גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב
מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

בנסיעה על כביש 431, בין מחלף קריית ראשון לתחנת הרכבת ראשונים, קשה שלא להבחין בגשר ארוך וגבוה מבטון, שהולך ונבנה מעל הכבישים. זהו גשר המסילה הארוך ביותר בישראל, באורך של 3.5 קילומטרים, שנבנה בימים אלו כחלק מפרויקט ההקמה של מסילת הרכבת 431 שצפוי להסתיים ב־2027.

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?
המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

המסילה תחבר את מישור החוף הדרומי מאשקלון ומאשדוד ואת יישובי השפלה והמרכז, ראשון לציון ורמלה, אל מודיעין וירושלים. תשתיות המסילות מוקמות בתוואי כביש 431, בין תחנת הרכבת משה דיין בראשון לציון, דרך תחנת ראשון לציון הראשונים ועד חיבור לתחנת הרכבת פאתי מודיעין ותוואי הקו המהיר לירושלים, במחלף ענבה.

הפרויקט: תוואי של 30 ק"מ, 4 מיליארד שקל עלות

מסילת 431, פרויקט תשתיות רחב היקף בתוואי של 30 ק"מ, שעלותו על פי רכבת ישראל 4 מיליארד שקל, כולל בנייה של גשרים באורך של כ־6 קילומטרים, מתוכם גשר המסילה הארוך ביותר בישראל באורך 3.5 קילומטרים. בפרויקט נחפרות גם שלוש מנהרות בעומק של 20 מטרים מתחת לאדמה ובאורך של כקילומטר. אחת המנהרות תהיה באורך 450 מטר, ואחרת - באורך 250 מטר.

גשר 431. ''להגיע לבטון חזק מספיק'' / צילום: ענת דניאלי לב

במסגרת הפרויקט ייבנו תחנות רכבת חדשות, האחת היא תחנת מעוין שורק הסמוכה לאזור התעשייה ולאיקאה ראשון לציון, והשנייה תחנת רמלה דרום, במחלף רמלה דרום בין כביש 431 לכביש 40, בסמוך לשכונת קריית האומנים ברמלה. במקום נבנה גם חניון של 300 מקומות חניה.

שדרוג משמעותי יבוצע בתחנת רכבת הראשונים, שמחוברת כיום רק ללוד, ומשם ניתן לבצע החלפה לתחנות נוספת. במסגרת הפרויקט עתה ייעשה לראשונה חיבור ממנה לתל אביב ולירושלים באמצעות המסילה.

עבודות הכנת התשתית של המסילה והגשרים בתוואי, הן מורכבות במיוחד ומבוצעות בתוואי עמוס וצפוף בתשתיות קיימות של גז, מים וחשמל, ומשתלבות באזורים צפופים של כבישים פקוקים, מסילות רכבת עם חשמול מעל הקו המהיר לירושלים, ועורקי תנועה ראשיים שבהם מחלפים בכמה מפלסים בחלק מאזורי התוואי.

הביצוע: שלוש שיטות שונות בגשר המסילה

הפרויקט ההנדסי של המסילה מורכב וגדול כל כך, עד שחולק למקטעים ומבוצע על ידי חברות שונות. המקטע המערבי, שכולל את הגשר הארוך, מתחלק בין סולל בונה לבין דניה סיבוס. המקטע המרכזי על ידי אלקטרה, והמקטע המזרחי גם הוא על ידי דניה סיבוס.

בביקור באתר, במקטע שמקימה חברת דניה סיבוס בסמוך לכניסה למעוין שורק, קשה להתעלם מההיקף האדיר של הפרויקט.

הגשר תלוי באוויר ונבנה בשיטה ייחודית המאפשרת לכלי הרכב לנסוע למטה ללא הפרעה.

"בהקמת הגשר אנחנו משתמשים בשלוש שיטות ביצוע שונות, בהתאם לתנאי השטח; הפרויקט תוכנן כך שמוצאים את הדרך לבצע מבלי לפגוע ככל הניתן ברצף הפעילות של התנועה למטה, כביש סואן או נחל זורם. בהתאם לאתגרים האלה מתכננים את שיטת הביצוע של הגישור", מספר אורי דיין, מנהל פרויקט גשר הרכבת ב־431 מטעם חברת דניה סיבוס. "בכל השיטות צריך להגיע לבטון שיהיה חזק מספיק וידע לשאת את כל המשקל הנדרש למסילה ולרכבת".

כך נוצרים מעין כמה אתרים בנייה שונים לאורך התוואי.

שיטת הביצוע הראשונה נראית כמו שני חלקי בטון שמרחפים באוויר עד שהם נפגשים ונקשרים ביניהם, ושמה שיטת "הזיז המאוזן". דיין מסביר: "בשיטה זו, לאחר יציקת מקטע ראש על הנציב (העמוד), מרכיבים מערכת משני צידי הראש, אשר בכל פעם באמצעותה, ניצק אלמנט מצדו השני של הזיז שנשאר מאוזן. לאחר יצירת שני זיזים מאוזנים סמוכים, מחברים ביניהם באמצעות אלמנט סוגר".

שיטת ביצוע נוספת היא גשר קורות תעלה. "מדובר בקורות של כ־30 מטר, היצוקות במפעל שדה ומונפות למיקומן בין שני נציבים. על הקורות יוצקים מיסעה - המשמשת כרצפה - עליה תעבור הרכבת, וכן יוצבו התשתיות והמערכות השונות", תיאר דיין.

השיטה השלישית היא שיטת הדחיקה, והיא זו שמבוצעת בתחנת הראשונים ובאתר הבנייה הסמוך לתחנה, שנראה כמו מבוך צינורות ענקי. בשיטה זו, כבלים עצומים נכנסים לתוך הבטון לצורך דריכתו ולמעשה הגשר יידחק עד התחנה. לדברי דיין, "בשיטת הדחיקה יצרנו חצר יציקה, שבה יוצקים וממנה דוחקים את כלל האלמנטים. בחצר היציקה קושרים את הברזל, יוצקים את הבטון ומבצעים את דריכת הכבלים. כל אלמנט יחובר לזה של לפניו על גב חצר היציקה. לאחר דריכה, מנתקים את חצר היציקה מהאלמנט, דוחקים והגשר "יחליק" ע"ג הנציבים (העמודים) עד שיגיע לגדה השנייה שזו תחנת הראשונים".

המלחמה: מהנדסים ומנהלים במילואים, אין פועלי בניין

בביקור באתרי ההקמה של המסילה ניכר שיש פעילות, אולם המראה מטעה, אומרים באתרי הבנייה של הפרויקט. לדבריהם, פועלים רבים חסרים ומנהלים רבים נמצאים במילואים.

אסף ענבר, מנכ"ל סולל בונה, הבונה כאמור מקטע אחר במסילה, מספר: "מפתח המלחמה ב־7.10 גויסו כ־25% מעובדי החברה באתרי הבנייה, לרבות מנהלי פרויקטים, מהנדסי ביצוע ומנהלי עבודה. חלק מהמגויסים חזרו משירות מילואים פעיל במהלך חודש פברואר, אחרים במהלך מרץ וחלקם עדיין מגויסים.

"בפרויקט 431 בלבד גויסו שלושה מנהלי פרויקטים ואנשי מפתח נוספים. הצוות שנשאר ולא גויס, נרתם וחיפה על היעדר המגויסים, כך למעשה אפשר את המשך העבודות בפרויקט.

"צריך להבין שמאז ה־7.10, ענף התשתיות ספג את הנזק הגדול ביותר עקב העצירה של כניסת עובדים פלסטיניים לשטחי ישראל, ומשום שמספר העובדים הזרים לא גדל בהתאם למחסור. ירדנו מ־120 אלף עובדים למספר עובדים הנמוך מ־15 אלף בענף הבנייה והתשתיות.

"הפער הזה עדיין לא נפתר ואנחנו חווים אותו גם היום. יש חוסר אמיתי בכוח אדם ואנחנו עושים כל מאמץ כדי לתת מענה.

"לגבי העובדים הזרים שהגיעו לאחרונה, יש לנו מספר מצומצם של עובדים הודים אבל זה לא מספק. כ־1,000 עובדים הודים נכנסו לישראל, וזו טיפה בים מול יותר מ־100 אלף עובדים פלסטינאים שעובדים כאן בדרך כלל".

לגבי החלק שבביצוע דניה סיבוס, מציין דיין: "חלק מהצוות, כולל מנהלי עבודה, היה במילואים ובסביבות פברואר חלקם השתחררו. חלקם עדיין במילואים. ברוב האתר עבדו פלסטינאים ומ־7.10 הם לא נמצאים. תגברנו בצוותים זרים, סינים, אוקראינים, מולדביים וטורקים ועכשיו גם בהודים שהגיעו".

ביום אחד עוברים מעובדים פלסטינאים לעובדים ממדינות אחרות, איך אתם מתקשרים איתם בעבודה?

דיין: "בכל צוות, לא משנה מהיכן הגיע ואיזו שפה הם מדברים, יש אחד שיודע לדבר בעברית. ההודים יודעים אנגלית וכאן אין בכלל בעיה. בנוגע לעובדים ממולדובה, חלקם פה כבר חמש שנים וראש הצוות ממש יודע לדבר עברית. גם בקרב העובדים הסינים יש כאלה שנמצאים הרבה זמן בישראל ויש ראשי קבוצות שיודעים לדבר עברית.

"אם משהו קצת יותר מורכב עובדים עם Google Talk וזה מגניב ועובד, אבל כמובן שאחרי כן גם מוודאים שהכול הובן כמו שצריך בעבודה עצמה. האתר הזה ענק ויש מספיק מקום שיעבדו בקבוצות או ביחד, בכל מקרה הם פועלים ממש כצוות בתוך האתר".

בעיית השבת: הגשר בכביש 1 מחכה לחיבור

המשך מסילת 431 יעבור מעל כביש 1 במחלף ענבה, וגם שם קשה שלא להבחין בשני חלקי גשר אדירים שאינם מתחברים ממש מעל הכביש. גם הגשר הזה נבנה בשיטת הזיז המאוזן וכעת יש להשלים את החיבור בין שני האלמנטים. החיבור דורש עצירה של התנועה בכביש 1, וכדי לא לחסום את אחד הצירים המשמעותיים והעמוסים בישראל, היה צורך בעבודות להשלמת החיבור בשבת. אך לאחר התנגדות בקרב המפלגות החרדיות, העבודות נעצרו והחיבור טרם הושלם.

ענבר: "אין בעיה הנדסית להשלמת הגשר מעל כביש 1 - הדבר היחיד הנדרש הוא הפסקה של התנועה על הכביש לכ־24 שעות ברציפות".

בתשובה לשאלת גלובס מה הצפי לחיבור הגשר מעל כביש 1 השיבו ברכבת ישראל כי "העבודות מבוצעות כל הזמן בתוואי. עוד לא ידוע מתי יקרה החיבור הסופי. הגשר הזה כמו כל האלמנטים עומדים בלוז הפרויקט של הפעלה מסחרית בשנת 2027".

עוד כתבות

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

פועלים של חברת החשמל / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

100 שעות בלי חשמל: הדוח שחושף את הנזק מאי הקמת תחנות כוח חדשות

דוח שהגיע לידי גלובס מונה את ההשלכות של העיכובים הנוכחיים בהקמת תחנות כוח חדשות בישראל ● לפיו, ב־2028 יתגברו הפסקות החשמל שיגרמו לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור כי עיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

ת''א 125 מול S&P 500 / צילומים: שלומי יוסף, Shutterstock

תל אביב 125 מול S&P 500: איזה מדד יציג תשואה עודפת השנה?

אחרי שנה בה בורסת תל אביב השתרכה הרחק מאחורי וול סטריט, מדד תל אביב 125 מתחיל לצמצם את הפער מול S&P 500 והתחזיות לתשואה עודפת במדד הישראלי הולכות ומצטברות ● דודי רזניק מבנק לאומי אופטימי לגבי השוק המקומי, אבל מזהיר: אם תהיה הסלמה במלחמה, התמונה תתהפך ● מדור חדש

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה מעורבת בוול סטריט; טבע זינקה ב-13%, שופיפיי התרסקה ב-18%, אובר ב-6%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.6% ורשם את רצף העליות הארוך ביותר השנה, שישה ימים ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● חקירה בארה"ב: האם טסלה הטעתה את המשקיעים? ● רדיט וליפט עלו לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס