גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שכר של 50 אלף שקל זו רק ההתחלה: ההסכם החדש והמפנק של עובדי הבורסה

ההסכם הקיבוצי החדש של עובדי הבורסה, שכבר כיום זוכים לשכר ממוצע בעלות של יותר מ-50 אלף שקל לחודש, מעניק להם תוספת שנתית של 3% ומענק של 12% מהרווחים ● כך מבטיחה הנהלת הבורסה כי לא תופתע ממשברים מול עובדיה, שגרמו בעבר להשבתת המסחר

ג'וב של מגזר ציבורי עם שכר הייטק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי צילומים: shutterstock
ג'וב של מגזר ציבורי עם שכר הייטק / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי צילומים: shutterstock

בעיצומו של מבול הדוחות הכספיים לשנת 2023 שפורסמו בשבוע שעבר, קשה היה לשים לב לדיווח שהעבירה הבורסה בת"א עצמה, בקשר עם חתימה על הסכם שכר חדש ליותר מ־260 עובדיה. הסכם זה מבטיח לעובדים בין היתר העלאה שנתית של 3% בשכרם בכל אחת מהשנים הקרובות, עד 2028.

בעקבות מכירת מניות הבורסה למשקיעים זרים: האם שווה להשקיע במניה?  
פיץ' הותירה את דירוג האשראי של ישראל על כנו, והסתפקה בהורדת התחזית 

בכך הצליחה הבורסה לקנות לעצמה, לפחות על הנייר, שקט תעשייתי בארבע השנים הקרובות שיסיים סכסוך עבודה שנפתח בנובמבר 2022, לאחר שהעובדים דרשו אז לחדש באופן אוטומטי את ההסכמים הקיבוציים שתוקפם פג חודשיים לפני כן, וטענו כי הנהלת הבורסה מבצעת שינויים ארגוניים באופן חד צדדי. מדוע "על הנייר"? שכן בעבר כבר קרה שלמרות הענקת תנאים יוצאי דופן לעובדים, אלו פתחו בצעדי מחאה ארגוניים (הרחבה בהמשך).

 

"ההסכם הקיבוצי החדש ממצה את תביעות נציגות העובדים, לרבות כל דרישה כלכלית עד למועד סיום ההסכם, וכולל התחייבות מצד נציגות העובדים לשקט תעשייתי לכל תקופת ההסכם. הבורסה מצדה התחייבה להימנע משינויים חד צדדיים בזכויות מוקנות ובתנאי עבודה", נמסר מהבורסה.

מהעובדים המתוגמלים ביותר במשק

נדגיש כי כבר היום נחשבת הבורסה לאחד הארגונים הנדיבים ביותר במשק, כאשר עלות השכר הממוצעת לעובד בה עומדת על כ־52 אלף שקל לחודש (כולל הטבות בגין תשלומי מענקים ופיטורים).

חישוב זה מביא בחשבון גם את שכר חברי ההנהלה, ובראשם המנכ"ל איתי בן זאב, שעלות העסקתו אשתקד עמדה על 6.23 מיליון שקל (מרביתה בשכר בסך 4.5 מיליון שקל), ובידיו אופציות המשקפות הטבה המוערכת ביותר מ־50 מיליון שקל. יו"ר הבורסה, פרופ' יוג'ין קנדל, שנכנס לתפקיד ביולי האחרון, זכאי עבור חצי משרה לשכר חודשי של 64.5 אלף שקל, מענק שנתי של 3 משכורות וכן אופציות בשווי כלכלי של כמיליון שקל.

איתי בן זאב, מנכ''ל הבורסה בתל אביב / צילום: קובי וולף

בבורסה ציינו כי להערכת ההנהלה, הגידול הממוצע בעלות השנתית הכוללת של הוצאות השכר של החברה, בעקבות כניסת ההסכם הקיבוצי החדש לתוקף ולאורך שנותיו, נאמד בסכום שאינו מהותי לחברה (בהתחשב באומדן עלויות שכר ומענקים שהיו משולמים לולא נחתם ההסכם הקיבוצי החדש).

על פי ההסכם הקיבוצי החדש אליו הגיעו הנהלת הבורסה, ועד העובדים ונציגי ההסתדרות, מלבד תוספת השכר לעובדים (שהגיעה במקביל לביטול ההצמדה למדד בתוספת של 3% במסגרת ההסכם הנוכחי), כולל ההסכם שורה של שינויים ביחס להסכמים קיבוציים קודמים. ראשית הצדדים הסכימו על קביעת מנגנון לפיו ישולם מענק שנתי בשיעור של 12% מהרווח השנתי (לפני מס ובנטרול רווחים או הפסדים חריגים), וזאת בכפוף לעמידה ביעד רווח מינימלי. עוד נכללו בהסכם שינוי בשיטת חישוב שעות עבודה נוספות; קביעת הסדרים להעסקת עובדים חיצוניים (שכבר עמדה בעבר במוקד סכסוך עבודה בבורסה); והחלת סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים על כל עובד שיתקבל לבורסה מיום חתימת ההסכם ואילך.

מענקי ותק והקצאת מניות

נכון לסוף שנת 2023 מועסקים בבורסה 263 עובדים, כשבמהלכה נוספו 9 איש למצבת העובדים. המחלקה הגדולה ביותר היא של טכנולוגיות מידע ותפעול שבה מועסקים 120 עובדים, כלומר כמעט מחצית מעובדי הבורסה, והיא קלטה אשתקד חמישה עובדים חדשים. מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים כוללת 12 איש ומחלקות ניהול סיכונים וציות ואכיפה כוללות 10 עובדים כל אחת.

נציין כי מלבד שכרם הנאה, במסגרת ההסכם הקיבוצי שנחתם ב־2017 ופג באמצע 2022, הוקצו לעובדי הבורסה מניות בגין שינוי מבנה הבורסה, שהיוו במועד ההקצאה כ־6% מהון המניות המונפק של החברה. בסמוך למועד אישור הדוחות, השווי של יתרת המניות המוחזקות על ידי העובדים היה כ־90 מיליון שקל. הבורסה רשמה כבר באותה שנה את מלוא ההוצאה בגין התוכנית, שעמדה אז על כ־27.4 מיליון שקל. המשמעות היא שמאז ועד היום זינק שווי המניות של עובדי הבורסה פי יותר משלושה.

בנוסף, עובדי הבורסה מקבלים מכוח נוהג מענקי ותק בסך של 1,000 עד 8,000 שקל על פי התבנית הבאה: 1,000 שקל בהגיעם לוותק של 15 שנה, 2,000 שקל בוותק של 20 שנה, 3,000 שקל על ותק של 25 שנה, וכך הלאה מדי חמש שנים לאחר מכן עד למענק מקסימלי בסך 8,000 שקל.

יש לציין כי הבורסה בת"א היא סיפור הצלחה גם עבור המשקיעים, ובהם המיליארדר האמריקאי ביל אקמן שרכש לאחרונה כ־5% ממניותיה. החברה נסחרת לפי שווי של 2.46 מיליארד שקל, פי 3.5 מאז שהונפקה בקיץ 2019, כשמתחילת שנה זו עלתה מניית הבורסה ביותר מ־35% ובסך הכול 243% מאז הנפקתה. מדוחותיה הכספיים ל־2023 עולה כי הרווח הנקי של הבורסה עמד על 89 מיליון שקל, זינוק של 74% לעומת השנה שקדמה.

היסטוריה של סכסוכי עבודה

היחסים בין הנהלת הבורסה לוועד העובדים (המגובה לרוב על ידי ההסתדרות), ידעו עליות ומורדות לאורך השנים, בעיקר מורדות שהגיעו לכמה וכמה סכסוכי עבודה. אותם סכסוכים הסלימו לא אחת גם להשבתה של ימי מסחר, במלואם או בחלקם.

כך קרה בספטמבר 2018, ערב ראש השנה, כששנה וחצי בלבד לאחר שהעובדים קיבלו הטבות, מענק וכאמור 6% ממניות הבורסה, הם וההסתדרות הכריזו על סכסוך בשל השינוי המבני בבורסה - שנועד לאפשר את מכירת מניות בה והנפקתה. הם דרשו אז חסינות מפיטורים לעשור ומענק של 5 משכורות לעובד.

רק בסוף יולי 2020, כמעט שנתיים לאחר מכן ולאחר פרישתו של חבר הוועד הוותיק והלוחמני אורן לרנאו, בתום עימות חריף וארוך עם הנהלת הבורסה, הגיעו הצדדים להסכם שהביא לסיום סכסוך העבודה. זאת, לא לפני שהושבתה בגינו הבורסה ליום שלם שבמהלכו לא התקיים מסחר.

על פי אותו הסכם שולם לעובדי הבורסה "מענק שנתי חד־פעמי עבור השנים 2017-2019, בגובה של משכורת אחת לכל שנה", כאשר בהסתדרות ציינו אז כי "לבקשת הוועד, ישולמו המענקים לשנים 2017 ו־2018 באופן אחיד ולא דיפרנציאלי".

בפרספקטיבה רחבה יותר, לפני 16 שנה, באביב 2008, הצליחו העובדים לשבש את המסחר לאורך ימים ארוכים, כשימי המסחר הסתיימו לרוב בשעה 14:30 ולא ב־17:30 כפי שנהוג. עובדי הבורסה דרשו אז לקלוט כ־80 עובדי קבלן שהועסקו בעיקר בתפקידי מחשוב באמצעות מיקור חוץ, אל תוך ההסכם הקיבוצי כעובדים מן המניין, והתעקשו כי סכסוך העבודה לא הוכרז בגין סוגיית השכר.

השבתת מסחר נרשמה גם בשנת 1995, אז למשך 40 דקות בלבד בשל דרישת העובדים לתוספות שכר, כשהשביתה המשמעותית ביותר בבורסה אירעה בשנת 1990, כשהמסחר לא התקיים במשך שבועיים רצופים.

עוד כתבות

מימין: שלומי בן חיים, גל קרובינר, אלי גליקמן / צילום: ג'ייפרוג, ענבל מרמרי, איתי רפפורט

המניה הישראלית שקפצה ב-90% מהשפל והדוחות שהזניקו את פאגאיה

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש • ג'יי פרוג הציגה דוחות חזקים אך המניה צללה ● פאגאיה זינקה בחדות לאחר שעקפה את התחזיות בתוצאות הכספיות ● וצים סיכמה זינוק של כ-20% בשני ימי מסחר בעקבות עלייה במחירי התובלה הימית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

עדן גולן הדהימה את העולם, ואוניברסיטת פרינסטון הסתבכה עם איראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך סיקרו בעולם את ההופעה של עדן גולן באירוויזיון, אוניברסיטת פרינסטון מסתבכת עם איראן ובלבנון טוענים שנתניהו מנסה להאריך את המלחמה ● כותרות העיתונים בעולם 

דירות / צילום: Shutterstock

העסקאות באשקלון זינקו יותר מפי 2: כמה דירות חדשות נמכרו ברבעון הראשון?

על פי נתוני הלמ"ס, מספר העסקאות ברבעון הראשון קפץ ב-90% לעומת רבעון המלחמה הראשון ● באשקלון כמות העסקאות קפצה ב-155% ● מלאי הדירות החדשות למכירה עומד על כ-66,700 יחידות דיור סך הכל, כשליש ממנו מרוכז במחוז תל אביב וכרבע במחוז המרכז ● המשמעות: אזורי הביקוש הפכו גם לאזורי ההיצע

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

איך לחסוך בחיי הסוללה? / אילוסטרציה: Shutterstock

סוללת הטלפון מתרוקנת במהירות? כך תאריכו את זמן השימוש בה

השימוש היומיומי בסמארטפונים ובמחשבים ניידים מייצר תלות בשקעי טעינה, אך ניתן להקטין אותה בכמה צעדים פשוטים ● מהקטנת בהירות מסך, דרך כיבוי תוכנות "כבדות" ועד תוכנית חיסכון בחשמל

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

קייטנה של הקרן לנפגעי טרור / צילום: הסוכנות היהודית

מאז פרוץ המלחמה הצטרפו כ־8,500 משפחות לנתמכי הקרן לנפגעי טרור

הקרן העניקה בשבעת החודשים האחרונים סיוע בהיקף כולל של 36 מיליון שקל ● לצד מענקי חירום כספיים למשפחות שבתיהן נפגעו מטילים, ניתנים גם טיפולים אישיים וקבוצתיים, וקייטנות לילדים נפגעי טרור

שיגור מיירט חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הרכיבים המזויפים במטוסים, והטילים היקרים שגורמים מבוכה לארה״ב

לגלובס נודע כי החברה הביטחונית הממשלתית תומר מגייסת 60 עובדים חדשים, אלביט עם הזמנה ראשונה למערכות מרגמה, בריטניה שוקלת להיכנס לתוכנית מערך ההגנה האירופית, טורקיה מנסה לרכוש מטוסי קרב ממקורות רבים, ובכיר גרמני קורא להגדלה משמעותית של תקציב הביטחון ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מוליק מרצה על AI בכנס TriNet PeopleForce 2023 / צילום: ap, Jason DeCrow

הפרופסור שהפך לאחד היועצים המובילים בתחום הלוהט בעולם, בחינם

איתן מוליק מאוניברסיטת פנסילבניה אימץ את טכנולוגיית ה–AI הרבה לפני שהייתה פופולרית, וכעת נחשב לאוטוריטה המובילה בתחום ● עם אשתו לילך לצדו ("כותבת הפרומפטים הטובה בעולם"), הם מייעצים לתאגידים הגדולים ביותר ולקובעי המדיניות בארה"ב - ובחינם

אמיר דהן בהריסות של בית שנפגע מירי נ''ט, מטולה / צילום: אלה לוי וינריב

מנהל קרן הפיצויים: "בתל אביב לא מפנימים שיש מלחמה בצפון. הנזקים יתגלו ביום אחד"

מאז פרצה המלחמה קרן הפיצויים של רשות המסים שילמה כ־13.9 מיליארד שקל על הנזקים, אך כשהעומד בראשה אמיר דהן מסתכל על הזירה הצפונית הוא מבין שהכיס רחוק מלהיסגר ● בראיון לגלובס הוא מספר על העבודה תחת אש, מסביר למה לא כל מי שנפגע יזכה לשיפוי מהמדינה, ונערך ליום שאחרי: "אי אפשר לתאר את הלחץ שיהיה לנו כשהמפונים ירצו לחזור לבתים שלהם"

הריסת הבניין הישן / צילום: קטה גרופ

3 שנים בלבד להריסה: כך קידמתי פרויקט תמ"א במהירות שיא

גיא ליברמן עמד למכור את הדירה שלו בפתח תקווה אך שיחה מיזם שינתה את דעתו והוא החליט לקדם פרויקט התחדשות עירונית בבניין ● מה הוא למד ומה חשוב שאתם תדעו לפני שאתם חותמים ליזם ● האזינו

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

טוקיו, יפן / צילום: טלי בוגדנובסקי

הפד במלכוד: הריבית בארה"ב עלולה להחריב את הין היפני

מדיניות הריבית של הפד מייצאת את בעיותיה של ארה"ב ליפן, והין יורד למחיר שלא היה כמוהו זה 34 שנה ● יפן החלה לתמוך במטבע ובהיותה המחזיקה הזרה הגדולה ביותר של אג"ח אמריקאיות, היא עלולה לפנות למכירה מסיבית וללחוץ על הריבית בארה"ב עוד יותר כלפי מעלה ● הסחרור היפני מאיים על הכלכלות והשווקים הבינלאומיים

הפקולטה לניהול. עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות / צילום: Shutterstock

מאסר שווא או דיאגנוזה רפואית שגויה: עד כמה אפשר לסמוך על AI בקבלת החלטות?

רבים הפכו את הבינה המלאכותית לחלק אינטגרלי בחייהם ונותנים משקל כבד להכרעותיה • אלא שמחקרים מראים שבפועל זה לא הדבר האחראי ביותר לעשות • איך בכל זאת אפשר להמשיך להשתמש בה גם בהחלטות משמעותיות?

שר האוצר סמוטריץ' וראש הממשלה נתניהו. הבור התקציבי מעמיק / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

מודי'ס בדוח על ישראל: הגירעון והחוב יהיו גבוהים מהצפוי. השלכות המלחמה על הכלכלה יימשכו שנים

סוכנות הדירוג לא שינתה את דירוג האשראי של ישראל והשאירה את התחזית השלילית, זאת לאחר שבפברואר הורידה את הדירוג ל-A2 ● במודי'ס ציינו כי למרות שהסיכון להסלמה לעימות צבאי עם איראן אינו זניח, הוא עדיין נמוך יחסית "בשל גורמים ממתנים"

אילוסטרציה: Shutterstock

האתר שהבטיח לעשות סדר ברגולציה לעסקים עלה לאוויר, אבל לא מקיים

רשות האסדרה פרסמה מאגר הכולל רגולציות לעסקים, בהתאם להחלטת הממשלה מ-2021 ● הבעיה: המאגר לא נגיש, וכלל חלק קטן בלבד מכלל הרגולציות על עסקים

זהבה נבט תושבת קריית טבעון, הקימה בתחילת הקורונה מיזם הצלת מזון בעיר / צילום: דנית כהן

כשיוקר המחיה מכביד, יש מי שמנסים להציל אוכל וכסף מפח האשפה

במציאות בה גלי עליות מחירים לא מפסיקים להגיע, אחת הדרכים לחסוך אלפי שקלים בשנה היא להפסיק לבזבז מזון ● כשליש מהמזון שמיוצר בישראל, בשווי של מיליארדי שקלים, יורד לטמיון, כאשר מחצית ממנו בר הצלה ● אלה המיזמים החברתיים שבחרו למזער את הבזבוז, לעזור לקהילה ולכדור הארץ ולסחוף את הציבור

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

זו מערכת הנשק שיצאה לאחרונה משימוש בצה"ל

כמה יו"רים מונו במפלגת הליכוד מאז קום המדינה, כיצד נקרא כלב הציד של אל השאול האדס ואיזה סרט מבוסס על ספרו של ג'וזף קונרד "לב המאפליה"? ● הטריוויה השבועית