תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

בשורת הרפואה הצפונית: מיזמים, מחקרים, ושירותי בריאות חדשניים

במרכז רפואי צפון (פוריה) מגשרים על הפערים הקיימים בין הצפון למרכז במדדי הבריאות השונים; הקמת יחידת חדשנות, יצירת שיתופי פעולה, האצת תהליכי פיתוח של סטארט-אפים והנעה של מחקרים חדשים ומיזמים • 20 מיזמים חדשניים כבר נמצאים בשלבי התקדמות שונים, אנשי המרכז הרפואי מספרים על שלושה מהם

מימין לשמאל: ד''ר אסיל נאסר, מחלקת עיניים; ד''ר אלכס קונסטנטינובסקי, מנהל יחידת האורולוגיה; ד''ר אמיר בר, מנהל טיפול נמרץ ילדים; ד''ר דלית פורת בן עמי, מנהלת היחידה לרפואת הפה; ד''ר נמורד בלנק, מנהל יחידת אכו-לב; ד''ר אנדה וולטר רוזן, מנהלת היחידה לרפואת שיניים לילדים. / צילום: ארז ביטון
מימין לשמאל: ד''ר אסיל נאסר, מחלקת עיניים; ד''ר אלכס קונסטנטינובסקי, מנהל יחידת האורולוגיה; ד''ר אמיר בר, מנהל טיפול נמרץ ילדים; ד''ר דלית פורת בן עמי, מנהלת היחידה לרפואת הפה; ד''ר נמורד בלנק, מנהל יחידת אכו-לב; ד''ר אנדה וולטר רוזן, מנהלת היחידה לרפואת שיניים לילדים. / צילום: ארז ביטון

הכתבה בשיתוף מרכז רפואי צפון (פוריה) 

מרכז רפואי צפון (פוריה) נכנס בשנים האחרונות למסלול מואץ של מחקר וחדשנות. במקביל להרחבת השירותים הרפואיים והקמת מרכז שיקום 'הלמסלי' ומרכזי המצוינות הרפואיים, הוקמו לפני כעשור במרכז הרפואי מכון למחקר ביו-רפואי ורשות למחקרים קליניים. במהלך השנים, מציינים במרכז, קנה לעצמו המקום שם, גוייסו חוקרים מהשורה הראשונה ומספר הפרסומים עלה, יחד עם תקציבי המחקר והמענקים.

התהליכים הללו היו חלק אינטגרלי מהחזון שהוביל פרופ' ארז און, מנהל המרכז הרפואי: "בעקבות ההבנה שחדשנות היא חלק מעולם התוכן של בתי החולים והיא קריטית לקידום הטיפול בחולים והמחקר הרפואי, הקמנו לפני כשנה את יחידת חדשנות, במסגרת המחלקה למחקר אקדמיה וחדשנות. החזון שלנו הוא להוביל באיכות השרות הרפואי, גם בתחום החדשנות. המיזמים שהמרכז הרפואי מוביל, יסייעו בסגירת הפערים הקיימים בשרותי הרפואה בין הצפון למרכז. כך למשל, מרכז שיקום הלמסלי שיפתח השנה, יהווה מוקד מצוינות בהובלת החדשנות בתחום השיקום".

לדברי פרופ' אבי פרץ, מנהל מערך לאקדמיה, חדשנות ומחקר (AIR) במרכז רפואי צפון: "השתלבות החדשנות, האקדמיה והמחקר במרכז הרפואי היא תהליך ייחודי שמספק את התשתית העקרונית להתקדמות בתחום הרפואה. אני רואה בשילוב שלהם צעד חשוב לקידום יצירתיות וחדשנות בכל התחומים של המרכז הרפואי" הוא מוסיף כי "אנו מחויבים להבטחה של עמידה בחזית הטכנולוגיה והמחקר בתחום הרפואה ויחידת החדשנות מהווה גשר בין האקדמיה לפעילות הקלינית ולמחקר. מחד היא מספקת פלטפורמה לחוקרים, רופאים ועובדי המרכז הרפואי לפתח ולממש רעיונות חדשניים. מאידך היא פותחת אפשרויות לתעשייה להשתמש בשירותים שלנו למחקר, קדם איתנו פיתוחים, ולפתח שיתופי פעולה חדשים".

הופכים רעיון למוצר

מרכז רפואי צפון שהוקם בשנת 1955, ממוקם ברמת פוריה - רכס בגליל התחתון מדרום לעיר טבריה. המרכז משרת את תושבי הגליל, העמקים ורמת הגולן. זהו מרכז רפואי אקדמי המסונף לפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי של אוניברסיטת בר אילן. ב-2013 עבר המרכז תהליך הסמכה בינלאומי (אקרדיטציה) וזכה לקבל את 'מדלית הזהב' של ארגון ה- JCI, תו תקן אמריקאי המהווה ערובה לאיכות ובטיחות.

כחלק מהאסטרטגיה שמטרתה לגשר על פערי הרפואה בצפון, הוקמה לפני כשנה במרכז הרפואי יחידת החדשנות. לדברי אנשי המרכז זוהי בשורה אמיתית לאזור הצפון, המעצימה את הפריפריה ועשויה לשפר באופן משמעותי את שירותי הבריאות באזור. "בעבר, מרכזים רפואיים בפריפריה כמעט שלא עסקו בחדשנות ויזמות. מרבית המיזמים של תעשיית הרפואה התפתחו במרכז הארץ, הודות להקצאת תשתיות ומשאבים. אזור הצפון נשאר מאחור, עד שלאחרונה המצב משתנה בזכות הנהלת המרכז הרפואי שהבינה שנדרש להשקיע בתחום החדשנות לצד השקעה בהקמת יחידות רפואיות", מספר זיו רונן, לשעבר טייס בחיל האוויר וכיום מי שעומד בראש יחידת החדשנות של מרכז רפואי צפון.

לדבריו, יחידת החדשנות פועלת בשני אפיקים, הראשון הוא יזמות וחדשנות פנים. "אנחנו מאתרים את אנשי המרכז הרפואי שמעוניינים להיכנס לתהליך ויחד איתם מוצאים בעיות שיש לפתור בעולם הרפואי. במסגרת זו הם עוברים אצלנו תהליך למידה לצד תהליכי בניית מיזם; בסיומו אנחנו הופכים את הרעיון למוצר שניתן להציג למשקיעים שונים ולהביאו ליישום בתעשייה. מאז הקמת יחידת החדשנות התפתחו כבר 20 מיזמי פנים - 10 מהם נמצאים בתהליך של כתיבת פטנט ויצירת אבטיפוס מתוכם מיזם אחד, Oralyze, עליו נספר בהמשך, מוסחר לחברת CAT-AI מהתעשייה".

צילום: מסד עוז ניהול והנדסה עבור מרכז רפואי צפון
 צילום: מסד עוז ניהול והנדסה עבור מרכז רפואי צפון

"באפיק נוסף שלנו, אנחנו מעצימים את המרכז הרפואי כפלטפורמה למחקר ופיתוח עבור התעשייה. חוקרים וחברות הזנק יכולים לנצל את היכולות הקיימות כאן כמו אנשי צוות, מכשור וכמובן קירבה למטופלים, ולקדם את תהליכי המו"פ שלהן. כל זאת בצורה אפקטיבית מאד הודות לתהליכי עבודה סדורים ומהירים יחסית בהיבט זה".

לפרטים נוספים על יוזמות החדשנות והמחקר במרכז רפואי צפון הקליקו כאן>>

בנוסף לאלה, מבקש רונן להדגיש את הקמת מרכז שיקום הלמסלי, המהווה לדבריו מקפצה אדירה ואטרקטיבית מבחינת מחקר ופיתוח. "היכולת לעקוב, לזהות ולטפל מרחוק הם צורך הולך וגובר בכל העולם ועוד יותר בראי מלחמת 'חרבות ברזל'. שיקום כשמו כן הוא - נועד לסייע למטופל לחזור לפעילות שגרה בביתו. המלחמה יוצרת צורך הולך וגובר לטיפולי שיקום ארוכים ומורכבים שידרשו פתרונות יעילים, גמישים וחדשניים. חברות רבות יראו במרכז השיקום שלנו פלטפורמה למחקר ופיתוח בהיבטים אלו. כאן היתרון הגדול שלנו ואנחנו חייבים לפתח אותו יחד עם האקדמיה והתעשייה".

אבחון מוקדם של סרטן בחלל הפה

אחד המיזמים שפותח במסגרת יחידת החדשנות הוא Oralyze של ד"ר דלית פורת בן עמי, מנהלת היחידה לרפואת הפה, במחלקה לכירורגית פה, פנים ולסתות במרכז הרפואי צפון. המיזם עוסק באבחון מוקדם של סרטן בחלל הפה: "הרעיון הגיע בעקבות מקרה מצער של מטופל שהגיע ליחידה בגלל פצע בחלל הפה. בגלל הזמינות הנמוכה של התורים והמומחים בתחום, הוא הגיע מאוחר מדי, ואובחן עם סרטן בשלב מתקדם", מסבירה ד"ר פורת בן עמי. "הוא עבר טיפולים קשים, ועוד באותה שנה הוא נפטר. האירוע הביא אותנו לחפש כלי לזיהוי סרטן חלל הפה בשלב מוקדם ומרחוק. אבחון מוקדם הוא קריטי לשיפור סיכויי ההחלמה ולהישרדות.

ערכנו מחקר ממושך בשיתוף משרד הבריאות ועם חברת IBM, ובעקבותיו אנחנו מפתחים אפליקציה לזיהוי גידול סרטני מתוך תמונה, באמצעות טלפון חכם; באופן כזה, יוכל המטופל לצלם את הממצא בפיו, והאלגוריתם שפיתחנו ידע להתריע על חשד לגידול סרטני. לשמחתי, המחקר הסתיים, המאמר עליו עמלנו יחד עם משרד הבריאות ו-IBM הוגש לפרסום ונחתם הסכם מסחור עם חברת CAT-AI.

כאן המקום לציין כי סרטן הפה והלוע הוא השמיני בשכיחותו בגברים והוא נחשב סרטן אלים עם סיכוי הישרדות נמוכים. לכן, יש חשיבות רבה לזיהוי מוקדם שיאפשר להגדיל את סיכויי ההחלמה ולהציל חיים".

קיצור משמעותי של זמן הזרקת תרופות לעין

עוד מיזם שיחידת החדשנות גאה בו הוא מזרק העיניים שפיתח ד"ר אסיל נסאר, מתמחה ברפואת עיניים במרכז רפואי צפון. לדבריו: "כאשר שמגיע אלינו מטופל עם מחלת עיניים, אנחנו מזריקים לו תרופה לעין עם מזרק ידני. תהליך ההזרקה אורך זמן רב ונמשך 15 דקות. כדי לקצר את התהליך, פיתחנו מזרק אוטומטי להזרקת תרופות לחלל הזגוגית במרכז העין, המאפשר לבצע הזרקות מהירות יותר בתוך 3 דקות. המזרק מסמן את אזור ההזרקה הייעודי, את העומק הנדרש והזווית הרצויה. בנוסף, המזרק האוטומטי מצמצם את הסיכון לסיבוכים בהשוואה למזרק הידני. כאשר משתמשים במזרק הידני, המחט שלו חשופה לאוויר ואם יש זיהום בעין, עלולה להיווצר פגיעה במטופל (אצל אחד לכל אלפיים מטופלים) עד כדי חשש לאובדן העין. לעומת זאת, במזרק האוטומטי המחט נמצאת כל הזמן בתוך המכשיר והיא אינה חשופה. כמו כן, המזרק האוטומטי מאפשר לצמצם עלויות למערכת הבריאות. כיום פעולת ההזרקה הידנית יכולה להתבצע רק על ידי רופא, בעוד שהמזרק האוטומטי ניתן לשימוש גם על ידי אחות מיומנת. אנחנו צופים שהמזרק האוטומטי יאפשר חיסכון של כ-4 מיליארד דולר בשנה בעולם".

טכנולוגיה לשיפור תהליך הכנסת צינור הנשמה במצבי חירום

מיזם נוסף שנמצא בפיתוח, הוא של ד"ר אמיר בר, מנהל היחידה לטיפול נמרץ בילדים במרכז הרפואי: "ביחידה לטיפול נמרץ מקבלים ומטפלים לעיתים קרובות בחולים שהונשמו במצבי חירום שונים. במצבים של החייאה, ליכולת להנשים במהירות וביעילות על ידי הכנסת צינור הנשמה לקנה יש חשיבות מכרעת בסיכויי הצלחת ההחייאה, בסיכוי להציל חיים ולצמצם את הפגיעה הנוירולוגית הקשה והבלתי-הפיכה הצפויה. פעולת הכנסת צינור הנשמה הינה מורכבת ודורשת מיומנות וניסיון, ולמרות אמצעים טכנולוגיים חדשים בתחום, עדיין קיים צורך ברור לשיפור, בעיקר בצוותים פחות מיומנים. אנחנו מפתחים רעיון שיאפשר הכנסת צינור הנשמה בצורה פשוטה יותר על ידי צוותים פחות מיומנים. הוא עדיין בראשית הדרך, בשלב הערכת קניין רוחני ותכנון אב טיפוס ראשון, עוד לפנינו פיתוח טכנולוגי והוכחה קלינית. אמנם, הדרך ארוכה אך בסופה תקווה לטכנולוגיה שביכולתה להשפיע על חיי רבים".

אז מה צופן העתיד לשירותי הרפואה באזור הצפון? " אנחנו בדרך הנכונה. כמות המיזמים, המחקר והפיתוח צפויה לגדול והמרכז הרפואי שלנו יהיה אטרקטיבי יותר עבור הקלינאים, המטופלים, האקדמיה והתעשיה", מסכם פרופסור און. "החזון שלנו הוא להיות מרכז מוביל בתחום היזמות והחדשנות באזור. דרך עולם החדשנות והיזמות נצליח לשפר את שירותי הרפואה בצפון".

לפרטים נוספים על יוזמות החדשנות והמחקר במרכז רפואי צפון הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988