בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% • סולאראדג' בשפל של 5 שנים • מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים • למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% • ליתיום אמריקס צללה ב-25% • טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% • נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo
וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

המסחר בוול סטריט ננעל הלילה במגמה מעורבת. נאסד"ק ירד ב-0.5%, S&P 500 ב-0.2%, הדאו ג'ונס נסגר ביציבות. 

דומה שהתסריט חזר על עצמו גם היום. בשלושת הימים האחרונים, המדדים פתחו בעליות, וכשנדמה היה שכך יהיה בשארית שעות המסחר, דברים השתנו ואלו ננעלו בירידות. 

ענקית הסטרימינג נטפליקס פרסמה לפני זמן קצר את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של 2024. החברה דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר, ובכך עקפה את תחזיות האנליסטים שעמדו על 9.27 מיליארד דולר לעומת 8.16 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד.

בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 5.28 דולר למניה, ועקפה את הצפי המוקדם שעמד על 4.52 דולר למניה ולזינוק של 56% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. בצל הדוחות, מניית נטפליקס   יורדת ביותר מ-3% במסחר המאוחר.

החברה סיפקה תחזית מאכזבת לרבעון  השני בו צופה החברה הכנסות של 9.49 מיליארד דולר, צמיחה של 1.2% לעומת הרבעון הזה, האנליסטים צפו הכנסות של 9.53 מיליארד דולר ברבעון השני. בשורת הרווח מצפה החברה ל-4.68 דולר למניה, מעט מעל צפי האנליסטים, 4.54 דולר. 

22:42

מדד השבבים (SOX) יורד היום בכ-1.5%. למעט אנבידיה  שעולה במעט, יתר מניות השבבים רושמות ירידות - מיקרון טכנולוג'י , אינטל , Arm , טייוואן סמיקונדקטור  ועוד. 

21:58

דומה שהתסריט חוזר על עצמו. בשלושת הימים האחרונים, המדדים פתחו בעליות, וכשנדמה היה שכך יהיה בשארית שעות המסחר, דברים השתנו ואלו ננעלו בירידות. נאסד"ק ו-S&P 500 לאחר ארבעה ימים של ירידות, הדאו סיים בירידה ב-7 מתוך 8 ימי המסחר האחרונים.

כך גם עתה, המסחר שנפתח אחר הצהריים בעליות, עובר עתה לירידות. נאסד"ק יורד ב-0.5%, S&P 500 ב-0.1%, הדאו ג'ונס בירידה קטנה. 

תשואת האג"ח הממשלתית לעשר שנים עולה כעת ב-5 נקודות בסיס ל-4.64%. בנוסף, הריבית על ההלוואות ל-30 שנה עלה לראשונה השנה מעל ה-7%. 

21:11 

סולאראדג'  יורדת היום במסחר ונסחרת בשפל של כחמש שנים. החברה תדווח את תוצאותיה הרבעוניים בתחילת מאי. 

בינואר הודיעה החברה המפתחת פתרונות טכנולוגיים לתעשיית האנרגיה הסולארית על פיטורי ענק, צעד מתבקש למדי בחברה, שסובלת מחולשה בתוצאותיה ברבעונים האחרונים על רקע שינויים בתעשייה שבה היא פועלת. ההיקף הגדול יחסית של המפוטרים תפס את הכותרות: 900 עובדים, המהווים 16% ממצבת כוח האדם, מתוכם 550 בישראל. 

אירוע חציית הביטקוין מתקרב בצעדי ענק והמטבע עצמו עולה כעת ב-2.5% ונסחר ב-62,880 דולר למטבע.  מחר או בשבת, יתרחש אירוע נדיר ומשמעותי בעולם הקריפטו - חציית הביטקוין. האירוע מתקיים אחת לארבע שנים, ומאז הקמת המטבע הוא חל שלוש פעמים בלבד. 

המטרה העיקרית של החציה היא צמצום מספר המטבעות החדשים בשוק, וכך למנוע שחיקה בערכו. מאז יצירת הביטקוין ב-2008, המשקיעים ראו בו גם כהגנה מפני אינפלציה ומפני המדיניות שמכתיבות ממשלות ובנקים מרכזיים, שמדפיסים כסף. רבים מתומכי הקריפטו מפקפקים בשיטה זו. 

20:23

מחיר החוזה העתידי ליולי על הקקאו מזנק בכ-10% ולשיא כל הזמנים, זוהי הפעם הראשונה שחוצה את רף ה-11,000 דולר לטון. מתחילת השנה זינק המחיר ב-160%. 

אלה חדשות רעות לצרכנים, אם יצרניות השוקולד ימשיכו לגלגל עליהם את העלויות או ימכרו חפיסות קטנות יותר או שיש בהן פחות שוקולד. חג הפסחא הקרב הוא תקופת שיא בצריכת שוקולד, והפער בין שוק הסחורות לשוק הקמעוני פירושו שעיקר ההשפעה על הקונים עוד לפנינו. ארגון הקקאו העולמי צופה למחסור של עד כדי 375 אלפי טונות, עליה של 405% לעומת השנה שעברה. 

20:03

טראמפ מדיה  שלחה מסר לבעלי המניות שלה ובו איך להימנע מכך שהמניה תושאל לאלה שמוכרים אותה בחסר - כלומר שמהמרים על ירידה במחיר המניה. הודעת מניעת המכירה בחסר שעלתה באתר החברה הקפיצה אתמול את מחיר המניה בכ-18%, עלייה דומה לזו של היום.

מניית החברה ירדה בחדות מאז שהחלה להיסחר בסוף מרץ וב-20% בשבוע שעבר, בדומה ליומיים הראשונים של המסחר השבוע.

19:19

ליתיום אמריקס קורפ. צוללת ב-25% במסחר לאחר שדיווחה על הנפקת מניות בהנחה משמעותית. החברה גייסה 275 מיליון דולר ב-5 דולר למניה. החברה שבסיסה בוואנקובר, קנדה מציעה את המניות בהנחה של 25%. 

בכסף שהתקבל תקדם החברה את פיתוח המכרה ומפעל העיבוד במעבר תאקר, סמוך לקצה הדרומי של הקלדרה בנוואדה. המכרה נחשב לאחד המבטיחים בארה"ב להפקת ליתיום. ליתיום הוא החומר הבסיסי המשמש למצברים שמשמשים את המכוניות החשמליות, פאנלים סולאריים וטורבינות רוח. במסגרת מאמצי ארה"ב להשתחרר מהתלות בסין, הציעה הממשלה הלוואה של 2.3 מיליארד דולר לחברה. 

18:42

דוח התעסוקה החלש בארה"ב הפיח אופטימיות בשוק המניות - מדד ה-S&P עולה כעת ב-0.5% בתקווה להתאושש מכמה ימי ירידות וירידה של 1% מתחילת השבוע, כך גם לגבי נאסד"ק שעולה ב-0.4% ירד בכ-3% מתחילת השבוע וכנראה זה יהיה השבוע הרביעי ברציפות שמדד הטכנולוגיה ננעל בירידה שבועית. 

ישראליות בוול סטריט: דריו הלת' , חברת המיכשור הרפואי הישראלית הודיעה היום על שני הסכמים חדשים לאספקת הפתרונות לניהול מצבים כרוניים של החברה לשני מעסיקים, החל מהרבעון השני של 2024. 

שני המעסיקים, חברת אספקה לאומית וארגון חינוך אזורי, בחרו בחבילה הקרדיו-מטבולית של דריו כדי לסייע בשיפור תוצאותיהם של עובדים המתמודדים עם מצבים בריאותיים בתחום הקרדיו-מטבולי, ובכללם: סוכרת, טרום-סוכרת, יתר לחץ דם וצרכי ניהול משקל, כמו גם תמיכה למטופלים ב-GLP-1.

המסחר באירופה ננעל בעליות, זה היום השני ברציפות. המדדים המובילים, דאקס, קאק ופוטסי עלו ב-0.3%. 

17:18

מאקרו ארה"ב - ירידה במכירות הבתים הקיימים ל-4.19 מיליון לעומת צפי של 4.2 מיליון ולעומת 4.38 מיליון בחודש שעבר, זוהי הירידה הגדולה ביותר מזה שנה, 4.3%. הסיבה המרכזית לירידה היא הריבית על המשכנתאות. 

16:57

נטפליקס תפרסם היום את תוצאותיה הרבעוניות. מניית החברה צמחה ב-26% השנה. להלן המספרים הצפויים: הכנסות של 9.28 מיליארד דולר, רווח נקי של 1.98 מיליארד דולר, רווח למניה של 4.51 דולר. מספר המנויים שהתווספו ברבעון צפוי להיות 5.1 מיליון.

בשוק החוב, תשואת האיגרת הממשלתית ל-10 שנים יורדת מעט מהשיא של חמשת החודשים האחרונים ונסחרת כעת ב-4.56%. 

16:34

המסחר בוול סטריט נפתח אחר הצהריים במגמה מעורבת. הדאו ג'ונס עולה ב-0.4%, S&P 500 ב-0.1%, נאסד"ק בירידה קטנה. 

רק נזכיר שבשלושת הימים האחרונים, המדדים פתחו בעליות, וכשנדמה היה שכך יהיה בשארית שעות המסחר, דברים השתנו ואלו ננעלו בירידות. נאסד"ק ו-S&P 500 לאחר ארבעה ימים של ירידות, הדאו סיים בירידה ב-7 מתוך 8 ימי המסחר האחרונים.

15:45

בטרום המסחר מניית טסלה התדרדרה לשפל של 15 חודשים לאחר שבנק דויטשה בנק הוריד את מחיר היעד של יצרנית המכוניות החשמליות ומזהירה: "סיכון ממשי". הבנק הוריד את דירוג טסלה ב"החזק" מ"רכישה" ומנמיך את מחיר היעד שלה ל-123 דולר למניה, וזאת מ-180 דולר למניה.

בדויטשה בנק מאמינים שיש סיכון ממשי בשאיפתה של טסלה במכוניות האוטונומיות, ומציינת לרעה את החלטת החברה להפסיק לייצר את מודל 2 לטובת המונית הרובוטית, הרובוטקסי. "העיכוב בפיתוח מודל 2 יוצר סיכון שלטסלה לא תהיה מכונית חדשה בקו המוצרים שלה בעתיד הנראה לעין, מה שיעיב על מספר המסירות ותמחורן להרבה שנים". 

עד לאחרונה נחשבה טסלה לאחת מ-'7 המופלאות' אך למעשה היא ייצרה למשקיעים תשואה שלילית של 45% מאז חודש יולי האחרון והודחה מהחבורה המובילה. 

15:32

מאקרו ארה"ב- מספר הבקשות הראשוניות לדמי אבטלה עמד השבוע על 212 אלף, כמו בשבוע שעבר ופחות מהצפי שעמד על 214 אלף. 

15:19

המדדים המרכזיים באירופה נסחרים לפי שעה במגמה חיובית. הדאקס עולה ב-0.1%, הפוטסי הבריטי מוסיף כ-0.3% לערכו והקאק עולה ב-0.4%.

במסחר המוקדם בוול סטריט, מניות הטק נסחרות במגמה מעורבת. אנבידיה  עולה ב-1.2%, טסלה  יורדת ב-2.3%, אפל  יורדת ב-0.3%, מיקרוסופט  עולה ב-0.2%, מטא  מטפסת ב-0.5% ואמזון  עולה ב-0.1%.

השינויים בצמרת החברות הגדולות בעולם נמשך. אלפאבית (גוגל)  עקפה לאחרונה את ענקית הנפט הסעודית אראמקו ועלתה למקום הרביעי כשהיא מתקרבת לשווי שוק של 2 טריליון דולר (כעת -1.94 טריליון). אראמקו כבר הייתה רק לפני מספר שנים הגדולה בעולם אך מיקרוסופט , אפל  ולאחרונה גם אנבידיה  עקפו אותה ונסחרות שלושתן מעל לשווי של 2 טריליון דולר (מיקרוסופט מעל 3 טריליון). אראמקו נסחרת כעת לפי שווי של 1.93 טריליון דולר ואחריה אמזון עם שווי של 1.89 טריליון דולר.

מי שכבר לא נמצאת באזור של המניות הגדולות היא טסלה , חברת הרכבים החשמליים של אילון מאסק. זו נפלה למיקום ה-15 בלבד. עד לאחרונה היא נחשבה לאחת מ-'7 המופלאות' אך למעשה היא ייצרה למשקיעים תשואה שלילית של 45% מאז חודש יולי האחרון והודחה מהחבורה המובילה.

13:19

המדדים המרכזיים באירופה נסחרים בעליות קלות. בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה דומה.

מניית חברת ההנדסה השוויצרית ABB  נסחרת במגמה חיובית לאחר שהחברה דיווחה על גידול ניכר ברווח התפעולי בדוחותיה הכספיים.

מנגד, מניית חברת הביופארמה הבריטית סרטוריוס סטדים ביוטק  נסחרת בירידות לאחר שדיווחה על ירידה במכירות וברווח הנקי ברבעון הראשון של השנה. 

12:25

יצרנית השבבים הטייוואנית, טייוואן סמיקונדקטור  (TSMC) עקפה את תחזיות האנליסטים והציגה דוחות חזקים ברבעון הראשון של שנת הכספים לפי החלוקה הפיסקלית של החברה. הדוחות המעולים של החברה לא מפתיעים לאור הביקוש ההולך וגובר לשבבי בינה מלאכותית. 

הכנסות החברה הסתכמו סביב 592.64 מיליארד דולר טייוואני חדש (כ-18.87 מיליארד דולר אמריקאי), ובכך עקפה את תחזית האנליסטים שעמדה על 582.94 מיליארד דולר טייוואני. לפי החברה, ההכנסות ברבעון הראשון עלו בכ-13% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הנקי גדל ב-8.9% בהשוואה לרבעון המקביל ועקף גם את התחזיות המוקדמות. 

10:48

המדדים המרכזיים באירופה נסחרים לפי שעה במגמה חיובית. הדאקס עולה ב-0.2%, הפוטסי הבריטי מוסיף לערכו 0.6% והקאק הצרפתי עולה ב-0.5%.

08:47

נראה כי החששות למתיחות הגיאופוליטית בין איראן לישראל נרגעו מעט, כאשר הבוקר, המדדים המרכזיים באסיה נסחרים בעליות שערים: הניקיי עולה ב-0.5%, ההנג סנג מוסיף לערכו 1.3%, בורסת שנגחאי מוסיפה לערכה 0.6% ומדד הקוספי קופץ ב-1.7%.

גם החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים הבוקר במגמה חיובית.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בירידות שערים וסגרו רצף של ארבע ימי מסחר רצופים של ירידות: הנאסד"ק ירד ב-1.2%, ה-S&P 500 השיל מערכו 0.6% והדאו ג'ונס ירד ב-0.1%. 

רצף הירידות שנרשם בוול סטריט בימים האחרונים נחשב יחסית חריג לתקופה לאור המתיחות הגיאופוליטית. מדד ה-S&P 500 רשם ירידה של כ-3.4% בארבעת ימי המסחר האחרונים. הפעם האחרונה שהמדדים בוול סטריט ירדו ברציפות הייתה לפני כחודש ב-13.03. ברמה הסטטיסטית, מאז שנת 2000, במחצית השנייה של חודש אפריל המגמה בוול סטריט בדרך כלל חיובית. 

אלפאבית  מרכזת עניין הבוקר לאחר שדווח כי החברה פיטרה אמש כ-28 עובדים שהיו מעורבים במחאה נגד מתן שירותי מחשוב ענן ובינה מלאכותית לישראל. המחאה התקיימה במשרדו של מנכ"ל גוגל קלאוד, תומס קוריאן, ביום שלישי בלילה. אמש (ד') כריס רקאו, סגן נשיא גוגל לאבטחה עולמית, הדגיש במכתב שנשלח לעובדי החברה כי "בעקבות חקירה, היום סיימנו את העסקתם של 28 עובדים שנמצאו מעורבים במחאה. נמשיך לחקור ולנקוט פעולות ככל שיידרש". 

גם טסלה  מרכזת עניין לאחר שדווח כי מנכ"ל החברה, אילון מאסק, שלח לעובדי החברה מייל בו הדגיש כי חבילות הפיצויים שקיבלו העובדים שפוטרו נמוכות מדי: "בזמן שאנחנו מבצעים ארגון מחדש של החברה, הגיע לידיעתי שחלק מחבילות הפיצויים נמוכות מדי וזה שגוי", כתב מאסק. "אני מתנצל על הטעות הזו, זה יתוקן באופן מיידי". 

הדיווח מגיע לאחר שביום שני האחרון, יצרנית הרכבים החשמליים הודיעה כי תצמצם יותר מ-10% מכוח העבודה שלה, שהסתכם בסביבות 140,000 עובדים בסוף 2023. 

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה  

בבנק אוף אמריקה שדרגו את המלצתם על מניית סיסקו  מניטרלי לקניה. בניתוח שהבנק פרסם השבוע הודגש כי הם צופים נורמליזציה בתחום הרשתות וצמיחה מחודשת, המונעת על ידי נתח השוק המצוין של החברה במערכי AI של ענקיות הטכנולוגיה. במקביל, בבנק מציינים כי הם צופים האצה בצמיחת תחום האבטחה בעזרת התייצבות מוצרי ה-firewall והשקת מוצרים חדשים. לבסוף בבנק מציינים כי הם רואים סינרגיית צמיחה אדירה מרכישת חברת Splunk. 

בשוק החוב האמריקאי, ירידה נרשמה בתשואות האג"ח הממשלתי לטווחי הזמנים השונים ביום רביעי, בטווח שבין 4.6% באיגרת ל-10 שנים עד תשואה של 4.9% באג"ח לשנתיים.

עוד ציינו בבנק כי הם מגדילים את מחיר היעד של מניית סיסקו מ-55 דולר ל-60 דולר.

בשוק הסחורות, מחירי הנפט ירדו אמש בכ-3% לאור הרגיעה בחששות מהסלמה בין ישראל לאיראן. חבית מסוג ברנט נסחרה בכ-87 דולר.

בבלומברד אודייר מעריכים כי הביקוש לגז טבעי יישאר חזק בטווח הארוך: "ירידת מחירי הגז הטבעי מסמנת את סופו של משבר האנרגיה, המוביל להתאוששות אירופית. הירידה במחירי הגז מיוחסת לגמישות מוגברת בשווקי האנרגיה ולהיצע יתר, במיוחד מייצור גז טבעי נוזלי (LNG) בארה"ב. למרות עודף היצע לטווח קצר, הביקוש לגז טבעי נותר חזק בטווח הארוך, ותומך בתפקידו במעבר האנרגיה. מחירי אנרגיה נמוכים יותר צפויים לנרמל את האינפלציה ולתמוך בצמיחה הכלכלית, במיוחד באירופה. החלטות ההשקעה מושפעות מדינמיקת האנרגיה המשתנה הללו, ואנו מעדיפים נכסים ומניות אנרגיה בארה"ב".

בבריטניה פורסם ביום רביעי מדד המחירים לצרכן, שאכזב את מי שצפו התמתנות באינפלציה, כשהציג שיעור של 3.2% במרץ, לעומת צפי ל-3.1%. אינפלציית הליבה, ללא מחירי המזון והנפט עלתה ל-4.2%.

בבנק המרכזי של בריטניה צופים כי רמת המחירים תיחלש בהמשך השנה ותגיע ליעד הבנק - 2%, לפני שתעלה מעט שוב. בעקבות הנתונים, מטבע הליש"ט התחזק ברביעי מול הדולר ב-0.3%.

בהמשך היום (ה'), בארה"ב צפוי להתפרסם מדד הייצור של הפד של פילידלפיה ונתוני מכירות הבתים הקיימים.

מומחי מכון ההשקעות של בלקרוק ציינו בסקירתם השבועית כי לדעתם כלכלת ארה"ב והרווחים של החברות איתנים, מה שמניע את המניות לשיאים, למרות החששות מאינפלציה והמתיחות הגיאופוליטית:

"הרווחים ברבעון הראשון צפויים להפגין חוזק גם מעבר לחברות הטכנולוגיה, במיוחד בתחומי התעשייה והחומרים, הנתמכים מעליית מחירי הסחורות. סנטימנט השוק עשוי להישאר חיובי אם ירידת מחירי הסחורות תקזז את דאגות האינפלציה, מה שעלול להוביל להורדת הריבית של הפדרל ריזרב.

"עם זאת, הסלמה במתיחות במזרח התיכון מהווה גורם סיכון לעלייה ממושכת במחירי הנפט. הוצאות הצרכנים עשויות להאט ככל שהחיסכון שנצבר בתקופת המגיפה הולך ופוחת, אבל החברות ממשיכות להשקיע בתשתיות ייצור, בסיוע תמריצים ממשלתיים.

"אנליסטים צופים צמיחה ברווחים מעל הממוצע לשנת 2024. סקטורים כמו תעשייה, חומרים ואנרגיה מועדפים על פני מוצרי צריכה, הם מונעים משינויים מבניים כמו מעבר לכלכלה דלת פחמן והתקדמות הבינה המלאכותית. מניות אנרגיה נתפסות כגידור מפני סיכון גיאופוליטי, בעוד שאג"ח ארה"ב לטווח ארוך פחות יעילות בסביבת אינפלציה גבוהה יותר. בבלקרוק מצפים לצמיחה רחבה יותר ברווחיות ומעדיפים מניות בארה"ב, במיוחד במגזרים הקשורים לבינה מלאכותית, יחד עם הזדמנויות סלקטיביות בתעשיות, סחורות, שירותי בריאות ואנרגיה".