מחיר המתכת הזו זינק ב-40% בשנה. מה עומד מאחורי המגמה?

הקיטון בהיצע של מתכת הנחושת הוביל לזינוק של 40% במחירה בשנה האחרונה • על פי ההערכות, המחיר ימשיך לטפס לצד העלייה בביקושים • סיטי בנק: "הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030"

מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock
מחיר הנחושת בשיא כל הזמנים / צילום: Shutterstock

מחיר הנחושת מטפס היום (ד') לשיא כל הזמנים, ונסחר בשווי של 5 דולר לאונקיה. מדובר בעלייה של כמעט 40% בשווי המתכת בשנה האחרונה, בזמן שמתכות יקרות אחרות כמו הזהב והכסף עלו בכ-20% באותה תקופה. הפעם האחרונה בה מחיר הנחושת שבר שיא הייתה בזמן מגיפת הקורונה, אז השיבושים בשרשראות האספקה  הזניקו את מחירי הסחורות.

הדולר נחלש לשפל של חודש וחצי מול השקל. אלו הסיבות 
למרות עליית הסיכון: הבנקים הגדילו ב-14% את האשראי לענף הנדל"ן 

להבדיל מהזהב והכסף הוא שהנחושת לא נחשבת לרכיב השקעתי עבור המשקיעים, ומשתמשים בה בתעשייה לנתיכי חשמל ובמוצרי חשמל ביתיים. גם המכוניות החשמליות מכילות הרבה יותר נחושת מאשר מכוניות הנעות באמצעות דלק. למעשה, המחיר והביקוש לנחושת לא עולה בהתאם לאירועיים מאקרו כלכליים או בחיפוש אחר מוצר שמשמש גידור לסיכון, אלא בעיקר בעקבות פרמטרים של ביקוש והיצע בשוק הסחורות.

מה עומד מאחורי הזינוק בנחושת?

ד"ר האקאן קאיה, מנהל תיקים בכיר בחברת ניהול ההשקעות הגלובלית נויברגר ברמן, מסביר כי חלק מהסיבות לזינוק בנחושת נובע מהקיטון ההדרגתי שחל בהיצע המתכת שמספקים מתקני הכרייה בעולם: "לאחר מגיפת הקורונה, נראו החזרי תשואה נמוכים מאוד להיקף ההשקעה במתכת, אם כי מדובר במגמה שנמשכת כבר 20 שנה", הוא אומר לגלובס.

סין, השלישית מבין כורות הנחושת הגדולות, השקיעה לדבריו במשך שנים בפיתוח מכרות, אולם המגמה נעצרה. "ניתן להבין זאת. איפה היית משקיע, במכרה נחושת שיחזיר את הכסף רק בעוד 30 שנה, או בחברת טכנולוגיה שהמשקיע מקבל את הכסף בתוך שנתיים?". בנוסף, גם משבר האקלים והתודעה והרגולציה נגד מזהמים פגעה בכרייה. "המדינות בעולם רוצות להפוך לירוקות יותר ונחושת היא מתכת שהליך הפקתה נחשב למזהם במיוחד".

הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030

אלא שמנגד, ההערכות הן כי הביקוש לנחושת רק יעלה. המעבר לאנרגיה ירוקה יותר, בין השאר כאמור במעבר לרכבים החשמליים, גורר עלייה בביקוש למתכת. ניתוח של סיטי בנק חוזה כי קיימת "אטרקטיביות חזקה לנחושת". להערכת הבנק, הביקושים יעלו ב-4.2 מיליון טונות עד 2030. מדובר בעוד מחולל של תופעה חדשה יחסית הנקראת אינפלציה ירוקה - greenflation. המעבר לעולם ירוק יותר, שמזהם פחות את הסביבה, לא מגיע בלי עלויות.

עיקר העלייה במחירי המתכת החל בסוף השנה שעברה. אז, בעקבות ועידת האקלים שנערכה בדובאי הוסכם בין מספר מדינות על הגדלת היקף החשמל המועבר באמצעים ירוקים יותר, אמצעים אלו, משתמשים בעיקר בנחושת, ועל כן חל גידול בביקוש עבור המתכת הכתומה. לדברי קאיה, המעבר של מדינות רבות לתשתיות חשמל מעלה את הצורך בנחושת. פרט לכך, הוא מדגיש, לנחושת אין מוצר תחליפי ולא ניתן להחליף אותה במתכת אחרת ועדיין לזכות באותם יתרונות. "במקום דלק רגיל אנחנו רואים מכוניות המונעות על ידי דלק תירס, אך את נתיכי הנחושת אי אפשר להחליף בניקל".

בינתיים, הקבוצה הבינלאומית ללימוד נחושת (ICSG), חתכה את תחזיותיה להיצע הנחושת העולמי, מה שצפוי לתמוך בעליית המחירים. ניתוח של סיטיבנק מעריך כי מחיר הנחושת יכול לעלות עוד בהמשך השנה, וצפוי להגיע גם ל-5.25 דולר לאונקיה.