המכונית שמציגה: קפיצה לעתיד, עם זיקה למסורת

למרות השימושיות המשפחתית, ה־SUV של פורשה נשאר נאמן למורשת ומציע התנהגות כביש מלוטשת, בהתאם לתג המחיר הגבוה

פורשה קאיין קופה 3 ליטר / צילום: יח''צ
פורשה קאיין קופה 3 ליטר / צילום: יח''צ

רק לפני שנתיים־שלוש נראה היה שהמעבר של שוק הרכב האירופי לתחבורה חשמלית הוא בלתי נמנע. טסלה כבשה את השווקים הגדולים באיחוד האירופי, המניה שלה עקפה את המניות של המתחרות האירופיות והרגולטורים הציבו תאריכי יעד קרובים למעבר לתחבורה חשמלית. יצרני הרכב ביבשת קראו את המחקרים שחזו כי הביקוש לרכב חשמלי יזנק בשנים הקרובות, ביטלו תוכניות פיתוח למנועי בנזין ודיזל ורתמו את המשאבים לטובת פיתוח רכב חשמלי. אבל בחודשים האחרונים שוב חלה תפנית בעלילה ונראה שהביקוש לרכב חשמלי החל להתקרר. אפילו המניה של טסלה כבר לא מרשימה את המשקיעים. הנחת העבודה החדשה היא שהפרידה מרכבי הבנזין תהיה כנראה הרבה יותר ממושכת ממה שסברו תחילה.

השבוע בענף הרכב | בטורקיה מדווחים: זו הסנקציה הבאה של ארדואן
ניתוח |הרכבים המשומשים עושים קאמבק ומסדרים את הדוחות של יבואניות הרכב
ההיטל שיכניס 20 מיליארד שקל למדינה חוזר: כך הוא ישפיע על בעלי העסקים

זו דווקא בשורה טובה ליצרנים של רכבי הספורט, דוגמת פורשה, שצברו הרבה עושר מייצור ומכירת דגמים עם מנועי בנזין חזקים וקולניים לעשירי העולם. אמנם גם פורשה מפתחת דגמים חשמליים, אבל במקביל היא ממשיכה לשדרג את הדגמים "המסורתיים". אחד מהם הוא פורשה קאיין החדש, שנחת בארץ בשלהי השנה שעברה.

עיצוב חיצוני

הקאיין הוא הדגם הנמכר ביותר בארסנל של פורשה ולכן אין זה פלא שהדור החדש שלו נשען באופן הדוק על קודמו. זהו SUV גבוה, רחב ומוחצן עם קווי מתאר עגלגלים ושריריים, כמעט ללא משטחים ישרים. גרסת הקופה שבה נסענו מוסיפה לפרופיל הדינמי גם זנב שנמתח אחורה בזווית תלולה.

החרטום מתהדר בפנסי הייטק מתוחכמים עם כוורת של גופי תאורה, וגריל ענק דמוי משקפי שמש עם פתחי אוורור גדולים בצדדים. בחלק האחורי ממוקמים ארבעה פתחי מפלט ענקיים, ואם מוסיפים לכך חישוקי 21 אינץ' מרהיבים, מקבלים רכב שכולו התרסה נגד הטרנד הירוק.

פנים הרכב

בניגוד לעיצוב החיצוני ששומר על קשר חזותי לדורות היוצאים של הקאיין, תא הנוסעים פונה לדרך חדשה ועתידנית. לאחר דילוג מבעד לסף הכניסה הגבוה, הנוסעים נתקלים במערך פיקוד דיגיטלי שלא יבייש סימולטורים של חיל האוויר. פורשה ויתרה על המסורת של הצבת מד סיבובי מנוע אנלוגי ששקוע בתוך גליל מול הנהג. את מקומו תופס לוח מחוונים דיגיטלי קמור נוסח פורשה טייקן. אמנם הגרפיקה הדיגיטלית מנסה לשחזר את העיצוב המסורתי, אבל נאמני פורשה יזילו דמעה לנוכח חילול הקודש או שישלמו סכום מכובד עבור תוספת של שעון עצר בעיצוב מסורתי מעל לוח המחוונים.

לצד מסך המחוונים ממוקמים של שני מסכי מולטימדיה רחבים וגדולים, שאחד מהם מיועד רק לתפעול הנוסע שמימין. שלושת מסכי המגע יוצרים רצף של תפריטים ותצוגות מידע גרפיות מדופן לדופן - מה שלא מיועד לסובלים מהפרעת קשב וריכוז אבל בהחלט מרהיב.

גם הנדסת האנוש ביצעה קפיצה גדולה לעתיד. אמנם מתג ההתנעה עדיין נמצא משמאל להגה בהתאם למסורת של פורשה, אך מוט ההילוכים פינה את מקומו למתג קפיצי קטן שממוקם לצד ההגה בדומה לזה של הטייקן. רוב מתגי השליטה פינו את מקומם לטובת מראה יותר "נקי", אם כי מהנדסי פורשה עדיין הקפידו להותיר מתגים פיזיים עבור מערכות האקלים והקול. מרחב הפנים מרווח דיו עבור חמישה מבוגרים, אבל מרחב הראש מאחור בגרסת הקופה פחות נדיב מזה של הקאיין הרגיל.

את הייעוד המשפחתי ממלא תא מטען מאסיבי בנפח של 592 ליטר בגרסת הקופה (770 ליטר בגרסה הרגילה). אמנם סף ההטענה די גבוה אבל הרצפה שטוחה. עם זאת, גרסת הפלאג־אין, שמאכלסת סוללה די גדולה מתחת לתא, נוגסת נתח לא מבוטל מנפח ההטענה.

איכות החומרים והגימור מרשימה, כפי שניתן לצפות ממותג פאר ברמת המחיר הזו, ובידוד הרעשים החיצוניים טוב מאוד תחת עומס. רמת האבזור תלויה בעומס הכיס של הרוכשים. האבזור התקני מציע את עזרי הנוחות הבסיסיים הזה, אבל פורשה, כהרגלה, תשמח לגהץ עד דק את כרטיס הפלטינה שלכם עבור שלל התאמות אישיות ופריטי אבזור, שלפחות את חלקם אפשר לקבל כסטנדרט בכלי רכב שעולים שליש. תוספות ב־100 אלף שקל פלוס הן דבר די נפוץ ברכב הזה.

מנוע וצריכת דלק

הקאיין מציע מערך מקיף של מנועים לבחירה, כולל מנוע טורבו פלאג־אין "מפלצתי" עם 739 כ"ס. אבל אנחנו לקחנו למבחן את גרסת הבנזין הכי "צנועה" במשפחה. "צנוע" במונחים של פורשה זה אומר מנוע שישה צילינדרים בנזין בנפח 3 ליטר, שמייצר 353 כ"ס ומאיץ את הרכב הגדול מאפס ל־100 קמ"ש ב־5.7 שניות ועד 250 קמ"ש.

בעידן החשמלי טוב מדי פעם לפגוש במנוע בנזין מסורתי, עתיר צילינדרים ומאוזן, שמבצע היטב את מה שהוא נועד לו: העברת כוח חלקה, נמרצת ומלווה בצליל ספורטיבי וערב לאוזן, שמופק טבעית ולא על ידי צ'יפים במערכת הקול.

במצב התכנות הרגיל, התגובה הראשונית של הדוושה ללחיצה די רפה, אבל המצב הספורטיבי שנשלט מההגה מחדד את התגובה ומגביר את "המוזיקה" הבוקעת מהמפלטים. המנוע לא מייצר "בעיטות" כוח דרמטיות כפי שניתן לצפות ממכונית שנושאת עליה את הלוגו (ותג המחיר) המחייב של פורשה. אבל הקאיין צובר מהירות בקצב מכובד על כל סוגי השיפועים ומסוגל לשייט ללא מאמץ במהירויות, שמן הראוי לא לתעד אותן. תיבת ההילוכים מגיבה בזריזות לפקודות להורדת הילוכים ובסך הכול התחושה היא של מערכת הנעה גרמנית מלוטשת ומדויקת, גם אם לא מרגשת.

על הכביש

את הריגושים ניתן למצוא דווקא באגף הדינמי. כבר הפסקנו לצפות להתנהגות כביש מלוטשת ברכבי SUV ענקיים, אבל מהנדסי השלדה של פורשה די אובססיביים בתחום הזה. התוצאה היא רכב שמצליח לתקשר עם הנהג, להקשיב לו ולציית לפקודות שלו בצורה מדויקת. זה אומר היגוי מהיר ומדויק, העברות משקל מהירות ובטוחות על כבישים מפותלים ואפילו מידה סבירה של שעשועי איבוד אחיזת גלגלים בנהיגה קיצונית.

נוחות נסיעה עם מתלי האוויר האופציונליים טובה, ונראה שלמרות המחיר הגבוה, ההשקעה משתלמת. כבונוס מקבלים גם שיפור ביכולת השטח תודות להגבהת מרווח הגחון בשטחים משובשים, אם כי קלושים הסיכויים שאי־פעם תיתקלו בקאיין בשטח.

מחיר

830 אלף שקל עולה הקאיין 3 ליטר בתצורת המרכב הרגילה והקופה מציבה את מחיר הפתיחה על 845 אלף שקל. מתלי אוויר כלולים בחבילה אופציונלית שמוסיפה עוד פריטי אבזור ונוחות - ו־70 אלף שקל למחיר. קשה לקרוא למחיר הזה נגיש, אבל מכירות של כ־100 יחידות של הדור החדש בתוך חודשים בודדים מראות שהאלפיון העליון של ישראל מוכן לשלם את המחיר כדי להשקיף על התנועה שמסביב ממרומי הגובה - והסטטוס של פורשה הגבוה ביותר. 5.7 שניות

חלק מהמתחרות

אאודי Q8 55TFSI

692 אלף שקל עולה גרסת ה־3 ליטר. המנוע הוא V6 בנפח 3 ליטר שמייצר 340 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 ב־5.9 שניות. תא הנוסעים מפואר, מרווח ואיכותי

אאודי Q8 55TFSI / צילום: יח''צ
 אאודי Q8 55TFSI / צילום: יח''צ

מרצדס GLE53 קופה

999 אלף שקל עולה גרסת ה־53. להנעה אחראי מנוע 3 ליטר טורבו־בנזין, שמייצר 435 כ"ס ומאיץ את הרכב מאפס ל־100 ב־5 שניות. תא הנוסעים מפואר ועתיר מסכים

מרצדס GLE 53 קופה / צילום: יח''צ
 מרצדס GLE 53 קופה / צילום: יח''צ