מבצעי נובמבר מסייעים להתאוששות של רוב ענפי המסחר

גלובס מציג מדד חדש הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בשבוע החולף, בחנות הפיזיות ובאונליין • מנתוני הפניקס גמא עולה כי ענפי האופנה והחשמל רשמו את העליות הגבוהות ביותר

נתב''ג ריק, שבוע שעבר. תחום התיירות והנסיעות עדיין לא מראה התאוששות / צילום: kathy bernstein
נתב''ג ריק, שבוע שעבר. תחום התיירות והנסיעות עדיין לא מראה התאוששות / צילום: kathy bernstein

חמישה שבועות לתוך מלחמת חרבות ברזל, וערפל ההלם שהיכה במשק בשבועות הראשונים מתחיל להתפוגג. מדד העסקים השבועי של הפניקס גמא מזהה התאוששות בענפי המסחר המרכזיים, בין היתר בזכות ההחלטה של עסקים רבים לקחת חלק בימי הקניות של נובמבר, למרות מצב הרוח הירוד והחששות הכלכליים.

משרד ראש הממשלה אחראי להוצאה הגבוהה ביותר על פרסום: 4.2 מיליון שקל
השיעור שמותגים יכולים ללמוד מאפל, גוגל ופורד על התנהלות בזמן אסון  

מדד הפניקס גמא בוחן את מחזור הקניות, מספר הקניות וגובה הקניות הממוצע בשבוע שלם, בין יום ראשון לשבת, של שבעה ענפים. ההשוואה נעשית הן מול השבוע הקודם, והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). הבדיקה המוצגת כאן מתייחסת לתאריכים 5-11.11.23.

בתחום האופנה וההנעלה, שרשם את ההתאוששות הגבוהה ביותר, נרשמה עלייה של 36% במחזור הקניות לעומת השבוע הקודם (אך הוא עדיין נמוך ב-8% לעומת ספטמבר). מספר הקניות עלה ב-32%, וגובה הקנייה עלה ב-3%. בשנה שעברה חלו בשבוע זה מבצעי שופינג IL, שהיו מוגבלים בזמן, ולכן היקף המכירות בכרטיסי אשראי בענף היה גבוה בכ-20% מהשבוע הנוכחי.

 

השנה מתפרסים מבצעי שופינג IL על פני כל החודש, והם מאופיינים בקריאות לקנות כחול לבן ולא להזמין מחו"ל. לדברי נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא, זו אחת הסיבות העיקריות לכך שהנתונים השבועיים מספקים אופטימיות זהירה. בחברה לא מזהים קניבליזציה בין אתרי האונליין לחנויות הפיזיות. הפדיונות בחנויות ממשיכים לעלות, ואילו חלק מאתרי האיקומרס עלו בשבוע האחרון ב-50% מול שבוע סטנדרטי, ואחרים אף הכפילו את המכירות.

"לא כולם בענף האופנה חווים את אותה ההתאוששות", מציין לחמני. "ההתאוששות הגבוהה ביותר נרשמת בהלבשה התחתונה (כולל פיג'מות וטרנינגים). לעומת זאת, מותגי היוקרה וענף ההנעלה רושמים ירידות של כ-44%".

משבר התיירות

מחזור הקניות של תחום המזון נותר כמעט ללא שינוי השבוע, אבל עדיין נמוך ב-13% בהשוואה לספטמבר. תחום התיירות והנסיעות עדיין לא מראה התאוששות, לאחר שספג את אחת הפגיעות הקשות ביותר במלחמה הנוכחית. מדובר בירידה של 6% בהיקף הקניות מול שבוע שעבר, וירידה של 88% מול ספטמבר.

ההסבר לכך נעוץ לא רק בתיירות הפנים שנעצרה, כשהמלונות בתפוסה מלאה של מפונים שנאלצו להתפנות מבתיהם בדרום ובצפון, אלא גם ברקע הירידה בטיסות של אנשי עסקים, ביטולי טיסות של חברות זרות והפסקת הטיסות לישראל וממנה, והקשיים לקבלת החזרים על טיסות שכבר שולמו, וגם בצל החשש לעזוב את המשפחות בארץ.

"למעשה, יש מאות אלפי ישראלים שבדרך כלל בתקופה הזו נמצאים בחו"ל, ועכשיו הם כאן בישראל וקונים בארץ - אנחנו אמורים לראות את ההשפעה שלהם במחזורי הקניות", מציין נחמני. "בראייה כלל ענפית, אנחנו רואים בנתונים התחזקות משמעותית משבוע שעבר, והשוק מתחיל לאט לאט להתקרב לנתונים שהיו לפני המלחמה. השוק מתרגל לשגרת מלחמה, וזאת ניתן ללמוד ממגמת העלייה בהיקפי וכמויות העסקאות בחנויות הפיזיות.

7 מיליארד שקל בשבוע

לפי נתוני חברת שבא, מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי, אין סיבה להיות אופטימיים מדי. ההוצאות בשבוע החמישי של המלחמה הגיעו לכ-7 מיליארד שקל, סכום הנמוך ב-21% מהיקף ההוצאות בשבוע ממוצע במהלך השנה.

בהשוואה לשבוע הרביעי של המלחמה, מדובר בירידה של כ-820 מיליון שקל, ובשבא מעריכים כי חלק מהירידה נובעת מהעובדה שחיובי האשראי הקבועים של תחילת החודש ירדו בחודש שעבר - ואלו נאמדים במאות מיליוני שקלים. עם זאת, גם בשבא רואים התאוששות בענפי צריכה כמו הלבשה והנעלה, חשמל ואלקטרוניקה, מסעדות ובתי קפה.

לדברי לי הולנברג, סמנכ"לית השיווק של שבא, "ההוצאות ברשתות המזון חזרו לרמה שהייתה נהוגה לפני המלחמה, וההוצאות בענף התיירות נחתכו לעומת מה שראינו במהלך השבועיים הראשונים של המלחמה".