גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי
שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

פלורנטין בתל אביב ושכונה ד' בבאר שבע הן השכונות עם שיעור הדירות השכורות הגבוה ביותר בארץ. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס), יותר מ־70% מהדירות שמצויות בשכונות הללו מושכרות. אזור בית החולים רמב"ם הוא המושכר ביותר בחיפה, ואילו בירושלים חלק מסוים במרכז העיר הוא המושכר ביותר, אך הוא רחוק מאוד מאחוזי השכירות הגבוהים שנמצאו בשכונות האחרות.

כתבה שנייה בסדרה | לא רק תל אביב: מיהן הערים המובילות בדירות להשכרה 

הנתונים לקוחים מפרסום הלמ"ס בנוגע למספר הדירות המרוכז בכל אזור סטטיסטי נכון לסוף השנה שעברה. אזור סטטיסטי הוא יחידת שטח קטנה משכונה, וכך ניתן להצביע על אזורים מסוימים כעל אזורים רוויים מבחינת מספר הדירות שמושכרות בהם, ברזולוציה גבוהה יחסית.

829 אלף דירות, שהן כ־29% מכלל יחידות הדיור בישראל - מושכרות. היישוב המושכר ביותר הוא מצפה רמון, שבו כ־57% - 1,134 מתוך 2001 דירות - מושכרות; העיר חריש היא המושכרת בארץ - 5,733 דירות מתוך 11,354, שהן 50.5%, נרכשו על ידי משקיעים והן מושכרות.

אנחנו חיפשנו את האזורים שבהם ריכוזי הדירות המושכרות עולים על 60%, כלומר שכונה או חלקי שכונה, שבהם שוכרי הדירות מהווים את פלח האוכלוסייה הדומיננטי.

תל אביב: אחד מריכוזי הצעירים הגדולים

השכונה המושכרת ביותר בארץ היא פלורנטין בתל אביב. אותה שכונה שנמצאת בלב העיר ועברה בעשורים האחרונים שינויים גדולים, הפכה לאחד מריכוזי הצעירים הגדולים בעיר. "זו שכונה שהתחילה כ'אנדרגראונד' לפני כמה עשורים, מה שמשך אליה צעירים והיפסטרים, שיכלו ליהנות מדירות קטנות וזולות בסמוך למרכז העיר", אומרת המתווכת לי ירמיהו מ"נכס תל אביבי". "השינויים הרבים שעברו על השכונה ב־20 השנים האחרונות הביאו אליה בנייה חדשה, משקיעים וגם שוכרים חדשים, שיכולים לרכוש נכסים במחירים זולים יחסית ולשכור אותם במחירים שנמוכים עדיין מאלה של מרכז העיר והצפון, וכל זה במרחק 10 דקות נסיעה באופניים חשמליים ממרכז העיר".

מחירי השכירות לדירות שני חדרים בשכונה מגיעים לסביבת 5,000 שקל לחודש ("בחלק הראשון של המלחמה המחירים ירדו, אבל בשבועות האחרונים אנחנו רואים אותם עולים מחדש", אומרת ירמיהו), ואילו מחירי דירות כאלה של כ־50 מ"ר מגיעים לסדר גודל של כ־2.5 מיליון שקל, שזה כ־2.5% תשואה שנתית גולמית (כלומר ללא עלויות מצד המשקיע), שנחשבת לגבוהה יחסית בעיר.

בתל אביב, שבה כ־47% מהדירות מושכרות, יש אזורים נוספים שבהם השוכרים "שולטים", ובהם אזור בית החולים איכילוב ורחוב דפנה, שבו 62.3% מהדירות מושכרות. הרובע הבולט ביותר שבו מושכרות דירות באחוזים ניכרים (אך לא יותר מאלה שנמצאו בפלורנטין), הוא רובע 3, מערבית לעירייה.

רובע 3 בתל אביב. בולט בשיעור השכירות / צילום: Shutterstock

מדובר באזור ותיק ומוכר בשוק השכירות, שמאופיין בדרך כלל בדירות קטנות וישנות, ובניגוד ל"אחיו" המזרחי רובע 4, גם לא בוצעו בו הרבה פרויקטים של תמ"א 38 ואם כבר בוצעו - רובם המוחלט הוא של תמ"א 38/1, כלומר מסלול של חיזוק מבנים ולא הריסה ובנייה של מבנים חדשים תחתם, כפי שנעשה ברובע 4. לפיכך הדירות גדלות אך עדיין נותרות קטנות יחסית, והן פופולריות בקרב השוכרים, וגם לא מפתות את בעליהן לעבור להתגורר בהן.

המשבצת שבה השוכרים "שולטים" הכי חזק נמצאת מערבית לבניין העירייה במשבצת שבין הרחובות בן גוריון־דיזנגוף־שלמה המלך־פרישמן, ודרומה לשם באזור שנמצא בסביבת שדרות ח"ן ורחוב שמריהו לוין.

עוד אזור בולט מבחינת מספר הדירות המושכרות שבו, הוא הרצועה שנמצאת צפונית למגדלי עזריאלי, המכונה גם "המע"ר הצפוני", שכולל את המגדלים שנמצאים צפטנית למרכז עזריאלי, לאורך איילון.

מגדלים אלה כוללים גם יחידות דיור במגדלים כמו מידטאון והצעירים, ובהם מושכרות כ־550 מתוך כ־900 הדירות שמצויות שם.

באר שבע: הסטודנטים לא רוצים אוטובוס

מיד אחרי פלורנטין מגיעה השכונה הסטודנטיאלית מספר 1 במדינה - שכונה ד' בבאר שבע, על שני חלקיה: הראשון נמצא סמוך לשער הצפוני של האוניברסיטה, בסביבת רחוב רינגלבלום, ואילו החלק השני נמצא במערב השכונה, בסביבת רחוב עקיבא. גם בחלק המזרחי של שכונה ג', שנמצא בסביבת בית החולים סורוקה, יש שיעור גבוה יחסית של דירות מושכרות.

"בניגוד לאוניברסיטאות אחרות בארץ, הסטודנטים שלומדים כאן לא נוהגים לנסוע באוטובוס לדירה שהם שוכרים, אלא מעדיפים להתגורר בשכונות שעוטפות אותה, בעיקר ג', ד' מזרח וב'", אומר המתווך סער וקסלר מסוכנות ONE נכסים. "משקיעים למדו את הדבר הזה וגם ראו שהאוניברסיטה מתרחבת כל הזמן, וניצלו את זה שמסביב לאוניברסיטה יש דירות שיכוני עמידר. הם רכשו את הדירות הללו במחירים נמוכים, ומשכירים אותן".

דמי השכירות בשכונה נוחים מאוד ונעים בין 2,300 ל־3,000 שקל לחודש לדירת 3 חדרים. מחיר דירה כזו נע בין 700 אלף ל־1.1 מיליון שקל.

שכונה ד' באר שבע / צילום: דיאגו מיטלברג

חיפה: מול בית חולים רמב"ם ובסיס חיל הים

האזור הבא שמצאנו בו דומיננטיות של דירות להשכרה, הוא המתחם שנמצא מול בית החולים רמב"ם ובסיס חיל הים בשכונת בת גלים בחיפה, שם 65.2% מהדירות מושכרות.

שכונת בת גלים הוותיקה היא השכונה היחידה בחיפה שמצויה באמת על הים, אך לאורך השנים השכונה התאפיינה באוכלוסייה מרקע סוציו־אקונומי נמוך. מה שחילץ אותה מהמצב היו שני גורמים: האחד - תוכנית תמ"א 38 שאפשרה לשפץ דירות קיימות ולהקים חדשות, ומשקיעים ממרכז הארץ שנהרו בעשור הקודם אל השכונה לרכוש נכסים במרחק קצרצר מהים, במחירים של מאות אלפי שקלים בודדים. אבל כדי שתגיע למעמדה הרם, השכונה הצטרכה גם להוות אטרקציה לשוכרים.

"השכונה נמצאת קרוב לרמב"ם ולבית הספר לרפואה, קרוב לתחנת הרכבת ולים, ואלו דברים שאנשים מחפשים. חלק מהשוכרים שם אפילו נוסעים בקורקינטים חשמליים לתחנת הרכבת, משם לוקחים רכבת לתל אביב, לעבודה בהייטק", מספרת המתווכת טליה בלומברג מ"נדל"ן בהתאמה אישית". מעבר לזה, היא מספרת, שבשכונה מושכרות דירות גם לטווח קצר, בשיטת Airbnb.

"המשקיעים קלטו את הדברים האלה לפני שנים, והם הרוויחו הרבה, משום שהמחירים עלו בשכונה במידה ניכרת. ספציפית במקום שנמצא מול רמב"ם, מתוכננים פרויקטים של פינוי בינוי שאחד מהם כבר קיבל היתר בנייה, כך שמחירי דירות שלושה חדרים שם, שעד לא מזמן עלו מיליון שקל, קפצו בבת אחת ל־1.6 מיליון שקל ומעלה. דירות כאלה מושכרות היום ב־3,000־3,200 שקל לחודש".

עוד אזורים בעיר שנשלטים ע"י שוכרי דירות הם רמות רמז, במתחם שכולל את שדרות אינטרנציונל והרחובות חביבה רייק וברנר, ששם 59% מהדירות מושכרות.

מדובר באזור ותיק ומוכר למשקיעים חיפאים, שכן הוא סמוך לטכניון, ויש ממנו תחבורה ציבורית לאוניברסיטה, ועל כן הוא אהוד על ידי סטודנטים. אזור זה מאופיין בשנים האחרונות בפרויקטים של התחדשות עירונית, בעיקר רחוב חביבה רייק, ונראה כי חלק מרוכשי הדירות החדשות היו אף הם משקיעי נדל"ן.

באזור הדר הכרמל, בסביבת מבנה העירייה, התיאטרון העירוני, ושוק תלפיות, כ־55% מהדירות מושכרות, ואזור שכונת קריית אליעזר, בצד המערבי של שדרות רוטשילד, 58.2% מהדירות מושכרות.

מבחינה של אחוז הדירות המושכרות באזור זה, שבעבר פעל בו האצטדיון העירוני בחיפה, ניכר, כי אחוז הדירות המושכרות נמצא בעלייה חדה לאורך השנים האחרונות. עניין זה נותן מקום לסברה, שהפרויקטים שהוקמו על חורבות האצטדיון במסגרת "מחיר למשתכן", משמשים בחלק נכבד מהם משקיעים.

ירושלים: רוב התושבים אינם שוכרים

ומה עם ירושלים? ירושלים היא העיר השנייה בדירוג, מבחינת כמות הדירות שמושכרות בה (כ־75 אלף) אך בסך הכול שיעורן מגיע ל־31% מכלל הדירות וקשה למצוא בה אזור שבו משקל הדירות השכורות עולה אפילו על 50% מכלל הדירות.

עם זאת מצאנו מספר "איים" כאלה: באזור רחוב המלך ג'ורג' ורחוב הלל 60.4% מהדירות מושכרות, וזה האזור הבולט בירושלים מבחינה זו. באזור מחנה יהודה 58.7% מהדירות מושכרות.

עוד כתבות

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים

מוליק מרצה על AI בכנס TriNet PeopleForce 2023 / צילום: ap, Jason DeCrow

הפרופסור שהפך לאחד היועצים המובילים בתחום הלוהט בעולם, בחינם

איתן מוליק מאוניברסיטת פנסילבניה אימץ את טכנולוגיית ה–AI הרבה לפני שהייתה פופולרית, וכעת נחשב לאוטוריטה המובילה בתחום ● עם אשתו לילך לצדו ("כותבת הפרומפטים הטובה בעולם"), הם מייעצים לתאגידים הגדולים ביותר ולקובעי המדיניות בארה"ב - ובחינם

הריסת הבניין הישן / צילום: קטה גרופ

3 שנים בלבד להריסה: כך קידמתי פרויקט תמ"א במהירות שיא

גיא ליברמן עמד למכור את הדירה שלו בפתח תקווה אך שיחה מיזם שינתה את דעתו והוא החליט לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין ● מה הוא למד ומה חשוב שאתם תדעו לפני שאתם חותמים ליזם ● האזינו

זהבה נבט תושבת קריית טבעון, הקימה בתחילת הקורונה מיזם הצלת מזון בעיר / צילום: דנית כהן

כשיוקר המחיה מכביד, יש מי שמנסים להציל אוכל וכסף מפח האשפה

במציאות בה גלי עליות מחירים לא מפסיקים להגיע, אחת הדרכים לחסוך אלפי שקלים בשנה היא להפסיק לבזבז מזון ● כשליש מהמזון שמיוצר בישראל, בשווי של מיליארדי שקלים, יורד לטמיון, כאשר מחצית ממנו בר הצלה ● אלה המיזמים החברתיים שבחרו למזער את הבזבוז, לעזור לקהילה ולכדור הארץ ולסחוף את הציבור

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים

אבו סיתה נואם בפני הקונגרס הפלסטיני. בחודש שעבר בברלין / צילום: Reuters, Halil Sagirkaya

המפה של סלמאן והפתק של אפרת

שלושה אינטלקטואלים פלסטינים חגגו שלושה רגעי ניצחון. המתיישבת "הפולנייה" השאירה לאחד מהם פתק ● ואז בא 7 באוקטובר

בשיחות לקראת הוספת ChatGPT לאייפון / צילום: צילום מסך מאתר אפל

אפל מתקרבת לעסקה: צ׳אט GPT יוטמע במערכת ההפעלה של אייפון

השיחות מול גוגל עוד לא הסתיימו, אבל אפל ו-Open AI עושות סימנים של סגירת עסקה שתאפשר לאפל להטמיע את צ'אט GPT במערכת ההפעלה הבאה

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?

מדובר באופציות שקיבל לפני 7 שנים ופקעו ● שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, צפוי לפרוש מתפקידו ולעבור לתפקיד יו"ר פעיל בחברה וגם לאחר המכירה הוא יישאר בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

דיווח פלסטיני: חבר בלשכה המדינית של החזית הדמוקרטית חוסל בתקיפת צה"ל

טלאל אבו ט'ריפה, ממובילי צעדות השיבה ברצועה - חוסל בעיר עזה • פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • מוקדם יותר יורט שיגור לעבר כרם שלום - לא הופעלה התרעה • דובר צה"ל: האזעקות בגליל - זיהוי שווא • צה"ל חיסל את המחבל שהחזיק ברב"ט נועה מרציאנו ז"ל, שנחטפה במהלך אירועי 7.10 ונרצחה בבית החולים שיפא • עדכונים בולטים 

חומת הבטון בכבישי הצפון. נראית כמו מעבר גבול נטוש / צילום: בר לביא

במטולה מזהירים: "אל תעמדו קרוב מדי לחלונות, אתם מטרות נוחות"

רגע אחרי שהגענו למטולה, המציאות התחלפה: "רוצו מהר למרחב המוגן, יש פצמ"רים", צעק לעברנו ראש המועצה ● בהמשך עצרנו בכפר גלעדי, שם פגשנו קיבוץ רפאים ותושבים שמתחננים שישמעו אותם: "המדינה איבדה שליטה עלינו, יש תחושה שאנחנו לבד בחזית" ● תכננו להמשיך לסייר בגבול הצפון, אבל לאש חיזבאללה היו תוכניות אחרות

תמיר פרדו, נשיא הייסקיי / צילום: רן בירן

החברה הקטנה מראש העין שרוצה להתחרות ראש בראש עם אילון מאסק

ספקית התקשורת הלוויינית הייסקיי פועלת כבר מ-2015 מתחת לרדאר, אבל עכשיו זה השתנה ● בדצמבר היא חתמה על שיתוף פעולה עם אינטלסאט, שזכתה לאחרונה במכרז של חברת ענק לייצור כלי רכב חקלאיים, ובעולם משווים אותה למיזם הלוויינים של אילון מאסק

מצליחים לחדש גם אחרי שנים. רוני סומק ודיתי רונן / צילומים: כפיר זיו ודפנה טלמון

המשוררים הוותיקים מציגים: מחאה לוחמת צדק וקריצה לצד הימני של המפה הפוליטית

דיתי רונן מצליחה בספרה החדש ליצור איזון מושלם בין שירה ארצית לשירה רוחנית ● ורוני סומק עורם בשיריו מגדל בבל של דימויים, שבוערים הן באש האהבה והן באש המלחמה סביבנו

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי

המחוקק החליט להבחין בין שותפים "רגילים" בדירה לבין בעלים אשר ירשו במשותף דירה ● כך ההבחנה משפיעה על תמורות בהתחדשות עירונית