פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 408 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ
פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

בשלהי אפריל נחתם בצרפת "הסכם מסגרת" בין הממשלה לבין תעשיית הרכב המקומית וקבוצות עסקיות שונות, במטרה להגדיל פי ארבעה את מכירות כלי הרכב החשמליים במדינה עד שנת 2027. במסגרת ההסכם מתכוונת ממשלת צרפת להשקיע כמיליארד וחצי יורו בהגדלת התמיכה ביצרני הרכב המקומיים, בהקמת פסי ייצור חדשים לכלי רכב חשמליים וסוללות, בהארכת הסובסידיות ללקוחות ובהקמת מאות אלפי נקודות טעינה.

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך 
בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע 

בישראל לעומת זאת התבשרנו השבוע כי במסגרת הקיצוצים התקציביים המתגבשים, בוחן האוצר אפשרות להקטין או לבטל את הטבות המס על רכב חשמלי מהשנה הבאה.

למרות ההבדל התהומי בהתייחסות של שתי המדינות למחויבות הסביבתית, יש להן מכנה משותף מרכזי: בשתיהן חדירת הרכב החשמלי עדיין רק בתחילתה, ולמעלה מ-80% מהלקוחות מעדיפים עדיין לרכוש כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית.

המשמעות המעשית היא שיצרני הרכב הצרפתים ימשיכו להשקיע בפיתוח כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית. זו עשויה להיות בשורה טובה ל"פליטי" שוק הרכב החשמלי בישראל, שעתידים לעמוד בפני עליית מחיר חדה, איבוד הטבת האגרה השנתית ומס נסועה.

אחת ממכוניות הבנזין החדשות בשוק היא פיז'ו 408 החדשה, שפותחה במקור כרכב מונע בנזין ופלאג-אין. גרסה חשמלית תופיע רק בעתיד.

עיצוב חיצוני

חיצונית נראה שמעצבי ה-408 ניסו לקלוע לכמה נישות שוק פופולריות בעיצוב אחד. היא ממזגת אלמנטים עיצוביים של קרוס-אובר, קופה וסטיישן, ואף שאין לה בלעדיות בתחום - סיאט קופרה פורמנטור ושברולט "טראקס", למשל, אימצו את הרעיון לפניה - הביצוע מוצלח.

יש לה פרופיל צד דינמי, שזורם לאחור ומתרומם לעבר זנב ספורטיבי עם חלון צר ודלת אחורית נטויה בחדות. תפיחות הגלגלים בולטות ומרווח הגחון מוגבה נוסח רכבי קרוס-אובר. החרטום מציג גריל גדול ומחורר בצבע הגוף, פנסים צרים ונאים ומכסה מנוע מוצק והעיצוב עוטף ממדים מכובדים, עם אורך של 4.68 מ' ורוחב 1.85 מ'. העיצוב והנוכחות הם נקודת חוזק של הרכב.

פנים הרכב

הרצפה מציבה את הנהג ונוסעיו מעל קו הראייה של מכוניות סדאן מקובלות. המרחב מלפנים נעים והמושבים הקדמיים הרחבים יכולים לאכלס ברווחה נוסעים גבוהים.

המושב האחורי רחב דיו לשלושה מבוגרים ומרווח הרגליים טוב מאוד בזכות בסיס גלגלים באורך 2.79 מ'. נוסעים מאחור שגובהם 1.8 מ' פלוס יגלו שהתקרה די קרובה לראשם.

קווי העיצוב הפנימיים נאים לעין ולא שגרתיים, אך למרבה הצער המעצבים הצרפתים התעקשו להפגין מקוריות גם בתחום השליטה והנדסת האנוש. התוצאה שנויה במחלוקת, בלשון עדינה. ההגה הקטנטן והאליפטי מתאים יותר למכונית ספורט קטנה מאשר למכונית סאלון גדולה ומכובדת, וממוקם נמוך - כדי לצפות בלוח המחוונים צריך להסתכל "מעליו". נהגים שרגילים לסידור המקובל יידרשו להסתגלות.

מולטימדיה ומצלמות

גם לוח הפיקוד המשני, שמימין לנהג, מצויד בממשק גרפי לא שגרתי, ואף שיש כמה מתגי מגע פיזיים לקיצורי דרך, עדיין צריך לנבור בתפריטים כדי לשלוט במזגן למשל. למרבה המזל אפשר לעקוף את מערכת ההפעלה באמצעות העלאת מערכת אנדרואיד לרכב מהטלפון. המעצבים ויתרו גם על מוט הילוכים המקובל לטובת מתג קפיצי קטן וגם זה מטרד, אם כי הוא כבר די נפוץ בתעשייה.

תא מטען

תא המטען מכיל נפח מכובד של 536 ליטר, ואף שהמסגרת הצרה יחסית שלו מגבילה את רוחב ההטענה, הוא עמוק ומרווח מספיק עבור ציוד נופש משפחתי מלא.

מנוע וצריכת דלק

ה-408 החדשה מוצעת באירופה גם עם בחירה בין שתי מערכות הנעה פלאג-אין מתקדמות (ובקרוב עם הנעה חשמלית לגמרי), אולם אופציות הפלאג-אין לא מיובאות בשל מחירן הגבוה. מערכת ההנעה היחידה בישראל היא מנוע הטורבו-בנזין המוכר והוותיק של פיז'ו עם שלושה צילינדרים בנפח 1.2 ליטר והספק של 130 כ"ס. מנוע כזה נראה בחירה די מוזרה עבור מכונית מהפלח הגדול הזה, והטרטור האופייני של שלושה צילינדרים בעת האצה חזקה או התנעת בוקר קרה לא נשמע יוקרתי במיוחד. אבל זה רכב לא כבד יחסית ובתנאי אמת יחידת הכוח מפתיעה לטובה, עם תאוצות מכובדות מסל"ד נמוך, קצב צבירת מהירות מספק גם בעליות ושיוט רגוע ונינוח למרחקים ארוכים. את האופי המחוספס של המנוע מעדנת היטב תיבה אוטומטית טובה בת 8 מהירויות, שהיא אולי לא הכי זריזה שפגשנו אבל תמיד מוצאת את ההילוך הנכון.

הבונוס העיקרי של המנוע הקטן הוא החיסכון בדלק; היצרנית נוקבת בצריכה ממוצעת של 16.6 ק"מ לליטר, ובפועל נהגים רגועים יוכלו להגיע ל-14-15 ק"מ לליטר, נתון מרשים למכונית גדולה ללא הנעה היברידית ויתרון לא מבוטל בתקופה שבה ליטר דלק נושק ל-8 שקלים. במיוחד עבור ציי רכב.

על הכביש

אף שנראה לעתים שרוב תעשיית הרכב "העממית" דחקה את ההנאה מנהיגה ואת החיבור בין הרכב לנהג לתחתית סולם העדיפויות, הצרפתים עדיין לא הרימו ידיים, וגם ה-408 שומרת על הגחלת. אחרי שמתרגלים - אם מתרגלים - להגה הקטן והמוזר, מתוגמלים בהיזון חוזר טוב ובתגובה מהירה ומדויקת לפקודות ההיגוי.

נטיית הגוף בפניות מהירות מבוקרת ולמרות הממדים המכונית יודעת לרקוד באלגנטיות גם על פיסות אספלט צרות, מפותלות ומשובשות בדרכים צדדיות. נוחות הנסיעה יותר נוקשה ממה שהתרגלנו לקבל במכוניות משפחתיות מצרפת, אבל המתלים עדיין חוסמים את רוב המהמורות בדרכן לתא הנוסעים. במחלקת הקרוס אובר יש מרווח גחון של 19 ס"מ, שמאפשר לדלג בקלות יחסית על מדרכות גבוהות. קרוב לוודאי שלא תהיה לרכב בעיה גם לצלוח דרכים לא סלולות, אבל כמובן שזה לא רכב לאתגרי שטח.

מחיר

ה-408 התייקרה מאז נחתה אצלנו בשנה שעברה אבל גם כיום, עם תג מחיר התחלתי של 185 אלף שקל, היא עדיין אופציה די ייחודית וייצוגית למשפחתיות ההיברידיות ולדגמי הקרוס-אובר הפופולריים, שמחירם נסק לשמיים בשנה האחרונה. היא מרווחת, מושכת מבטים, חסכונית ובנויה היטב, ואף אחד לא יידע שבחרטום שלה שוכן מנוע קטנטן. מ־0 ל־100 קמ"ש

חלק מהמתחרות

שברולט טראקס

במחיר של 157-161 אלף שקל, הטראקס ניצב על בסיס גלגלים של 2.7 מ'. יש לו עמדת פיקוד דיגיטלית מודרנית ומנוע 1.2 ליטר טורבו-בנזין בהספק 139 כ"ס

שברולט טראקס / צילום: יח''צ
 שברולט טראקס / צילום: יח''צ

קופרה פורמנטור

185 אלף שקל עולה גרסת הבסיס" עם עיצוב אטרקטיבי, תא נוסעים איכותי ומאובזר ומנוע 1.5 ליטר טורבו בנזין עם 150 כ"ס, שמאיץ מאפס ל-100 ב־8.9 שניות

קופרה פורמנטור / צילום: יח''צ
 קופרה פורמנטור / צילום: יח''צ