גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

נתב''ג. חברות התעופה הבינלאומיות מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar
נתב''ג. חברות התעופה הבינלאומיות מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

רוב חברות התעופה הבינלאומיות כבר הספיקו לחדש את פעילותן בישראל, אך דווקא החברות שמפעילות בשגרה טיסות ליעדים רחוקים - עדיין מהססות לשוב ולפעול בארץ.

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על הארכה נוספת של השהיית הטיסות היומיות שהפעילה לניו יורק. ההשהיה, שהייתה אמורה להיגמר ב-2 במאי, תחול לפי שעה עד 9 במאי. ויונייטד לא לבד: חברת הלואו קוסט איזי ג'ט השהתה את פעילותה בישראל עד סוף אוקטובר, אייר קנדה החליטה על ביטול הטיסות לישראל עד תחילת יולי, חברת התעופה ההודית אייר אינדיה הסירה את הטיסות לישראל ממערכת ההזמנות שלה עד אמצע מאי, ווויזאייר תבטל חלק ניכר מטיסותיה לישראל, לאחר שחזרה לפעילות בארץ רק לפני חודשיים.

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו
חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל
המחירים והרווחים: באל על חשבו שהמלחמה תפגע בעסקים. ואז הכול התהפך ובגדול
התחזית הפסימית של יו"ר אל על למחירי הטיסות: "הביקושים גדלו וההיצע מוגבל"

השהיית הפעילות של יונייטד, אייר קנדה ואייר אינדיה משפיעה באופן מוגבל, כך נדמה, מכיוון שכאמור רוב חברות התעופה כבר חידשו פעילות בישראל. אולם הדבר משפיע משמעותית על האפשרות של ישראלים לטוס ישירות ליעדים רחוקים, היות שהחברות הללו מפעילות בשגרה טיסות לטורונטו, ניו דלהי, וניו יורק.

נכון להיום, נוסעים המעוניינים לטוס ישירות ליעדים בצפון אמריקה יוכלו לטוס עם אל על בלבד, ונוסעים המעוניינים לטוס להודו ייאלצו לטוס עם קונקשן אחד במקרה הטוב. בנוגע ליעדים רחוקים נוספים, האפשרויות מצומצמות למדי.

לדברי יוסי פישר, מומחה לתיירות ותעופה, "ניתן לטוס ישירות ליעדים רחוקים בעיקר עם חברות התעופה הישראליות. היוצאת מן הכלל היא האינאן איירליינס, שמפעילה טיסות ישירות מסין לתל אביב".

לפני המלחמה, מזכיר פישר, ניתן היה לטוס ליעדים רחוקים עם מגוון חברות. טיסות למזרח התאפשרו בעיקר עם קתאי פסיפיק, קוריאן איירליינס ואייר אינדיה - שהפעילה טיסות גם תוך כדי המלחמה ותחזור בקרוב. לגבי אייר קנדה ויונייטד, פישר מציין כי על אף שהן נותנות אלטרנטיבה בצפון אמריקה, אל על היא עדיין סוג של מונופול על טיסות ישירות באזור: "גם כשיונייטד פועלת, תדירות הטיסות שלה נמוכה בהרבה. תאילנד לעומת זאת הייתה ונותרה קו בלעדי לאל על".

 

מה קורה ביעדים האקזוטיים?

לקראת עונת השיא המתקרבת בענף התיירות, חלה עלייה בביקוש לטיסות ישירות ליעדים אקזוטיים, חלקם מוגדרים כיעדים רחוקים, וחלקם כיעדים בטווח בינוני. טלי יטיב, מנכ"לית ובעלי ספיריט הפקות עולם, מעריכה כי על אף הביקוש הגובר, הסיכוי שחברות בינלאומיות נוספות יפעילו טיסות ישירות לא גדל. "החברות שמפעילות טיסות ישירות לסרי לנקה, זנזיבר וטנזניה הן ארקיע ואל על. לסיישל ולמאוריציוס יש את אייר סיישל. לעומת זאת, לקאריביים אנשים ימשיכו לנסוע דרך אירופה וארה"ב", היא אומרת.

"עד שהתמונה הפוליטית לא תתבהר, לא ייקחו סיכונים לפתוח יעדים רחוקים חדשים. חברות מעדיפות להישאר עם מה שהקהל כבר מכיר. חוץ מאייר סיישל, שאין לה הרבה מטוסים, אני לא רואה פוטנציאל להגברת טיסות ישירות לישראל וממנה", מעריכה יטיב, ומזכירה גם שלא כל חברה גם עומדת בסטנדרטים של דרישות הביטחון בישראל. "אייר קניה רצתה להתחיל פעילות בישראל, ולא אישרו אותה. חברות אפריקאיות לרוב לא יכולות", היא אומרת.

האם יחזרו הטיסות הישירות?

חברות רבות הפעילו טיסות ישירות ליעדים רחוקים בעבר, אך מאז שפרצה המלחמה הן מתמודדות עם אתגרים שמעודדים אותן להשהות פעילות בישראל. לדברי פישר, אחד החסמים המשמעותיים ביותר בהחזרת חברות התעופה הוא ההכרזה של ישראל על עצמה כמדינה במצב מלחמה. "זה שם חברות בינלאומיות בבעיה מאוד קשה לטוס לכאן. כשמדובר בטיסות ארוכות, צוותי אוויר צריכים להישאר בארץ, והם לא רוצים. גם הביטוח על המטוסים שנשארים על הקרקע לאורך זמן בעלות גבוהה מאוד. לכן, חברות תעופה שמפעילות טיסות ארוכות נאלצות לבטל את הקווים הישירים".

כפי שמסבירה יטיב, למרות הסברה הרווחת שחברות תעופה מבטלות טיסות לישראל ממניעים אנטי-ישראליים, "אף חברה לא עושה לנו טובה, הכול זה עניין כלכלי. ברגע שהתפעול מתחיל להיות מסובך, והביטוח לא מכסה שהות בארץ - הם דוחים את החזרה".

חברות התעופה המקומיות נהנות מהמצב

בינתיים, חברות התעופה הישראליות מנצלות את המצב. אל על פרסמה בסוף פברואר את התוצאות הכספיות שלה לשנת 2023, מהן עלה עד כמה היא הצליחה, בזמן מלחמה, לשפר את הרווחיות שלה ברבעון האחרון של השנה. בסיכום השנה שחלפה, הכנסות אל על צמחו ב-26% לרמת שיא של 2.5 מיליארד דולר, על רקע הביקושים הגבוהים לטיסות ועל רקע מחסור בגורמי יצור בתחום התעופה (מטוסים). כתוצאה מכך הרווח הנקי עלה בשנה שעברה ב-3.5% ל-112.6 מיליון דולר, אך לחברה עדיין יש גירעון בהון העצמי בהיקף של מעל ל-180 מיליון דולר. מניית אל על  עלתה בכ-35% מתחילת השנה, כאשר שווי השוק של החברה עומד כיום על כ-2 מיליארד שקל.

על רקע עליית מחירי הטיסות בחברה, שנותרה כאמור לבדה בלא מעט קווים פעילים, רשות התחרות פתחה לפני כחודש בבדיקה מינהלית מול אל על, אם כי לא כזו שבמסגרתה מפעילה הרשות את הסמכויות הפליליות שלה. ברשות גם אישרו כי הם שלחו מכתב לאל על בנושא כבר בתחילת המלחמה, אולם לא נראה שזה עצר את המגמה במחירי הטיסות.

באל על עצמה טוענים כי פעלו לאורך כל המלחמה באופן אקטיבי להורדת מחירי הטיסות. בעוד שבאופן רגיל תמחור הטיסות פועל בהתאם למערכות אוטומטיות מונחות בינה מלאכותית, נטען כי בשל המלחמה התערבה החברה במערכות באופן אקטיבי על-מנת להפחית את מחירי הטיסות ולמנוע מהם להאמיר חרף הביקוש הגבוה.

אל על אינה המרוויחה הבלעדית מהמצב. פרט אליה, גם ארקיע למשל מפעילה טיסה ישירה לקולומבו, בירת סרי לנקה.

לדברי פישר, "חברות בינלאומיות שרוצות להחזיר קו לישראל מבינות שזה שווה-ערך להחזרת טיסה לכיוון אחד. מכיוון שאין תיירים שרוצים להגיע לישראל, אין סיבה להפעיל קווים בתפוסה חלקית, והחברה עלולה להפסיד כסף. חברות התעופה הישראליות בנויות בעיקר על נוסעים ישראליים, בעוד שהחברות הבינלאומיות בנויות גם על תנועה של תיירות נכנסת".

עוד כתבות

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

סטנלי לפידוס / צילום: לינקדאין

היזם ששינה את שוק הבדיקות לאבחון סרטן מגלה מה הופך חברה למצליחה

סטן לפידוס המציא מחדש את בדיקות הפאפ לגילוי סרטן צוואר הרחם ואז שינה לגמרי את האופן שבו מאבחנים את סרטן המעי הגס ● בשבוע הבא הוא יגיע לישראל כדי להשתתף בכנס Biomed 2024, ויש לו כמה עצות ליזמים צעירים

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין? / צילום: Shutterstock

לפי איזה שער מחזירים ביטקוין: לפי מועד החוב או פסק הדין?

בסוף 2019 דרשה התובעת מהנתבעים להשיב לה חוב ביטקוין בשווי 79 אלף שקל, וב-2021, כששווי החוב עמד 412 אלף שקל, הגישה תביעה ● עד מתן פסק הדין האמיר השווי לכחצי מיליון שקל

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

פרויקט בנתניה של עמרם אברהם. גיוס של 200 מיליון שקל לפי שווי שוק של מיליארד שקל / הדמיה: Viewpoint

עוד הנפקות בדרך? אלה חברות הנדל"ן שהשוק מעריך שייכנסו בקרוב לבורסה

עוד ועוד סימנים מצביעים על כך ש"גל" הנפקות של חברות פרטיות עומד להגיע מכיוון ענף הנדל"ן, בעיקר בתחום המגורים ● "למרות התקופה הקטסטרופלית שבה אנחנו נמצאים, אנשים מסתכלים קדימה ורואים הזדמנות עסקית"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

צילומים: מרים אלסטר/פלאש90, חיים צח/לע''מ, AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החנינות פורחות בימי המלחמה: "ימים קשים מצדיקים את הפעלתן"

מתנדבי זק"א שפינו גופות, מילואימניקים שלחמו ברצועה ומי שאיבדו קרובים בנובה הם חלק משורה של אנשים שקיבלו חנינה מאז ה־7.10 ● מה זה אומר על הרעיון הבסיסי של שלטון חוק, ומה הסיכוי שהאנשים שחננו יחזרו לסורם?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

איזיה צ׳צ׳יק ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

הלך לעולמו איזיה צ'צ'יק שכיהן כמנהל בכיר בחברות טכנולוגיה, פיננסים ותעשייה

תפקיד הניהול המפורסם של צ'צ'יק היה כמנכ"ל קבוצת עורק בשנות ה-90 ● בהמשך כיהן כיו"ר אליאנס ובמשך שנים סייע להצמחתה ● בעשורים האחרונים כיהן בתפקידים בכירים בדירקטוריונים של חברות ציבוריות שונות, ועד חודש ינואר השנה עדיין נשא בתפקיד דירקטור בחברת נקסטקום הציבורית

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נועם גרייף, מנכ''ל עמרם אברהם / צילום: ימית הרוניאן

חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה לפי שווי של כ- 1.6 מיליארד שקל אחרי הכסף

החברה הנפיקה 20% מהמניות וגייסה כ-313 מיליון שקל ● לחברה צבר הזמנות של כ-11 אלף דירות ● מתחילת השנה, זוהי חברת הנדל"ן השנייה שהונפקה ויש עוד מספר חברות בדרך

צילומים: AP (Eric Risberg, Jeff Chiu), עיצוב: טלי בוגדנובסקי

שתי ענקיות, מודל עסקי שעומד למבחן ויכולות דמיוניות: מרוץ ה-AI בנקודת רתיחה

השבוע האחרון היה אחד הדרמטיים מאז פרצה לחיינו מהפכת הבינה המלאכותית ● OpenAI השיקה את GPT 4o, מודל מהיר פי שניים מהקודם לו - ובחצי מהעלות ● גוגל מנסה להוכיח שהיא לא מדשדשת מאחור ומשדרגת את ג'מיני ● במקביל צצו דיווחים על הסכם לשילוב ChatGPT באייפון ● מהי מטרת-העל של החברות?

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

קניות בקניון. הצריכה הפרטית בעלייה / צילום: Shutterstock, YIUCHEUNG

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: ריבאונד לתוצר של ישראל ברבעון הראשון, אבל יש גם חדשות רעות

התמ"ג ברבעון הראשון של 2024 זינק בשיעור של 14.1% בחישוב שנתי, זאת לאחר ירידה דרמטית של מעל 20% ברבעון בו פרצה המלחמה ● מדובר בהתאוששות חלקית בלבד מהמשבר: התמ"ג עדיין נמוך ב-1.4% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2023, וגם הצריכה הפרטית נמוכה ביחס לימים שלפני המלחמה

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

הבורסה רוצה שהציבור "יעבוד" גם בשישי, ועלולה לצאת קרחת מכאן ומכאן

הטיעונים של הבורסה בעד המהלך של מעבר למסחר גם בימי שישי, הם בעצם הסרת מגבלות מסחר מול העולם ● אך יחד עם זאת, הבורסה עלולה לייצר אנטגוניזם בקרב קהל הלקוחות המקומי שלה, והתוצאה עלולה להיות גרועה הרבה יותר ממה שחושבים בבורסה כעת