מכה לאפל: משרד המשפטים האמריקאי הגיש נגדה תביעה; המניה יורדת

תביעת ענק של משרד המשפטים האמריקאי כנגד חברת אפל על כך שהיא פועלת בצורת מונופול ופוגעת בצרכנים, במפתחים ובחברות יריבות • במידה והתביעה תתקבל, יש חשש לפגיעה משמעותית בהכנסות של החברה, כשבין היתר עלולה התביעה לאלץ את החברה לבצע מספר שינויים התנהלותיים באייפון

חנות של אפל / צילום: Shutterstock
חנות של אפל / צילום: Shutterstock

משרד המשפטים האמריקאי הגיש היום (ה') תביעה כנגד ענקית הטכנולוגיה אפל , כשבמסגרתה הטענה כי שלל המערכות באקו-סיסטם של אפל פועלות בצורת מונופול, מה שהיווה לאורך השנים בין הגורמים ל"הערכת השווי האסטרונומית" שלה, זאת על חשבון צרכנים, מפתחים ויצרניות טלפונים יריבות, כך לפי CNBC.

שתי ענקיות סייבר ישראליות מתכוננות להנפקה בניו יורק
אינטל מקציבה 100 מיליארד דולר כדי לחזק את ייצור השבבים בארה"ב

עוד פורסם כי במסגרת התביעה, הגוף האמון על אכיפת ההגבלים העסקיים הפדרלית ו-16 עורכי דין טוענים כי אפל נוקטת בשלל פרקטיקות אנטי-תחרותיות.

"תרכוש לאימא שלך אייפון״

התביעה מתמקדת בין היתר במערכת ההודעות של אפל, ה-iMessage, כמו גם השעונים החכמים שהחברה מפתחת וכלה באפליקציות ובמשחקי ענן. במסגרת התביעה, מופיעים ציטוטים של חילופי דברים בין מנכ״ל אפל, טים קוק, לשלל צרכנים. באחד מאותם חילופי הדברים, כפי שפורסם ב-CNBC, לקוח טען בפני קוק שאין באפשרותו לשלוח לאימא שלו סרטונים מסוימים במסגרת שירות ההודעות של אייפון, זאת בין היתר כי לאימא שלו אין מכשיר אייפון ועל כך ענה לו קוק קי "תרכוש לאימא שלך אייפון״. 

עוד נטען במסגרת התביעה כי גם השעונים החכמים של אפל עובדים טוב יותר עם אייפון מאשר עם מכשירים אחרים.

במידה והתביעה תתקבל, יש חשש לפגיעה משמעותית בהכנסות של החברה, כשבין היתר עלולה התביעה לאלץ את החברה לבצע מספר שינויים התנהלותיים באייפון, בשעונים החכמים, ששני עסקים אלו בלבד הכניסו לחברה כ-240 מיליארד דולר במהלך השנה החולפת

לפי הצהרתה של אפל, היא שוללת את הטענות בלב התביעה ובכוונתה לערער. עם זאת, השוק מגיב בבהלה לתביעה, כשמניית אפל ירדה כבר בכמעט 4%.

כבר בינואר השנה פורסם לראשונה בניו יורק טיימס על כוונת הרגולטור בארה"ב להגיש במהלך השנה הנוכחית את אותה תביעה נגד ענקית הטכנולוגיה ובפרט נגד האופן שבו השירותים שלה פוגעים בתחרות. אז פורסם כי לטענת התביעה המתגבשת, אפל ניצלה את השליטה שלה בשוק החומרה והתוכנה, על מנת להקשות על הצרכנים לנטוש את מוצרי החברה ולחסום תחרות. 

התביעה של משרד המשפטים האמריקאי מגיעה לאור זאת שבתחילת החודש פורסם כי אפל נקנסה על ידי האיחוד האירופי, בכ-1.8 מיליארד אירו. הקנס הגיע בעקבות תביעה שמנהלת חברת הסטרימינג המוזיקלי ספוטיפיי מול אפל, שראשיתה בשנת 2019. במסגרת התביעה, ספוטיפיי טוענת בין היתר כי אפל מונעת ממנה ומחברות אחרות להציע חלופות תשלום זולות יותר לרכישת השירות שהיא מציעה, ובכך מאלצת תשלום בעבור השירות דרך האייפון רק על ידי חנות האפליקציות של אפל.