גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior
וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

יום לפני החלטת הריבית של הפדרל ריזרב ולאחר ירידה בבטחון הצרכנים באפריל לרמתו הנמוכה ביותר מאז 2022, המדדים בוול סטריט ננעלו הלילה בירידות שערים חדות למדי - נאסד"ק ירד ב-2%, דאו ג'ונס ו-S&P 500 בכ-1.5%. 

היום היה יום המסחר האחרון באפריל והמדדים סיימו לראשונה מזה חמישה חודשים בירידות. נאסד"ק ו-S&P 500 סיימו את החודש הזה בירידה של כ-3.3% ודאו ג'ונס חתם בירידה של 4.3%. 

צ'נגפנג ז'או, מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו בייננס נידון היום לארבעה חודשי מאסר. ז'או הואשם בכך שאפשר להלבין כספים בעזרת זירת המסחר בקריפטו שייסד. העונש שנגזר עליו הוא בהרבה פחות מהדרישה של התובעים, שלוש שנים. בייננס תשלם קנס של 4.3 מיליארד דולר וז'או עצמו ישלם  50 מיליון דולר. 

ז'או הודה באישומים פליליים של הלבנת כספים והפרת הסנקציות של ארה"ב, כולל סיוע לעסקות של חמאס וקבוצות טרור אחרות. ההודאה באשמה נעשתה במסגרת הסכם טיעון נרחב עם משרד המשפטים, שיאפשר לבייננס, הבורסה הגדולה בתחום המטבעות הדיגיטליים, להמשיך לפעול. 

21:57

כשעה לפני פרסום הדוחות של אמזון וכיממה לפני פרסום החלטת הריבית של הפד, המדדים בוול סטריט יורדים - נאסד"ק יורד ב-1.2%, דאו ג'ונס ו-S&P 500 ב-1%. 

אמזון  תדווח היום, למה לצפות? אמזון היא הראשונה מבין שתי ענקיות טכנולוגיה שיפרסמו השבוע, אפל בחמישי. הציפיות מאמזון גבוהות - ההכנסות של החברה צפויות להיות 142.7 מיליארד דולר, ב-11% יותר מהרבעון המקביל אשתקד.

הרווח הנקי צפוי לעמוד על 9 מיליארד דולר ו-84 סנט למניה. מניית אמזון עלתה ב-19% מתחילת השנה.

21:27

מניית טראמפ מדיה  מוסיפה ועולה גם היום, ובהנחה שתסיים את היום הזה בעלייה זה יהיה היום החמישי ברציפות שהמנייה עולה וסך הכל עלייה של כ-50% בכשבוע. למרות זאת בסיכום חודשי רושמת המניה ירידה של כ-20%. 

הרשת החברתית של דונלד טראמפ הפסידה 60 מיליון דולר ב-2023, ההכנסות, רק 4 מיליון דולר.

20:29

קצת יותר משעתיים לפני פרסום הדוחות של אמזון וכיממה לפני פרסום החלטת הריבית של הפד, המדדים בוול סטריט יורדים - נאסד"ק יורד ב-1%, דאו ג'ונס ו-S&P 500 ב-0.8%. 

אם לא יקרו שינויים קיצוניים, המדדים יסיימו את אפריל בירידות, לראשונה מזה חמישה חודשים. נאסד"ק ו-S&P 500 יחתמו את החודש הזה בירידה של כ-3.3% ודאו ג'ונס בירידה של 4.3%. 

בין המניות הגדולות אלפאבית (גוגל)  תסיים את החודש הזה בעלייה של כ-9%, טסלה  בכ-6% ואפל  ב-1%. לעומתן אנבידיה  ומיקרוסופט  השילו כ-4%, אמזון  כ-0.5% ומטא  תסיים את אפריל בירידה של כ-10%. 

מאקרו - ביטחון הצרכנים בארה"ב ירד בחדות באפריל לרמתו הנמוכה ביותר מאז 2022, 97, מתחת לציפיות האנליסטים ונמוך מזה שמדד במרץ. בעצם הנתון הזה מצביע שהצרכנים פסימיים לגבי מצבם הכלכלי ושהם מודאגים לגביו, לגבי שוק העבודה ולגבי ההכנסות שלהם. הסיבה לכך היא עליית המחירים והקונפליקטים העולמיים. 

19:50

אפל נסחרת היום ביציבות אך עלתה בכ-5% בשבוע האחרון. בית ההשקעות האמריקאי ברנשטיין שדרג לראשונה מאז 2018 את המלצת הקנייה של מניית אפל מניטרלי לחיובי, והביא אותה לזנק ב־2.5% בבת אחת ביום שני - תוספת של כ־67 מיליארד דולר לשווי החברה בתוך יום אחד בלבד.

הצרות של אפל, על פי האנליסט שהנפיק את התחזית, טוני סקונאג'י, לא כל כך נוראות כפי שהן משתקפות בשיח הציבורי ובתקשורת. יותר מהכל, בחברה רומזים שאפל נסחרה עד יום שישי האחרון במכפילים נמוכים למדי ביחס לנתון שמשקיעיה הורגלו לו בשנים האחרונות ומשום כך זיהו בבית ההשקעות הזדמנות קנייה שתאפשר לקצור תשואה בהמשך, ומספקים תחזית אופטימית למחיר מניה שיכול לחזור ל־195 דולר - אפסייד של כ־13% לעומת המחיר היום. ההמלצה של סקונאג'י לא רק צופה זינוק במניה, אלא מנסה לנפץ את מה שבשוק סימנו בתור עננים קודרים.

18:35

בעקבות הירידות בוול סטריט, המסחר באירופה ננעל הערב בירידות שערים: הדאקס הגרמני והקאק הצרפתי ירדו ב-1%, הפוטסי הבריטי ירד ב-0.1%.

בוול סטריט כאמור מגמה אדומה, וזאת בעקבות נתוני השכר שפרסם משרד העבודה בארה"ב שעלו מעל המצופה, אלה מעלים את החשש לעלייה נוספת באינפלציה יום לפני שהפדרל ריזרב יודיע על החלטת הריבית. 

מדד עלות העבודה, מדד שמודד את השכר ובונוסים, עלה ב-1.2% ברבעון שהסתיים במרץ, הצפי היה 1% בלבד. בעקבות זאת תשואות האג"ח הממשלתיות עולות. 

מדד S&P 500 יורד ב-0.7%, נאסד"ק ודאו ג'ונס ב-0.8%. 

17:52

הביטקוין יורד כעת  ב-3% למחיר של 60,980 וזאת לאחר "ארוע החצייה" המדובר לפני כשבוע. המטבע השני בגודלו בשווי שוק, האת'ריום יורד ב-5% למחיר של 3,000 דולר. 

עם המטבע יורדות גם מניות הביטקוין ובראשן מיקרו-סטרטג'י , ריוט בלוקצ'יין , מרתון דיגיטל הולדינגס  וקוינבייס גלובל 

טרי אם  סיימה את הרבעון הראשון של 2024 עם רווח מתואם של 2.39 דולר למניה והכנסות של 7.72 מיליארד דולר,  ב-8% מעל הצפי של האנליסטים שחזו רווח מתואם של 1.96 דולר למניה והכנסות של 7.13 מיליארד דולר. 

זוהי כבר הפעם הרביעית ברציפות שהחברה עקפה את הצפי בוול סטריט. 

16:56

מניית  פייפל  מזנקת למרות הדוחות מעורבים. הרווח המתואם היה 1.08 דולר למניה לעומת צפי של 1.22 דולר, המכירות היו 7.7 מיליארד, יותר מהצפי. הסיבה לעלייה היא העדכון בצמיחת הרווח למניה, שצפויה לעלות באחוז חד ספרתי בינוני עד גובה, לעומת התחזית הקודמת שלא שיקפה צמיחה.

בחברה ציינו כי 2024 נותרה שנת מעבר, וכי החברה מתמקדת בהנעה של יוזמות חדשות, חיסכון בעלויות ורכישה חוזרת של מניות. לעניין הבייבק, החברה מצפה לרכוש לפחות 5$ מיליארד במניות במהלך השנה הנוכחית

16:31

בדרך לחודש הכי גרוע השנה והפעם הראשונה בחצי שנה האחרונה שהמדדים עומדים לסגור חודש אדום. וכך, המסחר בוול סטריט נפתח אחר הצהריים בירידות שערים. נאסד"ק יורד ב-0.4%, דאו ג'ונס ו-S&P 500 ב-0.3%. 

מדד השכר שהתפרסם בארה"ב הצביע לפני שעה קלה על זינוק של 1.2% ברבעון שהסתיים במרץ, וזאת לעומת צפי של 1% בלבד. 

מניית טסלה  יורדת לאחר שזינקה אתמול ביותר מ-15% בעקבות קבלת אישור עקרוני למכור את מערכת הנהיגה האוטונומית שלה (FSD) בסין. זה היה היום החיובי ביותר עבור משקיעי החברה מזה למעלה מ-3 שנים. האישור הגיע לאחר ביקורו של מנכ"ל טסלה אילון מאסק בסין, שנפגש עם הרגולטור בסין במטרה לקדם את האישור לנהיגה אוטונומית מתוצרת טסלה.

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק 

לאור ההתפתחויות, נראה שהמשקיעים הפכו לאופטימיים, כאשר עבור החברה נפתח מקור הכנסה בשוק הרכב הגדול ביותר בעולם. עם זאת, זהו גם שוק הרכב התחרותי ביותר בעולם, בו טסלה מתקשה לאחרונה.

הבוקר מתפרסמים מספרי מסירות רכב מוקדמים לאפריל בסין, ומהנתונים עולה כי מספר הרכבים שנמסרו מתחילת השנה ירד בכ-9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, זאת בהמשך לירידה הראשונה בהכנסות החברה בדוחות האחרונים מאז תקופת הקורונה (לעומת התקופה המקבילה).

15:46

מניית איליי לילי , חברת הפארמה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק, מזנקת בטרום ב-7% לשווי של 750 מיליארד דולר אחרי שהחברה דיווחה על תוצאות מעורבות אך הציגה תחזית חזקה עם העלאה של 2 מיליארד דולר בצפי ההכנסות שלה לשנה כולה (לטווח של 42.4 עד 43.6 מיליארד דולר) בעקבות העלייה לתרופות להרזייה וירידה במשקל.

בינתיים הביקוש עולה על ההיצע והחברה אומרת שהיא תרחיב להמשיך את כושר הייצור של התרופות וצופה עלייה משמעותית יותר במחצית השנייה של השנה. 

הכנסות התרופה ברבעון עמדו על 517.4 מיליון דולר, הרבה מעל צפי האנליסטים ל-418 מיליון דולר. כל הכנסות החברה זינקו ב-26% ביחס לרבעון המקביל ועמדו על 8.77 מיליארד דולר, לעומת צפי ל-8.92 מיליארד דולר. בשורה התחתונה החברה דיווחה על רווח מתואם של 2.58 דולר למניה, זינוק של 59% לעומת הרבעון המקביל ומעל הצפי בשוק ל-2.48 דולר למניה. המניה משלימה עלייה של יותר מ-30% מתחילת השנה ו-83% בשנה האחרונה.

15:15

רונן מנחם, כלכלן ראשי במזרחי טפחות, מתייחס לנתוני האינפלציה והתמ"ג החיוביים שפורסמו מוקדם יותר בגוש האירו:

"נראה כי הבנק המרכזי של אירופה נמצא כפסע מהורדת ריבית. אומדני הבזק של האינפלציה וליבת האינפלציה לחודש אפריל פורסמו היום ולהערכתי מאפשרים זאת. במיוחד אמורים הדברים במדד ללא מזון ואנרגיה, שקצב עלייתו ירד מ-2.9% ל-2.7%. הנתון היה אמנם מעט גבוה מהצפי, אך ההאטה נמשכת בהתמדה מאז עמד על 6% כמעט לפני שנה. גם האינפלציה עצמה בשיעור של 2.4% שומרת על יציבות וקרובה מספיק כדי לתמוך בהורדה המיוחלת, בפרט נוכח נתוני הצמיחה האנמיים של הגוש. הריבית באירופה ברמה של 4.5%  חדלה לעלות לפני חצי שנה. גם אם לא תרד באפריל בנימוק של פספוס קל בתחזית, נראה כי הדבר יקרה בתחילת המחצית השנייה של השנה".

15:06

חברת קוקה קולה  עקפה את תחזיות האנליסיטם וגם העלתה את תחזית ההכנסות האורגניות שלה. ענקית המשקאות רשמה רווח מתואם של 72 סנט על הכנסות של 11.3 מיליארד דולר, מעל ההערכות בשוק לרווח מתואם של 70 סנט למניה על הכנסות של 11.01 מיליארד דולר. החברה גם צופה שתרשום עלייה בהכנסות אורגניות בשנה כולה בטווח של 8% עד 9%, לעומת צפי קודם לגידול של 6% עד 7% וזאת כשהיא צופה עליות מחירים בחלק מהשווקים שלה שיש להם אינפליה גבוהה. החברה חזרה על תחזית הרווח השנתית שלה לעלייה של 4% עד 5% ברווח. עם זאת, ברבעון הקרוב היא דווקא צופה פגיעה מסוימת בתוצאות בעקבות רכישות ותנודות בשערי המט"ח.

מניית פייפאל  מזנקת ב-6% במסחר המוקדם בעקבות העלאת תחזיות ולמרות שהחברה דווקא הציגה תוצאות מעורבות לרבעון שהסתיים. החברה דיווחה על רווח של 1.08 דולר למניה על הכנסות של 7.7 מיליארד דולר בעוד האנליסטים ציפו לרווח של 1.21 דולר למניה על הכנסות של 7.5 מיליארד דולר. אבל פייפאל צופה כעת בשנת 2024 "צמיחה חד ספרתית בינונית גבוהה" על בסיס Non-GAAP לעומת צפי קודם שלה לצמיחה אפסית. בחברה, שהודיעה לאחרונה על פיטורים של 2,500 עובדים (כ-9% מכח האדם), רוצים להוריד עלויות ולדברי המנכ"ל אלכס כריס "שנת 2024 תהיה שנת מעבר ואנו מתמקדים כעת ביוזמות אסטרטגיות וחיסכון בעלויות".

14:00

מניית רשת מקדונלדס  יורדת ב-2% בטרום מסחר בוול סטריט אחרי שפספסה את צפי האנליסטים בשורת הרווח כשרשמה רווח מתואם של 2.7 דולר למניה לעומת תחזית האנליסטים ל-2.72 דולר למניה. בשורת ההכנסות החברה עמדה בציפיות עם הכנסות של 6.17 מיליארד דולר (בעוד צפי האנליסטים עמד על 6.15 מיליארד דולר).

הסיבה לפספוס בתחזיות מוסברת בעיקר בחרם על החברה במדינות ערב בעקבות מלחמת חרבות ברזל, מה שהוביל לירידה של 0.2% במכירה בחנויות הזהות, כאשר מדובר בפעם הראשונה שזה קורה מאז מגיפת הקורונה. החרם החל לאחר שעמרי פדן, הזכיין של מקדולדס בארץ הודיע על הנחות לחיילים והכעיס את הציבור הערבי. מה שבסופו של דבר הוביל לכך שפדן מכר לחברה את 225 המסעדות שהוא מפעיל.

במקדונלדס ציינו כעת בדוחות כי בחנויות בשווקים אחרים בעולם, כמו יפן ואמריקה הלטינית ההכנסות גדלו ואלה בגרמניה ובריטניה עלו ב-2.7%. מנגד, בצרפת נרשמה ירידה במכירות. בארה"ב המכירות בחנויות הזהות עלו ב-2.5%, מעט נמוך מהצפי.

12:09

התמ"ג בגוש האירו ברבעון הראשון של השנה עלה ב-0.3% בקצב רבעוני והפתיע את התחזיות שציפו לעלייה של 0.1%. (נתון קודם: 0.0%). בקצב שנתי, התמ"ג עלה ב-0.4% כאשר הצפי המוקדם עמד על 0.2%.

במקביל, האינפלציה בגוש האירו עלתה באפריל ב-2.4% בקצב שנתי, בהתאם לתחזיות ובדומה לנתון בחודש מרץ. בקצב חודשי האינפלציה עלתה ב-0.6%.

10:40

בורסות אירופה נסחרות בשעה זו במגמה מעורבת. הפוטסי עולה ב-0.4%, הדאקס יורד ב-0.1% והקאק הצרפתי נסחר במגמה דומה.

במסגרת עונת הדוחות, יצרנית הרכב הגרמנית פולקסווגן  דיווחה כי הרווח התפעולי שלה ירד ב-20% ברבעון הראשון, לאור הירידה בביקוש למותגי הפרימיום שלה שגרם לירידה במכירות. ברבעון הראשון, הרווח התפעולי של החברה הגיע ל-4.6 מיליארד אירו (4.9 מיליארד דולר) לעומת התקופה המקבילה, אש הרווח התפעולי עמד על 5.7 מיליארד יורו. במקביל, פולקסווגן ציינה כי לצד הירידה במכירות, גם התייקרות העלויות הקבועות הובילו לירידה ברווח.

בפולקסווגן מציינים כי מכירות הרכב ירדו ב-2% ברבעון הראשון, והסתכמו ב-2.1 מיליון יחידות. במבט קדימה, החברה מצפה לעלייה של כ-5% בהכנסות במהלך 2024, כולל ועלייה של בין 7% ל-7.5% ברווח תפעולי. 

08:45

הבוקר באסיה, המדדים המובילים נסחרים לפי שעה במגמה מעורבת. הניקיי קופץ ב-1.1%, ההנג סנג עולה ב-0.2%, בורסת שנגחאי מאבדת מערכה 0.2% ומדד הקוספי עולה ב-0.7%.

בארה"ב, החוזים העתידיים נסחרים במגמה מעורבת.

ביום רביעי רוב הבורסות בעולם (למעט ארה"ב) יהיו סגורות בשל יום הפועלים (האחד במאי). המסחר יתחדש בחמישי ואילו בסין הוא לא יתחדש עד סוף השבוע.

אמש בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בעליות שערים: מדד נאסד"ק ומדד דאו ג'ונס עלו בכ-0.4%, וה-S&P 500 הוסיף 0.3% לערכו. 

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל  

חדשות טובות לטסלה . הרשויות המקומיות בסין הסירו את המגבלות על המכוניות של יצרנית המכוניות החשמליות, לאחר שהחברה העבירה נתוני בטיחות כפי שנדרשו. למרות הפופולריות של טסלה בסין, כמה רשויות בסין הטילו מגבלות על מכירת המכונית החשמלית מתוך דאגה לנתונים שהיצרן האמריקאי עלול לאסוף אודות הנהגים.

טסלה לא פרטה לגבי אותן רשויות שהסירו את המגבלות. לא מדובר ברגולציה שמכוונת דווקא לטסלה, אלא דרישה כללית של סין מכל יצרני המכוניות לבטיחות המידע שנאסף על ידי ה"המכוניות המחוברות", דרישה שהופקה בנובמבר 2023.

הבשורה נמסרה לאילון מאסק, מנכ"ל טסלה שהגיע לביקור פתע בבייג'ינג במטרה לקדם את טכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המלאה (FSD) של החברה בשוק הרכב החשמלי השני בגודלו בעולם. טסלה תשתף פעולה עם ענקית הטכנולוגיה הסינית באיידו לצורך מיפוי ונווט בדרכים. שיתוף פעולה עם החברה סינית עזר מן הסתם לטסלה בקבלת האישורים. בהמשך לדיווח, מניית החברה זינקה בכ-15% אמש (ב').

עונת הדוחות בוול סטריט צוברת תאוצה כאשר עד כה יותר ממחצית מניות מדד 500 S&P פרסמו את תוצאותיהן לרבעון הראשון.

בסוף השבוע האחרון רוב ענקיות הטכנולוגיה פרסמו את דוחותיהן: מטא, פרסמה דוח מאכזב ביום רביעי שעבר שהפיל את המניה לאחר הנעילה ובעקבותיה את השוק כולו בחמישי. מנגד, הדוחות של אלפאבית ומיקרוסופט שהתפרסמו יום אחר כך הוסיפו צבע ללחיי המשקיעים - ושישי היה יום מצוין בשווקים. אלפאבית זינקה ב-10% לאחר הזינוק ברווח הרבעוני והצהרתה על חלוקת דיבידנד, לראשונה בתולדותיה. זו היתה הקפיצה הגדולה ביותר במניית ענקית החיפוש מאז יולי 2015.

מיקרוסופט שדיווחה אף היא את תוצאות הרבעון, בישרה על תנופה בביקוש לבינה מלאכותית בשירותי הענן . המניה עלתה ב-1.8%. אינטל   השילה 9.2% מערכה לאחר שדיווחה על הפסד רבעוני ועל תחזית קודרת. בסך הכל ירדה מניית החברה ב-37% מתחילת השנה.

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה 

במקביל, אינטל דיווחה ביום חמישי תוצאות מאכזבות לרבעון בהן פספסה את התחזיות המוקדמות בשורת ההכנסות. 

שטף של דוחות מגיע גם השבוע כאשר היום (ג') בסיום המסחר, אמזון תפרסם את תוצאותיה לרבעון ואפל תפרסם דוחות ביום חמישי הקרוב. במקביל, יהיו גם דוחות מסקרנים במניות השבבים, AMD, סופר מיקרו וקוואלקום, אלה עשויים להשפיע על אנבידיה. לצד זאת, היום ידווחו (ג') קוקה קולה ומקדונלד'ס וביום חמישי בוקינג. קונצרן ההחזקות ברקשייר האת'וויי של וורן באפט צפוי לדווח בשבת.

במקביל, הבוקר (ג') חברת סמסונג דיווחה כי הרווח התפעולי ברבעון הראשון זינק ב-932.8% לאור ההתאוששות במחירי שבבי הזיכרון על רקע הביקוש בתחום הבינה המלאכותית. בסמסונג דיווחו על קפיצה של 12.8% בשורה ההכנסות, שהסתכמו סביב 71.92 טריליון וון קוריאני (כ-52.3 מיליארד דולר), לעומת צפי של 71.04 טריליון וון קוריאני.

הנתונים המעודדים שהציגה סמסונג מגיעים לאחר שבשנת 2023 ענקית האלקטרוניקה הדרום קוריאנית הציגה הפסדי שיא. בסמסונג התייחסו לתוצאות המעודדות והסבירו כי: "החברה רשמה הכנסות יפות על רקע מכירות חזקות של סמארטפונים Galaxy S24 ועליית המחירים של שבבי זיכרון".

האנליסטים של סיטי בנק ציינו כי הם מעריכים שסמסונג תמשיך לקבל רוח גבית מהביקוש לשבבי הזיכרון מסוג פלאש NAND כתוצאה מהביקוש למחשוב בינה מלאכותית. בתחילת החודש בבנק חזרו על דירוג ה"קנייה" שלהם על המניה והעלו את מחיר היעד ל-120,000 וון - עלייה של 56% ממחיר הסגירה של 76,700 וון אמש. 

בשוק החוב האמריקאי, הבוקר (ג') תשואות האג"ח הממשלתיות ארוכות הטווח יורדות קלות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים נסחרת סביב רמה של 4.65% והתשואה על אג"ח לשנתיים עומדת על 4.33%. 

בעוד המשקיעים מעכלים את הדוחות הרבעוניים שהתפרסמו בשבוע שעבר בארה"ב, התפרסמו גם שני נתוני מאקרו - נתוני הצמיחה שהראו על האטה במשק האמריקאי ברבעון הראשון של השנה ונתוני אינפלציית ההוצאה הפרטית שנותרה גבוהה מהצפי, עלייה של 2.8% בחישוב שנתי. 

יוני פנינג, אסטרטג ראשי, במזרחי טפחות מסביר כי: "בהמשך למגמה בחודש שעבר, כזכור עלייה מתונה מ-2.4% ל-2.5%, החודש האינפלציה השנתית מטפסת ב-0.2%, ניכרים ל-2.7%. למרות זאת, התוספת לאינפלציה השנתית פה מתונה עדיין ביחס למעבר החד מ-3.2% ל-3.5%, שראינו במדד ה- CPI , עבור אותו החודש. למרות זאת, בעוד שרמת אינפלציה כאמור אינה בהכרח בעייתיית לכשעצמה, בטח ביחס למה שראינו בשנים האחרונות, עצם העצירה במסע ההתמתנות שלה מערער את הביטחון כי זו באמת בדרכה בחזרה ליעד ה-2% של הפד. בהתחשב בעובדה שאנחנו נמצאים כעת כשנתיים לאחר תחילת העלאות הריבית, וכ-8 חודשים ברמה הנוכחית, זה גם מעלה את השאלה אם המדיניות של הפד משיגה למעשה את מטרותיה. בפרט, בהודעת הריבית האחרונה, חברי הפד הצביעו על ציפיות של אינפלציה סביב 2.4% במהלך 2024. במצב הנוכחי, נראה שנסיים את השנה עם נתון גבוה משמעותית.

"בניגוד למגמה באינפלציה הכוללת, ליבת האינפלציה יציבה על רמת 2.8%. כמובן שעליית מחירי השכירות בולטת עדיין בקטגוריה הזו. אבל בהתחשב בעבודה שבחודשים האחרונים ראינו עליות מהכיוון הזה, במידה רבה במחירי שירותים פיננסיים, ושירותי ביטוח, יש פה אינדיקציה דיי חיובית.

"במבט קדימה, על העלייה היום ראוי להוסיף עד לחצים אינפלציוניים מתגבשים, בדמות מחירי בנזין שהמשיכו לטפס במהלך אפריל. מעבר לתמסורת הקלאסית למדדי המחירים לצרכן, בדמות מחירי הדלק בתחנה, חשוב לזכור שבסיבוב הקודם, ב- 2021-2022 עלייה דומה היתרגמה בצורה דיי חזקה לעלויות התובלה, ומשם למוצרים הסחירים. משאלה עלו, קל כמובן להסביר כי ענף השירותים נאלץ ליישר קו, ולהעלות מחירים, לאור מחירי תשומות גבוהות יותר.

"בין אותה עליית מחירי האנרגיה מהסיבוב הקודם, וההשלכות הניכרות מאלה עד היום, ועד לעליית מחירי האנרגיה הנוכחית, סביבת האינפלציה בארה"ב ממשיכה לייצר ציפיות לריביות גבוהות. נתוני התוצר לרבעון הראשון של השנה בפרט, שחקו את הציפיה להורדת ריבית על ידי הפד בהחלטה ביוני לסביבת 35%, ועל פי תגובת השוק הנוכחית, נראה שאינפלציית ה-PCE לא מוסיפה הרבה אופטימיות".

גולת הכותרת בשבוע הקרוב בשווקים תהיה החלטת הריבית של הפד, מחר (ד') בערב. בשווקים איש אינו נותן סיכוי להורדת ריבית בהחלטה הקרובה, אבל המשקיעים יעקבו אחרי מסיבת העיתונאים של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, בניסיון להבין מתי הריבית בכל זאת תחל לרדת.

נכון לעכשיו, החוזים (CME) מתמחרים 1-2 הורדות ריבית עד סוף השנה, שצפויות להתחיל בהחלטת הפד בספטמבר. עם זאת, השווקים עדיין מתמחרים אפשרות להורדת ריבית ראשונה בחודש יולי, בהסתברות של כ-40%.

בגזרת נתוני המאקרו צפויים להתפרסם בגוש האירו נתוני מדד המחירים לצרכן, נתוני הצמיחה לרבעון הראשון ושיעור האבטלה. נתוני האינפלציה יתפרסמו גם בספרד, בגרמניה, בצרפת בשווייץ ובטורקיה. נתונים על הצמיחה (תמ"ג, תוצר מקומי גולמי) צפויים להתפרסם בצרפת, בשבדיה, בספרד, בגרמניה ובקנדה.

בארה"ב יתפרסמו נתוני מדד מחירי הבתים קייס שילר, מנהלי הרכש, אמון הצרכנים, נתוני התעסוקה ושיעור האבטלה.

קרן המטבע הבינלאומית פרסמה הבוקר (ג') את תחזית הצמיחה שלה באסיה לשנת 2024, ב-IMF צופים שכלכלת אסיה תצמח השנה ב-4.5%, עלייה של 0.3% לעומת התחזית שפורסמה לפני כחצי שנה. התחזית לשנת 2025 נותרה ללא שינוי ברמה של 4.3%. "אנו מצפים שכלכלת אזור אסיה תאט פחות ממה שחזינו בעבר, כאשר לחצי האינפלציה ממשיכים להתפוגג", הדגיש הקרישנה סריניוואסן, מנהל אזור אסיה והפסיפיק ב-IMF.

עוד מסבירים בקרן המטבע כי התיקון כלפי מעלה בתחזית נובע בין היתר משדרוג התחזית לסין, שם הם מצפים כי התמריצים הפיסקאליים והמוניטריים יספקו תמיכה. במקביל הדגישו כי הודו הינה "הכלכלה הגדולה הצומחת ביותר בעולם" וכי "ההשקעה הציבורית שם נותרה מניע חשוב". הודו היא כיום הכלכלה החמישית בגודלה בעולם עם תוצר של 3.7 טריליון דולר והיא שואפת להפוך לשלישית בגודלה בעולם עד 2027. 

בבנק ניהול העושר יוליוס בר סבורים ש"הכלכלה העולמית נמצאת על פרשת דרכים". לדברי מנהל ההשקעות הראשי איב בונזון, "היציאה מהמשבר תגרור עשור של מציאות כלכלית חדשה, שבו האינפלציה הממוצעת תעמוד על 3%, מה שיחייב הסתגלות מהירה של הבנקים המרכזיים והמגזר העסקי, תוך השפעה נרחבת על הצרכנים".

אנסטסיה אמורוסו, האסטרטגית הראשית של iCapital, מאמינה שה-S&P 500 עשוי לטפס השנה בעוד כ-8% ל-5,500 נקודות, שיא נוסף עבור המדד. "אני חושבת שהמשקיעים מקבלים כאן נקודת כניסה די אטרקטיבית" אמרה ל-CNBC אחרי הירידות האחרונות במדד, והעריכה שמניות השבבים יהיו אלה שיובילו את העליות.

עוד כתבות

נשיא אוני' בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות פרו-פלסטינים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בממשל האמריקאי מאמינים שגלנט הוא האיש שיכול להביא לסיום המלחמה, נשיא אוניברסיטה בארה"ב הוצא לחופשה אחרי שנכנע לדרישות מוחים פרו-פלסטינים ומחוקקת אוסטרלית האשימה ישראל בג'נוסייד וגונתה ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

לאחר הודעת הפרישה של המנכ"ל והתחזיות הפושרות: מניית נייס נופלת בתל אביב

עילם צפוי לפרוש מתפקידו בסוף שנת 2024 וציין כי יהיה "שותף פעיל" בחיפוש אחר מחליפו ● עלות השכר המצטברת של עילם עמדה על כ-125.6 מיליון דולר בין השנים 2014-2023 ● בתוך כך, נייס פרסמה היום דוחות והציגה תחזית פושרת להמשך השנה

אונייה של צים / צילום: Shutterstock

צים מייקרת את הובלת המכולות מהמזרח לישראל

חברת הספנות הודיעה על התייקרות עלויות הובלת המכולות שלה מהמזרח הרחוק לישראל החל מה-25 במאי ● עם היטלים ומסים מחיר מכולות מגיע לכ־4,260 דולר עבור מכולת 20 רגל

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה

חמוש ניסה להצית בית כנסת בעיר רואן שבצרפת, כוחות ביטחון במקום נטרלו אותו ● בשעת בוקר מוקדמת: שורת אזעקות על חדירת כלי טיס עוינים וירי רקטות הופעלו בנהריה והסביבה, צה"ל: בוצע לפחות יירוט אחד • שר ההגנה של ארה"ב אוסטין לשר הביטחון גלנט: יש להגן על אזרחים לפני כל מבצע ברפיח • בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל • עדכונים בולטים

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

קית' גיל, התחיל את הסאגה, פעמיים / צילום: ap

האם "רורינג קיטי" הוא וורן באפט של האינטרנט?

הערכות השווי הגבוהות באופן אבסורדי של גיימסטופ לפני העליות השבוע מצביעות על כך שלתת-תרבויות מקוונות עשויות להיות השפעה קבועה על השוק

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

יחידת המודיעין של צה''ל וסימני השאלה / צילום: איל יצהר

התחקיר עוד לא הושלם אבל המינויים כבר מעוררים סערה: מה עובר על היחידה היוקרתית של חיל המודיעין

יחידת המודיעין מתמודדת עם לא מעט סימני שאלה שטרם זכו למענה מאז 7 באוקטובר ● בכירים לשעבר בצבא מתארים אותה כחבולה ומפולגת ברקע הכישלון המודיעיני הקשה והפרסומים על אודותיה בתקשורת הזרה ● בשלב זה, תחקיר רשמי ומלא טרם נערך ובכירי 8200 לא הודיעו על פרישתם בעקבות המחדל, אולם כבר כעת זהות יורשיהם מעוררת סערה חדשה בצמרת הצבא

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל מאותת שוב לבנקים - שמרו על דיבידנד מצומצם

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי שלח מכתב לראשי המערכת הבנקאית לקראת פרסום דוחות הרבעון הראשון של השנה שיחלו בשבוע הבא ● "המצב הגאופוליטי הנוכחי מחייב המשך בחינה שמרנית ומושכלת של תכנון ההון, של מדיניות חלוקת הדיבידנדים ושל ביצוע הרכישות העצמיות", הוא כתב ● מכתב דומה נשלח גם ברבעון הקודם

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסות באירופה; חברת היוקרה השוויצרית Richemont מזנקת

הניקיי ננעל בירידות של 0.4%, מדדי שנחאי ושנזן ננעלו בעליות של 1% ו-1.1% בהתאמה ● חברת היוקרה השוויצרית Richemont הודיעה על שיא מכירות של שנה שלמה, ומנייתה מזנקת ביותר מ-5% ● החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים ללא שינוי ממשי

יהודה בר און / צילום: כדיה לוי

יהודה בר און, המועמד המוביל לתפקיד מנכ"ל נת"ע, הסיר את מועמדותו

בר און, שכיהן כמנכ"ל נת"ע בעבר ונהנה מתמיכתו של ינקי קוינט, מ"מ מנהל רשות החברות הממשלתיות, הודיע על פרישתו מהמרוץ לתפקיד "מסיבות אישיות ● הליך האיתור למנכ"ל נת"ע מהווה את מוקד החיכוך העיקרי בין החברה ובין משרד התחבורה ורשות החברות סביב השאלה מי ינהל את נת"ע ובתוך כך גם את פרויקט המטרו

מתקן טעינה לרכבים חשמליים / צילום: רפי דלויה

בעלי רכב חשמלי? אתם נמצאים על הכביש יותר מהממוצע

על פי סקר הלמ"ס בקרב בעלי כלי רכב חשמליים, הנסועה בהם גבוהה מאשר ברכבי בנזין ● עוד עולה מהסקר כי עיקר הטעינה מתבצעת בעמדות פרטיות ויש מחסור בזמינות של עמדות ציבוריות

מנכ''ל מקורות, עמית לנג / צילום: מקורות

מנכ"ל מקורות חושף איך סייעו להציף מנהרות בעזה ואיך נערכים לתרחיש של הסלמה

חברת המים הממשלתית "מקורות" התגייסה בחודשים הראשונים למלחמה למשימה דחופה וחשאית - הצפת מנהרות הטרור בעזה ● בראיון מספר המנכ"ל עמית לנג על הניסויים שנערכו בארץ, והציוד שהוטס בדחיפות ● וגם: עד מתי יהיה ניתן לדעתו למנוע את התייקרות המים?

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

פרויקט הבנייה הגדול בעולם נאלץ להתמודד עם המציאות

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

ירידות בבורסת ת''א / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה אדומה בבורסה על רקע ההסלמה הביטחונית; תשואות האג"ח זינקו

מדד ת"א 35 ירד ב-1.6% ● מנכ"ל נייס, ברק עילם פורש מתפקידו, החברה פרסמה תחזית פושרת להמשך השנה ● נקסט ויז'ן מעלה את יעד הצמיחה השנתי לכ-110% ● חברת הנדל"ן עמרם אברהם הונפקה בבורסה, ישנן עוד חברות נדל"ן בדרך לבורסה ● הבורסה בתל אביב מתכננת מהלך שבו ייפתח המסחר בימי שישי ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

הבורסה מקדמת שינוי דרמטי בשעות המסחר. הפרטים המלאים

הבוקר מפרסמת הבורסה קול קורא לציבור, כדי לשמוע את הערותיו, לבחינה של אחת משתי חלופות להוספת יום שישי כיום מסחר ● המשמעות היא הפיכתה של הבורסה לאחת הבורסות עם הכי הרבה ימי מסחר פעילים בעולם ● "היעדר מסחר בתל אביב ביום שישי מרתיע כניסת משקיעים גלובליים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם