גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

כך מתכננים באיראן "לחגוג" את מתקפת הטילים על ישראל
●  פרשנות | המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו 

1ארה"ב וערב הסעודית מתקרבות לברית הגנה

ארה"ב וערב הסעודית האיצו את המגעים ביניהן לכינון ברית הגנה בשבועות הקרובות, וממשל ביידן לוקח בחשבון כבר אפשרות שהוא ימשיך בתהליך גם בלי ישראל. כך נחשף בבלומברג. הסכם שכזה יידרש לאישור הסנאט כדי שתתאפשר למוחמד בן סלמאן גישה לאמצעי לחימה מתקדמים.

מנוף הלחץ של נסיך הכתר הסעודי הוא מערכת היחסים עם סין, כאשר במסגרת ברית הגנה שכזו הוא יסכים להגביל את הגישה הסינית לתשתיות האסטרטגיות בממלכה. בתמורה, האמריקאים יסכימו להגביר את ההשקעות בתחומי הבינה המלאכותית, המחשוב הקוונטי, ומעל הכל - יסייעו לתוכנית גרעין אזרחית סעודית.

לפי הדיווח, בתוך תקופה שמוערכת בשבועות, צפויים הצדדים להגיע למתווה מוסכם, כשאותו הן גם יגישו לראש הממשלה בנימין נתניהו במסגרת האפשרות לנורמליזציה. אם הוא יסכים, אז יכללו את מדינת ישראל ובמידה ולא ימשיכו לקונגרס. בוושינגטון, צפויים לנשיא ג'ו ביידן קשיים מצד הרפובליקנים לקידום התהליך.

מתוך בלומברג, מאת אלברטו נרדלי, ג'ניפר ג'ייקובס ופטר מרטין. לקריאת הכתבה המלאה.

2האם הנייה עזב את דוחא לטובת אנקרה?

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעיל הנייה כבר נמצא בטורקיה במשך יותר מ־12 ימים, תקופה שמעלה תהיות האם בכירי ארגון הטרור הפלסטיני עזבו את קטאר - לאחר דיווחים שונים בנוגע לאפשרויות. כעת, נטען כי עדיין אין החלטה או הכרזה של קטאר או חמאס בנוגע לאפשרות של עזיבת דוחא, גם אם באופן זמני.

בתקופה האחרונה הגבירה ארה"ב את הלחץ על בית המלוכה הקטארי, כדי שהוא ילחץ בתורו על בכירי הלשכה המדינית של חמאס שמתגוררים בדוחא. לפי מקורות בחמאס שדיברו עם א־שרק אל־אווסט אין בכוונת בכירי ארגון הטרור לעזוב את קטאר, אולם "הנייה החליט להישאר בטורקיה".

הוא קיבל את ההחלטה הזו לאחר שלפי הדיווח, נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן הציע לו להישאר במדינה. בנוגע לטווח הרחוק, לפי מקור בחמאס, הם לא פוסלים אפשרות למעבר לאיראן, סוריה או עיראק. "הסוגיה סבוכה", הוא הודה.

מתוך א־שרק אל־אווסט, מאת קיפה זאבון. לקריאת הכתבה המלאה.

3המקורב של א־סיסי שעושה מיליונים מדי יום מפליטים מעזה

חברת שירות הייעוץ והתיירות "האלה" בבעלות איש העסקים ומנהיג אחד השבטים בסיני, אברהים אל־אורגני, מגלגלת מדי יום כ־2 מיליון דולר מפלסטינים שנמלטים מרצועת עזה. כך מפורסם במידל איסט איי.

החברה של אל־אורגני, מקורבו של נשיא מצרים עבד אל־פתח א־סיסי, מחייבת פלסטינים ב־5,000 דולר למבוגרים ו־2,500 דולר לקטינים מתחת לגיל 16, עבור חצייה לסיני דרך מעבר רפיח. לחברה הזו יש מונופול על שירותי העברה במעבר רפיח, ולפי הערכות - הרוויחה בשלושת החודשים האחרונים 5.6 מיליארד לירות מצריות (כ־118 מיליון דולר) משירותים אלו.

יתרה מכך, היקף ההכנסות היומי הגיע באפריל לשיא של 2 מיליון דולר - כפול מחודש מרץ. אם חברת "האלה" תמשיך בקצב היומי הזה של מכירת שירותי VIP עד תום השנה, הכנסותיה צפויים לחצות עד 2024 את רף החצי מיליארד דולר.

מאמר מערכת מתוך "מידל איסט איי". לקריאת הכתבה המלאה. 

4ארה"ב חשפה נגמ"ש עם מערכת של אלביט

צבא ארה"ב חשף בשבוע שעבר את דגם M2A4E1 של נגמ"ש בראדלי, שמה שבלט בהם הוא הטמעת מערכת ההגנה האקטיבית מתוצרת אלביט "חץ דורבן" ( Iron Fist). החשיפה הזו התבצעה כחודש לאחר שמייג'ור ג'נרל גלן דיל מצבא ארה"ב, סיפר לאתר ברייקינג דיפנס כי הם השיגו תקציב לרכישת המערכות לעשרות נגמ"שים.

ההטמעה של חץ דורבן נובעת ממסקנות מלחמת רוסיה־אוקראינה, שמבהירות את הצורך במערכות הגנה אקטיביות. כמו כן, מלחמת חרבות ברזל והיקף הפעלת טילי הנ"ט הגדול כל כך בתא שטח קטן כל כך כמו רצועת עזה, ממחישה עד כמה מערכות אלו חשובות.

חץ דורבן היא מערכת קלת משקל ונפח ובעלת צריכת חשמל נמוכה, שמספקת הגנה 360 מעלות לפלטפורמות משוריינות מפני מגוון איומים. המערכת משמידה את האיומים בעזרת שיגור מיירט לעברם, תוך יצירת גל הלם שמפרק או מסיט את האיום.

מהדיווח בדיפנס בלוג מתקבלת דוגמה עד כמה חזק הקשר בין הביקושים הגוברים לאמצעים מתקדמים למלחמת רוסיה־אוקראינה לבין רכישת מערכות ישראליות. במסגרת אספקת נגמ"שי בראדלי מדגמים ישנים לקייב, סוכם כי על כל אספקה לקייב - צבא ארה"ב יקבל תקצוב לרכישת דגם M2A4E1 המתקדם עם חץ דורבן של אלביט.

מתוך דיפנס בלוג, מאת דילן מליאסוב. לקריאת הכתבה המלאה.

עוד כתבות

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

משה סעדה, הליכוד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

האם קצבת יוצאי צבא הביאה בעבר חרדים להתגייס?

ח"כ משה סעדה טען כי תמריצים בעבר הביאו חרדים להתגייס. רק שהוא לא התבסס על נתונים ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

מארק צוקרברג. מנכ''ל מטא / צילום: Shutterstock

מטא נמצאת תחת חקירת ענק של האיחוד האירופי. זו הסיבה

הנציבות האירופית פרסמה כי היא חוקרת את הפלטפורמות של פייסבוק ואינסטגרם בבעלות מטא, ובודקת האם ביכולתן לגרום ל"התמכרות התנהגותית בקרב ילדים" ● במידה וימצאו הפרות צפויה החברה לקנסות כבדים ● נציב האיחוד האירופי: "אנחנו לא משוכנעים שמטא עשתה מספיק"

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מאיר שטייגמן ועדי ויצהנדלר, מייסדים שותפים ב־Valoo / צילום: קרן גנור

הקרן שאוספת מניות מחברות הייטק למען ילדים שניצלו ב־7 באוקטובר

חברת Valoo משיקה את קרן "למען הילדים", המבוססת על גיוס מניות סקנדרי של חברות טק עבור תרומות ● עד כה נאספו מניות בשווי של כ–20 מיליון דולר, והיעד הוא להגיע ל–100 חברות עד סוף השנה ● ישראל מתגייסת

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

התעלומה נפתרה - זו ההשקעה הסודית של וורן באפט

כשישה חודשים נשמרה ההשקעה הזאת של באפט בסוד ● אך דיווח ההחזקות הרבעוני של ברקשייר הת'וואיי חשף ש-Chubb היא החברה בה רכש באפט מניות בשווי של כ-6.6 מיליארד דולר ● בנוסף מכרה ברקשייר הת'וואיי את כל מניותיה ב-HP ומניות של אפל

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו