בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ • הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials
חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

הקרב על חדרה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם העירייה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה כי אין מספיק אוטובוסים ברחובות המבוקשים, בתגובה לכך מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ. 

בלעדי | נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה
בלעדי | הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

בדיון שהתקיים ביום חמישי האחרון הנחה מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, את חברת נתיבי איילון לבצע בדיקה של מספר אוטובוסים בנתיבי ההעדפה ברחבי הארץ, כשבכוונתו לשנמך כל נת"צ ש"אינו מתפקד" לנתיב פלוס (נר"ת) שבו מורשים לנסוע גם כלי רכב פרטיים עם מספר נוסעים מסוים, וכל נר"ת דומה לנתיב תנועה רגיל. 

ואולם, הסיבה שחלק מנתיבי ההעדפה עדיין לא מספיק יעילים היא שאין תקציב לתוספות שירות לאוטובוסים וזאת משום שהתקציב הותנה בסיכום תקציבי בין המשרדים בשנת 2021 בהעברת חוק אגרות הגודש וקידומו, אלא ששרת התחבורה, מירי רגב, מתנגדת לו. גם את התקציב שכן ניתן בסך של כ-400 מיליון שקלים הסיטו לטובת הרפורמה בתעריפים שקידמה שרת התחבורה מירי רגב ולהעלאת שכר נהגים. כך גם אין כסף לתוספות שירות לאוטובוסים בעקבות שינוי בסדרי העדיפויות שיזמה שרת התחבורה, ואז נטען שהנת"צים שהוקמו לא מספיק יעילים כי אין בהם מספיק אוטובוסים.

סכסוך בין משרד התחבורה למשרד אוצר

לגלובס נודע שהרקע להנחיה הוא סכסוך אחר שהתגלע בין משרדי התחבורה והאוצר. עוד לפני הבחירות המקומיות במשרד התחבורה שאפו לחתום על הסכם ענק עם עיריית חדרה להשקעה של חצי מיליארד שקל בעיר, אך כפי שפורסם בגלובס, הייעוץ המשפטי של משרד התחבורה מנע חתימה כזו רגע לפני בחירות ובנוסף, במשרד האוצר לא סמכו על העבודה המקצועית שנעשתה תחת ההסכם עם התפרקות יחידת המאי"ץ האחראית על הסכמים אלו כשאנשיה נטשו את המשרד בזה אחר זה מאז שרגב נכנסה לתפקיד.

כעת לאחר הבחירות המקומיות, במשרד התחבורה רצו לחתום על ההסכם מול ראש העירייה ניר בן חיים. בן חיים העלה פוסט לעמוד הפייסבוק שלו באוקטובר 2022 לפני הבחירות לכנסת ובתקופת הממשלה הקודמת, והביע תמיכה בראש הממשלה בנימין נתניהו. "שמחתי לארח הערב בלשכתי את יו"ר הליכוד וראש הממשלה לשעבר ובעתיד בנימין נתניהו יחד עם החברים במפלגת הליכוד, ולדון על התוכניות העתידיות לפיתוח העיר חדרה", כתב אז.

סירוב האוצר לחתום על ההסכם

ההסכם כולל השקעות עתק בעיר ובמשרד האוצר חשדו שחלק מהרחובות שסומנו לנת"צים לא מוצדקים לנוכח העובדה שלא עוברים בהם מספיק אוטובוסים ושהמטרה האמיתית של הפרויקטים בהם היא לחדש את רחובות העיר. גורם הבקי בפרטים אמר לגלובס כי "כולם הקיזו דם כדי שבגלל המלחמה לא ייקחו כסף מהתחבורה הציבורית ואז מגיעים ומביאים הסכם בזבזני של חצי מיליארד שקל שלא נתמך על ידי גורמי מקצוע, בהשקעה לא פרופורציונלית לרשויות אחרות. זה נראה כאילו מנסים לקנות את ראש העיר". 

כאמור, בתגובה לסירוב של האוצר לחתום על ההסכם הנחה מנכ"ל המשרד לבצע בדיקה מטעמו של הנת"צים והנר"תים בכל הארץ כדי להוביל לשנמוכם במידה שיימצא שלא נוסעים בהם מספיק אוטובוסים - לאחר שהמשרד הוא שוויתר על תקציבי תוספות השירות כדי להסיטם לצרכים אחרים.

ההנחיה גם מתואמת עם מדיניות שרת התחבורה מירי רגב שאמרה עם כניסתה לתפקיד שבכוונתה לבחון את הנת"צים בישראל וכצעד ראשון היא הורידה את מספר הנוסעים בכלי רכב פרטיים שמורשים לנסוע על נתיב ההעדפה שנצבע בכביש 1 בתקופתה של מרב מיכאלי במשרד.

לנתיבי התחבורה הציבורית על פי מחקרים, מסמכים וניירות שהוצגו לאורך השנים חשיבות מכרעת ביעילות התחבורה הציבורית - הם מספקים לא רק מהירות לאוטובוסים אלא בראש ובראשונה אמינות, ובאמצעותם אוטובוסים יכולים להגיע ביתר קלות בזמן לתחנה ולדלג על הפקקים בדרך - וזהו הגורם הראשון שנמצא בסקרים כדי לעודד אנשים להשתמש בתחבורה הציבורית.

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.