סייברארק | ניתוח

זו אחת הרכישות הגדולות בתולדות ההייטק הישראלי. מה עומד מאחוריה?

חברת אבטחת הסייבר מפתח תקווה הודיעה כי תרכוש את חברת טכנולוגיות הזיהוי Venafi, תמורת 1.5 מיליארד דולר • מיליארד דולר ישולם באמצעות קופת המזומנים המלאה של סייברארק, והשאר במניות • בעקבות העסקה האנליסטים צופים זינוק של 20% לפחות במניה

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר פעיל (מימין) ומאט כהן, מנכ''ל סייברארק / צילום: יח''צ
אודי מוקדי, מייסד ויו''ר פעיל (מימין) ומאט כהן, מנכ''ל סייברארק / צילום: יח''צ

מניית סייברארק  נמצאת בחודשים האחרונים במומנטום חיובי, ואף הגיעה בתחילת השנה לרמות שיא של כל הזמנים, שמהן נחלשה קצת. שוויה של חברת אבטחת הסייבר עקף את רף ה־10 מיליארד דולר והיא היום אחת מעשר החברות הישראליות הגדולות ביותר בוול סטריט.

בדיקת גלובס | העולם נכנס לעידן ה-ChatGPT, איך יכול להיות שלישראל אין מחשב על?
ראיון | חוקר ההזדקנות שמשוכנע: אנחנו מחפשים את הפתרונות במקום הלא נכון  

בראשית השבוע דיווחה החברה על מהלך עסקי משמעותי - רכישת חברת Venafi לפי שווי של 1.54 מיליארד דולר לנרכשת. מדובר לא רק ברכישה הגדולה ביותר של סייברארק אי פעם, אלא ברכישה גדולה במושגי ענף הסייבר ובקרב החברות הישראליות בפרט. לשם השוואה, הרכישה הגדולה ביותר שביצעה פאלו אלטו עד היום - של טאלון הישראלית, הייתה בהיקף 625 מיליון דולר, והרכישה הגדולה של צ'ק פוינט עד כה הייתה של Protect Data השבדית ב־2006 תמורת כ־600 מיליון דולר. לאחרונה שילמה צ'ק פוינט כחצי מיליארד דולר עבור פרימטר 81 הישראלית.

הרציונל מאחורי העסקה והעתיד שבפני החברה

סייברארק, מנוהלת על־ידי מאט כהן, הוקמה על־ידי אודי מוקדי ואלון כהן ב־1999 והונפקה בנאסד"ק לפני כעשור לפי שווי שהתקרב לחצי מיליארד דולר. מאז מנייתה הניבה תשואה של מעל 1,400%, לעומת תשואה של כ־270% במדד נאסד"ק. עד לפני מספר שנים, סייברארק התמקדה בתחום ספציפי בשוק הסייבר, ופיתחה פתרונות לניטור, ניהול ואבטחה של חשבונות מועדפים במערכת המחשוב הארגונית - לדוגמה, חשבונות של אנשי ה־IT שכוללים הרשאות נרחבות. רכישה שביצעה ב־2020, של Indaptive מארה"ב ב־70 מיליון דולר, הרחיבה את פעילותה והכניסה אותה לתחום ניהול הזהויות בארגון, שכולל לא רק את החשבונות המועדפים בארגון אלא את כולם, והגדילה את השוק שאליו היא פונה. היום החברה מחזיקה במשרדים בפתח תקווה ובבאר שבע ומעסיקה כמעט אלף עובדים בישראל.

רכישת Venafi, הגדולה משמעותית כאמור, מצביעה על התרחבות נוספת בשוק הזה: החברה הנרכשת עוסקת בניהול זהויות מכונה, ולמעשה משלימה את ההיצע של סייברארק ומגדילה את היקף השוק שאליו היא פונה ב־10 מיליארד דולר, ל־60 מיליארד דולר. בסייברארק ציינו שהטרנספורמציה הדיגיטלית, המעבר המתמשך לענן והגידול ביישומי AI הגדילו משמעותית את מספר זהויות המכונה בארגון - לדוגמה, קוד, יישומים, IoT (האינטרנט של הדברים) ועוד, כך שיש כיום יותר זהויות מכונה ביחס לזהויות אנושיות. אלה מהוות כר פורה למתקפות סייבר ויש לדאוג לאבטח אותן. בחברה סבורים שארגונים היום מסתמכים על פתרונות של אתמול כדי לענות על הבעיות של היום, מה שיוצר סיכונים.

העסקה עתידה להיסגר במחצית השנייה של השנה בכפוף לאישורים, והחברה הנרכשת צפויה להוסיף לסייברארק הכנסות שנתיות חוזרות (ARR) של 150 מיליון דולר - טרם הרכישה התחזית ל־ARR השנה הייתה של 975-990 מיליון דולר, וכן לתרום מיידית לשולי הרווח בשל סינרגיה בהכנסות והתרחבות גיאוגרפית. עוד צוין כי ל־Venafi יש 550 לקוחות ותזרים חיובי.

האנליסטים: בסה"כ בעד, מודאגים מהסטת מיקוד

בבתי ההשקעות המסקרים את מניית סייברארק רואים בחיוב בסך הכול את מהלך הרכישה.

בפירמת TD Cowen מסכימים בנוגע לסינרגיות, ומציינים שהעסקה תוסיף מיידית לשולי הרווח הגולמי, התפעולי ולתזרים של סייברארק. לדבריהם, Venafi משלימה את הפלטפורמה של סייברארק והרכישה תחזק את מעמדה האסטרטגי. הם נשארים עם המלצת "קנייה" למניה במחיר יעד של 300 דולר, הגבוה ב־20% מממחירה הנוכחי.

בבנק ההשקעות ג'פריס מציינים שהעסקה האסטרטגית, אותה הגדירו "צעד התקפי", מאפשרת לסייברארק להציע פתרונות מקצה לקצה בתחום ניהול זהויות מכונה. גם הם מציינים את ההזדמנויות למכירות צולבות. להערכת כלכלני הבנק, מכפיל ה־ARR לפיו הרכישה מתבצעת נראה גבוה, אך העסקה תתרום לרווחי סייברארק ולמעמדה ותאפשר לה להאיץ את הצמיחה של מוצרי Venafi. המלצתם למניה היא "קנייה" במחיר יעד של 315 דולר, פרמיה של 26% על המחיר בנאסד"ק.

גם בג'יי.פי מורגן הגישה חיובית, ולפי כלכלני הבנק "העסקה הגיונית ולסייברארק יש הזדמנות משמעותית למכירות צולבות. אנו מעודדים מההרחבה של מוצרי החברה וחושבים שזה יסייע לה לחדור לעוד ארגונים". המלצתם נותרת "תשואת יתר", גם כן במחיר יעד של 300 דולר.

באופנהיימר הגיבו לעסקה "ברגשות מעורבים", כשלדברי האנליסט איתי קידרון הצד החיובי הוא הרחבת היקף הזהויות שסייברארק תוכל לאבטח, מה שיציב את החברה במעמד מוביל בשוק זהויות המכונה. גם האפשרות המכירה הצולבת מוזכרת כגורם חיובי. יחד עם זאת, לפי כלכלני אופנהיימר, "העסקה עלולה להסיט את הפוקוס של ההנהלה ושל משאבים לשוק שמתפתח, על חשבון ההזדמנויות בשוקי הגישה ל־workface ולענן מאובטח - שווקים שלדעתנו הם גדולים יותר ומהווים תחומי צמיחה אטרקטיביים יותר".

לגבי המניה, הגישה באופנהיימר נותרת חיובית עם המלצת "תשואת יתר", במחיר יעד של 310 דולר המשקף פרמיה של 24% על המחיר הנוכחי. עם זאת האנליסט סרגיי וסצ'ונוק העלה חשש שהרכישה עלולה להעיק על מניית סייברארק בטווח הקרוב, גם בשל ההשפעה על המאזן (החברה תעבור לחוב נטו) וגם מבחינת סיכוני האינטגרציה, מה גם שהמניה כבר מתומחרת במכפילים לא נמוכים וקרובה לשיא היסטורי.

תשואה חיובית למוכרת, שתהפוך לבעלת עניין

לסייברארק היו בקופה בסוף הרבעון הראשון מעל 1.3 מיליארד דולר, לעומת חוב של 572 מיליון דולר למחזיקי אג"ח להמרה. הרכישה מתבצעת כך שחלקה - 540 מיליון דולר - ישולם במניות סייברארק המהוות כיום כ־5.6% מהון המניות של החברה, וכמיליארד דולר ישולמו במזומן; עם זאת לפי הדיווח ל־SEC (רשות ני"ע האמריקאית) הסכום בפועל יהיה נמוך יותר, 856 מיליון דולר לאחר התאמות שקשורות לחוב ולמזומנים של Venafi, שימומן ממקורותיה הקיימים.

כיום הבעלים של Venafi היא קרן הפרייבט אקוויטי האמריקאית Thoma Bravo, שרכשה אותה בסוף 2020 לפי שווי של 1.15 מיליארד דולר, כך שהיא תרשום תשואה חיובית על השקעתה. כאמור העסקה כוללת גם רכיב מנייתי, שיהפוך את תומא בראבו לבעלת עניין בסייברארק. הקרן משקיעה בחברות טכנולוגיה גם מתחומי הסייבר, ובין היתר רכשה את אימפרבה הישראלית ב־2018 תמורת 2.1 מיליארד דולר, ובשנה שעברה מכרה אותה לתאלס הצרפתית ב־3.6 מיליארד דולר.