גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS
שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

בטבלת השאלות הדחופות ביותר ביחסים הבינלאומיים, סין תמיד סמוכה אל הפסגה. אבל האם זה מעניק לה אוטומטית את בכורת החשיבות והדחיפות? אולי לא בטווח המיידי, כאשר את עיקר תשומת הלב תובעים כיבוי אש במזרח התיכון ובמזרח אירופה.

WSJ | החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר
חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

אבל את שאלת סין אפשר בהחלט לתאר כחשובה ביותר של זמננו; והיא נוגעת במיוחד לדמוקרטיות המערביות, החוששות מפני סין, ומתקשות לפענח את מניעיה ולחזות את מהלכיה. הקושי הזה אינו נובע רק מן הסכנה שמעצמת-העל תפרוק עול, אלא מריבוי האינטרסים הסותרים.

יש ארצות שאין להן כמעט כל עניין בהגנה על הסטאטוס קוו, כמו רוסיה ואיראן; יש ארצות הלהוטות להגן על הסטאטוס קוו, כמו רוב הדמוקרטיות התעשייתיות; ויש ארצות הפוסחות על שתי הסעיפים, וסין היא הבולטת בהן.

בשעה שרוסיה יצאה למלחמה בכוונה מוצהרת להרוס את הנורמות של המערכת הבינלאומית ואת ציפיותיה, לסין יש הרבה מאוד מה להפסיד מחורבן פתאומי או מהיר של הסדר העולמי. הסיבה הפשוטה: היא משתתפת פעילה בסדר הזה, ויוצאת נשכרת מהתארכותו.

ביום ד' הגיע לבייג'ינג מזכיר המדינה של ארה"ב, טוני בלינקן, בניסיון תקופתי מעוט-סיכויים להתיר את הפלונטרים. זמן קצר לפניו היתה שם שרת האוצר של ארה"ב, ג'נט ילן. ממה נשקפת הסכנה הגדולה ביותר ליחסי הדמוקרטיות המערביות עם סין? האם היא קשורה בחיכוכים הגוברים והולכים על ריבונות בים סין הדרומי? או בעתיד טייוואן? או בציר המתהדק בייג'ינג-מוסקבה? או בהצפת שוקי העולם במוצרים סיניים זולים, המצננים את הפעילות הכלכלית בכל הארצות, העשירות והעניות?

פיל בחנות חרסינה

או אולי הסכנה הגדולה ביותר היא היקף החתרנות והריגול של סין במערב? השבוע, גרמניה הודיעה על מעצר שישה סוכנים סיניים. אחד מהם היה שתול במשרדו של מנהיג בכיר במפלגת הימין הקיצוני, שממנה מתנערות כל שאר המפלגות בגרמניה.

בדיוק לפני חודש, ארה"ב ובריטניה הטילו עיצומים על האקרים בכירים בשירות סין. הם מואשמים שניסו לחדור אל מערכות ביטחון, אל רשתות חשמל ואל שורה של תשתיות בארה"ב; הם גם הואשמו בגניבת 40 מיליון שמות מפנקס הבוחרים בבריטניה. הנוזקה (malware) שהסינים שתלו במערכות האמריקאיות נועדה להיכנס לפעולה אם סין תפלוש לטייוואן, ואם ארה"ב תנסה לבוא לעזרת האי הקטן.

בעניינים האלה, סין מתהלכת בעדינותו של פיל בחנות חרסינה. לפחות מצד הדיפלומטיה הפומבית שלה נראה שפשוט לא אכפת לה מה התנהגותה מעוללת למעמדה ולשמה הטוב. למעשה, אכפת לה בהחלט, והיא גם מתלוננת ללא הרף על כוונות הזדון של גילויים כאלה. זה לא מפריע לה לחזק את הרושם של היעדר ריסון עצמי.

בחודש שעבר, שגריר סין בבריטניה הוזמן לשלוש אוניברסיטאות במידלנד האנגלי. בלי ניד עפעף הוא הורה שם לסטודנטים סיניים "לתרום למולדת" ולהוציא אל הפועל את הנחיותיה של המפלגה הקומוניסטית (הופעתו דווחה ב-dailymail.co.uk).

טקסט שפורסם בישומון הסיני WeChat דיווח כי השגריר, ג'נג זגוואנג, "עודד את כל הנוכחים לזכור את ציוויי המזכיר הכללי שי ג'ינפינג, לדבוק באהבת המולדת ולשרת את ארצנו". אלפי סטודנטים סיניים לומדים באוניברסיטאות האלה. איך בדיוק עליהם לשרת את המולדת? זו שאלה ששירותי הביטחון הבריטיים מקדישים לה תשומת לב מיוחדת.

"שיטות רמייה וכפייה"

מחלקת המדינה של ארה"ב האשימה את סין עוד בספטמבר שעבר שהיא משתמשת ב"שיטות של רמייה ושל כפייה" כדי להזין את דעת הקהל בעולם במידע כוזב ולכונן "אוטוריטריזם דיגיטלי", זאת אומרת העתקתם של דפוסי התנהגות פנימיים מסין אל הזירה הגלובלית.

זה היה מאז ומעולם החשש הגדול ביותר: שסין, במקביל לעלייתה הכלכלית הפנומנלית ולהתחזקותה הצבאית, תנסה להתערב בענייניהן הפנימיים של יריבותיה. האמריקאים אומרים כי הם מתלוננים לא על עצם ניסיונה של סין להשפיע על דעת הקהל, אלא על השיטות שהיא נוקטת. סין עצמה סגורה ומסוגרת, נתונה לצנזורה מחמירה גם בעניינים של מה בכך. היא משפיעה, אבל אינה מושפעת. דעת הקהל שלה שייכת רק לה. השבוע שמענו שאפל נדרשה לסלק את יישומון ווטסאפ מחנות היישומונים הסינית שלה.

על הפרק בארה"ב עומדת כמובן המערכה נגד טיקטוק. הקונגרס של ארה"ב הצביע השבוע לטובת מכירה של היישומון האולטרה-פופולרי, כדי להוציא אותו משליטתו הלא-ישירה של המשטר הקומוניסטי בבייג'ינג. החברה האם של טיקטוק, ByteDance, מחויבת על פי החוק הסיני לציית לשירותי הביטחון. ממשלות מערביות חושדות שהסידור הזה מעניק למשטר גישה חופשית לדאטה פרטית של מאות מיליוני משתמשים ברחבי המערב.

עניין טיקטוק רחוק מאוד להסתיים, ואל נכון יגיע עוד אל בית המשפט העליון של ארה"ב. טיקטוק דורשת שיכובד חופש הדיבור שלה, והיא עושה כן על יסוד התיקון הראשון לחוקת ארה"ב, המבטיח חופש דיבור.

כמובן, קצת משעשע לראות חברה סינית מסתמכת על חוק אמריקאי כדי להגן על זכות הדיבור שלה, בשעה שמדינת המשטרה הסינית רודפת בחימה שפוכה כל מי שעומדים על זכות הדיבור בסין עצמה.

לאחוז מקל בשני קצותיו

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" גילה השבוע, כי ממשל ביידן שוקד עכשיו על סנקציות נגד בנקים סיניים כדי להפסיק את השתתפותם בתעשיית המלחמה של רוסיה. סין אומנם אינה מספקת נשק בתור שכזה לרוסים, אבל היא מוכרת להם מרכיבים החיוניים לייצור נשק.

גישת סין אל מלחמת אוקראינה היתה קשה לפיענוח מלכתחילה. היא לא תמכה בעצם הפלישה הרוסית, אבל הטילה על נאט"ו את האחריות, והביעה תמיכה בזכותה של רוסיה להגן על ביטחונה. יחסיהם האישיים של ולדימיר פוטין ושל שי ג'ינפינג התחילו לפני עשר שנים, הם חזרו ונפגשו עשרות פעמים, והביעו לא רק ידידות פוליטית אלא חיבה אישית זה לזה. ברור למדי שאילו סין הייתה מתייצבת נגד הפלישה, רוסיה היתה מתקשה להתחיל אותה, או להמשיך אותה.

דונלד טראמפ / צילום: ap, Curtis Means

באותה השעה, שיתוף פעולה כלכלי ופוליטי עם אירופה עומד סמוך לראש סדר העדיפויות של סין. היא שכנעה את עצמה, איכשהו, שהיא תוכל להחזיק את המקל משני קצותיו: גם להפיק תועלת עצומה מן השוק האירופי הענקי, גם לתמוך במעצמה תוקפנית החותרת בגלוי לפורר את אירופה ולהחליש את ביטחונה הקיבוצי.

מדינאים אירופיים נכנסים ויוצאים בשערי בייג'ינג. קנצלר גרמניה היה האחרון שבהם, בשבוע שעבר. הם זקוקים לסין לא פחות ממה שסין זקוקה להם, והם אינם מכים באגרופם על השולחן. את העונג הזה הם משאירים, כרגיל, לארה"ב.

אם יהיו חילופי שלטון בוושינגטון בעוד שמונה חודשים וחצי, סביר להניח שהשולחן ייחבט לעיתים קרובות אפילו יותר. בזמן נשיאותו של דונלד טראמפ, מלחמת סחר אינטנסיבית עם סין הייתה מסימני ההיכר העיקריים של מדיניות החוץ האמריקאית. לסינים, וכמובן לא רק להם, מזומנות שעות ארוכות של תהייה על העתיד לבוא.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר.

עוד כתבות

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

בית דיזנגוף, השבוע. ריק ועזוב / צילום: ניר וייס ודררו

על מצבו העגום של הבניין שבו הוכרזה עצמאות ישראל

כל מי שעובר בשדרות רוטשילד בתל אביב יכול לראות מה עלה בגורלו של הבניין האייקוני בו דוד בן גוריון הכריז על הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל ● ההזנחה הפושעת של הבניין כמו מטאפורה למצב המדינה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

איך דחף נתניהו את ביידן אל קצה "הקו האדום" שלו

הפעולה הצבאית ברפיח דחפה את ביידן, ששאף להגיע להפסקת אש של 6 שבועות, לעצור משלוח נשק לישראל ● נשיא ארה"ב חטף ביקורת על ההחלטה מצד אנשי מפלגתו ומצד רפובליקנים ● ובמבט לאחור, נראה שביידן רמז על ההחלטה כבר לפני חודש

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP(Kin Cheung), Shutterstock

רדיקלים מוסלמיים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה ופוטין מתקרב אל פטר הגדול

מוסלמים מנצחים בבחירות מקומיות באנגליה עם דגלים פלסטיניים ועם כרזות לטובת עזה ● אדאני (מנמל חיפה) הופך לכדור משחק בבחירות בהודו ● פוטין, תקופת כהונה חמישית, משתווה לסטאלין ● חדשות משפטיות טובות לטראמפ ● אורנגאוטן חובש את הפצע

השופט בדימוס אורי שהם, נציב תלונות הציבור על שופטים היוצא / צילום: ליאור מזרחי

נציב השופטים פורש ללא מחליף נוכח התנגדות לוין למנות שופט עליון בדימוס

שר המשפטים יריב לוין מבקש לשנות את השיטה הקיימת ולמנות לתפקיד נציב התלונות שופט מחוזי בדימוס - ולא שופט עליון בדימוס כפי שהיה ב-20 השנים האחרונות ● מ"מ נשיא העליון עוזי פוגלמן מתנגד לכך ● הנציב הפורש אורי שהם כתב ביקורת קשה על כך שטרם מונה לו מחליף: "פעילות הנציבות נגדעת עתה במחי יד וללא כל הצדקה"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

וול סטריט צבועה ירוק; דרופבוקס מטפסת ביותר מ-3.6%

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה