גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס
מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

בתחילת החודש הבא ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב המפוקחים, שיעלו בשיעור של כ־4.5%. העלייה בוצעה כחלק מהמנגנון האוטומטי לעדכון מחירי חלב וביצים, ולפי ההסכם שנחתם בין המחלבות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפני כשנה. אלא שכאן עולה השאלה האם כל המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים הוא מיותר, וכיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח - כולל ביטול המכס על היבוא, מהלך שהוביל סמוטריץ' בקיץ האחרון, ושנראה כי נחל כישלון חרוץ. 

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%
אחרי פסח: גלידות נסטלה ומעדני יחיעם יתייקרו בעד 9%

בזמנו הבטיח משרד האוצר כי כך ניתן יהיה למנוע מחסור בחלב וגם להקל על יוקר המחיה. אלא שההבטחות גוועו בקול ענות חלושה, אחרי שכמעט אף אחד לא הרים את הכפפה. שחקנים בשוק, שחלקם הביעו בעבר עניין ביבוא חלב נוזלי, מודים כי מדובר במהלך לא פשוט ובוודאי שלא משתלם. היחידים שייבאו עד כה חלב ניגר היו רמי לוי ויוחננוף. לוי, שייבא חלב מפולין, הצהיר אז כי היבוא יימשך רק כל עוד יהיה מחסור בארץ.

מחסור בינתיים אין, וגם לקראת חג הפסח לא צפוי להיות - הודות לרפתנים שעובדים תחת אש. "הענף הוכיח את עצמו, ולאורך כל המלחמה לא היה חסר ליטר חלב לאזרחים", אומר איציק שניידר, מנכ"ל מועצת החלב. "כשהיה מחסור, ידענו להסביר אותו, וביקשנו סיוע - למשל תמיכה במחלבת רמת הגולן, שהתאוששה וחזרה להפעיל את שני קווי הייצור".

איציק שניידר / צילום: נועם גיגר

במקביל, תנובה - שמחזיקה כ־80% מנתח קטגוריית החלב הניגר המפוקח - תשיק לאחר שבועות קו קרטוני חלב שביעי במחלבת רחובות, בהשקעה של כ־30 מיליון שקל.

נזכיר כי המכס על חלב ניגר עומד על 40%. אם ביטולו היה משתלם, היינו רואים לא מעט שחקנים שמסתערים על התחום - אבל לא כך קרה. "התרעתי מראש שזה יהיה תעלול יחצני של רשתות השיווק, ושהצרכן לא ירוויח מזה", אומר שניידר. "הדרך הנכונה להתמודד עם המחסור שהיה בזמנו בחלב בקרטון היא לחזק את התעשייה ואת הייצור המקומי, כי לא באמת ניתן לייבא חלב מחו"ל. וזה הוכיח את עצמו".

6 מיליון קרטונים בשבוע

בישראל נצרכים 6 מיליון קרטוני חלב מדי שבוע. "זו כמות עצומה ונפח גדול מאוד, וצריך לזכור שמדובר במוצר עם חיי מדף קצרים יחסית, ואופרטיבית לא ניתן לייבא אותו לאורך זמן ולדאוג לרציפות אספקה", אומר שניידר. "כל מי שמכר סיפור כזה לציבור, מכר חלום שלא ניתן להגשים. גם רמי לוי ייבא ארבעה קרטונים, פתח את כל מהדורות החדשות, ומבחינתו קנה זמן מסך ופרסום ולא שילם על זה כסף.

"במצב הביטחוני היום, נתיבי התובלה הימית והאווירית זה לא משהו שאפשר לסמוך עליו, וזה עוד יותר ממחיש את חשיבות חיזוק התעשייה והייצור המקומי. התעוררנו מעוד קונספציה שמכרו לנו כלכלנים באגף תקציבים. ביטחון המזון חייב להישען על הייצור המקומי, אבל לצערנו, במקום לעזור לפרנסה של הרפתנים ולתעשייה, בחרו לעזור לרמי לוי וליוחננוף".

בכירים בשוק אומרים בנחרצות "אי־אפשר לייבא חלב. אין שום היתכנות כלכלית. המוצר בבסיסו עולה פחות מהשילוח. את קונה מוצר שעולה לייצר אותו 90 אגורות, מוסיפה לזה 5 שקל לשילוח, וככל שהנפח והמשקל עולים, כך גם עלות המשלוח. היום עלות מכולה היא לפחות 3,000 אירו.

"היכולת לחסוך בחלב וגבינות מאוד קטנה בגלל התוקף הקצר. אין שום היגיון להביא חלב טרי מחו"ל. באותו מחיר לוגיסטיקה ושילוח שבו אני מביא חלב בשקל, אפשר להביא גבינות במאה שקל. מגבינות תעשי מכולה של 100 אלף דולר, מחלב אלף דולר. לכן, אין היגיון בלהביא מוצרים זולים לארץ. בדיוק כמו קוקה־קולה, מים מינרליים או נייר טואלט. במקום לתמוך בחקלאים ולהוריד להם עלויות, מתעסקים בשטויות".

"הוכחתי שיבוא אפשרי"

רמי לוי עצמו מציין כי כל זמן שהמכס בעינו עומד, אין אפשרות לייבא חלב. "כדי שלצרכן שלי יהיה עוד מוצר על המדף, והוא לא יצטרך לשלם יותר על חלב מועשר, הבאתי מאות אלפי בקבוקים בעשרות קונטיינרים. כל הזמן חשבו שאי־אפשר לייבא חלב, ואני הוכחתי שזה אפשרי". 

רמי לוי / צילום: יונתן בלום

לוי לא שולל שייבא שוב אם יהיה מחסור, והמכס יבוטל. "אם המחיר בארץ יהיה בשמיים, ויהיה הבדל בין המחיר שאני יכול להביא, אעשה זאת", הוא אומר. "היום המכס בולם את היבוא. את החלב צריך למכור לפחות מתחת למחיר המפוקח, או במקרה הכי גרוע במחיר המפוקח, אבל עם 40% מכס זה לא ייתכן".

עם זאת, לוי מדגיש כי הוא מעדיף לקנות תוצרת ישראלית, וגם מפנה אצבע מאשימה כלפי הממשלה שלא תומכת מספיק בחקלאים והרפתנים. "אני לא בא להחליף את כל החלב בארץ, אלא לתת עוד מוצר, ושהצרכן יחליט. אני רוצה שהיצרנים והמחלבות בארץ ימשיכו לשגשג, אבל גם רוצה לייצר תחרות, כמו שאני עושה במותג הפרטי.

"אם רוצים להילחם ביוקר המחיה, זה נטו משרדי הממשלה. מי שצריך לעזור לחקלאים ולסבסד אותם זה המדינה, ומי שעושה זאת היום הוא הצרכן. היום המצב עוד יותר גרוע כשיש חוסר בכוח־אדם, ואם המדינה לא תתן את הדעת על החוסר הזה, תהיה פה קטסטרופה".  

עוד כתבות

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

האם טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים מסוכן - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הסקר ממנו עולה אופטימיות בקרב יועצי השקעות ישראלים ● אחרי שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים ● המשקיע המיליארדר שסבור כי מפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב ● וגם: מה גורם בעיקר למשקיעים לחפש הזדמנויות בשוקי חו"ל?

סמוסות ב''טאלי'' / צילום: קאלו באבא

"תוך כמה שעות לא נשאר כלום": השף ההודי שמביא את פושקר לתל אביב

מבנה נטוש שהפך למתחם טיפולים מואר ומרגיע, גלריה שמציגה רישומים בטכניקת תפירה מיוחדת וחוויה קולינרית אותנטית שעכשיו גם תושבי תל אביב יכולים ליהנות ממנה ● פינוי יישובי הצפון גדע את מפעל חייהם של רבים ● עבור חלקם הוא יצר הזדמנות

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי F-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלית שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

אין לנו צפון אחר / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

אין לנו צפון אחר: פרויקט מיוחד לחבל הארץ שאסור לנו לאבד

המחקר שחושף את מצב המפונים מהצפון ● העסקים שנאלצו לעזוב, אבל התחילו מחדש במקום אחר ● סיור במטולה ובכפר גלעדי, חושף סצנה מסוף העולם ● והיכולות שחיזבאללה עדיין שומר במגירה

מכת''זית הופעלה בזמן ההפגנה למען החטופים / צילום: ליאור שגב

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון; עימותים עם מפגינים

משפחות חטופים חסמו את איילון צפון ● כוחות צה"ל תוקפים מטרות חמאס במרחב ג'באליא שבצפון הרצועה ● סמ"ר אריאל צים, בן 20 ממודיעין, נפל בשכונת זייתון שבעזה ● צה"ל הורה לתושבי שכונות נוספות במזרח רפיח להתפנות • עדכונים שוטפים

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

רכשה מגרש בלי לבקר בו, וגילתה שחלקו סופח למגרש שכן. מה נקבע בביהמ"ש?

חברה רכשה מגרש באזור התעשייה בטמרה, מבלי לבקר בו קודם לכך, ולאחר קבלת הזכויות, גילתה שחברה אחרת כבר מחזיקה בחלק ממנו ● עו"ד ביקש לקיים את הצוואה האחרונה של לקוחו, לפיה הוא יורשו הבלעדי ● חברה המשכירה מחסנים דרשה תשלום ארנונה מופחת, וסורבה בטענה שמדובר בשטחי מסחר ● שלושה פסקי דין בשבוע

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

השקעה של 100 דולר, תשואה של 50 שנה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

המחקר שמגלה: למה רוב האנשים לא נהנים מ"תשואה משוגעת״

בדיקה חדשה של ביצועי אפיקי השקעה מרכזיים, שבוצעה באוניברסיטת ניו־יורק, מגלה: 100 דולר שהושקעו במדד S&P 500 בשנת 1970 הפכו ל־22.4 אלף דולר - והניבו רווח של פי כמה וכמה מהשקעות בזהב, אג"ח או נדל"ן ● אז למה רוב האנשים לא נהנים מהתשואה המשוגעת של שוק המניות, ומה הסיכונים בדרך להיות "עשירים משחשבתם"

זהבה נבט תושבת קריית טבעון, הקימה בתחילת הקורונה מיזם הצלת מזון בעיר / צילום: דנית כהן

כשיוקר המחיה מכביד, יש מי שמנסים להציל אוכל וכסף מפח האשפה

במציאות בה גלי עליות מחירים לא מפסיקים להגיע, אחת הדרכים לחסוך אלפי שקלים בשנה היא להפסיק לבזבז מזון ● כשליש מהמזון שמיוצר בישראל, בשווי של מיליארדי שקלים, יורד לטמיון, כאשר מחצית ממנו בר הצלה ● אלה המיזמים החברתיים שבחרו למזער את הבזבוז, לעזור לקהילה ולכדור הארץ ולסחוף את הציבור

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

אילוסטרציה: shutterstock

תיקון החוק שמפלה לטובה יורשי דירה בפרויקטים של פינוי בינוי

המחוקק החליט להבחין בין שותפים "רגילים" בדירה לבין בעלים אשר ירשו במשותף דירה ● כך ההבחנה משפיעה על תמורות בהתחדשות עירונית

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Reuters, Leonhard Foeger

שיטת ההימורים והסיכויים: מאחורי הקפיצה של עדן גולן לצמרת הטבלה

הנציגה הישראלית עדן גולן קפצה למקום השני בטבלאות ההימורים, לאחר הביצוע שלה בחצי הגמר ● מקביעת היחסים ועד להיסטוריה, כל הפרטים על השיטה ● וגם: מי המדינה שמובילה? ● שאלות ותשובות

מוליק מרצה על AI בכנס TriNet PeopleForce 2023 / צילום: ap, Jason DeCrow

הפרופסור שהפך לאחד היועצים המובילים בתחום הלוהט בעולם, בחינם

איתן מוליק מאוניברסיטת פנסילבניה אימץ את טכנולוגיית ה–AI הרבה לפני שהייתה פופולרית, וכעת נחשב לאוטוריטה המובילה בתחום ● עם אשתו לילך לצדו ("כותבת הפרומפטים הטובה בעולם"), הם מייעצים לתאגידים הגדולים ביותר ולקובעי המדיניות בארה"ב - ובחינם

הפקולטה לניהול. עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות / צילום: Shutterstock

מאסר שווא או דיאגנוזה רפואית שגויה: עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות?

רבים הפכו את הבינה המלאכותית לחלק אינטגרלי בחייהם ונותנים משקל כבד להכרעותיה • אלא שמחקרים מראים שבפועל זה לא הדבר האחראי ביותר לעשות • איך בכל זאת אפשר להמשיך להשתמש בה גם בהחלטות משמעותיות?

אבו סיתה נואם בפני הקונגרס הפלסטיני. בחודש שעבר בברלין / צילום: Reuters, Halil Sagirkaya

המפה של סלמאן והפתק של אפרת

שלושה אינטלקטואלים פלסטינים חגגו שלושה רגעי ניצחון. המתיישבת "הפולנייה" השאירה לאחד מהם פתק ● ואז בא 7 באוקטובר

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון, אמש / צילום: Associated Press, Martin Meissner

יותר מנועה קירל ונטע ברזילי: עדן גולן שוברת שיאי רייטינג עבור תאגיד השידור הציבורי

עדן גולן לא רק הצליחה לתת מופע מרשים - אלא גם לשבור שיאי רייטינג לתאגיד השידור הציבורי ● משדר חצי גמר אירוויזיון אמש רשם לתאגיד השידור הציבורי 25.9 נקודות רייטינג - יותר מהמשדרים של 2023 ו-2018, אז התחרו נטע ברזילי ונועה קירל ● האם התאגיד יצליח לשמר את הצופים החדשים?

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים