אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock
אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

חודש אפריל היה חודש לא טוב עבור החוסכים לפנסיה ובקופות הגמל וההשתלמות. המסלולים הכלליים סיימו אותו עם ירידה ממוצעת של כ-1.5% ובמסלולי המניות הירידה אף הייתה כפולה עם ממוצע של כ-3%. במקביל, המסלולים שעוקבים אחרי מדד ה- S&P 500 רשמו גם הם תשואה שלילית, של כ-2% בממוצע, אך הם עדיין מציגים תשואה יוצאת דופן מתחילת השנה של כ-10%.

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון 
אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל 

במסלולים הכלליים של קרנות ההשתלמות, מי שהצליחו למתן את הירידות בשוקי ההון בעולם באופן המוצלח ביותר היו בתי ההשקעות אלטשולר שחם ומור. אלטשולר שחם, שבלט גם בחודש מרץ, הציג את התשואות השליליות הקטנות ביותר בשני המסלולים: 1.12% במסלול הכללי ו-2.31% במסלול המניות. מור מיד אחריו עם תשואה שלילית של 1.13% במסלול הכללי ו-2.6% במניות. גם מנורה מבטחים בלטה לחיוב עם תשואה שלילית של 1.24% במסלול הכללי ושל 2.68% במסלול המניות. חברת הפנסיה והגמל של הפניקס הצליחה גם היא למתן באופן יחסי את הירידות בשוקי ההון, כשהיא רושמת תשואה שלילית של 1.26% ו-2.87%, בהתאם.

עם זאת, יש לציין כי מדובר בחיסכון ארוך טווח ולכן יש לבחון תשואות לטווחים ארוכים יותר. כאן, כשבוחנים את התשואות המצטברות בשלוש השנים האחרונות, אלטשולר שחם, למרות היותו בצמרת בשנה האחרונה, עדיין בפיגור משמעותי אחרי המתחרים. בעוד הממוצע במסלולים הכלליים עומד על 12.1%, אלטשולר שחם מציג תשואה מצטברת של פחות מ-5%. במסלול המנייתי הפער בין הממוצע (13.7%) לאלטשולר שחם (5.3%), אף גדול יותר

לעומתם, מי שהתברג בשנה שעברה בצמרת, בית ההשקעות אנליסט, החל את השנה לא טוב ביחס למתחרים, כשהוא מציג באפריל תשואה שלילית של 1.78% במסלול הכללי וכמעט 3.5% במסלול המניות. הסיבה לכך היא העדר נכסים לא סחירים שרושמים בחודשים האחרונים סוג של ריקברי על השערוכים הנמוכים שנעשו אשתקד ועכשיו משלימים פערים. אנליסט, כמו ילין לפידות, נהנו מהעדר המשקולת הזו כששוק המניות הסחיר זינק, אך כעת המדיניות הזו נמצאת בעוכריהם.

שוקי המניות בארץ ובעולם סיכמו חודש שלילי

התשואות השליליות במוצרי החיסכון מגיעים כאמור לאחר חודש בו נרשמו ירידות שערים בשוקי המניות בארץ ובעולם, וירידות שערים באיגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות בישראל.

בשוק המניות בארץ, מדד ת"א 35 ירד ב-3%, מדד ת"א 90 ירד ב-4.4% ומדד ת"א 125 ירד ב-3.6%. בארה"ב, הדאו ירד ב-5%, מדד ה-S&P 500 ירד ב-4.2% ומדד הנאסד"ק ירד בשיעור של 4.4%.

כאן נזכיר כי מסלולי ה-S&P 500 נהנו בחודש החולף מהגנה בשל התחזקות הדולר אל מול השקל, וכך למרות שהמדד ירד ביותר מ-4%, המסלולים הציגו תשואה שלילית של כ-2% בלבד.

באירופה נרשמה מגמה שלילית מעט מתונה יותר כשה-DAX הגרמני ירד ב-3%, ה- CAC הצרפתי ירד ב-2.7% וה-Eurostoxx 50 ירד ב-3.2%. מדד הניקיי היפני שפתח את השנה בסערה ירד בשיעור חד של 4.4%.

גם באג"ח הקונצרני והממשלתי המקומיות נרשמה מגמה שלילית. התשואות של מדדי תל בונד 20, 40 ו-60 נעו בין 0% ל-0.3%-. איגרות החוב הלא מדורגות עלו בשיעור של 0.3%. מדד אג"ח קונצרני כללי נותר ללא שינוי. מדד איגרות החוב הממשלתיות ירד ב-1.1%, כאשר איגרות החוב הצמודות למדד ירדו ב-1% ואיגרות החוב השקליות ירדו ב-1.4%. איגרות החוב עם ריבית משתנה עלו ב-0.8%.