הבורסה בת"א | סיקור שוטף

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% • השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר • אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה • במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית • באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

16:00

יום המסחר בתל אביב ננעל בעליות קלות. מדד ת"א 35 עלה ב-0.4% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-0.9%. בלט לחיוב מדד ת"א ביומד שקפץ בכ-2%.

במהלך המסחר המדדים המרכזיים קפצו בכ-1.5% לאור ההערכות כי מתווה עסקת החטופים מתקדם. עם זאת, לקראת נעילת המסחר הצהרתו של שר הביטחון יואב גלנט כי "חמאס לא מתכוון ללכת לשום מתווה - המשמעות היא פעולה עצימה", מיתנה את העליות החדות שנרשמו היום (א').

בקרב מניות מדד ת"א 125 בלטו לחיוב מניות אלקטריאון , נובה , נקסט ויז'ן , וואן טכנולוגיות  והבורסה לניע בתא .

מנגד, עזריאלי קבוצה , מיטרוניקס , פריון נטוורק , או פי סי אנרגיה  ושופרסל  ננעלו בירידות.

בשוק החוב המקומי, התשואה על אג"ח ישראל ל-10 שנים ירדה ב-8 נקודות בסיס ונסחרה סביב 4.61%. במקביל, מדדי התל בונד הקונצרניים עלו בכ-0.3%.

14:40

הממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, הודיעה היום (א') כי חברת דיפלומט  תשלם עיצום כספי של כ-9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון. במסגרת הסכמות שנחתמו בין רשות התחרות ליבואנית המזון ומוצרי הצריכה דיפלומט, היא תשלם למעלה מ-9 מיליון שקל לאוצר המדינה, בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם. 

14:30

מניית חברת גלוברנדס , העוסקת בייבוא ושיווק מוצרי עישון ממתקים וחטיפים, צוללת בכ-5% לאחר שדיווחה כי משלוחים שהזמינה מטורקיה לישראל מעוכבים בנמל טורקיה. מטעם החברה נמסר כי מדובר בעיקר במוצרי עישון וכי היא איננה צופה פגיעה בעסקיה בטווח הקצר שכן היא מחזיקה בישראל מלאי מוצרי עישון שצפוי להספיק לתקופה של חודשיים עד שלושה.

במקביל מטעם החברה נמסר כי החברה פועלת ביחד עם ספקיה על מנת להבטיח את ההספקה הסדירה של מוצרי העישון שלהם לישראל.

במקביל, חברת ביולייט  מזנקת בכ-60% לאחר שדיווחה כי חברת בלקין ויז'ן (המוחזקת בכ-4% ע"י ביולייט) יחד עם החברה וכל בעלי מניות בלקין התקשרה בהסכם מיזוג עם Alcon Pharmaceuticals במסגרתו, במועד השלמת המיזוג, תועברנה לבעלות אלקון כל מניות בלקין, ובהן כל מניות בלקין המוחזקות על ידי החברה ובלקין תהפוך לחברה בת בבעלות מלאה של אלקון.

13:32

חברת הדירוג S&P גלובל הפחיתה את הדירוג של שני הבנקים הגדולים בישראל, הפועלים  ולאומי  מ-A/A-1 -, ל-A-/A-2 . זאת כצעד משלים ואוטומטי להורדת הדירוג של מדינת ישראל ב-18 לאפריל. הסיבה להורדת הדירוג של הבנקים היא שהם נחשבים לגופים שנתמכים על ידי המדינה בעת משבר, ולכן כאשר הדירוג של המדינה פוחת, על הנייר נפגעת היכולת שלה לתמוך באותם גופים. 

במקביל, הותירה S&P גלובל את הדירוג של מזרחי טפחות  על A-/A-2, כך שהוא מדורג כעת בדירוג זהה לשני הבנקים הגדולים. את הדירוג של דיסקונט הותירה S&P גלובל על BBB+ וכן את זה של חברת הבת של דיסקונט, דיסקונט ניו יורק. נציין כי חברת הדירוג מעניקה לכל הבנקים הללו תחזית שלילית. 

12:51

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-1.2% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.9%. בולט לחיוב מדד ת"א ביומד שקופץ בכ-2% ות"א בנקים 5 עולה ב-1.6%.

נקסט ויז'ן  מרכזת עניין לאחר שהחברה, המפתחת ומייצרת מצלמות יום ולילה מיוצבות לכלי רכב וכלי טיס, דיווחה היום (א') על קבלת הזמנה מלקוח קיים לרכישת מצלמות ומוצרים נוספים של החברה בתמורה לסך כולל של כ-7.4 מיליון דולר.

בשוק החוב המקומי, התשואה על אג"ח ממשלת ישראל ל-10 שנים יורדת ב-10 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.59%. התשואה על אג"ח לשנתיים צוללת בכ-11 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.24%.

11:40

חברת ההחזקות דיסקונט השקעות  (דסק"ש) דיווחה הבוקר (א') לבורסה כי היא מקיימת משא-ומתן עם חברת הון סיכון זרה למכירת מלוא אחזקותיה בחברת אלרון , המשקיעה בחברות מיכשור רפואי, סייבר ותוכנה.

על פי הדיווח שפורסם הבוקר, במידה והעסקה תיחתם, דסק"ש תמכור לחברת הון סיכון זרה את אחזקותיה בחברת אלרון בסכום שינוע בין 82 ל-90 מיליון דולר, אשר משקף, בהתאמה, שווי של כ-48.5 עד 53.2 מיליון דולר להחזקותיה של החברה המוכרת באלרון (המהוות כ-59.14% מהון המניות של אלרון).

10:59

מניית קבוצת אימקו , המייצרת מוצרי חשמל ואלקטרוניקה, מכניקה, ואלקטרו-מכניקה לשימושים צבאיים, מזנקת בחדות.

זאת לאחר שהחברה הודיעה כי חתמה על הסכם מסגרת רב-שנתי בסך 377 מיליון שקל עם משרד הביטחון, שבמסגרתו תייצר ותספק החברה מערכות חשמל ותתי מערכות, לרבות מערכות ניהול וידאו מתקדמות ומערכת ניהול מתח ורתמות, עבור רכבי הקרב המשוריינים של צה"ל - כולל טנק המרכבה ונגמ"שי הנמ"ר והאיתן. תקופת האספקה נקבעה לשנים 2030-2024. 

10:05

פתיחה חיובית בתל אביב: מדד ת"א 35 קופץ ב-1.1% ות"א 90 מטפס בכ-0.8%. בולט לחיוב מדד ת"א טכנולוגיה שקופץ בכ-1.4%.

בולטות לחיוב מניות נובה , סאפיינס , קמטק , בי קומיונקיישנס  ומג'יק .

מנגד, פריון נטוורק , אורמת טכנו , אל על  ומיטרוניקס  נסחרות בירידות.

08:23

1. שוקי המניות

שבוע המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה חיובית בצל המגעים לעסקת החטופים ובהמשך לעליות החדות שנרשמו בוול סטריט בסוף השבוע האחרון. ביום חמישי האחרון, המסחר בתל אביב ננעל במגמה חיובית כאשר מדד ת"א 35 רשם עלייה של כ-0.5% ות"א 125 עלה בכ-0.4%. מדד הבנקים נותר ללא שינוי.

במקביל, בחמישי בלטו במסחר מספר מניות דואליות שנסחרו בעליות, ביניהן גילת , פריון  ואנלייט . במדדים הענפיים בלט לטובה מדד הביטוח, שמתחילת השנה כבר עלה בכ-10%.

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות 

מתחילת השנה, מדד ת"א 35 עלה מתחילת השנה בכ-4%, ומדד S&P 500 רשם בתקופה זו עלייה של 8%.

בסוף השבוע האחרון, המדדים המרכזיים בוול סטריט ננעלו בעליות חדות על רקע נתוני דוח התעסוקה החלשים, שנתנו תקווה למשקיעים בכל הנוגע למתווה הריבית של הפד (הרחבה בהמשך). הדאו ג'ונס עלה ב-1.2%, S&P 500 עלה ב-1.3% והנאסד"ק קפץ בכ-2%.

במסגרת עונת הדוחות, ענקית הטכנולוגיה אפל , פרסמה את תוצאותיה הכספיות לרבעון יום חמישי האחרון. אפל דיווחה על הכנסות של 90.8 מיליארד דולר, ירידה של 4% אבל מעל תחזיות האנליסטים שעמדו על 90 מיליארד דולר. בשורת הרווח למניה, החברה דיווחה על 1.53 דולר למניה, ובכך עקפה את הצפי המוקדם, 1.5 דולר למניה. אפל דיווחה על רווח נקי של 23.64 מיליארד דולר, ירידה של 2% מהתקופה המקבילה אשתקד.

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים? 

החברה הכריזה כי תחלק דיבידנד של 25 סנט למניה. בנוסף, החברה הכריזה כי תבצע החברה רכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר, ב-22% יותר משנה שעברה והכי הרבה אי פעם. מניית אפל הגיבה במסחר המאוחר בעלייה של כ-7% ביום חמישי לאחר פרסום הדוחות וביום שישי האחרון קפצה בכ-6%.

ברקשייר הת'וואיי , חברת ההחזקות של וורן באפט, הציגה תוצאות מרשימות ברבעון הראשון של 2024. החברה דיווחה אמש (ש') על זינוק של 39% ברווח התפעולי, שהסתכם בכ-11.22 מיליארד דולר. העלייה הושפעה בעיקר מגידול חד ברווחי חיתום הביטוח ובהכנסות מהשקעות ביטוח.

אחת הבשורות הדרמטיות בדוח היא שברקשייר האת'ווי הקטינה משמעותית את אחזקותיה במניות אפל ברבעון הראשון של השנה. למרות שאפל עדיין מהווה את ההשקעה הגדולה ביותר של ברקשייר, באפט, המשיך במגמת צמצום ההשקעה בענקית הטכנולוגיה זה רבעון שני ברצף.

במקביל, באסיפת בעלי המניות השנתית המפורסמת של החברה, וורן באפט הביע סקפטיות לגבי תחום ה-AI והצביע על יכולתה של הטכנולוגיה לשחזר תוכן ריאליסטי ומטעה: "ישנם לא מעט נוכלים שידועים כמי שמשתמשים בטכנולוגיית זיוף על ידי בינה מלאכותית כדי לתפעל סרטונים ותמונות שמתחזות למשפחה וחברים של אדם על מנת לבקש כסף או מידע אישי". עוד הוסיף כי: "ברור שגם לבינה מלאכותית יש פוטנציאל לדברים טובים, אבל... אני כן חושב, בתור מישהו שלא מבין בזה כלום, שיש לתחום גם פוטנציאל עצום גם להזיק". במקביל, באפט השווה את הפוטנציאל שלה לזה של פצצת האטום במהלך המאה ה-20. 

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת 

בשבוע הקרוב יתפרסמו דוחות כספיים של חברות רבות בוול סטריט. בין המדווחות: חברת התוכנה פלנטיר, חברת המדיה והבידור וולט דיסני, הבנק השוויצרי UBS, יצרניות הרכב טויוטה והונדה, יצרנית השבבים Arm וחברת התרופות טקדה. גם חברות ישראליות שנסחרות בוול סטריט יפרסמו דוחות, ובהן חברת התרופות טבע, חברת התוכנה סימילרווב, חברת טכנולוגיית הביוטי אודיטי טק, חברת האנרגיה המתחדשת אורמת, חברות המלצות התוכן טאבולה ואאוטבריין ויצרנית השבבים טאואר.

2. שוקי האג"ח

רוב מדדי האג"ח הממשלתיות והקונצרניות המקומיות נסחרו ביום חמישי במגמה חיובית. האג"ח מסדרה ג' של חברת הנדל"ן הזרה דה זראסאי בלטה בעלייה, לאחר דיווח על מכירת החזקות החברה בנכס מסוים ולאחר שמוקדם יותר השבוע דווח על דחייה בתשלום. סדרות האג"ח של חברת התקשורת בזק נסחרו ברובן בעליות לאחר העלאת דירוג מצד מעלות.

בסקירה השבועית של יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון, הם ציינו כי בשוק האג"ח המקומי הם ממשיכים להעדיף את האפיקים הצמודים (במח"מ קצר-בינוני) על רקע החששות בדבר האצה באינפלציה. "השגת הפסקת אש עשויה לתמוך בהמשך ייסוף בשקל ובירידה בפרמיית הסיכון המגולמת באפיקים הארוכים", כתבו בלידר.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי במיטב, כתב השבוע כי שוק האג"ח בישראל אטרקטיבי, במיוחד האג"ח השקליות, והוא ממליץ על מח"מ בינוני על רקע הסיכון להמשך עליית התשואות בארה"ב.

בשוק האג"ח האמריקאי, במהלך השבוע החולף התשואות רשמו ירידה לכל אורך העקום, כאשר התשואה ל-10 שנים ירדה ב-17 נ"ב לרמה של 4.50% והתשואה לשנתיים ירדה בכ-15 נ"ב לרמה של 4.81%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

לאחר שבחודש אפריל השקל נחלש מול הדולר, במהלך השבוע האחרון הוא התחזק, ובסוף השבוע האחרון עלה בכ-0.7% מול הדולר ובסיכום שבועי התחזק בכ-2.7% מול המטבע האמריקאי. גם מול האירו השקל התחזק ביום שישי האחרון ונסחר סביב 3.99 שקלים.

מחיר הביטקוין נחלש השבוע ביחס לדולר, וביום חמישי נסחר בפחות מ-58 אלף דולר, לעומת מעל 73 אלף דולר בשיא בחודש מרץ. לאורך חודש אפריל רשם המטבע את הירידות החדות ביותר מאז נובמבר 2022 ואיבד 16.5% מערכו, ולמעשה שבר רצף של 7 חודשי עליות. בין הגורמים שהובילו לצניחה היו נתוני האינפלציה המתחממים בארה"ב, שמעודדים את מחזיקי המטבעות הדיגיטליים למכור, וכן נתוני מאקרו חזקים מהצפוי וצפי גורף כי הריבית שם תישאר ללא שינוי.

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד 

4. מאקרו

ביום שישי האחרון פורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל שהצביע על תוספת של 175 אלף משרות חדשות שנוספו למשק האמריקאי. מדובר בקיטון של 140 אלף משרות בהשוואה לתוספת של חודש מרץ ויותר מכך, 68 אלף משרות פחות מהערכות השוק.

במקביל, השכר לשעת עבודה עלה ב-3.9% ב-12 החודשים האחרונים, 0.2% פחות מהצפי המוקדם. גם הנתון החודשי, 0.2%+, הפתיע כלפי מטה והיה איטי יותר מהחודש הקודם.

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות התייחס לנתונים: "נתוני התעסוקה והשכר משרטטים תמונה מעודדת והפוכה מדוח התעסוקה של מרץ. אולם, יש לציין כי נתוני התעסוקה תנודתיים, מורכבים להערכה ועשויים להתעדכן מהותית בדיעבד.

"בתוך כך, שיעור הבלתי מועסקים עלה מ-3.8% ל-3.9% מכוח העבודה האזרחי, גבוה ב-0.1% מהערכות השוק. בניגוד לחודש הקודם, שיעור ההשתתפות בכוח העבודה לא עלה ונותר 62.7%. כלומר, הפעם, ביחס למספר האנשים שתרו אחר עבודה, פחות אנשים מצאו עבודה.

"יצוין, כי הדוח הרשמי לא עולה בקנה אחד עם הדוח המקדים של הסקטור הפרטי, שפורסם שלשום (ד') והצביע על תוספת של 192 א' מקומות עבודה בחודש אפריל, 17 אלף משרות יותר מהערכות השוק. ואכן, מקטע המגזר הפרטי בדוח הרשמי הצביע על תוספת של 167 אלף מקומות עבודה, 23 אלף פחות מההערכות. מכאן עולה כי רוב ההאטה התמקדה במגזר הציבורי, לא הפרטי.

"בסך הכול, נתוני השכר והתעסוקה עדיין לא מערערים את איתנות שוק העבודה. נזכיר כי רק שלשום כתב הפד כי תוספות התעסוקה ממשיכות להיות גבוהות וכי שיעור הבלתי מועסקים נותר נמוך. עם זאת, עליית שיעור הבלתי מועסקים ובלימת שיעור התעסוקה עשויים לאותת על לחצי שכר נמוכים יותר בהמשך.

"הודעת הריבית הבאה תהיה ב‏יום רביעי 12 יוני 2024. עד אז יפורסמו מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל ודוח התעסוקה לחודש מאי. הפד יוכל לראות אם נתוני אפריל מהווים שינוי מגמה.

"דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית הראשונה מאז מרץ 2020 (כשפרצה מגפת הקורונה), אך לעת עתה מפיג את חששות השוק מהעלאה נוספת של הריבית, חששות שהיו"ר פאוול אכן טרח להפריך השבוע. לא בכדי אנו עדים לפיחות של הדולר כנגד האירו ולירידה של תשואות הפדיון על האג"ח הממשלתיות. עם זאת, הפד ירצה לראות רצף של נתונים שיעידו על רגיעה בשוק העבודה - בתעסוקה ובשכר - לפני שישקול להוריד מהותית את הריבית".

בין נתוני המאקרו שיפורסמו בעולם בשבוע הקרוב ניתן לציין את נתון מחירי הבתים בבריטניה, המאזן המסחרי בגרמניה, בצרפת ובסין, נתוני אבטלה בארה"ב, ואת התמ"ג של בריטניה ברבעון הראשון של השנה. במהלך השבוע הבא גם יפורסמו החלטות הריבית של הבנקים המרכזיים של בריטניה ואוסטרליה.

בישראל תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספר נתונים, ובהם שכר הברוטו הממוצע לשכירים בפברואר, נתון יצוא השירותים לפברואר ומדד אמון הצרכנים לאפריל.

5. תחזית

האסטרטג הטכני של אופנהיימר, ארי ואלד, מזהה הזדמנויות אטרקטיביות להשקעה במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק ההון האמריקאי. בסקירה השבועית שלו כתב ואלד שהמימושים בשוק לאחרונה הם רק 'תיקון בשוק שורי', והוא מצפה שהשוק יהיה שורי יותר בחודש יוני, על רקע גורמים עונתיים. להערכת ואלד, כדאי למשקיעים לנצל את ימי הירידות באופן אופורטוניסטי כנקודת כניסה להשקעה. עוד הוא מוסיף שהמניות הקטנות (small cap) נראות חזקות יותר מאשר ב-2023.

ואלד מציין מספר מניות מומלצות בסקטור התעשייה ובפיננסים, ביניהן יצרניות חומרי הבנייה Builders FirstSource ו-Carlisle Companies Incorporated, יצרנית מוצרי האלקטרוניקה nVent Electric, הבנקים בנק אוף אמריקה, סיטיגרופ, גולדמן זאקס וג'יי פי מורגן, חברת ההשקעות KKR וחברת השירותים הפיננסים Synchrony Financial.