שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% • בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות • הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock
טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

אימרה ידועה בעולם הכדורגל אומרת ש"לדרבי יש חוקים משלו" - לא תמיד הקבוצה הטובה יותר מנצחת. אפשר לאמץ את האמירה הזו גם בשוק ההון ובעונת הדוחות בפרט. לפעמים מניה של חברה נופלת למרות תוצאות טובות, ולהפך - מזנקת למרות תוצאות חלשות.

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים 
"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה 

תזכורת לכך קיבלנו בשבוע האחרון. שתי ענקיות טכנולוגיה פרסמו דוחות במרחק של כמה ימים אחת מהשנייה - נטפליקס  וטסלה .

תמונת המראה של נטפליקס וטסלה

הראשונה פרסמה את תוצאותיה ביום חמישי שעבר ונראה שעקפה את תחזיות האנליסטים כמעט בכל פרמטר: החברה דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר, 100 מיליון דולר יותר מציפיות האנליסטים וזינוק מרשים גם בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד שהסתכם ב-8.16 מיליארד דולר. גם את תחזיות הרווח למניה היא עקפה בגדול עם 5.28 למניה לעומת צפי ל-4.52 דולר - זינוק של 56% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אבל למרות התוצאות החזקות, מניית נטפליקס צללה ביותר מ-9% ביום שאחרי פרסום הדוחות. היום, חברת הסטרימינג כבר נסחרת לפי שווי של כ-250 מיליארד דולר.

טסלה, מנגד, היא כמעט תמונת מראה של המקרה של נטפליקס. חברת הרכב החשמלי של אילון מאסק פרסמה ביום שלישי בלילה דוחות חלשים במיוחד, שלא רק פספסו את תחזיות האנליסטים, אלא גם הציגו את הירידה הגדולה בהכנסות מזה עשור. ההכנסות ברבעון עמדו על 21.3 מיליארד דולר, נמוך מציפיות האנליסטים שעמדו על 22.15 מיליארד דולר. מדובר גם בירידה חדה לעומת הרבעון המקביל אשתקד (ב-9%) וגם מול הרבעון הקודם, האחרון לשנת 2023 (25.17 מיליארד דולר).

גם הרווח למניה עמד על 45 סנט, לעומת 51 סנט על-פי הציפיות המוקדמות. הרווח הנקי צנח ב-55% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכם בכ-1.13 מיליארד דולר. נזכיר כי מניית טסלה היא בין המניות הגרועות במדד S&P 500 השנה, ומתחילת 2024 היא הציגה צניחה של כמעט 42%. ובכל זאת (ואולי בגלל) מניית טסלה זינקה אחרי הדוחות החלשים, במסחר המאוחר, ב-13%. כיום, טסלה נסחרת לפי שווי של 520 מיליארד דולר.

התחזית היא המלכה: "סוחרים על העתיד"

איך קרה שדווקא ענקית הטכנולוגיה שפספסה את תחזיות האנליסטים זינקה בעוד שזו שהיכתה את הציפיות צנחה? התשובה טמונה בתחזיות. בפועל, התחזית שהחברה מספקת בשיחות המשקיעים או בדוחות עצמם, חשובה למשקיעים יותר מאשר התוצאות שפרסמו. התוצאות הן מספרים של העבר, בעוד המשקיעים תמיד מנסים להקדים את השוק ולהסתכל על העתיד.

אניה גימן, מנהלת דסק מניות חו"ל בלידר שוקי הון מסבירה: "שוק ההון נסחר על הציפיות לעתיד. כשחברה כמו טסלה מפרסמת כעת, באמצע אפריל, את הדוחות של הרבעון הראשון, רוב המספרים כבר ידועים. למשל, החברה מפרסמת מדי חודש את נתוני מסירות הרכבים, וגם את השינוי במחירים כולם כבר יודעים, ולכן בדוחות מתפרסמים נתונים בדיעבד שלא מפתיעים אף אחד. הדוחות של מרץ זה היסטוריה ולכן התחזית חשובה יותר כי היא מגלה לשוק דברים שהוא עדיין לא יודע.

"במקרה הזה, מאסק, מנכ"ל טסלה אמר שהחברה תאיץ את השקת הדגם המוזל, שכל השוק חיכה לו, עד סוף 2024, במקום בסוף 2025 ועודד את המשקיעים. אמנם לא ידוע עדיין מה יהיה המחיר, אך ההנחה היא שהרכבים הללו יימכרו סביב ה-25 אלף דולר למכונית. מאסק גם איים בעבר שהוא לא יפתח את תחום ה-AI בתוך טסלה, וכעת הציג מצב אחר כשאמר שעד סוף השנה יהיו לטסלה כ-85 אלף שבבים של אנבידיה".

במקרה של טסלה יש סיבה נוספת, כמעט טכנית, לזינוק במניה, לפי גימן: יתרות שורט גבוהות במיוחד. 4% מכלל המניות הפנויות שבידי הציבור נסחרות בפוזיציית שורט, כלומר על ידי משקיעים שמהמרים על ירידה במחיר המניה. כעת, אחרי שהמניה כבר ירדה ב-50% מאז השיא האחרון, השורטיסטים מתחילים לסגור את הפוזיציה שלהם - מה שמוביל לעלייה במחיר המניה. "החדשות הרעות כבר מגולמות במחיר המניה, תזת השורט התממשה, וכעת השורטיסטים יוצאים. לפעמים זה אפילו החלק העיקרי בסיפור". נזכיר כי טסלה מתמודדת בחודשים האחרונים עם ירידה במסירות, הצטברות מלאים, תחרות גוברת בעיקר מסין וסכסוך בין הבעלים הצבעוני אילון מאסק לדירקטוריון.

מנגד, נטפליקס פרסמה צפי מאכזב לרבעון השני: הכנסות של 9.49 מיליארד שקל, לעומת צפי בשוק ל-9.53 מיליארד דולר. בנוסף, נטפליקס הודיעה שהיא תפסיק לפרסם את מספר המנויים שלה וגם את ההכנסות פר-מנוי החל משנת 2025. כך, למרות רבעון ראשון מצוין, אמון המשקיעים החל להיסדק. "השוק בעצם רואה פחות שקיפות מצד נטפליקס וזה מעורר חששות ושאלות", מסבירה גימן. "מה בעצם החברה רוצה להסתיר? אולי הם לא רוצים לחשוף האטה בצמיחה או ירידה בכמות המנויים".

החיסרון הגדול: תחזיות גמישות מתוצאות

להימור על העתיד יש לא מעט יתרונות עבור המשקיעים, אבל גם חסרונות. במקרה של טסלה למשל, לאילון מאסק יש היסטוריה של הבטחות אופטימיות, ולעתים אופטימיות מידי ואין לדעת אם באמת יושקו הדגמים המבטיחים עד סוף השנה. בנוסף, בניגוד לדוחות שמשקפים מספרים קשיחים, תחזיות הן גמישות הרבה יותר וניתן לתזמן הכרזות גדולות כדי להסיח את דעת המשקיעים מתוצאות גרועות.