פורטפוליו | ראיון

כיתת המחוננים והאכזבה בצה"ל: היזם שהקים חמש חברות עד גיל 32

רז רודיטי נפל במיונים למודיעין בצה"ל וחווה לא מעט כישלונות בחייו, אבל זה לא הפריע לו להפוך ליזם סדרתי שעובד עם גופים ביטחוניים: "החיישנים שלנו במל"טים מאפשרים לנתח שטח הרבה יותר גדול ממה שעין מסוגלת לקלוט" • שיחה קצרה עם מנכ"ל רייזור לאבס ואקסון ויז'ן

רז רודיטי, מנכ''ל רייזור לאבס ואקסון ויז'ן / צילום: ישראל פררה
רז רודיטי, מנכ''ל רייזור לאבס ואקסון ויז'ן / צילום: ישראל פררה

אישי: בן 32 נשוי + 1, גר בתל אביב
מקצועי: מנכ"ל ומייסד שותף ברייזור לאבס ואקסון ויז'ן

ילדות ומשפחה: נולדתי בגבעתיים, בכור מבין שלושה בנים, ובילדותי עברנו לתל אביב. אבא שלי היה שמאי מקרקעין עצמאי, אמי עבדה במחלקת רכש בחברת מחשבים. הם תמיד דחפו אותי לעשות, לטעות ולקום. חשבתי יזמות כבר מגיל צעיר וכשהייתי בן 16 הקמתי אתר משחקים ואחריו אתר מסחר אלקטרוני. בתיכון למדתי במגמת מחוננים בעירוני ד' בתל אביב. פגשתי שם הרבה תלמידים מוכשרים ותחרותיים, אחד מהם היה מיכאל זולוטוב, לימים אחד משותפיי בהקמת רייזור לאבס. 

פורטפוליו | "מתנדבים שלנו יצאו לתופת בידיעה שהם עלולים למות. זה היה מבחן"
פורטפוליו | המיזם שהתחיל בחופשת סקי, ויש לו היום יותר ממיליון משתמשים
פורטפוליו | היזמת החרדית שגייסה 2,500 נשים לסייע לנשות המילואימניקים
פורטפוליו | היזמת שפיתחה כוונת שמבטיחה פגיעה בכדור הראשון, וכבר משמשת את לוחמי צה"ל

צבא: הייתי ראש מדור מבצעים באגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה. בכלל רציתי להתגייס למודיעין ונפלתי במיונים והתאכזבתי נורא. אבל בסופו של דבר השירות נתן לי ראייה מרחבית ויכולת לנהל תהליכים גדולים בארגון כמו צה"ל.

יזמים סדרתיים: לקראת סוף השירות נפגשתי עם זולוטוב במקרה. החלטנו לעשות משהו יחד. גם עידו רוזנברג, ששירת איתו בתלפיות, חבר אלינו. ב-2015 הקמנו אפליקציה לחיפוש עבודות מזדמנות בשם Jobhop. מכרנו אותה לג'וב נט והקמנו בית תוכנה בשם קומפאי טכנולוגיות, שנועד לייצר לנו תזרים מזומנים. קומפאי נולדה כחברה לבניית אתרים, אבל השתדרגה להעברת ארגונים ממשלתיים ופיננסיים לענן. החברה מעסיקה כיום כ-100 עובדים ומכניסה כ-10 מיליון דולר בשנה.

רייזור לאבס: שנה לאחר מכן הקמנו את רייזור לאבס, חברת שירותים שמציעה פתרונות AI לבעיות בתהליכי ייצור. בארבע השנים שלאחר מכן צמחנו בקצב מטורף, הכשרנו כ-70 מהנדסי AI והגענו ל-7 מיליון דולר הכנסות בשנה. ואז הגיעה הקורונה. כמעט כל הלקוחות שלנו איימו להפסיק את הפרויקטים אם לא נוריד מחירים ב-20%-30%. קיצצנו משכורות לעובדים, הבאנו כסף מהבית, היינו בסכנת הישרדות. הלוואה שקיבלנו מרשות החדשנות הצילה אותנו ברגע האחרון.

דרך חדשה: בשלב הזה הבנו שלא נוכל לצמוח עם חברת שירותים. במקביל נחשפנו כספקי פתרונות AI לפעילות של חברת כרייה אוסטרלית מהגדולות בעולם, והבנו שהמכונות הענקיות שלה מושבתות בכ-40% מהזמן בגלל חוסר יעילות. פיתחנו מוצר המאפשר חיזוי תקלות באמצעות AI במכונות כאלה, ויצאנו לדרך חדשה.

הנפקה: ב-2021 התחיל בום טכנולוגי במקביל לגאות בשוק ההון. בחרנו להנפיק בתל אביב, כי זיהינו שהשוק כאן נפתח לחברות טכנולוגיה. גייסנו כ-100 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-500 מיליון שקל, והיינו יכולים לגייס יותר. זה היה רגע השיא שבו הכפלנו את מספר העובדים, אבל זמן קצר אחר כך החלה השנה הקשה בתולדותינו.

המשבר הגדול: באמצע 2022 הלקוח הכי גדול שלנו עזב אותנו. זה קרה אחרי שהזיזו שם את איש הקשר שעבד מולנו, אבל גם בגלל שהמוצר שלנו לא סיפק תוצאות מספיק טובות. נאלצנו לפטר כ-60 עובדים מתוך 100 ולהמציא את עצמנו ואת המוצר מחדש. אבל המבחן של יזם מוצלח הוא לצאת מתהומות כאלה.

העסקה הגורלית: בנובמבר 2023 נסגרה העסקה עם תאגיד בינלאומי בתחום הכרייה ששמה את המשבר הזה מאחורינו. חתמנו על אספקת רישיונות והתקנה של המוצר שלנו ב-14 אתרי כרייה, בעיקר באוסטרליה, ארה"ב ודרום אפריקה. העסקה מסתכמת ב-31.2 מיליון דולר, מהם כבר קיבלנו כמעט 8 מיליון דולר כמקדמה.

להילחם עם AI: ב-2017 הקמנו שתי חברות ביטחוניות, אקסון ויז'ן ואקסון פולס, שמיישמות את טכנולוגיות ה-AI של רייזור לאבס בתחום הצבאי. היום לאקסון יש שני מוצרים עיקריים: באוויר - החיישנים שלנו מותקנים על מצלמות במל"טים ומאפשרים לנתח אזור שטח הרבה יותר גדול ממה שהעין האנושית מסוגלת לקלוט; על הקרקע - הן מאפשרות לחיילים בטנקים ובנגמ"שים לזהות סכנות סביבם. הטכנולוגיה הזאת כבר מבצעית, אנחנו עובדים עם צה"ל ובמו"מ עם צבאות אחרים. סיימנו את 2023 עם הזמנות ב־5 מיליון דולר באקסון, והצפי ל-2024 עומד על 11 מיליון.

בריחת השקעות: אנחנו בעיצומה של מהפכת ה-AI השנייה, אבל ההייטק הישראלי נכנס אליה בפיגור בגלל שיתוק ההשקעות שגרמו כאן הריבית הגבוהה, המהפכה המשפטית והמלחמה. עם זאת, היזמות והכישרון שיש פה הם מצרכים נדירים, ואני אופטימי. זה הזמן שבו המדינה צריכה למנוע מחברות טובות להיסגר בגלל שנגמר להן הכסף. יש לי הרבה חברים מנכ"לים שכבר נמצאים בקצה הזה.

מבט לעתיד: רוצה לראות את רייזור לאבס כחברת נאסד"ק משמעותית, ומאחל לעצמי שהחדשנות תישאר צינור החמצן שלי גם בעוד 15 שנים.