המיזם שבו לוחמים שסובלים מפוסט-טראומה משמשים כמנטורים

המסתערבת הראשונה במג"ב, צנחן וקצינת מבצעים בגולני הם בין נפגעי פוסט-הטראומה שמתגייסים כעת למען נפגעי מלחמת "חרבות ברזל", במסגרת מיזם "לוחמים למען לוחמים" • ישראל מתגייסת

שיר פלד ורונה לי שמעון במיזם ''Thank you for your service, לוחמים למען לוחמים'' / צילום: שי יחזקאל
שיר פלד ורונה לי שמעון במיזם ''Thank you for your service, לוחמים למען לוחמים'' / צילום: שי יחזקאל

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

לפי נתוני משרד הביטחון, כ-15% מהחיילים הקרביים בישראל סובלים מפוסט-טראומה בעקבות שירותם הצבאי. מאז ה-7 באוקטובר, נוספו אליהם עשרות אלפי חיילים שנפגעו פיזית ונפשית, והמספרים ממשיכים לעלות. ואולם, רק מעטים מהלומי הקרב זוכים להכרה במצבם, ולטיפול שמאפשר להם לשוב ולחיות חיים מלאים, לצד תופעות הלוואי המשפיעות על התפקוד היומיומי.

ישראל מתגייסת | קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים
ישראל מתגייסת | הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב-7 באוקטובר

זו הסיבה שיערית שושן, בעלת משרד פרסום חברתי ומי שעומדת בראש ארגון SOS ISRAEL, החליטה להקים את מיזם "Thank you for your service, לוחמים למען לוחמים" שמפגיש בין קהילת נפגעי פוסט-טראומה "ותיקים" לנפגעי פוסט-טראומה ממלחמת חרבות ברזל.

יערית שושן / צילום: רונן פדידה
 יערית שושן / צילום: רונן פדידה

המיזם יתקיים בשיתוף ובתמיכה של עמותת יד עזר לחבר, ובמהלכו יוקמו מקומות מפגש ברחבי הארץ, שבהם קבוצות הפוסט הטראומה יוכלו להיפגש, לשתף, לספר את סיפורן ולקבל מעטפת טיפולים. זאת לצד סיוע נפשי ורגשי, מענה 24/7 ושיחות קבועות עם הלוחמים כתמיכה בתהליך השיקום.

השבוע עלה קמפיין מימון המונים במטרה לגייס מיליון שקל לפרויקט, והוא מקודם בזירה הדיגיטלית בין היתר באמצעות כוכבי "פאודה", דורון בן דויד ורונה לי שמעון. "כדי שאלפי החיילים שנפגעו לא יסבלו מפוסט-טראומה, יש חלון זמן קצר לעזור ולסייע, אחרת הפציעה עלולה להפוך לכרונית או כזו שהורסת משפחות", מסבירה שושן.

הסיפור של כולם

בין המנטורים שהתנדבו להשתתף בפרויקט נמנים עו"ד יאיר שלו, ששירת בגדוד 101 של הצנחנים, ירדן אשכנזי, קצינת מבצעים בגולני, ושיר פלד, המסתערבת הראשונה ביחידת המסתערבים של משמר הגבול, שכיום מרצה על סיפורה בארץ ובעולם.

"הפרויקט מייצג עבורי צעד חשוב ומרגש בהבנת הפוסט-טראומה, ובסיוע לנפגעים", מספרת פלד. "אנחנו מקדמים התמודדות עם האתגרים הנפשיים והרגשיים שנובעים משירותם בקרב, כי הסיפור שלהם הוא הסיפור של כולם".

פלד מעידה כי סכנת החיים שריחפה מעל ראשה לאורך הזמן השתקפה באופן מפתיע בערב שגרתי בביתה. "הדלקתי את הטלוויזיה, וחיפשתי משהו מעניין לצפות בו. כשראיתי את הדמות של נורית מ"פאודה" משתקפת מהמסך, כל מה שהסתרתי במשך שנים צף בעוצמה.

"פתאום ראיתי שם את עצמי 15 שנה לפני כן, הכול התבלבל לי. כבר לא הייתי בסלון בבית, אלא בכפר בין הסמטאות, בחדר התארגנות, ברכב בדרך לפעילות. פעלתי תחת מסווה בדמויות שונות, והייתי בסיטואציות אקסטרימיות, כשסכנת חיים מרחפת מעל הראש שלי כל הזמן".

עו"ד שלו סבור כי לניסיון האישי של המנטורים בתוכנית יש פוטנציאל רב לסייע לנפגעים. "זיהינו את ההשפעה העמוקה שיכולה להיות לנו ככלי טיפולי עבור לוחמים, וגם אזרחים נפגעי חרבות ברזל. על ידי שזירת חוסן וחוזק, שיחות וחיזוקים, אנחנו שואפים לספק את התמיכה המדויקת והיעילה ביותר לחיילים המתמודדים עם תוצאות המלחמה".

לתרומות: www.jgive.com/new/he/ils/donation-targets/126915

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

פקטורי 54 וגלריה שטרית & וולף

באירוע שקיימו השבוע פקטורי 54 וגלריה שטרית & וולף הוצגו למכירה עבודות של אמנים מובילים בישראל, ביניהם מישה רפופורט, סיגלית לנדאו, יגאל עוזרי, מנשה קדישמן, יגאל תומרקין, יעקב אגם, גיל גורן, מירה מיילור, אלכס קרמר, יובל שאול ועוד.

הרווחים ממכירת היצירות יועברו כתרומה לעמותת מאמאטכ"ל, המסייעת למשפחות המילואים ומעניקה להן מעטפת בשורה של היבטים. האירוע כלל הרצאה של דני קושמרו על אחורי הקלעים של החדשות בזמן המלחמה.

לי קופר

נהג המרוצים הצעיר בישראל, אריאל אלקין (בן 17), הצטלם לקמפיין קולקציית הקיץ של לי קופר עם הקסדה שלו שעליה הדביק את תמונות החטופים, להעלאת המודעות להשבתם הביתה וכמחווה מיוחדת לבני משפחותיהם.

באפריל האחרון סיים אלקין במקום השלישי במרוץ ה-USF בארה"ב, ובמקום להניף את הגביע - הניף את הקסדה עם תמונות החטופים. "המעמד על הפודיום עם הקסדה היה כדי להעלות את המודעות להשבת החטופים הביתה, וזו מבחינתי זכות ושליחות לייצג בעולם את ישראל. אמשיך לקדם בכל הזדמנות את המטרה החשובה הזו".

הקמפיין שצולם בישראל ישמש את המותג גם לקמפיין בינלאומי, ולפי החברה "השימוש בקסדה נועד ליצור חשיפה ומודעות ברחבי העולם לכאב הגדול שהישראלים חווים".

אריאל אלקין עם קסדת החטופים בקמפיין לי קופר / צילום: בת שחר ניסן
 אריאל אלקין עם קסדת החטופים בקמפיין לי קופר / צילום: בת שחר ניסן

קק"ל

קרן קיימת לישראל תעניק מלגות בהיקף של כ-6 מיליון שקל עבור כ-1,600 סטודנטים מיישובי העוטף הלומדים במוסדות האקדמיים בנגב. המהלך הוא ביוזמת המדען הראשי של קק"ל, ד"ר דורון מרקל.

המלגות יוענקו לסטודנטים שגרו ביישובי העוטף עד ה-7 באוקטובר והם תלמידים מן המניין בשנת הלימודים הנוכחית (תשפ"ד) באוניברסיטת בן גוריון בנגב, המכללה האקדמית ספיר, מכללת אשקלון, מכללת סמי שמעון ומכללת חמדת הנגב.

המלגה תהיה שוויונית לכלל הסטודנטים הזכאים לה, ובתנאי ששבו ללמוד השנה במוסדות האקדמיים הרלוונטיים. מקבלי המלגה יתבקשו להשתתף במהלך הסמסטר השני של שנת הלימודים תשפ"ד באירועים חינוכיים ומקצועיים, כולל שולחנות עגולים שיעסקו בשיקום חבל תקומה.

הג'וינט

ארגון הג'וינט השיק את "נפשי", פלטפורמה דיגיטלית המספקת מגוון מענים של תמיכה נפשית לציבור. הפורטל מאגד כ-400 שירותים, מענים וידע בתחום החוסן ובריאות נפשית, כמו גם מוקדי פנייה לסיוע, מענים דיגיטליים ותמיכה לעזרה עצמית. מאז ההשקה הראשונית השקטה באפריל, ועד היום נרשמו כ-100 אלף כניסות לאתר.

למידע באתר: www.nafshi.info