איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות השירותים לוהטות פתאום, בעיקר בזכות צימאונה של הבינה המלאכותית לחשמל • משקיעים שרגילים לחשוב על המגזר כמנומנם ובטוח צריכים להבין שהמשחק השתנה

אילוסטרציה: Shutterstock
אילוסטרציה: Shutterstock

מניות של חברות חשמל נחשבות שנים להשקעות האפרוריות־איטיות־אך־היציבות תמיד - ומושכות משקיעים שמעדיפים הכנסה מובטחת לטווח ארוך על פני צמיחה ורווחים מהירים.

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה
תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם
מארה"ב, דרך הודו ועד אוסטרליה: רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים

למרות זאת, מניות שירותי התשתיות (Utility) השאירו לשאר השוק אבק בחודשים האחרונים. המניות ה'משעממות' הללו הפכו לפתע להימור על התחום הכי נוצץ בשוק: בינה מלאכותית. זאת מאחר ש־AI דורשת כוח מחשוב רב, ומחשבים צורכים הרבה חשמל.

עקב כך, משקיעים המחפשים הכנסה וערך עשויים למצוא עצמם כעת מחזיקים במניות שהן פעילות הרבה יותר מכפי שהיו בעבר.

"ה־AI תפסה את השוק בסערה", אומר דאגלס סימונס, מנהל תיקים של קרן הנאמנות Fidelity Select Utilities שמנהלת 1.2 מיליארד דולר. "ההכרה בכך שמניות שירותים הן חלק ממשחק הבינה מלאכותית נעשתה לאחרונה רווחת יותר בקרב משקיעים מהציבור".

וכך פתאום, כאילו מישהו הרים את המתג, נדלק הזרקור על המניות האלה. כפי שציינה השבוע חברת המחקר Bespoke Investment Group, שלוש מתוך חמש המניות עם הביצועים הטובים ביותר השנה במדד S&P 500 הן בתחום שירותי תשתיות: Vistra, Constellation Energy ו־NRG Energy. ויסטרה שעלתה ב־143% התעלתה אפילו על אנבידיה, "מלכת הבינה המלאכותית", ו־Constellation שעלתה ב־85% נמצאת ממש אחריה.

עבור משקיעי מניות שירותים, זה ממש כמו לילה ויום. השנה שעברה הייתה חשוכה לחלוטין - מדד השירותים של דאו ג'ונס איבד 7.2%, בעוד שה-S&P 500 עלה ב־26.3% (כולל דיבידנדים) - הביצועים השנתיים הגרועים ביותר של מניות שירותים מאז 1999.

חלק מהבעיה היו ריביות גבוהות יותר, אשר לא רק הגדילו את עלויות המימון של חברות שירותים, אלא הפכו את המניות שלהן לפחות אטרקטיביות ביחס לאג"ח.

אך גם לפני 2023 התחום לא האיר פניו למשקיעים. ההתמוטטות המרהיבה של PG&E, ענקית האנרגיה והתשתיות, ב־2017-2018 גרמה למשקיעים לחשוש שחברות חשמל עומדות בפני סיכונים הולכים וגדלים בעולם מתחמם.

מניות שירותים עלו בממוצע רק 6.6% בשנה במהלך חמש השנים שהסתיימו ב־31 בדצמבר האחרון, בעוד מדד S&P 500 עלה ב־15.7% מדי שנה.

כולם מתחברים לחשמל

עסקי אספקת החשמל לא צמחו בעשורים האחרונים, משום שמגמות שימור וטכנולוגיה יעילה יותר הפחיתו את הצריכה. ארה"ב ייצרה מעט פחות חשמל ב־2021 מאשר ב־2007, על פי מנהל המידע של מחלקת האנרגיה של ארה"ב.

אולם כעת, הצורך באנרגיה חזר לגדול. בשיחת הרווחים של NextEra בחודש שעבר העריכו בחברת האנרגיה המתחדשת כי הביקוש לחשמל מצד דאטה סנטרים בלבד יגדל ב־15% בשנה עד סוף העשור.

אך פרט לבינה המלאכותית, לעלייה המהירה בביקוש לחשמל בכל רחבי ארה"ב ישנם שלושה גורמים מרכזיים, אומרת מריה פופ, מנכ"לית פורטלנד ג'נרל אלקטריק, חברת החשמל הגדולה ביותר באורגון.

הגורם הראשון הוא תחיית הייצור המקומי לאחר עשרות שנים של יבוא. גורם שני הוא הפריחה בייצור המוליכים למחצה, שזכה לדחיפה הודות לתמיכה ממשלתית. אך הרחבת מרכזי הנתונים (דאטה סנטרס), "המונעת על ידי תיאבון ה־AI שאינו יודע שובע", היא הגורם הצומח במהירות הרבה ביותר לביקוש לחשמל בתעשייה, אומרת פופ.

מניות שירותים הן פתאום לוהטות כל כך עד שהן משפיעות על הביצועים של קרנות בפלחי שוק רחבים יותר. כך לדוגמה שתי הקרנות הנסחרות המתמחות במניות מניבות הכנסה: iShares Select Dividend ו־iShares Core High Dividend, עלו בשלושת החודשים האחרונים ב־9.6% וב־7.2% בהתאמה, מעט יותר מהשוק.

כמעט מחצית מהפער בין התשואות שהשיגו שתי הקרנות לאחרונה מיוחסת למניות שירותים בלבד, אומר דניאל פרינס, ראש ייעוץ מוצרי iShares בחברת ניהול ההשקעות בלקרוק. Select Dividend, ש־28% מנכסיה הם מניות שירותים, קיבלה מהן דחיפה משמעותית. Core High Dividend, שרק 9% מנכסיה הם מניות שירותים, לא עמדה בקצב.

כמו שעלו יכולות ליפול

עם זאת, מניות השירותים עדיין לא חזרו לרמה בה היו בסוף 2021, כשלאחר שספגו מכות כה קשות אשתקד הן עדיין זולות באופן משמעותי משוק המניות בכללותו. כך מדד ענף השירותים של דאו ג'ונס, U.S. Utilities Index, נסחר במכפיל 17 לרווחים הצפויים בשנה הקרובה בעוד ה־S&P 500 נסחר לפי מכפיל 20.

כך שאין כאן בועה בינתיים. אולם משקיעים מוכווני הכנסה, הרגילים לחשוב על חברות חשמל כעל 'התעשיות המנומנמות והבטוחות תמיד', צריכים להבין שהמשחק השתנה.

"כסף חם" תמיד עוקב אחר ביצועים חמים. לאחר שמשקיעים משכו כ־4 מיליארד דולר מתעודות סל של שירותי תשתיות במהלך השנה האחרונה, הזרם היוצא הזה בוודאי יהפוך למבול של כסף חדש אם המניות יישארו חמות.

ומניות שיכולות לעלות ב־15% ויותר בחודש, כפי שעשו מניות שירותים רבות מאז אמצע אפריל, יכולות גם לרדת ב־15% או יותר בחודש - ועל המשקיעים המסורתיים בתחום להיות ערוכים לכמה זעזועים בדרך.