תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

טכנולוגיות מתקדמות וחומרים חדשניים: אתגר העבודה על הקו האדום

ניראל דמתי, מנכ"ל חברת אלטרון, אשר אחראית להתקנת מגוון רחב של מוצרים בתחנות הרכבת הקלה, כגון תריסי אש למזעור נזקי שריפה ודלתות אוטומטיות ייחודיות, מספר על העבודה בפרויקט • "פעלנו בסביבה מרובת בעלי מקצוע כגון אדריכלים, מעצבים, מתקיני חיפויים ועוד - על מנת להתאים את המוצרים לסגנון העיצובי של כל תחנה ותחנה"

דלתות בהלה אוטומטיות / צילום: חברת אלטרון
דלתות בהלה אוטומטיות / צילום: חברת אלטרון

הכתבה מטעם חברת אלטרון

הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב הוא אינו רק פרויקט תחבורתי אדיר, אלא גם חלון ראווה לטכנולוגיות מתקדמות ולשימוש בחומרים חדשניים. אחת השותפות בפרויקט, שהחל לפעול בקיץ האחרון, היא חברת אלטרון הישראלית מקבוצת טרלידור. החברה אחראית להתקנת מגוון רחב של מוצרים ייחודיים שתורמים לבטיחות, ליעילות ולנוחות הנוסעים. רובם ככולם, מסביר מנכ"ל החברה, ניראל דמתי, בראיון עימו, כוללים פתרונות חדשניים שפותחו על ידה עבור הקו האדום: "כך למשל, בתחנות הקו הותקנו 'דלתות בהלה' אוטומטיות. הן נבחרו בשל היותן ייחודיות, מצד אחד אלו דלתות כניסה הנסגרות ונפתחות באופן אוטומטי לחלוטין; ומצד שני - במקרה חירום כגון שריפה או אירוע בטחוני - הן הופכות לדלתות "ציר", המאפשרות מילוט מהיר של נוסעים מחוץ לתחנה.

"כמו כן , הותקנו סורגים נגללים או נגררים בכל הכניסות והיציאות בכל תחנות הקו - הסורגים הנגללים נפתחים ע"י הפעלה חשמלית ונשלטים ע"י בקר התנועה בכל תחנה ותחנה. לעומתם הסורגים הנגררים, המיוצרים מאלומיניום, הותקנו בפתחי התחנות אשר לא התאפשרה בהם הפעלה חשמלית (בגלל בעיות גובה לדוגמה), תריסים אלו ננעלים ונפתחים באופן ידני בסוף ובתחילת כל יום".

עוד הותקנו בתחנות, תריסי אש ווילונות עשן. "מוצרים אלו נועדו למזער נזקים במקרי שריפה והם מופעלים באופן אוטומטי לחלוטין על ידי רכזת גילוי האש", אומר דמתי ומסביר כי "במקרי שריפה מרבית הפגיעות הן משאיפת עשן ולכן וילונות העשן לדוגמה - מבודדים את אזור השריפה ומונעים התפשטות עשן לשאר אזורי התחנה ולרציפי הנוסעים. המוצרים הללו מותקנים לרוב גם בתחנות רכבת נוספות כגון - תחנת בנייני האומה בירושלים ובבתי קולנוע ובתיאטראות.

ניראל דמתי, מנכ''ל חברת אלטרון / צילום: חברת אלטרון
 ניראל דמתי, מנכ''ל חברת אלטרון / צילום: חברת אלטרון

"זאת ועוד, בכל הכניסות למעליות הנוסעים הותקנו תריסי גלילה מפלדה - על מנת למנוע כניסה של אזרחים מחוץ לשעות הפעילות. תריסים אלו הותאמו למבנה העיצובי של כל מעלית ומעלית".

מהם האתגרים הטכניים או התפעוליים שעמדו בפני אלטרון במהלך העבודה על הפרויקט?

"התמודדנו עם כמה וכמה אתגרים: עבודה בסביבה מרובת בעלי מקצוע כגון אדריכלים, מעצבים, מתקיני חיפויים, חשמלאים ועוד - וזאת על מנת להתאים את המוצרים לסגנון העיצובי של כל תחנה ותחנה. כמו כן, מיותר לציין כי העבודה מתחת לפני הקרקע בעומק של עשרות מטרים הצריכה פתרונות שינוע מורכבים אשר אפשרו את הורדת המוצרים בצורה בטוחה ובטיחותית, לבל יגרם נזק למוצר עצמו או לשאר בעלי המקצוע אשר עבדו במקביל.

"חשוב לציין כי ההתקנה התבצעה במספר רב של תחנות, באזור גוש דן הצפוף על כל בעיות השינוע והחניה שבו, הדבר הצריך תיאום מדויק מול כל מנהלי העבודה של שעות הגעה, וכן תיאום מול בעלי מקצוע נוספים. חלק לא מבוטל של הפעילות התבצע בשעות הלילה על מנת לאפשר עבודה מהירה ויעילה".

הרכבת הקלה, תחנת שאול המלך / צילום: חברת אלטרון
 הרכבת הקלה, תחנת שאול המלך / צילום: חברת אלטרון

תוכל לפרט על אירוע שדרש מכם מענה חריג?

"ישנן לא מעט תחנות שמיקומן על הקו האדום ועומקן דרש התאמות מיוחדות של מוצרים שהובאו במיוחד מחברות בחו"ל המתמחות בנושא - כגון בתחנת אהרונוביץ בבני ברק - שם נדרשנו להתאים סורג אשר בעת פתיחתו ייטמע בעיצוב הכללי ולמעשה לא יראה. ייבאנו אותו לארץ מחברת "הלמנדס פורס" האמריקאית".

הגיע הזמן לעבור לתחבורה ציבורית

דמתי מבקש להתעכב על החשיבות של פיתוח התחבורה הציבורית בישראל. הוא סבור כי המדינה נמצאת בפיגור משמעותי מול רוב מדינות העולם המערבי בכל הקשור לתחבורה ציבורית ופתרונות ברי קיימא לשינוע נוסעים. "לצערי בעקבות בעיות בירוקרטיות רבות - רק בשנים האחרונות החלה המדינה לנסות להדביק את הפער", הוא מציין.

לדבריו, קברניטי משרד התחבורה מודעים לעובדה כי נסיעה ברכב חשמלי זולה יותר מנסיעה בתחבורה ציבורית ולכן האתגר הופך להיות אף יותר גדול: כיצד לשכנע את הציבור הישראלי לעבור לנסיעה בתחבורה ציבורית ולהשתמש פחות ברכב הפרטי - אמצעי התעבורה הדומיננטי אצלנו.

סורג נגרר / צילום: חברת אלטרון
 סורג נגרר / צילום: חברת אלטרון

הוא מביא לכך אף דוגמה חיה מהזמן האחרון. "במסגרת תפקידי בצה"ל כקצין אג"מ במילואים בדרגת סא"ל באוגדת עזה, ביליתי לא מעט חודשים במלחמת 'חרבות ברזל' בשטחי האוגדה. למרות שמדובר באוגדה סדירה עם בסיס קבע - רובם ככולם של המגיעים למקום - עושים זאת ברכבם הפרטי וזאת מפני שאין כמעט דרך אחרת (למעט אוטובוס - המגיע מספר פעמים מצומצם ביום). כך יוצא, שגם קצינים צעירים בעת קבלת משכורתם הראשונה כאנשי קבע - רצים ראשית כל לרכוש רכב פרטי, דבר שיכול להימנע אם היה בנמצא פתרון אחר, יעיל וזמין יותר. כל מי שבילה באחד מקווי המטרו באירופה והרגיש את זמינות ותדירות הרכבות - שאל את עצמו: מדוע אין כאלה בארץ? בכל כמה דקות מגיעה רכבת ואתה לא מרגיש את הצורך להחזיק רכב פרטי".

ובציפייה לעתיד תעבורתי טוב יותר, מהן התוכניות של אלטרון להרחבת פעילותה בתחום התחבורה הציבורית?

"אנו ערוכים עם מגוון מוצרים נרחב על מנת לענות על הביקוש בתחום זה. אנו אף יוזמים רעיונות להגברת בטיחות הנוסעים ברציפים - ע"י התקנת מעקות זכוכית ודלתות אוטומטיות לאורך הרציפים ,הקרבה של הנוסעים - לעיתים מדובר במטר אחד בלבד - לרכבות הנוסעות במהירות היא בלתי נתפסת ובעיקר מפחידה, ישנם לא מעט נוסעים הנפגעים בגלל המרחק הקצר הזה.

בנוסף, אני כמנכ"ל החברה, משתתף בפורומים שונים אשר נועדו לעודד את הממשלה להרחיב את קו המטרו מעבר לגוש דן לאזורי חדרה-גדרה מרובי התנועה והפקקים.

"ולסיום ולסיכום, חשוב לי לחזור לקו האדום ולומר כי אנו באלטרון גאים להיות שותפים לעוד פרויקט דגל של מדינת ישראל. הוא מצטרף לרשימה ארוכה של פרויקטי תשתיות שביצענו לאורך השנים ובהם - התקנת כל דלתות הכניסה והיציאה מטרמינל 3 וטרמינל 1 ומתן שירות לרשות שדות התעופה; כמו גם פרויקט חידוש תחנות כיבוי האש בכל הארץ, פרויקט הנמל החדש באשדוד , פרויקטים לחיל הים וחיל האויר ועוד".

לפרטים נוספים על חברת אלטרון>>

צרו איתנו קשר *5988