גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב דוחה את שליחתו של נשק מדויק לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל
פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

ממשל ביידן מעכב מכירת אלפי כלי נשק מדויקים לישראל, מה שמעלה תהיות האם ארה"ב מתכוונת להאט את אספקת הנשק לבת בריתה העיקרית במזרח התיכון על רקע הלחץ הפוליטי הפנימי הגובר.

בלעדי | קצב מכירות הדירות עלה, ובאוצר קוראים לעצור את מתווה הסיוע
בוגרי אגף תקציבים מוחים נגד המדיניות הכלכלית של הממשלה

ההחלטה האמריקנית מגיעה בשעה שהממשל דוחה את התוכנית המוצהרת של ישראל לתקוף את העיר רפיח בדרום רצועת עזה. הבית הלבן התנגד בפומבי לקריאות להגביל את מכירות הנשק לישראל, למרות הביקורת הגוברת על מניין ההרוגים ועל ההרס בתוך עזה שנגרם באמצעות נשק שסופק על ידי ארה"ב.

על הפרק עומדת מכירה של עד 6,500 מערכות תחמושת JDAM - ערכות המאפשרות לנווט פצצות לא-מונחות אל מטרה - לדברי גורמים המכירים את העסקה המוצעת. לקונגרס נודע לראשונה בינואר על המכירה המוצעת, ששוויה מגיע ל-260 מיליון דולר, אך ממשל ביידן לא התקדם עם העסקה מאז.

דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, סירב ביום שני להגיב אם הושהתה מכירת נשק כלשהי לישראל. "ההתחייבויות הביטחוניות שלנו לישראל הן יצוקות ברזל", אמר במהלך תדרוך של הבית הלבן.

מחלקת המדינה נדרשת להודיע לקונגרס כאשר ארה"ב מתכננת למכור נשק למדינות אחרות, כאשר העסקה היא בסכום גבוה מרף ספציפי בדולרים. מחלקת המדינה מספקת בדרך כלל מידע לוועדות לענייני חוץ של בית הנבחרים ולוועדות יחסי החוץ של הסנאט לפני מכירות נשק פוטנציאליות, ולאחר מכן מודיעה על כך לקונגרס באופן רשמי.

עם זאת, במקרה של מערכות ה-JDAM, הממשל מעולם לא העביר את ההודעה הרשמית על המכירה, וכך הביא למעשה להפסקה בעסקה, לדברי גורמים אמריקנים בהווה ובעבר.

"זה יוצא דופן, במיוחד במקרה של ישראל, במיוחד בזמן מלחמה", אומר גורם רשמי בקונגרס שמכיר את תהליך מכירת הנשק.

הגורם אומר, עם זאת, שהם לא יודעים את הסיבה לעיכוב.

מקרה ראשון מתחילת המלחמה

אם העיכוב של ה-JDAMs הוא מכוון, זה "יהיה המקרה הראשון מאז החלה המלחמה הזו שבו הממשל נקט פעולה כזו בנוגע לכלי נשק שאנחנו יודעים שנעשה בהם שימוש בעזה", אומר סת' בינדר, מומחה למכירת נשק של ארה"ב במרכז לדמוקרטיה במזרח התיכון, הממוקם בוושינגטון.

מאז מרץ לא קידם ממשל ביידן גם את תהליך ההודעה לקונגרס על מיליארד דולר נוספים בעסקאות נשק לישראל הכוללות תחמושת טנקים, כלי רכב צבאיים ופצצות מרגמה, אמרו גורמים אמריקנים.

העסקאות הפוטנציאליות הללו כללו העברה של 700 מיליון דולר בתחמושת טנקים בקוטר 120 מ"מ, 500 מיליון דולר בכלי רכב טקטיים ופחות מ-100 מיליון דולר בפצצות מרגמה של 120 מ"מ, אמרו גורמים רשמיים בארה"ב. יידרשו חודשים או שנים עד שהמכירות יסופקו.

הממשל נתון ללחץ של מספר הולך וגדל של דמוקרטים בקונגרס לצמצם את אספקת הנשק, כדי ללחוץ על ישראל לעשות יותר כדי למנוע הרג של אזרחים בעזה, שם מתו יותר מ-34 אלף בני אדם, רובם אזרחים, לפי גורמים במשרד הבריאות הפלסטיני. הנתון אינו מציין כמה מהם היו לוחמים.

ארה"ב: ירידה בתמיכה בישראל

העיכוב של מערכות ה-JDAM מגיע גם על רקע הפגנות בקמפוסים של מכללות ברחבי ארצות הברית על תמיכת ממשל ביידן במלחמה של ישראל בעזה, לרבות מכירת נשק. לפי סקר ABC News/Ipsos שפורסם בתחילת החודש, 38% מהאמריקנים אמרו שארה"ב עושה יותר מדי כדי לתמוך בישראל, לעומת 32% בינואר.

מחלקת המדינה, המפקחת על מכירת נשק אמריקני למדינות אחרות, סירבה להגיב והפנתה את השאלות לבית הלבן. "אנחנו לא מתייחסים למקרים בודדים", אמר דובר מחלקת המדינה.

"ארה"ב הוסיפה מיליארדי דולרים לסיוע ביטחוני לישראל מאז פיגועי ה-7 באוקטובר, והעבירה את ההקצאה המשלימה הגדולה ביותר אי פעם לסיוע חירום לישראל", אמר הדובר.

דוברת משרד הביטחון הישראלי סירבה להגיב.

רוב רכישות הנשק של ישראל מארה"ב נעשות תוך שימוש במיליארדי דולרים במימון ממשלתי אמריקני שוושינגטון נותנת כדי לסייע לישראל לחזק את הצבא שלה מדי שנה. ישראל היא בין מקבלות הסיוע הצבאי האמריקני הגדול ביותר בעולם.

לאחר חודשים של קיפאון בחקיקה, שנבע מהתנגדויות רפובליקניות לסיוע לאוקראינה, העביר הקונגרס בחודש שעבר הצעת חוק למתן סיוע נוסף של 26 מיליארד דולר לישראל, לרבות יותר מ-5 מיליארד דולר לחידוש מלאי ההגנה האווירית של ישראל. הנשיא ביידן חתם על הצעת החוק, יחד עם צעדים נפרדים לשליחת נשק לאוקראינה ולטייוואן, בסוף אפריל.

ארה"ב שלחה לישראל עשרות אלפי פצצות, פגזי ארטילריה ואמצעי לחימה אחרים בחודשים הראשונים של המלחמה שפרצה בעקבות התקפת חמאס ב-7 באוקטובר. הזרמת הנשק קטנה בחודשים האחרונים משום שלפנטגון חסרו אמצעי לחימה שהוא יכול לספק לישראל במהירות, כאשר בה בעת עליו לתת מענה לצורכי אוקראינה ולשמור על המלאי של ארה"ב.

עוד כתבות

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

מוחמד מג'אדלה, אורי יוגב וד''ר סמיר מחאמיד בפאנל על תוכנית ''החומש־תקאדום'' / צילום: תמר מצפי

ראש עיריית אום אל־פחם: "כבר שנה וחצי שאני לא מקבל כסף לפרויקטים"

ראש עיריית אום אל־פחם סמיר מחאמיד, ויו"ר קרן אלומה ומנהל אגף התקציבים לשעבר אורי יוגב, שוחחו בכנס גלובס על תוכנית החומש לחברה הערבית ● "הממשלה לא מנהלת נכון סדרי עדיפויות"

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"החשב יפקח": היועמ"שית מבקשת מבג"ץ לדחות את העתירה בעניין מימון מעונות רה"מ

לעמדת גלי בהרב־מיארה, אין מקום להתערב בהחלטת ועדת הכספים לממן את שני מעונות ראש הממשלה, גם לנוכח הפרשנות שיש לתת לה והן בשל האישור הנדרש של החשב, בנוסף לזה של מנכ"ל משרד רה"מ

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

ד''ר ענאיה בנא, מנכ''לית ומייסדת עמותת אל־ביאדר / צילום: תמר מצפי

"בעלי הקרקע הפרטית בחברה הערבית מחכים שיזמים יבואו"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, ד"ר ענאיה בנא, מנכ"לית משותפת ומייסדת עמותת אל־ביאדר, דיברה על הפערים בין החברה הערבית לחברה הכללית בתחום הדיור ● בנא: "85% מהדור הצעיר בתוך היישובים הערביים הוא מחוסר פתרונות דיור"

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

קניות אונליין / איור: גיל ג'יבלי

מיהן קמעונאיות המזון שהתחזקו באונליין, ומי עדיין לא בתמונה?

בין 15 אתרי הקניות הישראלים הבולטים באפריל נמנות שש רשתות מזון: שופרסל, רמי לוי, ויקטורי, קשת טעמים, טיב טעם וחצי חינם - בעוד יוחננוף וקרפור בחוץ ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

דרור מרמור, גורי נדלר, רות שוורץ, ארז קמיניץ וענאיה בנא, בפאנל בנייה, דיור והתחדשות עירונית כמנוע צמיחה / צילום: תמר מצפי

בנייה עירונית במרכזי יישובים ערביים גדולים כמפתח לצמיחה

בכנס גלובס שוחחו בכירים בפאנל על האתגרים בתכנון ובנייה בחברה הערבית ● עוד נידונה השאלה: האם נכון להמשיך לבנות יישובים מגזריים? המשתתפים הסכימו כי הגיע הזמן לשינוי

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

האפיק שסידר לאלטשולר שחם את התשואות ברבעון והתחזיות להמשך

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

מנכ''לית קו אימפקט, נוא ג'השאן־בטשון / צילום: תמר מצפי

"מי שרוצה לשלב את החברה הערבית צריך לעבוד בזה"

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, נוא ג'השאן־בטשון, מנכ"לית קו אימפקט, שוחחה על האתגרים בשילוב החברה הערבית בשוק העבודה ישראלי ● ג'השאן־בטשון: "חברות עסקיות שהן גשר בין החברה היהודית לערבית אמנם סבלו מטראומה גדולה בעקבות המלחמה, אבל הצליחו להחזיק את זה"

חברות המזון הפרטיות. האם תהיה שקיפות? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בג"ץ: נאפשר למדינה לדרוש מחברות מזון וטואלטיקה לחשוף מספרים סודיים

בג"ץ דן היום בעתירות שהגישו התאחדות התעשיינים ושורת חברות מסחריות נגד דרישת המפקח על המחירים לדרוש מהן נתונים כספיים ביחס לפעילותן ● הדיון נסב על השאלה האם למדינה יש סמכות לדרוש מהחברות את הנתונים הללו ביחס למוצרים שעליהם לא הוטל פיקוח ● השופטים הבהירו לחברות כי בכוונתם לדחות את העתירות

אודי מוקדי, מייסד ויו''ר סייברארק / צילום: דיויד שופר

תמורת 1.54 מיליארד דולר: סייברארק הישראלית רוכשת את חברת Venafi

סייברארק תשלם כ-1 מיליארד דולר במזומן וכ-540 מיליון דולר במניות עבור Venafi, חברה העוסקת בניהול זהויות מכונה ● העסקה צפויה להיסגר במחצית השנייה של 2024 בכפוף לאישורים רגולטוריים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בממשלה מפקפקים בסיכוי של סמוטריץ' להטיל מכס של 100% על טורקיה

הצעד שמבקש לקדם סמוטריץ' דורש אישור של הממשלה כולה, וההערכות הן ששני מוקדי ההתנגדות המרכזיים עשויים להיות בלשכת ראש הממשלה ואצל שר הכלכלה ● גורמים במגזר העסקי מפעילים על הממשלה לחץ לסגת מהרעיון, שעלול לגרור עליות מחירים שיתגלגלו לכיס של הצרכן הישראלי