אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים • אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה • הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מטוס אל על / צילום: Shutterstock
מטוס אל על / צילום: Shutterstock

בחודש מרץ 2024 חלה עלייה מצרפית של כ־6% ברכישות מאתרי האונליין בהשוואה לחודש הקודם. הגידול נובע בעיקר מגידול בקניות מהאתרים הבינלאומיים, בעוד באתרים הישראלים ההיקף נותר דומה - כך עולה ממדד גלובס ושופ אנליטיקס הבוחן את רכישות הישראלים באונליין.

לדברי נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, "חג הפסח ממשיך להוכיח את עצמו כמחולל רכישות תיירות גם בתקופת לחימה, ורואים זאת בכניסתם של בוקינג, Airbnb ואל על למדד. בגזרת המזון, נספרסו מוכיח את עצמו כאחד מאתרי ה־D2C (ישירות לצרכן) העוצמתיים באיקומרס הישראלי". 

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל
"מהשעשוע הזה נהיה עסק מטורף": מה עומד מאחורי אתר הקניות שסוחף את ישראל

הבחירה של שטראוס

מבין האתרים הישראלים שרשמו את הביצועים הטובים ביותר בחודש מרץ בולט KSP, שממוקם במקום השלישי. לצד רכישות מרובות של מוצרי ניקיון ומוצרי אחסון, בולטות גם רכישות מוצרי המזון היבש, בהם קפה, תה ושמן זית, כאשר ההיצע כולל מותגים כמו לוואצה, ג'ייקובס, מאורו, נייצ'ר ואלי, ויסוצקי, עץ השדה ועוד. מותג בולט נוסף הוא שטראוס־עלית, שבין מוצריו הנמכרים באתר נמנים קפסולות קפה עלית, מסטיקים must ואריזות דבש ושמן זית של יד מרדכי.

לפי שטראוס - שהשבוע דיווחנו כי בכוונתה להיפרד מפעילויות עם רווחיות נמוכה, ובין היתר למכור גם את חלקה במותג יד מרדכי (51%) - שיתוף־הפעולה עם KSP נמשך כבר תקופה ארוכה. עם זאת, עד לא מזמן היה מדובר בעיקר בתחום הקפה, ואילו כעת מנסים באתר גם מוצרים נוספים.

ב־KSP נכנסו לתחום המזון היבש לפני כשנתיים עם הקפה, ומאז התרחב ההיצע, בעיקר כמוצרים נלווים לאלה שנמכרים היטב באתר. כך, למשל, לצד מכונות קפה ניתן לרכוש קפסולות ופולי קפה, ולצד ציוד קמפינג ניתן לרכוש שמן זית ותבלינים לבישול בשטח. גם מוצרי הספורט נמכרים היטב באתר, ולכן גדל ההיצע גם למשקאות חלבונים ותוספי מזון.

בתקופה שבה יוקר המחיה עולה, ובהינתן הטראפיק הגבוה ב־KSP שמתהדר במחירים נמוכים, מעניין יהיה לעקוב האם סגמנט המזון היבש יתרחב וייתן מענה למחירים ברשתות המזון המסורתיות.

ההכנות לחג הפסח מורגשות גם באתר BUYME, שרשם גידול של כ־20% במספר ההזמנות לעומת פברואר. ככלל, החודש נרשמת התאוששות בתחום הבילויים, עם בולטות של שני אתרים - קופת תל אביב ואיוונטר - המתמחים במכירת כרטיסים למופעים ואירועים.

הזמנות לפסח ולקיץ

בדירוג האתרים הבינלאומיים, נתח הרכישות מעלי אקספרס יורד מ־62% בפברואר ל־57% במרץ, אך האתר עדיין ממוקם בראש הטבלה. אמזון האמריקאי נמצא במקום השני, עם עלייה של כ־48% במספר הרכישות לעומת פברואר. גובה הזמנה ממוצעת עומד על 230 שקל.

במקומות השלישי והרביעי נמצאים האתרים הסיניים שיין וטמו. נציין כי למרות העלייה ברכישות מאתרים בינלאומיים, קצב הגידול של טמו דווקא נבלם החודש, עם ירידה של כ־5% במספר ההזמנות לעומת חודש פברואר. לדברי יעקובי, "ייתכן שהפרסומים השליליים אודותיו יצרו לו תקרת זכוכית".

בדירוג האתרים הבינלאומיים נמצאים שני שחקנים מענף התיירות, שביצועיהם עשויים להעיד על מגמת התאוששות לאחר צניחה חדה בתחילת המלחמה. הראשון הוא אתר בוקינג עם עלייה של כ־23% במספר ההזמנות לעומת החודש הקודם, אשר רובן מכוונות לפסח ולקיץ. הזמנה ממוצעת עומדת על 2,805 שקל. האתר השני הוא Airbnb, שדרכו מזמינים הישראלים מקומות לינה ביעדים שונים בעיקר בארץ - אך גם באירופה, ביעדים כמו בודפשט, וינה וטביליסי.

החוזקה של מקדונלד'ס

היקף רכישת ההטבות ממועדוני צרכנות וכרטיסי אשראי היה דומה בחודש מרץ לזה שבפברואר. מועדון "פיס פלוס" מוביל את הדירוג ומרכז כ-34% מכלל ההטבות שנרכשו. במקום השני נמצא מועדון "ביחד בשבילך" של ההסתדרות, עם כ-13% מההזמנות. במקום השלישי נמצא מועדון "בהצדעה" של משרתי המילואים, שבלט בחודשים האחרונים בגלל המלחמה, והחודש ירד בנתח ל-8% (לעומת 11% בפברואר).

רשת מקדונלד'ס, שהחודש דווח כי תיפרד מהזכיין הישראלי שלה עמרי פדן, היא בית העסק הפופולרי ביותר במועדונים בפער ניכר. הרשת מחזיקה בכ-16% מההטבות שהזמינו הישראלים בחודש מרץ. מניתוח עומק עולה כי כ-60% מכלל ההטבות של מקדונלד'ס נמכרים דרך מועדון "פיס פלוס". כלומר, במקרה שיחול שינוי באופן הפעלת הרשת, המועדון יושפע מכך ישירות.

במקום השני מבחינת ביקוש להטבות נמצאת רשת רמי לוי שיווק השקמה, ובמקום השלישי נמצאת אפליקציית המשלוחים וולט.