זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

בעלי חברת הנדל"ן המניב סאמיט הפך השבוע לבעל המניות הגדול ברשת תחנות הדלק, כשסאמיט הגדילה החזקותיה ל-16% וכבר מונה לדירקטור • האם אנחנו בדרך לשידור חוזר של נוסח האחים אמיר?

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: יח''צ
זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: יח''צ

זוהר לוי, בעלי חברת הנדל"ן המניב סאמיט, הפך ביום שני לבעל המניות הגדול ביותר בחברת הדלק פז נפט , באמצעות סאמיט . במסגרת העסקה לוי העלה את החזקותיו בפז מ-9.3% ל-16% בתמורה ל-247 מיליון שקל, עקף את החזקות המוסדיים בחברה והפך הלכה למעשה לסוג של בעל שליטה בחברה ללא גרעין שליטה. העובדה שהלוי שילם פרמייה של 9% בעסקה, רק מחדדת את הכוונות שלו להעמיק את ההשפעה בחברת תחנות הדלק ורשתות הקמעונאות.

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi 
אחרי חצי שנה: ביהמ"ש אישר את הסדר החוב בחנן מור 

לפי ההערכות מי שבעיקר מכרה את המניות היתה חברת כלל ביטוח שהחזיקה ערב העסקה ב-9.3% מפז. פז מכרה ללוי מניות בסכום מוערך של כ-180 מיליון שקל. את מכירת המניות הכוללת ביצע לידר ברוקראג'. גופים מוסדיים בולטים נוספים בפז הם חברות הביטוח מנורה, מגדל, הראל והפניקס. כאשר לצידן נמצאים גם בתי ההשקעות מיטב ומור.

לוי רכש את מניות פז בפרמיה של 9%

לוי רכש את מניות פז לפי שער של 365 שקלים למניה, מדובר בפרמיה של 9% ביחס לשער הבסיס שבו פתחה מניית פז את המסחר. העסקה עצמה בוצעה מחוץ לבורסה, כאשר בתום יום המסחר במניות פז הן עלו בשיעור של 7.5% במחזור ער של 11.5 מיליון שקל ולמחיר של 359.7 שקלים, עדיין נמוך בשיעור נמוך מהמחיר לפיו נמכרו המניות ללוי. שווי השוק הנוכחי של פז נאמד ב-3.8 מיליארד שקל.

המהלך של לוי נמצא באוויר בשוק ההון מזה תקופה. לפני כחודשיים זינקה מניית פז ב-12% במחזור חריג של 18 מיליון שקל, לאחר שנודע שלוי קיים מגעים לא מחייבים עם המוסדיים שמהם השתמע כי הוא רוצה להגיע להחזקה של 20% בפז. לאחר הרכישה הנוכחית מידי כלל ביטוח מגיע לוי לעמדה חזקה יותר בדירקטוריון החברה, אשר למרות שהיא לא הופכת אותו לבעל שליטה פורמלי, היא עדיין הופכת אותו לבעל המניות הגדול ביותר.

נראה כי מאז שהצליחו האחים יוסי ושלומי אמיר להפוך כך לבעלי הבית בשופרסל, על ידי רכישת 24.99% ממניותיה מהמוסדיים, מנסים אנשי עסקים ללכת במתווה דומה שיבצר את כוחם בחברות ציבוריות שהתנהלו ללא גרעין שליטה. האחים אמיר לבסוף נאלצו להשית על עצמם את הוראות הדין לבעלי שליטה, לאחר שיח וסיג רשות ניירות ערך.

המוסדיים בחלק מהמקרים מעוניינים ב"איש חזק" בדירקטוריון, משום שהם סולדים בשנים האחרונות יותר ויותר ממקרים של שלטון מנהלים. מאחורי הקלעים התבטאו לא מעט מנהלי השקעות מוסדיים נגד כוח מופרז שצברו מנהלים בחברות ציבוריות והם ניסו, לעתים בהצלחה, להראות לאותם מנהלים את הדרך החוצה. לפעמים בעזרתם של בעלי מניות דומיננטיים.

פז היא חברה ציבורית ללא גרעין שליטה מזה מספר שנים, כאשר בשנה שעברה ביצעה פיצול של בית הזיקוק שלה באשדוד לחברה ציבורית נפרדת (בז"א ). המהלך נעשה באמצעות חלוקה בעין של מניות בז"א לידי המוסדיים. צעד זה מאפשר למעשה את רכישת המניות המאסיבית על ידי סאמיט של לוי ביתר קלות, שכן כעת אין צורך באישור רגולטורי סבוך שהיה נדרש בעבר כשפז החזיקה בבית הזיקוק.