גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר
תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

תקציב הסובסידיה של המדינה בתחבורה הציבורית גדל עם השנים וכולל השקעה של 10 מיליארד שקלים בשנה לנסיעות אוטובוסים ברחבי הארץ, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות לנוסעים. אלה ממשיכים להמתין זמנים ארוכים לאוטובוסים שמדלגים על תחנות או שכלל לא יוצאים מתחנות המוצא, מתמודדים עם חוסר אמינות בלוחות הזמנים ולעתים עם נסיעה איטית ומייגעת באוטובוסים ישנים רועשים ומקרטעים. בעיה מרכזית טמונה במערך התמריצים שמקבלות מפעילות התחבורה הציבורית במכרזים שאליהן הן ניגשות ברחבי הארץ, אשר מתעדפים באופן מובהק מחיר זול על פני איכות, ומעודדים "מרוץ לתחתית". 

בלעדי | אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות
בלעדי | בתע"א רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

לצד זאת, הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות לשנת 2023 שהתפרסמו לאחרונה מצביעים על תחום רווחי ויציב שזוכה להגנות שונות מטעם הממשלה - שמקטינה את הסיכון לחברות הללו. כעת, בארגון לובי 99 קוראים למשרדי האוצר והתחבורה לשנות את מבנה המכרזים כדי להביא להשבחת התחבורה הציבורית.

הסיכונים - על הממשלה

בתחילת שנות ה-2000 משרד התחבורה הוציא לדרך רפורמה בענף ואת פתיחתו לתחרות, כשעד אז אגד ודן שלטו במרביתו. מאז חולקה הארץ לאשכולות אזוריים ויותר מ-20 חברות מתחרות על הפעלת התחבורה בהם, כשמשרד התחבורה קובע את מסלולי האוטובוסים ותדירותם והחברות מגישות הצעות כספיות.

עידן מועלם, מנכל החברה הממשלתית לתיירות / צילום: יח''צ

בשנים האחרונות קרנות הון דוגמת קיסטון וג'נריישן וכן חברות ענק כמו אלקטרה רכשו חברות תחבורה ציבורית, באופן שיכול להעיד על האטרקטיביות של השוק.

במשרד התחבורה התגאו במהלך השנים בהתייעלות בשירות, תקציב הסובידיה גדל באופן משמעותי מאז ועשרות אלפי קילומטרים של נסיעות נוספו. למרות זאת, ההטבה בשירות לא מורגשת בקרב משתמשי הקצה שחווים את התחבורה הציבורית מדי יום.

חלק הארי של הבעיה נעוץ במחסור בתשתיות: נתיבים יעודיים לאוטובוסים ומסופי תחבורה ציבורית לא מוקמים עקב התנגדות מצד ראשי רשויות מקומיות שמעדיפים לעתים פתרונות פופוליסטים. בחברות התחבורה הציבורית טוענים שהבעיה נעוצה גם במחסור חמור בנהגים, ומגלגלים את הכדור למשרדי הממשלה שמתבקשים להשתתף בהעלאת שכר, כפי שאכן נעשה בתקציב המדינה בהיקף של כ-300 מיליון שקלים.

ואולם אין די בכך, מערך התמריצים המעוגן במכרזים מביא למרוץ לתחתית שמחייב את החברות להציע הצעות זולות שהן מתקשות פעמים רבות לעמוד בהן, וזאת לצד דיווחים למשקיעים על רווחים ויציבות - שכן משרד התחבורה לוקח על עצמו את הסיכונים דוגמת התייקרות דלק ושכר.

כך, בארגון לובי 99 מסבירים במכתב שהפנו למשרדי האוצר והתחבורה כי מקור העיוות הוא במתן ניקוד גבוה מדי להצעה כספית וניקוד נמוך מדי למדדי השירות. גם מבקר המדינה העלה נקודה זו בדוח נרחב על התחבורה הציבורית שפורסם ב-2019.

הבעיה מתחדדת נוכח העובדה שקרנות השקעה וחברות ציבוריות רכשו את המפעילות במינוף גבוה שהכביד על הרווחים של החברות הרוכשות. בארגון כתבו כי "בעלי המניות של אותן חברות מצפים לתשואה מקסימלית. בנוסף, לרוב החברות שרכשו את המפעילות יׁש החזקה צולבת בעסקים נוספים בתחום התחבורה (כמו חברות היסעים, מוסכים, מכירת חלפים וכו'), מה שמעלה עבורן את כדאיות הזכייה במכרזים להפעלת אשכולות תחבורה ציבורית, תוך שהן שואפות למקסם את הרווחים שלהן גם בעסקיהן האחרים".

בארגון טוענים כי אותו מרוץ לתחתית במכרזים משקלל בתוכו את הקנסות שמטיל משרד התחבורה על אי עמידה בתנאי הזיכיון, וכי החברות מסתמכות על כך שלאחר הזכייה משרד התחבורה יאפשר להן שלא להעניק את השירות שאותו התחייבו לתת. ואכן, בשנים האחרונות שירות האוטובוסים דולל בשל מחסור בנהגים בהסכמה בין המפעילות ובין משרד התחבורה.

אין מקום לתמרון

ההצעה הכספית במכרזים זוכה ל-52 נקודות, והיא לא מותירה מקום לתמרון. בארגון מציעים להפחית במחצית את מספר הנקודות המוענקות על ההצעה הנמוכה ביותר ולהעלות במקומו מדדי שירות, שלהם מוקצים רק 18 נקודות, בעוד שהארגון מציע להעלותו ל-40%. בנוסף, בארגון מציעים להגדיל את שיעור הקנסות המוטלים על החברות על אי ביצוע נסיעות ועל איחורים.

לפי ההסכמים בין החברות למשרד, שיעור אי ביצוע נסיעות של יותר מ-2.5% והקדמות ואיחורים בשיעור של 6% הם בבחינת הפרה יסודית של ההסכם המהווה עילה לביטולו - אלא שלא נעשה שימוש מעולם בסמכות זו.

מבקר המדינה קבע בדוח שפרסם בשנת 2019 כי ב-18 אשכולות מתוך 24 בוצעו חריגות. בנוסף, חברה שמבצעת הפרה יסודית שכזו יכולה להמשיך ולהתמודד במכרזים אחרים ואף לזכות. בלובי 99 מצביעים על כך שהמכרז להפעלת התחבורה הציבורית בשרון הוקדם לנוכח אי שביעות הרצון מפעילות חברת מטרופולין, אלא שהחברה זכתה גם במכרז החדש.

בנוסף מציעים בארגון לקבוע כי עלות שכר הנהגים והשמירה על תנאים הוגנים יוטלו באופן בלעדי על החברות ולא על המדינה. גם בסוגייה זו ניתן לטפל באמצעות שינוי תנאי המכרז, כשחלק מהתוכנית העסקית המוצגת צריכה להתייחס לשכר ראוי לנהגים שתזכה בתוספת ניקוד. בארגון מציעים גם לבטל את מענקי העידוד להכשרת נהגים חדשים, לנוכח העובדה שישנם 80 אלף נהגים בעלי רישיון ומתוכם רק 16 אלף מועסקים בפועל בחברות.

יעל שכטר-סיטמן, מלובי 99 אמרה לגלובס כי "המשמעות היא שהציבור מממן מפעילות פרטיות, שמשיאות רווחים על חשבון השקעה בשירות. מניתוח שערכנו לדוחות הכספיים של מפעילות האוטובוסים עולה תמונה מקוממת: המפעילות נהנות מרווחיות יציבה של 12%-13% בשל הכנסה תזרימית מבוססת ק"מ נסועה שאינה תלויה בכמות הנוסעים, והן עובדות בסיכון אפסי לאור ההגנות שמספק להן משרד התחבורה. אין להן כל תמריץ להגיע ליעד של גידול בכמות הנוסעים ולכן גם לא נראית הקלה בעומס הגובר בכבישים".

שוק מתגמל

חברת אלקטרה דיווחה בדוחותיה כי שווי המוניטין שלה עומד על כ-240 מיליון שקל בגין פעילות התחבורה הציבורית וההיסעים של אלקטרה אפיקים. היא רכשה את השליטה באפיקים בתמורה ל-74 מיליון שקל בשנת 2021. לפני מעט יותר משנה הושלמה רכישה נוספת בתחום כשקרן קיסטון רכשה 60% ממניות אגד, ובדוחותיה היא מדווחת על שיפור בביצועיה העסקיים.

ביוני 2023 פנתה אגד לבית המשפט לאישור חלוקת דיבידנד על סך חצי מיליארד שקל מאחר ועומדת במבחן חדלות הפירעון, אך לא במבחן הרווח. בפברואר 2024 ניתנה הודעה מוסכמת עם משרד התחבורה להפחתת הדיבידנד ל-350 מיליון שקל.

מדוחות קרן ג'נריישן עולה כי חברת בון תור חילקה דיבידנד בסך של 15 מיליון שקל, ובשנתיים האחרונות פעילותה סיפקה יותר מ-80 מיליון שקל בדיבידנדים לבעלי המניות.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "שיפור השירות בתחבורה הציבורית עומד בראש סדר העדיפויות ובימים אלו נערכים דיונים מקצועיים על אופי המכרזים, במטרה לשפר, לייעל ולהבטיח דרכם רמת שירות מיטבית לנוסעים. מפעילי התחבורה הציבורית הפועלים במסגרת המכרזים הם בעלי שיעור רווחיות נמוך משמעותית מזה שצויין. בנוסף המפעילים נושאים שורה של סיכונים תפעוליים כדוגמת: הכשרה וגיוס נהגים, תחזוקת אוטובוסים, מהירות מסחרית, שינויים בתנאי ההפעלה (אירועים מיוחדים, הפגנות וכד'). בנוסף, כ-7% מההכנסות מבוססות על תמריצים מנוסעים".

עוד כתבות

ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק עם חיילים בברלין. ''ציר של מדינות העובדות כדי לערער דמוקרטיות'' / צילום: Associated Press, HENRY NICHOLLS

"תוספת תקציב הביטחון הגדולה זה 30 שנה": בריטניה מפתחת נשק לייזר ואת הטנק הראשון שלה

ראש ממשלת בריטניה הודיע לפני שבועיים על הגדלה משמעותית של תקציב הביטחון במדינה וסימן בבירור את האיום: "רוסיה, איראן וסין עובדות יחד כדי לעצב מחדש את הסדר העולמי" ● מלבד ארה"ב, ההוצאות הצפויות יהפכו את בריטניה למדינה שהוציאה הכי הרבה על ביטחון בשנה הנוכחית מבין חברות נאט"ו

מחשב העל Israel-1 של אנבידיה

העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?

התוכנית להקמת מחשב־על לאומי עברה גלגולים רבים מאז שנכללה בהמלצות ועדת הבינה המלאכותית ב־2021, וטרם נבחר זכיין או מיקום ● זאת בזמן שהצרכים והדרישה לתשתיות מחשוב רק הולכים ומתעצמים בעידן ה־ChatGPT ● בינתיים, לוואקום הממשלתי נכנסים יזמים פרטיים

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם נתניהו וגלנט לא יוכלו לטוס לחו"ל? כל המשמעויות של ההחלטה הדרמטית המסתמנת

התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הגיש היום בקשה להוצאת צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט ● מה המשמעות של צווי המעצר, מי יכריע בבקשה, ומה הסיכוי שהיא תתקבל? ● גלובס עושה סדר

ג'יימי דיימון, מנכ''ל ג'י.פי מורגן / צילום: Associated Press, Michel Euler

הפרישה קרובה מתמיד: מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב הפתיע את השווקים

"לוח הזמנים הוא כבר לא חמש שנים", הפתיע המנכ"ל הוותיק של ג'יי.פי מורגן ג'יימי דיימון את משתתפי פגישת המשקיעים השנתית ● דיימון צפוי להשאר בבנק כיו"ר ומחליפו יגיע ככל הנראה מתוך הבנק ● דיימון בן ה-68 מנהל את הבנק כ-20 שנה, ומניית הבנק השיאה בתקופתו 700%

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

שלמה פילבר / צילום: יוסי זמיר

עורך דינו של נתניהו החל לייצג את עד המדינה פילבר בשימוע; הפרקליטות: "ניגוד עניינים"

עו"ד עמית חדד, המיצג את נתניהו בתיק 1000, הודיע לצוות התביעה כי הוא ייצג את עד המדינה שלמה פילבר בשימוע ● בתגובה הודיע צוות התביעה כי לעמדתם מדובר בניגוד עניינים מובהק ● חדד דחה את הטענה: "עדותו של פילבר הסתיימה לפני שנתיים, אין לו השפעה על ההליך, והאינטרסים של נתניהו ושל פילבר אינם מנוגדים"

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

ההחלטה הפתאומית: פרטים חדשים מאחורי הודעת התובע בהאג

בחודשים האחרונים התקיים שיח דיסקרטי וחריג בין גורמים ישראלים לבין צוותו של תובע בית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג, כרים חאן ● בארץ הופתעו מההודעה החריגה והתקדימית של חאן, שהיה אמור להיפגש עם גורמים מקצועיים שיציגו לו כיצד פועלת ישראל בהתאם לדין הבינלאומי במלחמה בעזה

אילוסטרציה: Shutterstock

איך הפכו מניות השירותים לתחום שמדליק את השוק האמריקאי

מניות שירותי התשתיות - חשמל, גז ומים, שנחשבות שנים להשקעה אפרורית אך מניבת תשואה בטוחה - לוהטות מתחילת השנה ● זאת בעיקר על רקע הצורך האינסופי של יישומי הבינה המלאכותית בחשמל ● אולם כמו כל מגזר שהופך רותח, גם כאן אפשר להיכוות

יהודה ושומרון / צילום: Shutterstock, dominika zara

מסתערבים פתחו באש במבצע בג'נין: עשרות מחבלים נפגעו

שני לוחמים במילואים נפצעו קשה ברצועת עזה • צה"ל חיסל את מפקד מערך הרקטות והטילים בגזרת החוף בארגון הטרור חיזבאללה  • ביידן: "מה שישראל עושה בעזה הוא לא רצח עם" • שני כטב"מים יורטו בלילה באזור אילת - המיליציות הפרו-איראניות בעיראק קיבלו אחריות • פיקוד המרכז של צבא ארה"ב: יותר מ-569 טון של סיוע הומניטרי נמסרו דרך המזח הזמני בעזה  • עדכונים בולטים

חברת BYD הסינית. מנעה מחוקרי נציבות האיחוד האירופי גישה למידע חיוני? / צילום: ap, Ng Han Guan

ארה"ב לא לבד: גם באירופה רוצים לחסום את כלי הרכב החשמליים מסין

תהליך הפוליטיזציה של תעשיית הרכב הוקצן לאחר שארה"ב הטילה מכסים על כלי רכב חשמליים וסוללות מסין - ואירופה סימנה שבכוונתה להצטרף למגמה ● בישראל, גובר החשש בשוק הרכב שהממשל האמריקאי יעצור בקרוב את המכירות והשת"פים מול הסינים

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

מגמה מעורבת בתל אביב; מניות נייס ואו.פי.סי אנרגיה עולות ב-2%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ● או.פי.סי אנרגיה תקים לאינטל תחנת כח ● חוזה גדול לאלביט ממשרד הביטחון ● זוהר לוי, בעל השליטה בסאמיט הופך לבעל המניות הגדול בפז ● IBI: "ללא התאמות מצד הממשלה, צפוי גירעון של לפחות 8%-7.5% ● וגם, בגולדמן סאקס אומרים שהמושג "שבע המופלאות" צריך לצאת לגמלאות

מוחמד בן סלמאן, השליט בפועל של סעודיה / צילום: Reuters, HANS LUCAS

ארה"ב: התקדמות משמעותית במגעים לנורמליזציה בין סעודיה לישראל

צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • התרעת צבע אדום הופעלה הבוקר בשדרות, לא דווח על נזק או על נפגעים • היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב נפגש עם נתניהו, הרצוג, גלנט, הנגבי ודרמר - כדי לדון על המלחמה בעזה • גלנט: "מזהים את השפעת המבצע ברפיח, יודעים איפה בכירי האויב. מחויבים להרחבת הפעולה הקרקעית" • כל העדכונים

אולפני הרצליה / צילום: דוד שי, מתוך ויקיפדיה

אפריקה, תדהר ולוזון זכו בקרקע בהרצליה תמורת כ־142 מיליון שקל

שלוש החברות זכו בשטח של 3.8 דונם שהיה ברשות רמ"י, כחלק מהתוכנית להפיכת אולפני הרצליה למתחם מגורים ● הן היו המציעות היחידות במכרז, והצעתן גבוהה בכ־20 מיליון שקל ממחיר המינימום ● מדובר באותו מתחם שבו הן מקדמות בנייה ל־350 יח"ד

כרים חאן, התובע הראשי בבית הדין הפלילי הבין-לאומי / צילום: AP-Mary Altaffer, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המסר המסוכן של האג: אין הבדל בין מנהיג טרור למנהיג דמוקרטי

כרים חאן, התובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, התייצב בפני המצלמות והודיע לראשונה בראיון ל-CNN על כוונתו להעמיד לדין את ראשי חמאס מחד ואת נתניהו וגלנט מאידך ● הניסיון ליצור השוואה בין הצדדים הוא מסוכן למעמד הדמוקרטיה

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

בניין בית הדין הפלילי הבין־לאומי בהאג / צילום: Shutterstock

"בקשה שערורייתית": תגובות חריפות בעולם נגד החלטת התובע בהאג

"אין שום הקבלה או שוויון בין ישראל לבין חמאס. אנו נעמוד תמיד עם ישראל נגד האיומים על ביטחונה", אמר נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, לאחר שהתובע הכללי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דרש הוצאת צווי מעצר לרה"מ נתניהו ולשר הביטחון גלנט ● גם בריטניה, צ'כיה ואוסטריה יצאו נגד ההחלטה

מבצעי האשראי שמציפים את שוק הדיור/ צילומים: דרור מרמור, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חברות יפשטו רגל ומה יקרה למחירי הדירות: התחזית של כלכלני S&P מעלות

איך משפיעים מבצעי ה־80/20 על התזרים של חברות הנדל"ן למגורים, ועד כמה ההתחדשות העירונית משמעותית ● רגע לפני עונת הדוחות, כלכלני S&P מעלות בחנו את הנושאים הבוערים בשוק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

חברת דירוג האשראי S&P מזהירה: "ההתאוששות הכלכלית של ישראל תהיה איטית"

S&P צופה לישראל צמיחה ריאלית של 0.5% בשנת 2024 ● בחברת דירוג האשראי מסבירים כי סיכון האשראי נותר גבוה לאור "הידרדרות היחסים של ישראל ובעלות בריתה הקרובות" וכן הפוליטיקה הפנימית הלא ברורה אחרי ש"גנץ איים לעזוב את קבינט המלחמה"