גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

מכוניות חדשות ממתינות ליצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock
מכוניות חדשות ממתינות ליצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

מערכת היחסים הגלויה בין ישראל לסין התדרדרה בחודשים האחרונים. כלי התקשורת הרשמיים בסין מפגינים טון לא אוהד, בלשון המעטה, כלפי ישראל; דוברי ממשל סינים לא חוסכים ביקורת מהמהלכים של ישראל, וברקע ניתן להבחין גם בהתקרבות ביטחונית מדאיגה בין סין לאיראן, שבאה לידי ביטוי בפגישה בין שרי ההגנה של שתי המדינות בוועידת Shanghai cooperation organization, שנערכה בסוף אפריל בקזחסטן.

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90 והחלופות שבוחנים היבואנים
השבוע בענף הרכב | צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי
דובי בן גדליהו, פרשנות | טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

אבל אם לשפוט על פי נתוני מכירות הרכב בישראל בשליש הראשון של השנה, שפורסמו בשבוע שעבר, האווירה השלילית לא השפיעה על היבוא מסין או על התנהגות הצרכנים. בין ינואר לאפריל המשיכו מסירות כלי הרכב מתוצרת סין לשבור שיאי מכירות. סין חיזקה את הפער על פני קוריאה ואירופה בראש טבלת המסירות לפי מדינות, ובסך הכול נמסרו מתחילת השנה 24,534 כלי רכב מתוצרת סין, נתח של 22% מכלל המסירות ועלייה של כ-12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. זאת בהשוואה לירידה של כ-14.8% בכלל מסירות הרכב בישראל מתחילת השנה.

יצוין כי עיקר מכירות כלי הרכב הסיניים בשליש הראשון של השנה הם ממלאי שהגיע ברבעון האחרון של 2023, לפני עליית המס. על פי נתוני המכס בסין, יצוא הרכב החשמלי משם לישראל התכווץ ברבעון הראשון של 2024 בכ-51%, אולם בענף מעריכים כי מדובר בתופעה מתבקשת לאור המלאים המסיביים שנצברו בשנה שעברה "על חשבון" היבוא ברבעון הראשון.

תופעה חריגה בעולם

היקף החדירה של כלי הרכב הסינים לישראל - אחת מכל חמש מכירות - הוא תופעה חריגה בהשוואה למדינות מערביות מפותחות. ניקח למשל את האיחוד האירופי, שבימים אלה בוחן נקיטת מהלכים משמעותיים לבלימת יבוא כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין, בנימוק שממשלת סין נוקטת מדיניות "היצף" אנטי-תחרותית ומסבסדת את היצרנים המקומיים.

אבל אם מנטרלים את היבוא לאירופה של רכבי טסלה, שמיוצרים בסין, מגלים שמכירות כלי הרכב מתוצרת סין באיחוד עמדו בשנה שעברה על פחות מ-2.5% ממכירות הרכב החדש. אפילו בספרד, שמסתמנת כיום כשוק הגדול ביותר לכלי רכב סיניים באיחוד האירופי, שיעור החדירה בשנה שעברה היה נע סביב 4%.

יש הטוענים, שמדובר בתהליך "טבעי", שנובע מהמעבר המואץ של שוק הרכב הישראלי לרכב חשמלי. אכן, בשליש הראשון של השנה נשברו גם שיאי המסירות של כלי רכב חשמליים בישראל, עם כ-27 אלף מסירות, נתח של 25.6% מכלל המכירות ועלייה של 35% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

מכיוון שהיצרנים הסינים הם כמעט היחידים שמסוגלים להציע כיום כלי רכב חשמליים עם מפרט שמתאים לשוק ה-MASS הישראלי בפלח המחירים של 140-180 אלף שקל, הם "תופסים טרמפ" על הביקוש הגואה לחשמליות.

אבל הטענה הזו אינה מדויקת, משתי סיבות. הראשונה היא, ששיעור החדירה של המותגים הסיניים בפלח הרכב החשמלי בישראל עמד בשליש הראשון על כ-42% (לא כולל טסלה), וזה נתון חריג לחלוטין בהשוואה לעולם המערבי. באיחוד האירופי, שיעור החדירה של כלי הרכב החשמליים מתוצרת סין, לא כולל טסלה, נע כיום סביב 10% בלבד.

הסיבה השנייה היא, שבישראל נמכרות גם כמויות מכובדות של כלי רכב מתוצרת סין עם מנועי בעירה פנימית (דגמי בנזין ופלאג-אין). אומנם הנציגות הסינית בפלח הזה עדיין די מצומצמת, וכוללת בעיקר את רכבי הכביש-שטח של צ'רי ואת דגמי הפלאג-אין של WEY ו"לינק אנד קו". אבל ההיקף מכובד, עם קרוב ל-5% מכלל המסירות. בהמשך השנה הוא אף עשוי לצבור תאוצה בזכות שלל דגמים חדשים מתוצרת סין עם מנועי פלאג-אין, שצפויים לנחות כאן.

מחירי חדירה מסובסדים?

לתופעה הצרכנית יוצאת הדופן אפשר למצוא כמה סיבות מעשיות. הראשונה היא, שבניגוד לאירופה, בישראל אין תעשיית רכב, ולכן מרכיב "הנאמנות הלאומית" למותג מקומי לא קיים בשוק. יתר על כן, נראה שלקוחות רבים אדישים כלפי זהות מותג הרכב החשמלי שאותו הם רוכשים.

הלקוחות בשוק ה-MASS בוחרים לרכוש רכב חשמלי של מותג מסוים, לא בגלל שם המותג אלא בשל שיקולים תועלתיים כמו מחיר, טווח, ביצועים ואבזור, ובשל "רשת הביטחון" שמעניק היבואן לאותו מותג בישראל, כמו שירות, אחריות, טרייד-אין וכדומה. זהו שינוי מהותי מאוד בהשוואה להתנהגות הצרכנים, שאפיינה את שוק הרכב הישראלי לפני מספר שנים.

סיבה נוספת היא מחירי חדירה אגרסיביים של רוב המותגים הסיניים ו/או היכולת שלהם להעניק הנחות משמעותיות לציי רכב בישראל. לטענת חוקרי האיחוד האירופי, ממשלת סין מסבסדת את כלי הרכב המיוצאים לאירופה במישרין או בעקיפין, כדי להשיג שליטה בשוקי יצוא, ולא מן הנמנע שזה מה שקורה גם אצלנו.

השאלה הגדולה היא האם נתוני החדירה המרשימים של השליש הראשון קצרי-טווח, או מסמנים מגמה לטווח ארוך, שעתידה להפוך את שוק הרכב הישראלי ל"שוק סיני".

בדרך ל"סין הקטנה"?

תיאורטית, אם קושרים קשר ישיר בין ההצלחה של המותגים הסיניים בישראל לבין החדירה המואצת של כלי הרכב החשמליים, אפשר להגיע למסקנה שמדובר במגמה ארוכת-טווח.

התחזיות צופות המשך עלייה בביקוש לרכב חשמלי בשנים הקרובות, והמגמה הזו גם זוכה בטווח הקצר לתנופה ממתווה המס "המדורג" על רכב חשמלי. כלומר, לקראת כל סוף שנה הלקוחות צופים התייקרות של כלי הרכב בשל עליית המס, וזו מוטיבציה חזקה לרכישה, במיוחד מכיוון שהמתווה יוצר מעין "ביטוח מפני ירידת ערך" של החשמליות המשומשות.

מצד שני המצב הזה מדאיג מאוד את האוצר, שעלול לנקוט צעדים דרסטיים כדי "לקרר" את שוק הרכב החשמלי. ראיה לכך אפשר היה למצוא בין השורות בסקירה של ענף הרכב שפרסמה רשות המסים בשבוע שעבר. למרות שבשנה שעברה גביית מס הקנייה מכלי רכב עלתה משמעותית - למרות המעבר המואץ לרכב חשמלי, לראשונה ראינו את האוצר מכריז על כך שלמדינה כבר אין יותר צורך להעניק הטבות מס על רכב חשמלי.

אם מוסיפים לכך את ביטול ההטבה באגרה השנתית, שהתקבל בוועדת הכלכלה בחודש שעבר, ואת מס הנסועה שבדרך, מתקבל מסר עקבי מאוד, שמטרתו להגביל את חדירת הרכב החשמלי.

לכך אפשר להוסיף גם גורמים חיצוניים, כמו מכשולי התקינה והמיסוי שאירופה מערימה כיום בפני היצואנים הסינים, מה שעלול להשפיע על המוטיבציה שלהם לייצא דגמים בתקינה שמתאימה לישראל; ואולי גם את "תסמונת ארדואן" - מצב שבו היחסים בין שתי המדינות יידרדרו עד כדי סנקציות יצוא ו/או "חרם צרכני". כך או כך, החדירה חסרת התקדים היא בהחלט "אור אדום" עבור יצרני הרכב המערביים, ששלטו עד היום בשוק הרכב הישראלי.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון - בהם מבנים צבאיים

שר הביטחון בביקור בבסיס יחידה 8200: "אנחנו יודעים בהרבה מאוד מקרים איך האויב חושב ואיך האויב נערך" • נתניהו נפגש עם ראשי רשויות בצפון, סירב להסביר איך יחזרו התושבים לבתיהם - אבל הבטיח: "הצפון ישגשג" • במקביל, הירי ליישובי הצפון לא נפסק • הותר לפרסום: מ"פ בצנחנים מת מפצעיו לאחר שנפצע קשה בהתיקלות עם מחבלים ברצועה • כל העדכונים מכל החזיתות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הזכויות בקרקע בנווה צדק הוכרעו בלי כל היורשים. מה קבע ביהמ"ש?

ביהמ"ש העליון פסק כי קרקע בנווה צדק תירשם על שם בנו של בעל קרקע שהלך לעולמו - אך הדיון הוסתר מצאצאים נוספים שלו ● אישה ביקשה להרות מזרעו של בן זוגה המנוח, אך משפחתו הציבה בפניה תנאי לפיו עליה לוותר על זכויות ממוניות ● אדם ערך הסכם להחלפת קרקעות עם המדינה, אך קיבל פחות משליש מהשטח שהתחייבה לו

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

המדיניות שהורידה את אנליסט וזו שסידרה לאלטשולר את התשואות

לאחר הירידות בשוקי ההון בחודש אפריל, נרשמו עליות חדות במדדי וול סטריט מתחילת החודש הנוכחי בעוד הבורסה בת"א מדשדשת ● המומחים מעריכים כי שנת 2024 תסתיים בתשואה חיובית לחוסכים, אבל הדרך לשם, הם מזהירים, תהיה תנודתית במיוחד ● וגם: כך התהפכה טבלת התשואות ואילו גופים הצטיינו

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה, ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את חוק התשלומים שצפוי להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

דב קוטלר, המנכ''ל היוצא של בנק הפועלים / צילום: כדיה לוי

ברקע מכתב המפקח: הפועלים עם רווח של 1.9 מיליארד שקל ויחלק 40% כדיבידנד

שבועיים אחרי שמנכ"ל הבנק דב קוטלר הודיע על פרישה, הפועלים מפרסם דוחות ומגלה תשואה להון של 14.6% ברבעון הראשון של השנה ● בתיאום עם בנק ישראל יחלק הפועלים דיבידנד של 775 מיליון שקל, ימים ספורים אחרי שהמפקח על הבנקים קרא לחלוקת רווחים שקולה על רקע המלחמה

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל נגד רשות ני"ע: לא לאפשר לגופים חוץ בנקאיים להתחייב על ריבית

ד"ר יוסי סעדון, מנהל האגף הפיננסי בבנק ישראל, שלח מכתב לרשות ניירות ערך בבקשה שלא תאשר את הוראות רשות ניירות ערך, הכוללות הוראה שמאפשרת לגופים החוץ בנקאיים להתחייב בפני הלקוחות בריבית קבועה על הפיקדונות ● לדבריו, מדובר בהוראה העלולה "לסכן את היציבות במערכת הפיננסית"

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות קלות באירופה; המסחר באסיה ננעל בעליות


הניקיי עלה ב-1% ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט • אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" • מיטב: "ממליצים להגדיל חשיפה למניות אירופה על חשבון ארה"ב" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; מדד הבנקים מזנק ב-1.9%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.8% • סלקום: ירידה של 87% ברווח הנקי ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע על השווקים, ובפרט על שוק הנפט ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית" ● מיטב: "בשוק האג"ח המקומי מתעלמים מהסיכונים של חברות הנדל"ן" • יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

ICL / צילום: יח''צ

פשרה בייצוגית נגד כיל על דיווח מטעה. כמה תשלם לבעלי המניות?

ביהמ"ש אישר הסדר פשרה בבקשה לתובענה ייצוגית שהגישה חברת רבקה טכנולוגיות נגד כיל, המנכ"ל והדירקטורים שכיהנו בה בשנים 2016-2015, בשל טענות למחדלי דיווח ופרטים מטעים ביחס לפרויקט מערכות מידע שהחלה עם IBM בשנת 2013 וקרס אחרי שלוש שנים ● במסגרת הפשרה כיל תשלם כ-2 מיליון דולר

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

שי ויל / איור: גיל ג'יבלי

מתחת לרדאר: הכירו את המשפחה שתשלוט בדואר ישראל

משפחת ויל העדיפה להתנהל מתחת לרדאר התקשורתי והציבורי, למרות שהחברות שבשליטתה אחראיות למותגים ישראליים מאוד מוכרים ● קבוצה בהובלת המשפחה זכתה במכרז על דואר ישראל, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שלה

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

לידיעת בני משפחה מסוכסכים: הליכים חסויים בביהמ"ש למשפחה לא מהווים "מקלט" מחקירת רשות המסים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס על-ידי האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

רסול סעדה, ד''ר ספא אבורביעה, מוחמד ח'לאילה, רנין מרדי ושאדי חדאד, בפאנל בין פשיעה לצמיחה / צילום: תמר מצפי

"יש בחברה הערבית 30% צעירים, זה הון אנושי עצום"

בפאנל שעסק בפשיעה בחברה הערבית, שוחחו מומחים ודנו בשורשי הבעיות במגזר, ובמניעים לצמיחה ● "ארגוני הפשיעה מעניקים משמעות ותחושת שייכות"

דואר ישראל - שירות מיון ארצי / צילום: איל יצהר

למה המדינה הסכימה למכור את הדואר בשליש מהשווי שבו העריכה אותו?

לאחר תחרות בין שני מתמודדים בלבד, קבוצת מילגם זכתה במכרז על דואר ישראל במחיר המהווה שליש מזה שבו הוערכה החברה הממשלתית בעבר ● הזוכה מתכוונת להתמקד בשוק הבנקאות ● וגם: המשפחה שעומדת מאחורי חברת מילגם

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

ברק עילם, גיא ברנשטיין, צבי אלון / צילומים: שלומי יוסף, יח''צ, טיגו

כך הגיבה מניית נייס בוול סטריט לעזיבה של המנכ"ל

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● מג'יק נסחרה בסוף השבוע במחיר הנמוך בכ-48% מהשיא בעקבות הדוחות ● נייס צללה על רקע עזיבת המנכ"ל ● וטיגו נפלה בחדות לאחר פרסום הדוחות למרות שפרסמה תחזית חיובית