הכירו את מנהלת המסחר שהפכה לשיאנית השכר של בתי ההשקעות

תגמולים בעלות של יותר מ־7 מיליון שקל הפכו את לבנת מזרחי רינסקי לבעלת השכר הגבוה בבתי ההשקעות המקומיים • מי שהגיעה לאי.בי.אי לאחר מכה שספג כתוצאה מהימור פיננסי כושל של לקוחותיו, מובילה בשנים האחרונות את הצמיחה בפעילות המסחר, הוספת אלפי לקוחות והפיכתה לנדבך מרכזי ברווחים

לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור
לבנת מזרחי רינסקי / צילום: אילן בשור

ענף הפיננסים המקומי, גם בשנת 2024, הוא עדיין עולם גברי מאוד. "תור הזהב" של הנשים ששלטו בעולם הבנקאות באמצע העשור הקודם - שלוש מנכ"ליות, נגידת בנק ישראל ומפקחת על הבנקים - נראה כעת רחוק למדי. גם צמרת שיאני השכר בחברות הנסחרות בבורסה בתל אביב אשתקד, כפי שפורסמה בגלובס בתחילת השבוע, מורכבת מגברים בלבד. יוצאת מן הכלל בתמונה המגדרית הזו היא לבנת מזרחי רינסקי, שתסגור בעוד כחודשיים שש שנים בתפקיד מנכ"לית שירותי הבורסה של בית ההשקעות אי.בי.אי.

 לבנת מזרחי רינסקי 

אישי: בת 52
מקצועי: בתפקידיה הקודמים כיהנה כראש ענף עסקאות בבנק אגוד, כדירקטורית באגוד הנפקות ובמסלקת המעו"ף של הבורסה. בעלת תואר ראשון ושני במנהל עסקים עם התמחות במימון ונגזרים מהמכללה למנהל

 

עם עלות שכר של 7.7 מיליון שקל בשנת 2023, מזרחי רינסקי היא בעלת השכר הגבוה מבין בכירי בתי ההשקעות שנסחרים בבורסה - ולבטח אחת מקומץ נשים שנכללות ברשימת השיאנים (מיה שטרק, מנכ"לית גזית ברזיל מקבוצת הנדל"ן ג'י סיטי, זכתה אשתקד לתגמולים גבוהים יותר בעלות של 8.7 מיליון שקל). רוב התגמול של מזרחי רינסקי הוא מענק בסך 6.7 מיליון שקל, הנגזר מהגידול בפעילות וברווחי חברת שירותי הבורסה של אי.בי.אי. בסיכום חמש השנים האחרונות הצטברה עלות שכרה של מזרחי רינסקי ל־20 מיליון שקל - 77% ממנה כמענקים.

 

הגיעה אחרי פרשת מדד הפחד

מזרחי רינסקי, 52, נמצאת בשוק ההון כבר קרוב ל־30 שנה, כשני שלישים מהן בחדרי המסחר של בנק אגוד, שמוזג בשנים האחרונות למזרחי טפחות. לאגוד היא הגיעה כסטודנטית צעירה אך תוך זמן קצר כבר ניהלה צוות, לאחר מכן מחלקה ולבסוף, בתפקידה האחרון בבנק ניהלה את כל חדרי המסחר של הבנק, והייתה אחראית בין היתר על הברוקראז' המוסדי ומטבע החוץ.

ניתוח | מחיר הנפט עלול להגיע למאה דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה
ההיסטוריה מלמדת: וול סטריט רגישה לאירועים גיאופוליטיים, רק בטווח המיידי

בשנת 2016, אחרי שני עשורים באגוד, כולם בתחום ההשקעות, היא החליטה לצאת לפרישה מוקדמת מהבנק ולהקים חברה עצמאית לייעוץ פיננסי וצברה שורה של מיזמים. אולם כעבר שנה אחת בלבד קיבלה הצעה לנהל את חבר הבורסה של אי.בי.אי, זמן קצר אחרי שנקלע לפרשה טראומטית מבחינתו שעלתה לו בהפסד של כ־35 מיליון שקל.

זה קרה בפברואר 2018 כשאי.בי.אי דיווח על הפסד חריג ובעייתי שנוצר כתוצאה מחשיפה לפעילות של לקוחות שביצעו הימור כושל - פוזיציית "שורט" על מדד הפחד בוול סטריט (מדד Vix).

אותם לקוחות נכנסו לחריגת אשראי שאי.בי.אי נאלץ לכסות אותה. כחודשיים וחצי לאחר מכן הודיע מנכ"ל חבר הבורסה של אי.בי.אי, ג'וליאן אסוס, על רצונו לעזוב את תפקידו ואת בית ההשקעות, כאשר שני הצדדים הכחישו קשר בין האירוע לעזיבה, והסבירו אותה בהצעה שקיבל לתפקיד ניהולי חדש (בחברת מגדל שוקי הון).

יחד עם הנהלת אי.בי.אי, הובילה מזרחי רינסקי שורה של צעדים שנועדו למנוע או לפחות לצמצם אפשרות לאירוע דומה, בעזרת הידע בעולמות המסחר וניהול הסיכונים שהביאה עמה מאותן 20 שנות עבודה בבנק. כך, בשירותי הבורסה של אי.בי.אי עיבו משמעותית את כל תחום ניהול הסיכונים. בשנתה הראשונה בתפקיד היא מינתה מנהל סיכונים פיננסיים, תפקיד שלא קיים בחברי בורסה אחרים, בוודאי לא באלו שאינם בנקים - שם מנהלי סיכונים נמצאים רק בתחום קווי האשראי והסיכונים בתחום זה. היא גם החליפה את קצין הציות.

בנוסף, בחברה יש סמנכ"לית רגולציה שאחראית על תחום מניעת הלבנת הון ובקרות אשראי, וכן סמנכ"ל תפעול עם עובדים רבים תחתיו.

גידול ניכר בלקוחות הריטייל

כאמור, חלק הארי מן התגמול של מזרחי רינסקי נובע ממענק הנגזר מהצמיחה בפעילותו של חבר הבורסה. מדובר בגוף המפעיל זירת מסחר המאפשרת קנייה ומכירה של ני"ע בבורסות בארץ ובעולם, במוצרים סחירים ושאינם סחירים.

חבר הבורסה של אי.בי.אי הוקם ב־1973, וזו הפעילות הוותיקה ביותר בבית ההשקעות. פעילותו מתחלקת לשלושה תחומים. הראשון הוא ברוקראז' מוסדי שנותן שירות ללקוחות מחברות ביטוח, קרנות פנסיה וקרנות גידור מהארץ והעולם, וכן לבנקים מרחבי העולם. בתחום זה נתח השוק של אי.בי.אי הינו כ־7%. נכון לסוף 2023 לחבר הבורסה כ־400 לקוחות מוסדיים, כשההכנסה הממוצעת מכל אחד מהם עמדה אשתקד על 307 אלף שקל, גידול של 8% בהכנסה מלקוח לעומת שנת 2022.

התחום השני הוא המסחר העצמאי, שביצע קפיצה גדולה מאז פרוץ הקורונה. אם בעבר אלפי לקוחות בודדים ניהלו את ההשקעות שלהם דרך חברי בורסה שאינם בנקים ופעלו כסוחרים עצמאיים, היום המספרים כבר מגיעים לעשרות אלפי לקוחות בכל חבר, שעוזבים את הבנקים בין היתר בשל העמלות הנמוכות משמעותית שמציעים בתי ההשקעות. נכון להיום לאי.בי.אי יש כ־35 אלף לקוחות עצמאיים, כשבסוף 2022 מספרם עמד על כ־22 אלף בלבד (כולל תאגידים ומגזר עסקי). ההכנסה הממוצעת מלקוח עצמאי עמדה אשתקד על 5,400 שקל, גידול של כ־15% לעומת השנה שקדמה לה.

עם גודל תיק מינימלי של 15 אלף שקל, הלקוחות יכולים לסחור עצמאית בארה"ב ובישראל עם אופציה לשירות על פי דרישה גם לאירופה ואסיה. חלק מהגידול הזה התאפשר בעקבות הקמת איביאי סמארט - אפליקציית מסחר שפותחה בתוך בית ההשקעות ומאפשרת כיום מסחר בארה"ב בלבד, אך בקרוב היא תאפשר גם מסחר בישראל. בנוסף, אי.בי.אי הוא כיום חבר הבורסה היחיד שמאפשר להתחבר לבעל רישיון מפוקח בישראל ולסחור 24/7 בקריפטו.

מגזר הפעילות השלישי הוא המגזר העסקי, כאשר בדומה לבנק חבר הבורסה משמש לכל הצרכים הבנקאיים והתפעוליים של חברות: לפתוח חשבון, לתת שירותי משיכות, הפקדות, העברות, גידורים, המרות מט"ח, קשר בין הבורסה לחברות, הצעות רכש ומכר ועוד.

התנודתיות בשוק מגדילה את ההכנסות

הגידול בפעילות המסחר שעליה מופקדת מזרחי רינסקי הוביל לגידול בהכנסות והרווח שמייצרת אותה פעילות עבור בית ההשקעות. על פי הדוחות לשנת 2023 הניבו שירותי מסחר ומשמורת הכנסות של 289 מיליון שקל לאי.בי.אי והיוו כ-35% מכלל ההכנסותיו.

לשם השוואה, ב-2021 עמדו ההכנסות מתחום זה על כמחצית מהסכום אשתקד והיוו רק כרבע מהכנסות בית ההשקעות. הגידול בפעילות המסחר תורגמה אשתקד לרווח מגזרי של 105 מיליון שקל - קפיצה של פי 4 לעומת הרווח שנרשם בשנת 2021.

אז מה עומד מאחורי הגידול בפעילות? בסופו של דבר חבר הבורסה הוא ברוקר ולכן כל מה שגורם לשוק לזוז, כולל תנודות הנובעות מעצבנות, משרת את ההכנסות ממסחר. או כמו שאומרים ברוקרים ותיקים: "לא חשוב לאן הכסף יזוז, העיקר יזוז".

באי.בי.אי התייחסו לכך בדוחות הכספיים כשכתבו כי "בשנים שבהן חלות ירידות בשוק ההון לרוב נרשמת גם עלייה במחזורי המסחר, שתורמת לתוצאותיו של מגזר שירותי הבורסה אשר נהנה מעמלות בגין פעולות ביצוע. המסחר בישראל במהלך שנת 2023 התאפיין בתנודתיות רבה, בשונה מהמגמה הכלל עולמית, בעיקר לאור השפעתם של שני אירועים פנימיים מהותיים בישראל: הרפורמה המשפטית שקודמה בתחילת 2023 והובילה למחאות נרחבות ולחוסר ודאות; וכן פרוץ מלחמת 'חרבות ברזל' ב־7 באוקטובר, שעודנה נמשכת.

"על אף הקושי בביצוע עסקאות בישראל במהלך חודש אוקטובר, מגזר שירותי בורסה הציג צמיחה ברווחיות וגיוס לקוחות משמעותי בהשוואה לרבעונים הקודמים (מתייחס לדוחות הרבעון הרביעי, ר"ו). מגמה זו ממשיכה גם לאחר תקופת הדוח", נמסר עוד.

נוכחות גבוהה לחבר הבורסה בצמרת התגמול

מזרחי רינסקי היא כאמור שיאנית השכר מבין עובדי אי.בי.אי בשנה החולפת, אך גם בכירים אחרים בבית ההשקעות זכו לתגמולים גבוהים במיוחד: מנכ"ל אי.בי.אי קפיטל, טל דורי, עם עלות שכר של 5.2 מיליון שקל, ומנהל השיווק והמכירות הראשי אורן כהן שעלות שכרו עמדה על 4.2 מיליון שקל.

מאי.בי.אי נמסר לגלובס כי החברה "מציגה בשנים האחרונות עלייה עקבית בהכנסות וברווח. ההון האנושי בחברה הוא הגורם העיקרי לתוצאות אלה. אנו שמחים לתגמל את העובדות והעובדים ואת המנהלות והמנהלים המצוינים שלנו על פירות עבודתם, על מנת להשאיר אותם איתנו ולהמשיך לשמור על היתרון התחרותי שלנו בסביבה העסקית המאתגרת. בכך גם ניטיב עם לקוחותינו ועם בעלי המניות".

סקירת הדוחות של בית ההשקעות בעבר, מגלה כי גם במרבית השנים הקודמות בכירי חבר הבורסה שלה ניצבו בראש טבלת המתוגמלים.

שם שזכור במיוחד בהקשר זה הוא עופר לב, שעמד במרכזה של פרשה שזכתה להדים בשוק ההון, עזב את אי.בי.אי אך חזר אליו תחת ניהולה של מזרחי רינסקי. לב שימש בעשור הקודם כסמנכ"ל המסחר בחבר הבורסה של בית ההשקעות, ונחשב לאחד הסוחרים הבולטים בשוק ההון המקומי. בין השנים 2010 עד 2016 הוא קיבל שכר ותגמולים בעלות כוללת של כמעט 40 מיליון שקל, כולל תגמול של 8.8 מיליון שקל בשנת 2010 לבדה.

אלא שבינואר 2017 פרצה קטטה בינו לבין מנהל דסק המניות, אסף משיח, שהביאה לעזיבתו של לב. למרות זאת, שנתיים לאחר מכן, באפריל 2019, הוא הוחזר לחבר הבורסה לתפקיד מנהל תחום חו"ל.

מי שזכתה לתגמולים גבוהים עוד לפני לב היא תיקי חדד, מנהלת חבר הבורסה הוותיקה שהייתה חלק מאי.בי.אי במשך 34 שנה. בשנת 2009, שנתיים לפני עזיבתה, עלות התגמול שלה עמדה על 7 מיליון שקל.