צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 • מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית • ועוד חדשות מענף הרכב

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock
מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

שנת 2023 הייתה שנת שיא בגביית מס קנייה מכלי רכב, אולם רשות המסים נערכת להגדלה נוספת של מס הקנייה מכלי רכב חשמליים. כך עולה מהסקירה התקופתית של ענף הרכב לשנים 2022 ו־2023, שפרסמה השבוע רשות המסים.

על פי נתוני הרשות, הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש בישראל זינק בשנת 2023 ל-46 אלף שקלים לרכב. זו עלייה של 12.6% לעומת שנת 2022, שגם בה מס הקנייה הממוצע היה גבוה יחסית. הרשות מציינת כי הזינוק הגיע אחרי שנים שבהן מס הקנייה נע בטווח של כ־33-37 אלף שקל לרכב בממוצע. לסכום זה נוספה גביית מכס, שעמדה בשנה שעברה על סכום ממוצע של כ־2,100 שקלים לרכב.

על פי רשות המסים, העלייה בהכנסות בשנתיים האחרונות נובעת מעליה במחירי כלי הרכב, שמקורה בהתייקרות עלויות התובלה והייצור. ב-2022 הכנסות המדינה ממס קנייה על כלי סוגי הרכב הגיעה לשיא של 12.97 מיליארד שקל, עלייה של 22.4% במונחים ריאליים לעומת 2021. אולם השיא הזה נשבר שוב בשנת 2023, שבה נגבו כ־13.95 מיליארד שקל ממס קנייה, עלייה ריאלית של 3.3%. בסך הכול נגבו בשנה שעברה 15.44 מיליארד שקל במס קנייה ומכס על רכב פרטי, שיא היסטורי.

גביית השיא התרחשה למרות ש־2023 הייתה גם שנת שיא במכירות רכב חשמלי, שנהנה ממס קנייה מופחת. ב־2023 נמכרו בישראל כמעט 50 אלף כלי רכב חשמליים. אולם מהדוח עולה כי למרות זאת הרשות נערכת להעלאה משמעותית נוספת במס הקנייה על רכב חשמלי, בין השאר מכיוון שכבר אין צורך בהטבות המס לטענתה.

בסקירה נכתב כי "בתחילתן של ההטבות לכלי רכב בעלי הנעה חשמלית והיברידית שימשו שיעורי מס קנייה מופחתים גם כאמצעי סיוע למוצר 'ינוקא' בשל חשש הציבור מרכישת מוצר טכנולוגי מתקדם... אך כעת ייעוד זה מאבד מהרלוונטיות לאור החדירה הרחבה של כלי רכב אלה לשוק". ברשות מוסיפים כי "לצד העלייה במחירי הדלק, הכדאיות של רכישת רכב חשמלי עולה והביקוש גבוה... העלאת המס של 2022 לא עצרה את הגידול המהיר ברכישות".

כישלון בתחום היבוא העקיף

הניתוח של רשות המסים גם חושף את הכישלון של רפורמת "חוק שירותי הרכב", שקידם השר ישראל כ"ץ בעשור הקודם, ובמרכזה ניצבו הקלות רבות לעידוד ליבוא זעיר ומקביל של כלי רכב חדשים לישראל. על פי הנתונים, למרות שבשנים האחרונות חלה צמיחה של מאות אחוזים במספר מחזיקי הרישיון ליבוא מקביל (שאינו מוגבל בהיקף היבוא), ובמספר מחזיקי רישיון היבוא "הזעיר" (שיכולים לייבא עד 20 כלי רכב בשנה), בפועל היבוא העקיף נותר שולי, ולא עבר את רף ה־4% מכלל היבוא.

יתר על כן, בשנה שעברה אף נרשמה ירידה משמעותית ביבוא העקיף, שתפס כ־3.1% מכלל יבוא הרכב החדש. זאת לעומת 3.8% ב-2022 וב-2023, שהיו שנות שיא ליבוא העקיף. היבוא הזעיר רשם ירידה חדה במיוחד אשתקד, עם נתח שוק שירד מ־1.8% ב־2022 ל־1% בלבד בשנה שעברה. בסך הכול נמסרו בשנה שעברה כ־5,900 כלי רכב מיבוא עקיף (מכל הסוגים), מתוכם 37% היברידיים, 18% פלאג־אין ו־17% כלי רכב חשמליים. 

צ'רי נערכת ליצוא מותג פרימיום חשמלי חדש לישראל ולאירופה

יצרנית הרכב הסינית צ'רי, שתפסה בשנה שעברה נתח של 4% מהמכירות בישראל, נערכת לקראת הרחבה משמעותית של יצוא הרכב שלה לאירופה ולישראל.

אל שלושת המותגים של החברה, שכבר מיוצאים לישראל ופונים בעיקר לפלח הביניים של השוק (צ'רי, ג'אקו ו-OMODA), אמור להצטרף בחודשים הקרובים גם מותג הפרימיום Exlantix, עם כלי רכב חשמליים שממוצבים מול טסלה ושות'.

בתערוכת בייג'ין שנערכת בימים אלה הציגה החברה את דגם היצוא הראשון של המותג - מכונית פרימיום סדאן חשמלית גדולה, הנושאת את השם Exlantix ES ואשר מיועדת להתחרות בין השאר בטסלה 3.

מותג הפרימיום Exlantix / צילום: יח''צ
 מותג הפרימיום Exlantix / צילום: יח''צ

אורכה של המכונית 4.94 מ', רוחבה 1.98 מ' והיא ניצבת על בסיס גלגלים באורך 3 מ'.

המכונית תוצע עם מנוע בודד או עם שני מנועים ועם סוללות בקיבולת של עד כ־97 קילוואט־שעה, וטווח שאמור להגיע בתקן האירופי ליותר מ־600 ק"מ. עדיין לא ברור מי יהיה היבואן.

במקביל השיקה החברה בתערוכה שורה של דגמים, שאמורים להגיע לישראל בחודשים הקרובים.

ביניהם גרסת פלאג־אין של הקרוס־אובר הפופולרי "טיגו 8", שהוצע עד כה בישראל על ידי קבוצת קרסו עם מנוע בנזין בלבד, וקרוס אובר חדש של המותג OMODA, שישווק בקרוב על ידי כלמוביל.

לדגם החדש, אומודה 7, יש בסיס גלגלים באורך 2.7 מ', והוא ישווק עם מנועי בנזין או פלאג־אין.

עוד קוריאנית חשמלית בדרך לישראל: הקרוס-אובר של KGM

חברת KGM הקוריאנית, לשעבר TORRES, החלה לשווק באירופה את הקרוס־אובר החשמלי החדש TORRES. אורכו של הרכב 4.71 מ', רוחבו 1.89 מ', גובהו 1.72 מ' והוא ניצב על בסיס גלגלים באורך 2.68 מ', ומציע תא מטען בנפח 839 ליטר.

הקרוס־אובר החשמלי החדש TORRES / צילום: יח''צ
 הקרוס־אובר החשמלי החדש TORRES / צילום: יח''צ

לאירופה הוא מגיע בתצורה אחת, שכוללת מנוע בודד בהספק 207 כ"ס וסוללה של 73 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של עד 462 ק"מ ב־WLTP. הרכב תומך בטעינה מהירה של עד 120 קילוואט. יש לו תא נוסעים מודרני עם שני מסכים דיגיטליים גדולים וחבילה מקיפה של מערכות בטיחות.

מחירו בגרמניה מתחיל בכ־44 אלף אירו, זול בכ־6% מהמחיר של יונדאי איוניק 5 עם מפרט מקביל, שעולה בישראל בין 214 ל־250 אלף שקל, בהתאם לרמת הגימור.