעשה מתנהלים שני בירורים מינהליים נגד החברה במקביל, עניין שגם הוא חריג. האחד קשור לאישור טיוטת התשקיף, והשני קשור לאי-גילוי פרטים בנוגע לפעילות של סנט טק וכן אודות הפרות נוספות של חוק ניירות ערך, כך מסרה החברה.

בשנים שעברו מאז הצהירה נקסט ג'ן על כוונתה להתמזג עם סנט טק, היא הודיעה גם על בדיקת מספר כיווני פעילות נוספים, אך אלה לא יצאו לפועל. בתחילת אפריל הודיעה החברה על בחינת אפשרות למזג לתוכה חברה בשם סייף גנאז, שפיתחה טכנולוגיה לשיוך כלי נשק לבעליהם. מניית החברה עלתה אז 20% בעקבות ההודעה, בה נמסר כי הסכם מפורט צפוי להיחתם תוך 14 יום, וכי השלמת העסקה צפויה עד סוף הרבעון השני. מאז לא חל עדכון בנושא.

אף שהחברות טרם התמזגו, נקסט ג'ן העמידה מספר הלוואות לסנט טק, ומועד ההחזר נדחה מספר פעמים, עד שבמרץ השנה הודיעה נקסט ג'ן כי אין לסנט טק אפשרות להחזיר את ההלוואה. הוחלט כי לאור הקושי באישור התשקיף והקושי במיזוג, נקסט ג'ן תבחן אפשרות לרכוש את סנט טק, במקום להתמזג עמה. 

דמויות מוכרות 

הסיפור המתמשך של סנט טק מערב מספר דמויות מוכרות נוספות בציבוריות הישראלית. פרופ' שמואל שפירא, לשעבר ראש המכון הביולוגי, מונה למנהל הטכנולוגיות בחברה, אך אולץ לעזוב לאחר שנדרש לתקופת צינון מעבודתו במכון, ששיתף פעולה עם החברה.

פרופ' זאב רוטשטיין, לשעבר מנכ"ל בית החולים הדסה ולפני כן מנכ"ל שיבא, מונה לראש הוועדה המדעית המייעצת של החברה.

אבי בן טל, לשעבר מנכ"ל רשת 13, גיבש קבוצה של משקיעים שהשתלטה על דירקטוריון החברה הבורסאית, וטען בשיחה עם גלובס כי הוא מבקש "לנער" את החברה, אך לאחר מאבק שליטה קצר מול הרשטיק, כעת בן טל כבר אינו בעל עניין בחברה, ואילו הרשטיק מחזיק בה 5%.