דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט • הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% • למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

היום בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל, והמשקיעים בוול סטריט יקבלו אינדיקציה נוספת באשר למצב האינפלציה והמשק.

הצפי הוא לתוספת של 240 אלף משרות. שני נתונים נוספים שיוצגו הם שיעור האבטלה וקצב עליית השכר. הצפי הוא לשיעור אבטלה של 3.8%, ולעלייה של 4% בשכר הממוצע לשעה ב-12 החודשים האחרונים.

שאלות ותשובות | טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?
ניתוח | התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?
למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

עד כה, שוק העבודה האמריקאי מציג עוצמה יוצאת דופן, עם אבטלה נמוכה וביקושים גבוהים, חרף העובדה שהריבית נמצאת בשיא של יותר מ-16 שנה.

שוק העבודה הפתיע השנה בעוצמתו, עם נתונים גבוהים מהציפיות להאטה בקצב תוספת המשרות. כך לדוגמה, במרץ התווספו 303 אלף משרות לשוק - נתון גבוה משמעותית מהתחזיות, שהיה חלק משורת נתונים שהראו כי הכלכלה נותרה איתנה, השכר ממשיך לעלות והאינפלציה לא ירדה משמעותית לאחר שנסוגה ב-2023.

חוזקת שוק העבודה מהווה אתגר עבור הפדרל ריזרב במאמציו לרסן את האינפלציה, שכן ביקושים גבוהים ולחצי שכר עלולים להזין את קצב עליית המחירים.

בפד מודאגים מעליית השכר

ביום רביעי, הפד החליט להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 5.25% עד 5.5%, כשברקע שורת נתונים שהעידו על לחצים אינפלציוניים מתמשכים.

אם בתחילת השנה הצפי היה ל-6 הורדות ריבית ב-2024, כעת התסריט האופטימי הוא לשתיים בלבד. האפשרות שלא יהיו כלל הורדות ריבית השנה נחשבת לריאלית גם כן.

עם זאת, יו"ר הפד ג'רום פאוול ציין שקיים סיכוי נמוך לכך שהצעד הבא של הפד יהיה העלאת ריבית נוספת.

יו"ר הפד ציין ביום רביעי כי "האינפלציה התמתנה משמעותית במהלך השנה האחרונה, בעוד ששוק העבודה נותר חזק, וזהו נתון טוב מאוד. אבל האינפלציה עדיין גבוהה מדי".

פאוול גם הדגיש את הקשר בין עליות השכר לבין האינפלציה: "בסופו של דבר, אם יש עליות שכר שעולות על הגידול בפריון, יהיו לחצים אינפלציוניים".

אנליסט של הבנק האמריקאי, מורגן סטנלי, ניתח כי "השווקים יהיו רעבים לכל נתון המרמז שהכלכלה לא מתחממת יותר משהתחממה ברבעון הראשון של 2024״.

מדדים מצביעים על אינפלציה עיקשת

השווקים סבלו בשבועות האחרונים מזעזועים, במקביל לפרסום נתונים שהצביעו על התגברות מחודשת של האינפלציה או לכל הפחות על קשיים במאבק בה.

מדדים מובילים כמו מדד המחירים לצרכן (CPI) ומדד ההוצאה לצריכה הפרטית (PCE) היו גבוהים מהתחזיות, וגם נתוני שכר מאכזבים הגבירו את אי-הוודאות, כשביום האחרון של אפריל פורסם שמדד ״עלות התעסוקה״ עלה ברבעון הראשון ב-1.2%, מעל הצפי של כלכלנים.