תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

ממלכת הסטארט-אפים: "אנגליה מעודדת חדשנות, וקוראת ליזמים"

לונדון מהווה מוקד למעבר של יזמים מתחום ההייטק ועוד • חברה אחת מציעה להם נחיתה רכה לניהול הפעילות באקוסיסטם של האב ההייטק הגדול באירופה ומהגדולים בעולם • "יש כאן הרבה סבלנות לסטארט-אפים בשלבים הראשונים"

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

הכתבה בשיתוף Skyteller

זמנים קשים דורשים יכולת לקחת החלטות גדולות. המנהלים המצליחים בעולם יודעים לנווט את העסק שלהם גם במים הסוערים ולהביא אותו אל מקום מבטחים. בהקשר זה, קל להבין את הרצון של חלק מיזמי ההייטק הישראלים ואלה שעתידים להיכנס לתחום וגם של יזמים בכלל - למצוא מקום שבו העסק שלהם יוכל לשגשג ולצמוח. כאשר בישראל חוקי המס, ציפיות השכר והוצאות המשנה עשויים להקשות על היזמים, יתכן שחלקם מחפשים מקומות שבהם יוכלו להקים את העסק ביתר קלות. אנגליה, ובמיוחד לונדון, מהוות את אחת האופציות עבורם, כך אומרים סטס יופה, בעלי ומנכ"ל חברת Skyteller (סקייטלר) שפועלת בתחומי הניהול והייעוץ בבריטניה כבר כמעט 20 שנה, ושותפו דניאל חודורסקי.

מה מושך חברות ויזמים בינלאומיים להקים ולהשיק פעילות דווקא בלונדון, אפילו אחרי השפעות הברקזיט והקורונה? יופה מסביר: "אפשרויות המימון, ניהול מודלים עסקיים חדשניים והיכולת לפעול בחופשיות מול הרגולטור - הם המגנט. מילת המפתח של ניהול עסק באנגליה היא גמישות", הוא אומר. "המסים פה הם לא הכי נמוכים בעולם, וכוח העבודה המקומי הוא אינו מהזולים ביותר. אבל אפשר להתחיל ולבנות פה עסק בקלות, ואחר כך השמיים הם הגבול".

תוכניות תמיכה ממשלתיות

סקייטלר מספקת ליזמים ישראלים ואחרים את הפלטפורמה לפתיחת עסק וניהולו באנגליה. לדברי יופה, בשנים האחרונות יזמים בישראל, ובראשם מי שרוצים להקים סטארט-אפ חדש, נתקלים בלא מעט קשיים אל מול רשויות המס, חוקי ההגבלים העסקיים והרגולציה. כשהם מחפשים יעד להעביר אליו את הפעילות כדי לפעול ביתר חופשיות - לונדון היא אחד התחליפים האיכותיים ביותר לסיליקון ואלי.

יופה צופה שהמגמה הזאת רק תתעצם. "ישראל היתה עד לא מזמן גן עדן ליזמים", הוא אומר, "אבל הזמנים משתנים. חוסר היציבות הפוליטי מביא לחוסר ודאות לגבי העתיד - שהוא הגורם מספר אחת לבריחת משקיעים זרים. גם המסים מכבידים, ולאור הגירעון שרק הולך וגדל, אפילו יותר בעת מלחמה, אפשר לצפות שנטל המס יגדל גם הוא. פטריוטיות זה חשוב, אבל בעסקים השורה התחתונה קובעת. לכן אנחנו רואים הרבה עניין למעבר לכאן".

"אנגליה מעודדת יזמות ומנסה למשוך פעילות עסקית במיוחד מאז הברקזיט", מסביר חודורסקי. "לכן יש כאן הרבה יותר סבלנות לסטארט-אפים בשלבים הראשונים; באותן שנים ראשונות, שבהן העסק זקוק למרחב נשימה, הרשויות נותנות לו לפעול, לא מחמירות איתו ומעניקות לו חופשיות מקסימלית מצידן. כשמוסיפים לכך את ערוצי המימון האפשריים, ואת התמיכה הכספית הממשלתית בחדשנות בהייטק - מקבלים האב טכנולוגי מהטובים בעולם. כל זאת במרחק של שעות טיסה ספורות מניו יורק".

חודורסקי מתכוון, בין היתר, לסדרת תוכניות של תמיכה ממשלתית בעסקים קטנים ובינוניים בתחום ההייטק באנגליה. האחרונה שבהן הוכרזה ביולי 2023, כשהממשלה הודיעה על הסכם שחתמה עם קרנות הפנסיה הגדולות במדינה לניתוב 5% מכספיהן למימון חברות סטארט-אפ וחברות צמיחה במדינה. המשמעות היא זמינות של 50-75 מיליארד ליש"ט להשקעות בשנה. לשם השוואה, ב-2022 גייסה תעשיית הטכנולוגיה הבריטית 22 מיליארד ליש"ט בסך הכל.

"הנגישות להון היא צד אחד של האטרקטיביות בפעילות עסקית באנגליה", מסביר יופה. "הצד השני, כמו שציינתי, סובב סביב גמישות. בשנים ראשונות של כל מיזם, היכולת לפעול מתוך סיכון מחושב היא קריטית. תחת המדיניות המאפשרת של הממשלה הבריטית, באקוסיסטם הלונדונית אפשר להקים עסק ולרשום הפסדים, והרשויות נותנות לך לעשות טעויות במירכאות כיזם, מבלי לבדוק בציציות. באנגליה יש מרחב פעולה. האינטרס של המדינה הוא ריבוי סטארט-אפים, שישלמו מסים מקומיים ויחזקו את כלכלתה לאחר הברקזיט".

יופה וחודורסקי מונים כמה מערוצי המימון האפשריים שהם יכולים לסייע בפתיחתם בפני יזמים. כך למשל, British business bank - בנק לפיתוח כלכלי בבעלות ממשלתית- מציע תוכניות מימון שונות כגון Enterprise Finance Guarantee) EFG) ותוכנית הלוואות לסטארט-אפים.

בנוסף, הממשלה, לדבריהם, ממשיכה לספק הקלות במס ליזמים, כדי להבטיח שההון הפרטי יזרום לתמיכה בסטארט-אפים. זאת כאמור, באמצעות כמה תוכניות כגון:
Enterprise Investment Scheme) EIS) ו-Seed Enterprise Investment Scheme) SEIS), שמטרתן למשוך משקיעים פרטיים. כמו כן, יש גם מספר רב של יוזמות השקעה פרטיות.

למידע נוסף על ניהול פעילות עסקית באנגליה באמצעות חברת Skyteller הקליקו כאן>>

כל הצרכים במקום אחד

לונדון נחשבת לאחד מהמרכזים הגדולים והמשמעותיים ביותר בעולם ההייטק. גם בשנת 2023, דירג האתר EU-Startups.com את העיר במקום הראשון ברשימת ההאבים לסטארט-אפים הגדולים באירופה, זו השנה ה-12 ברציפות. הדירוג מתבסס על מספר המיזמים שנרשמו בעיר, על יכולות המימון וכן על שיעורי המימון שכלל הסטארט-אפים זוכים להם.

מקור הנתונים: www.dealroom.co / אינפוגרפיקה: באדיבות Skyteller
 מקור הנתונים: www.dealroom.co / אינפוגרפיקה: באדיבות Skyteller

יזמים שרוצים להצטרף ללב הפועם של ההייטק האירופי, מחפשים, אם כן, דרכים להעביר את העסק שלהם ללונדון. אבל לא רק הם אבל לא רק הם - גם בעלי מקצועות חופשיים - מהנדסים, רופאים, מנהלים בכירים ואנשי סייבר מוכשרים - מחפשים את הדרך לרילוקיישן לאנגליה בין השאר משיקולים של שכר ואיכות חיים.

כדי לסייע בכך, מסבירים יופה וחודורסקי, ישנה סקייטלר. "כמי שעובדים באנגליה כבר עשורים, הבנו די מהר את הצורך של היזם הזר, וספציפית הישראלי, במעין 'חבילת מעבר' עסקית, שתתמוך בהקמת עסק מקומי בקלות האפשרית", מסביר יופה. "אנחנו מציעים One Stop Shop ליזמים - נחיתה רכה אל תוך האקוסיסטם, פתיחת העסק כולל כל הניירת, ניהול העסק מבחינה כספית, מיסויית וכן הלאה".

"זהו רק הבסיס", מבהיר חודורסקי. "שירותי הפרימיום שלנו נוגעים בעומק הפעילות העסקית המאתגרת שכל יזם מכיר. למשל מימון - שהוא לבו של עסק צומח כמובן. אנחנו מכירים את מפת ההשקעות של לונדון ויש לנו יכולת לבנות בסיס אסטרטגי חכם למאמצי המימון של סטארט-אפ כזה או אחר. גם עלות כוח העבודה - מפתחים, מעצבים, אנשי שירות ואנשי מכירות - היא נושא חשוב, שיכול לעשות את ההבדל בין עסק מצליח לעסק מפסיד. אנחנו מטפלים בצדדים החוקיים והעסקיים של העסקת עובדים מחוץ לאנגליה במטרה להקטין עלויות".

מעבר לפעילות העסקית, למעבר לאנגליה יש גם משמעויות אישיות. יש מי שמעוניינים לבצע רילוקיישן לאנגליה, ומאז פרישתה מן האיחוד האירופי הדבר נעשה מסובך יותר. ואולם, לפי אנשי סקייטלר, עבור יזמים, ישנן דרכים להקל על התהליך. "הכנסות הממשלה באנגליה מגיעות כמובן ממיסוי, בעיקר של עסקים קטנים ובינוניים", אומר יופה. "לכן העידוד המאסיבי של הקמת מיזמים כאן. כחלק מהמאמץ, המדינה מקלה על יזמים לעבור לכאן עם משפחתם ועם צוות העובדים. אנחנו מספקים שירות גם בתחום הזה - ארגון של ספונסורשיפ ויזה, הסדרת מעמד חוקי ושירותי רילוקיישן.

"בנוסף, אנחנו מתפקדים גם כמעין פמילי אופיס. אנחנו מייעצים ומתכננים בתחומים של החזרי מס, השקעות, ניהול נכסים, ירושה, תשלומי מסים אישיים, צמצום חשיפת מס באנגליה ועוד".

לונדון קוראת

כנראה שאין צורך להכביר במילים לגבי גורמי ההשפעה השונים שדחפו מאז ומתמיד יזמים ישראלים מסוג מסוים לחפש אפשרות לביסוס העסק שלהם מעבר לים. וכיום ביתר שאת, המקום שנחשב לסיליקון ואלי של המזרח התיכון מראה סימנים של שינוי כיוון. על פי סקר של האיגוד הישראלי לתעשיות מתקדמות (IATI) מאוגוסט האחרון, בשני הרבעונים הראשונים של השנה הנוכחית נמשכת מגמת ההתאגדות של סטארט-אפים חדשים מחוץ לישראל: כ-45% מהסטארט-אפים הישראליים התאגדו מחוץ לתחומי המדינה, לעומת 20% בלבד בשנת 2022.

עם פוליטיקה פחות יציבה ואתגרים כלכליים כגון מעקב ובחינת דירוג האשראי של ישראל על ידי סוכנויות הדירוג הבינלאומיות שעלולים להקשות על גיוס החוב המקומי; בתוספת מיסוי וקושי לגייס עובדים בשכר אטרקטיבי - ישראל עשויה לאבד את מקומה כבחירה הראשונה של יזמים ישראלים, שבאים להחליט היכן להקים את החברה שלהם.

"אנחנו אוהבים את ישראל, ובעצם משם מגיעים היזמים הטובים בעולם", מסכם יופה. "בדיוק מהסיבה הזו אנחנו רוצים להציע להם את היכולת לפתוח ולנהל עסק בצורה החלקה והאיכותית ביותר, בתוך סביבה שמעודדת חדשנות ויזמות. לונדון ואנגליה קוראות להם".

למידע נוסף על ניהול פעילות עסקית באנגליה באמצעות חברת Skyteller הקליקו כאן>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

צרו איתנו קשר *5988