שני אחים, הימור גדול בביוטק ותשלום של 8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור מבית Baker Bros. Advisors זכו לאחרונה להכנסה לא צפויה, מהגדולות ביותר אי פעם, בעקבות רכישת Seagen על ידי פייזר

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי
פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

הימור בן שני עשורים על חברת ביוטכנולוגיה (ביוטק) הפך מוקדם יותר השנה לתשלום לא צפוי של כ־8 מיליארד דולר למשקיעים בקרן גידור ניו יורקית.

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט 
RevitalVision רשמה הצלחה בניסוי קליני במוצר לשיפור הראייה 

Baker Bros. Advisors, חברת קרנות גידור המנוהלת על ידי האחים פליקס וג'וליאן בייקר, השקיעה בשנת 2003 בחברת Seagen, המפתחת את הדור הבא של טיפול בסרטן. בשנה שעברה ענקית התרופות פייזר רכשה את החברה מסיאטל תמורת 43 מיליארד דולר.

בייקר ברוס. החזיקה בכמעט 25% ממניות Seagen וקיבלה עבורן כ־10 מיליארד דולר עם השלמת הרכישה בדצמבר האחרון. היא החזירה את מרבית התקבול למשקיעיה מוקדם יותר השנה, במה שהייתה אחת התשואות על ההון הגדולות ביותר בתעשייה אי פעם.

השתלטויות בהיקף גדול ופיתוחים מדעיים מתקדמים כמו עריכת גנים, הפכו את ההשקעה בביוטק לאסטרטגיה חמה עבור קרנות גידור. מדד מניות נבחרות (stock-picking) בתחום הבריאות עלה אשתקד ב־13.3%, לפי חברת המחקר של קרנות גידור PivotalPath, ועקף את העלייה של 7.6% במדד רחב יותר של התעשייה. קרן הדגל של האחים בייקר הניבה 19% בשנת 2023, לדברי מקורות בענף.

הבייקרים, הידועים כמי ששומרים בקנאות על פרטיותם, הם שריד לסגנון השקעה מצומצם ועצמאי של קרנות גידור. בעוד שהקרנות הפופולריות של ימינו מחלקות כסף בין גדודי סוחרים, העסיקו בייקר ברוס. בסוף השנה החולפת כ־18 אנשי השקעות לצורך ניהול נכסים בכ־22 מיליארד דולר, כך עולה מהמסמכים הרגולטוריים.

ממשקיעים עבור טייקונים למיליארדרים

ראשי קרנות גידור אחרים ממזערים את הסיכון על ידי הימנעות מהימורים מרוכזים. אצל הבייקר'ס היוותה Seagen כמחצית משווי החזקותיה הגלויות לציבור בסוף ספטמבר.

גישה זו כרוכה לא פעם בתנודתיות, במיוחד במגזר של רכבות הרים כמו הביוטכנולוגיה. קרן הדגל של האחים בייקר ירדה בכ־19% בשנת 2022 וצנחה בכ־25% ב־2021, אמרו אותם אנשים. לדוגמה, מחיר מניית Kodiak Sciences, יצרנית תרופות עיניים שהקרן של האחים מחזיקה נתח ניכר ממנותיה, עלתה מ־10 דולר בהנפקה ב־2018 לשיא של 164 דולר ב־2021, אך לאחרונה היא נסחרת מתחת ל־5 דולר.

 

פליקס וג'וליאן בייקר, שניהם באמצע שנות ה־50 לחייהם, הם בניהם של שני פרופסורים. בתחילת חייהם המקצועיים, למד פליקס לזמן קצר בבית ספר לרפואה וקיבל תואר דוקטור באימונולוגיה, בעוד שג'וליאן ביצע השקעות פרטיות בחברת קרדיט סוויס. הם איחדו כוחות ב־1994 כדי לבצע השקעות ביוטק עבור בני משפחת טיש, אנשי עסקים בעלי עסקי קולנוע וטלוויזיה, והשיקו את פירמת Baker Bros. בשנת 2000.

כיום, מטה החברה שלהם ממוקם במנהטן. שוויו הנקי של כל אחד מהאחים מוערך ב־2.8 מיליארד דולר, לפי פורבס. פליקס, שיושב בחבר הנאמנים של סטנפורד, רכש ב־2014 בניין בשווי 45 מיליון דולר בווסט וילג' במנהטן מעמותה לילדים, ושיפץ אותו לבית מגורים עבור משפחה אחת.

נצמדו למניית סיג'ן בכל השלבים החשובים

סיג'ן, שהייתה ידועה בעבר בשם Seattle Genetics, הונפקה לציבור שנה לאחר הקמת בייקר ברוס. החברה פרצה דרך עם הדור הבא של כימותרפיה מבוססת נוגדן מוצמד (antibody drug conjugates, או ADCs). טכנולוגיה זו נועדה להקל על תופעות הלוואי של כימותרפיה.

ב־2003, רכשה בייקר ברוס ממניות הבכורה של Seagen בכ־16 מיליון דולר, שסייעו במימון ניסויים קליניים. פליקס הצטרף לדירקטוריון החברה, ובשנים הבאות החברה רכשה מניות נוספות של סיג'ן ובשלב מסוים אף החזיקה בכשליש מהחברה.

האחים בייקר דבקו ב־Seagen כששקדה על פתרון הליקויים בטכנולוגיית ADC, ולא עזבו אותה גם כשאחד ממייסדי החברה, קליי סיגל, נחקר בחשד לאלימות במשפחה בשנת 2022, האשמות שאותן הכחיש. עם התפטרותו של סיגל, קיבל פליקס את תפקיד יו"ר הדירקטוריון.

עד אז כבר הפכו ה־ADCs לאחת הקטגוריות החמות בשוק התרופות לסרטן. תרופות אלה יהוו 31 מיליארד דולר מתוך שוק של 375 מיליארד דולר בשנת 2028, להערכת חברת מחקרי שוק התרופות, Evaluate.

לא מצאה איפה להשקיע את התמורה

זמן לא רב לאחר שמונה ליו"ר, הוביל פליקס את המשא ומתן למכירת Seagen, סיפר גורם מקורב. לאחר שהמגעים עם ענקית התרופות Merck התפוצצו במהלך 2022, שלח מנכ"ל פייזר, אלברט בורלא, הודעה לפליקס בה הציע להיפגש לאחר ועידת הבריאות של ג'יי. פי מורגן בינואר 2023. כמה חודשים לאחר מכן חשפו החברות את העסקה ביניהן, בהיקף 43 מיליארד דולר.

המשקיעים, לרבות בייקר ברוס, קיבלו 229 דולר במזומן עבור כל מניה של סיג'ן. החברה החזירה את רוב התמורה למשקיעים, לאחר שלא איתרה הזדמנות ראויה להשקעת כל הסכום הזה בבת אחת.

נדיר שקרן גידור שאינה מצמצמת פעילות תכווץ את עצמה כל כך באופן וולונטרי, אמר ג'ון קאפליס, מנכ"ל PivotalPath. אולם ישנן עוד דוגמאות לכך מהזמן האחרון, ובחברות גדולות בהרבה: Citadel חילקה כ־8.5 מיליארד דולר למשקיעים לאחר שיא בשנת 2022, ו־Viking Global Investors החזירה 8 מיליארד דולר ב־2017.

בין המשקיעים של האחים בייקר נכללים גופים התורמים למכללות כמו ייל ופרינסטון וקרנות פנסיה של עובדי הוראה בטקסס למשל. בכינוס שלאחר חתימת העסקה, התבדח פליקס עם מנכ"ל פייזר בורלא על כך שקיבל טלפון מנשיא אוניברסיטה מליגת הקיסוס, שהודה לו על הזיהוי וההשקעה ב־Seagen. "שמחתי לעזור", השיב בורלא.