תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"לאפשר לעסקים לצלוח את התקופה ובסיומה לשוב לצמוח"

בשל המלחמה, נפתחו שני מסלולים חדשים להלוואות בערבות מדינה לעסקים בכל הגדלים • יערה זיו גביש, ראש מערך עסקים בבנק לאומי, סבורה כי מדובר בכלי יעיל להתמודדות עם אתגרי הזמן הנוכחי

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה מטעם בנק לאומי

בעקבות המלחמה משרד האוצר הודיע לפני כחודש וחצי על הקמת מסלול מיוחד כחלק מהקרן בערבות מדינה (לעסקים קטנים ובינוניים, ולעסקים גדולים)- מסלול חרבות ברזל, המאפשר הלוואות בריבית נוחה. לצורך כך מעמידה המדינה ערבות להלוואות אלו.

לדברי יערה זיו גביש, ראש מערך עסקים בבנק לאומי, המסלולים הללו חיוניים בעת הזו. "העסקים הקטנים מתאפיינים לרוב בכמות עובדים נמוכה וגמישות עסקית מוגבלת. בתקופה הנוכחית של חוסר יציבות, הם הראשונים להיפגע. לצד זאת, העסקים הקטנים מהווים מנוע צמיחה משמעותי של המשק, לכן הסיוע להם בתקופה זו הוא הכרחי". היא מוסיפה כי "עסקים אלו מנוהלים בדרך כלל ישירות על ידי הבעלים, המתפעלים באופן שוטף מגוון רחב של תחומים - גיוס וניהול עובדים, שיווק, ניהול כספים ועוד. לכן, תפקידנו, בלאומי, הוא להכיר מקרוב ולעומק את פעילות העסק - לתמוך ולעזור לאותם בעלי עסקים בלווי הפיננסי הכולל".

יערה זיו גביש, ראש מערך עסקים בבנק לאומי / צילום: יח''צ לאומי
 יערה זיו גביש, ראש מערך עסקים בבנק לאומי / צילום: יח''צ לאומי

לדברי זיו גביש, "הבנקים מגלים בתקופה זו גמישות, ונותנים מגוון כלים ומוצרים לעסקים על מנת להתמודד עם האתגרים הניצבים בפניהם, ביניהם - הלוואות גישור, הלוואות למימון הייבוא, דחיית תשלומים של הלוואות וליווי אישי לעסקים - כל אלו בנוסף למסלול חרבות ברזל של הקרן בערבות המדינה. מטרת הקרן היא תמיכה ומימון לעסקים בתקופות משבריות. כפי שראינו שנעשה בעת מגפת הקורונה, הלוואות אלו אפשרו לעסקים לצלוח את התקופה ובסיומה לשוב לצמוח".

עוד היא מוסיפה, כי "על אף שהלחימה מרוכזת בשתי חזיתות עיקריות, אנחנו רואים כי המשק כולו מושפע מהאירועים. עסקים בכל רחבי הארץ חווים מחסור בעובדים וירידה בביקושים שעלולים להוביל בין היתר לקשיים תזרימיים. לאחרונה התעורר אתגר כלכלי חדש שנובע מהאיום הימי מכיוון החות'ים - שעלול להשפיע על מחירי ההובלות הימית, דבר שיגרור אחריו עלייה במחירי הסחורות והמוצרים וירידה בזמינות של מלאים".

"הלוואה בערבות המדינה מאפשרת לעסקים לממן בטווח המיידי פערי תזרים מזומנים וצרכים שוטפים כגון תשלום לספקים, משכורות לעובדים, שכר דירה ועוד", מסבירה זיו גביש. "היכולת לפרוס את החזר ההלוואה לתקופה של עד 5 שנים, עם אפשרות דחיית תשלומי הקרן לתקופה של עד שנה, תקל מאוד על העסק בהתמודדות. בעלי עסקים קטנים ובינוניים שמחזור פעילותם קטן מ-50 מיליון ש"ח בשנה, אשר חוו ירידה במחזור של 25% ויותר (הירידה במחזור היא בחודשים אוקטובר-דצמבר השנה לעומת שנה שעברה), עשויים להיות זכאים לקבלת ההלוואה בריבית מופחתת משמעותית".

"לצאת מהמשבר יציבים"

מנתוני הלמ"ס שפורסמו לאחר מגפת הקורונה, בראשית 2022, עלה כי בבחינת תכניות התמיכה של המדינה לפי מידת הסיוע שלהם, דיווחו מנהלים של עסקים קטנים ובינוניים, כי התכנית שסייעה במידה הרבה ביותר לצלוח את המשבר, היא מתן הלוואות בערבות מדינה. כ-63% מאלו שנעזרו בכלי זה ציינו, כפי שהוזכר מעלה, כי הוא עזר להם במידה רבה לעבור את המשבר.

זיו גביש מסכמת ואומרת כי "ניהול תזרים מזומנים הינו מרכיב משמעותי וקריטי בניהול העסק, בייחוד בימים של חוסר וודאות. הקרן להלוואות בערבות מדינה הינה חלק ממגוון כלים המוצעים לעסקים על מנת לצלוח את התקופה הנוכחית ולצאת מהמשבר יציבים יותר. בתקופה זו מעבר לאתגרים, קיימות גם הזדמנויות עסקיות חדשות, אשר אותן המערכת הפיננסית על מגוון מוצריה, כולל בקרן בערבות המדינה במסלול הרגיל, ערוכות ומותאמות ללוות".

* פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

**אי עמידה בפרעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. **אישור ההלוואה ותנאיה בכפוף לשיקול דעת הבנק ולתנאים והקריטריונים של הקרן. פרסום זה אינו מהווה הצעה ו/או התחייבות להעמדת ההלוואה. תנאי ההלוואה יקבעו על ידי הבנק ויפורטו בהסכם שיחתם עם הלקוחות. פרטים מלאים בסניפי לאומי