רן רסקה עשה אתמול אקזיט של מיליארד דולר ובדרך שבר כמה אקסיומות

מתברר שגם גישה שמרנית עם מכירות טלפוניות יכולה לייצר צמיחה מהירה ומכירות היסטריות • מייסד חברת המזרנים רזידנט רן רסקה מכר אתמול את החברה שלו במיליארד דולר - כך הוא עשה את זה

ערן גפן עם רן רסקה / צילום: מנחם רייס, באדיבות רזידנט
ערן גפן עם רן רסקה / צילום: מנחם רייס, באדיבות רזידנט

רן רסקה רצה לעבוד מחוף הים, אבל במקום זה הוא מוכר מזרנים, ואתמול הוא עשה אקזיט של מיליארד דולר, אחרי שמכר את רזידנט, שהקים לענקית אמריקאית. אני נזכר שרסקה סיפר לי בפודקאסט המשותף שעשינו שהתוכנית הייתה בכלל להקים "בוטסטראפ" - עסק במימון עצמי, כזה שיכניס מספיק כסף בשוטף כדי לאפשר לו לעבוד - מהים. עכשיו הוא יכול לשבת כל החיים בים… ובלי לעבוד.

הנתונים נחשפים: לכמה ישראלים יש יותר משלוש דירות?
בדיקת גלובס |הרפורמה הזו יכולה לחסוך לכל משפחה אלפי שקלים בשנה. אז למה הצרכנים אדישים?  

אבל זה בכלל התחיל בכישלון, המיזם הראשון שהקים בגיל 28 נכשל וגרם לו להפסיד 75 אלף דולר שהיו כל חסכונותיו. זה גמר אותו וכמעט הכניס אותו למסלול של השכירים לתמיד. אבל לאחר שהתפכח, הוא החליט לנסות שוב להקים עם שותף מיזם מניב, והם חיפשו עסק שיאפשר לעבוד מכל מקום ולקבל הכנסה פסיבית.

פאסט פורוורד, הנה כמה אקסיומות שרן שבר בדרך אל האקזיט:

אקסיומה 1: "יש לי סטארט-אפ!" - זה אומר רעיון חדש שלא קיים קודם?

רן עשה בדיוק ההפך: הוא העדיף לקחת רעיון קיים ופשוט לשפר אותו עם הצעת ערך מנצחת. כך הגיע לתחום המזרנים - הוא ממש לא מאוהב בתחום הזה, הוא פשוט בדק עשרות קטגוריות וחיפש כזו שהוא יכול להשיג בה יתרון תחרותי. במזרנים הוא מצא שיש ספקים שיכולים לאפשר לו להתחיל למכור מהיום הראשון, ויש מספיק שולי רווח, שהוא יוכל להמיר להצעות חדשות. לדוגמה, בזמן שכל המתחרים נתנו 30 ימי ניסיון, רזידנט הציעה 365 ימי ניסיון - או במקום אחריות ל-10 שנים, אחריות לכל החיים.

אקסיומה 2: השותפים צריכים להשלים אחד את השני, ורצוי שאחד מהם יהיה טכנולוג?

רן והשותף שלו אריק האצ'ינסון מאוד דומים בכישורים והרקע. לשניהם אין רקע טכני, הם לא משלימים אחד את השני, הם פשוט עובדים ביחד כתף אל כתף. זה פשוט עניין של כימיה, מישהו לרוץ איתו.

אקסיומה 3: סטארט-אפ צריך לגייס כספים מקרנות ומשקיעים?

כשיצאו לדרך, השאיפה של אריק ורן הייתה להקים מיזם מרוויח מיומו הראשון, שלא יהיה תלוי בהשקעות חיצוניות מטורפות. הם חיפשו תחום שבו היוניט אקונומיקס עושה שכל, לכן פסלו מודלי SaaS למיניהם הדורשים השקעות גדולות. ועכשיו הם מגיעים אל האקזיט עם מימוש של אחוזי בעלות גדולים בחברה.

אקסיומה 4: חדשנות זה שימוש בטכנולוגיה הכי מתקדמת?

רן דווקא מאמין בשימוש בכלים שאחרים מפספסים, גם אם זה אומר להסתכל אחורה על כלים שנזנחו. לדוגמה, להשתמש בשיחות טלפון לשיווק ישיר או שימוש בניוזלטרים. רן לא מחפש את "הדבר הבא" רק כי זה מגניב, כך גם הבחירה בתחום המזרנים נבעה מאותה גישה. חדשנות זה להביא הצעת ערך חדשה ומבודלת לשוק.

אקסיומה 5: לסטארט-אפ מצליח יש "ריח" של הצלחה?

ב-2008 הם היו בתקופה של פשיטת רגל והתקשרו להודיע לכל הספקים שלהם שאין להם איך לשלם.

מה שבאמת אפשר לקחת מרסקה, זה שעם כל הכבוד לכל אקסיומות הפלייבוק - יזמות זה לסלול דרך משלך, כי יזמות היא קודם כל תפיסת עולם אופטימית, להאמין שלמרות שנכשלת והפסדת את כל כספך במיזם הראשון, אתה עדיין יכול להצליח; שאפילו אם יש קשיים, אפשר לצלוח אותם; שגם אם כולם אומרים לך שזה לא יצליח, אתה עדיין מוכן לקפוץ לזירה. לתדר האופטימי הזה אני מאוד מתחבר.

או במילים של רן מתוך השיחה שלנו:
"אם אתה באמת מאמין ברעיון שלך, לך על זה.
אבל מה יקרה אם אכשל?
לא הייתי דואג למה יקרה אם תיכשל.
השאלה חשובה יותר היא - ומה יקרה אם תצליח?
זה מה שיזם מסתכל עליו,
"מה יקרה אם אני אצליח…".

ערן גפן / צילום: מנחם רייס
 ערן גפן / צילום: מנחם רייס

ערן גפן הוא מייסד G^Team, חברה לייעוץ אסטרטגי, שעוזרת לחברות לפתח מנועי צמיחה חדשים. הוא בעל ניסיון בעבודה עם מנכ"לים והנהלות של החברות המובילות בארץ ובעולם, בהן קוקה-קולה, וולט, מיקרוסופט, שטראוס וקימברלי קלארק. חברה קודמת שהקים נרכשה על-ידי WIX. גפן מפעיל את הפודקאסט "חצי שעה של השראה" ומחבר הספר "יוצרים צמיחה - כך הופכים יצירתיות עסקית לתוכנית עבודה".