יגאל דמרי מתכנן להקפיץ את שכרם של אשתו ובנו במיליוני שקלים לשנה

חברת הבנייה שבשליטת דמרי מבקשת לאשר מדיניות תגמול חדשה ממנה ייהנו גם חלק מבני משפחתו, שתאפשר להם לקבל תגמול הוני בהיקף של עד 1.5 מיליון שקל בשנה כל אחד

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר
יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

דמרי   היא חברת הבנייה  הגדולה בת"א במונחי שווי שוק (כ-5.7 מיליארד שקל). לצד הצלחותיה העסקיות של יזמית הבנייה למגורים, והתשואה הנאה שהניבה למשקיעים (זינוק של 38%  בשנה האחרונה).  דמרי היא גם חברה "משפחתית", המעסיקה לפחות שבעה מבני משפחתו של הבעלים, יגאל דמרי (כ-62.5%). החברה גם מפנקת את אותם בני משפחה בחבילות שכר שעלותן  השנתית נעה בין מאות אלפי שקלים ועד ליותר מ-1.2 מיליון שקל לאדם. יגאל דמרי עצמו כמשמש כמנכ"ל החברה זכה אשתקד לשכר בעלות של 5.4 מיליון שקל, כולה במזומן .

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי  
ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה 

למרות התגמול הנאה  מבקשת כעת דמרי לפנות לבעלי המניות כדי לבקש תוספת תגמול משמעותית לשכרם של שניים ממבני המשפחה - אשתו של דמרי ואחד מבניו -  שעשויה להגיע לעד 1.53 מיליון שקל כ"א  וזאת  ללא שינוי בשכרם החודשי. איך זה ייתכן? עד כה בני המשפחה של דמרי, וגם הוא עצמו, לא קיבלו תגמול הוני, כלומר מניות בחברה, במסגרת הסכמי העסקתם בחברה .

על פי עדכון מדיניות התגמול "התווספה אפשרות להענקת תגמול הוני לקרובים של בעל השליטה (ולא לדמרי עצמו)" באמצעות שימוש במכשירים הוניים - מניות חסומות ויחידות מניה חסומות (RSU).  במקביל, החברה מקפיצה את התגמול ההוני השנתי המקסימלי לנושאי משרה ב-76% לתקרה דומה של 1.53 מיליון שקל. דמרי טוענת כי מדובר בשינוי שמטרתו "להשוות את תקרות תגמול בני המשפחה  לתקרות של יתר נושאי המשרה בחברה.  מטרת המהלך לפי החברה היא מתן תמריץ גבוה יותר למנהליה הבכירים לעבוד לטובת השאת רווחיה .

בחברת הבנייה מועסקים כאמור לפחות שבעה קרובי המשפחה של בעל השליטה בתפקידים שונים, כששניים מהם צפויים ליהנות מהשינוי במדיניות התגמול:  אשתו של יגאל, איריס דמרי, שמועסקת בחברה יותר מ-30 שנה ומכהנת כסמנכ"ל קשרי לקוחות. בשנת 2023 נהנתה איריס מתגמול שנתי של 1.26 מיליון שקל (כולל מענק  של 182 אלף שקל) כך שהתגמול ההוני עשוי להכפיל ויותר את עלות שכרה. כך גם לגבי המוטב השני  של התגמול ההוני, חזי דמרי, בנו של בעל השליטה, המשמש כסמנכ"ל יזמות למגורים ועלות העסקתו בשנה שעברה עמדה על 1.2 מיליון שקל (כולל מענק של 200 אלף שקל) .

מלבדם מועסק בחברה בן נוסף של דמרי, אופיר, מועסק בחברה כמנהל פיתוח עסקי במחלקת הנכסים המניבים ונהנה בשנה שעברה מעלות שכר כוללת של יותר מחצי מיליון שקל.

הכנסות החברה ירדו, אבל הסכמי השכר שודרגו

בני משפחתו של דמרי מועסקים בחברה בהסכמי שכר שעודכנו לתקופה של שלוש שנים רק בחודש אפריל שנה שעברה. כעת, אחרי שנה בלבד, מבקשת החברה לאפשר להם את תוספות השכר האמורות. בחברה לא מנמקים מהיכן הגיע הצורך הבהול לבצע את השינוי .

נזכיר כי באפריל 2023 כבר אישרה החברה תוספת שכר של 27% לאשתו של דמרי, איריס, וכן את העסקתה של חנית בחברה. יגאל דמרי עצמו ביקש לפני מספר שנים להעלות את שיעור הבונוס השנתי שלו מ-2% מרווחי החברה ל-3% אך נאלץ לסגת מכך בעקבות הלחץ שהפעילו המוסדיים שמחזיקים במניות. הללו כוללים את  בית ההשקעות מיטב (7.8%), כלל ביטוח (5.3%)  ומגדל (כ-5.8%) .

לאחרונה דיווחה חברת הנדל"ן על ירידה חדה של 45% במכירת הדירות בשנת 2023 ל-649 דירות. ההכנסות צללו גם הן ל-1.37 מיליארד שקל לעומת 2.13 מיליארד שקל בשנת 2022. הסיבה לירידה החדה במכירות היא עליית הריבית במשק שהובילה לצניחה בביקוש לדירות ובמשכנתאות החדשות שלוקח הציבור בישראל. בנוסף, בעקבות מלחמת חרבות ברזל נרשמו ביקושים נמוכים במיוחד לדירות במהלך הרבעון הרביעי של 2023, בעיקר באוקטובר .

בראיון לגלובס שמר לאחרונה דמרי על אופטימיות באשר לשוק הדיור, ציין כי נכון לעכשיו אין כמעט עיכובים במסירת דירות בפרויקטים של החברה שלו ואמר על רקע מלחמת חרבות ברזל ומתקפת הטילים והכטב"מים האיראנית כי הוא "בטוח שמדינת ישראל תתפתח ותשגשג עוד" והוסיף שהציבור הישראלי מאמין בשוק הדיור: "מאמצע נובמבר התחלנו לראות שהשוק מתחיל להיפתח ובנובמבר־דצמבר מכרנו יפה מאוד. ברבעון הראשון של השנה מכרנו כבר כמעט 300 דירות. אנחנו רואים שהציבור מתחיל להאמין לשוק וחוזר לקנות, והפריחה נמצאת יותר בפריפריה, דווקא. יותר מכירות באופקים, יותר בנתיבות ויותר בבאר שבע, גם באשקלון וגם בשדרות".