אייפון או אנדרואיד? אחת ולתמיד, זה המותג שהישראלים מעדיפים

כמעט כל סמארטפון שני שנמכר בארץ ב־2022 הוא מבית סמסונג, והתוצאות באות לידי ביטוי במדד המותגים • החריגה היא שיאומי, שמחזיקה בנתח שוק גבוה אך נמצאת בתחתית הקטגוריה • מדד המותגים 2023

אייפון נגד אנדרואיד / צילום: Shutterstock, Mr.Mikla
אייפון נגד אנדרואיד / צילום: Shutterstock, Mr.Mikla

השנה האחרונה הייתה קשה במיוחד ליצרניות הסמארטפונים והמחשבים. הסגרים בעקבות התפרצות הקורונה בסין, שפגעו בכושר הייצור והובילו לכשלים בשרשרת האספקה, לצד משבר כלכלי עולמי שהוביל משתמשים להוציא פחות כסף על מוצרי טכנולוגיה יקרים, נתנו אותותיהם בשוק: הסמארטפונים של כל החברות ספגו ירידה במכירות, בעולם ובישראל.

לחצו כאן למתחם המלא של מדד המותגים של גלובס

נמנעה מפיטורים ותמחרה גבוה: השנה המוצלחת של אפל

כשבוחנים את נתח השוק בישראל, מגלים פערים גדולים. לפי מחקרי שוק שהגיעו לגלובס, נתח השוק של סמסונג בישראל עומד על כ־44% מבחינת מספר היחידות שנמכרות ו־42% מבחינת סכום המכירות (נתח השוק הכספי). אפל במקום השני, עם 28% מנתח השוק (מספר יחידות) ו־44% מנתח השוק הכספי. במקום השלישי נמצאת שיאומי, עם 19% מנתח השוק הכמותי ו־8% מנתח השוק הכספי.

הנתונים האלה משתקפים במדד המותגים ומסבירים את המיקום הגבוה של סמסונג בדירוג: החברה מדורגת ראשונה בקטגוריה ובמקום 5 ברשימת 100 המותגים המובילים. מאחר שהענקית הקוריאנית דומיננטית בטווח מוצרים רחב (סמארטפונים, טלוויזיות, מקררים ועוד), היא מופיעה גם בקטגוריית מוצרי חשמל ואלקטרוניקה.

אפל ואייפון תופסות את המקום השני והרביעי בקטגוריה. זו הייתה שנה שבה אפל הפגינה את עוצמתה. היא היחידה בין ענקיות הטכנולוגיה שהצליחה לא לפטר עובדים בתקופת משבר כלכלי, והמיתוג שלה גם עוזר לה לתמחר גבוה את המוצרים. זה הגיע לשיא מסוים כשנגעה בשווי שוק של 3 טריליון דולר והשיקה קסדת מציאות מעורבת עם תג מחיר של 3,500 דולר.

למרות העוצמה של אפל, נתח השוק כנראה עושה את שלו. וכשלושה מכל ארבעה טלפונים שנמכרים בישראל מגיע עם מערכת הפעלה של אנדרואיד, זה מסביר מדוע המותג שלה מדורג לפני אייפון.

חברה אחרת, שדווקא נמצאת בקונצנזוס הישראלי אבל גם השנה לא התברגה ב־100 המקומות הראשונים, היא שיאומי, שמוצריה מיובאים לארץ על ידי חברת המילטון. למרות נתח השוק הגבוה, המותג לא מספיק חזק כדי להתברג לרשימה השנתית.

חברה סוני היפנית, שדורגה רביעית בקטגוריה, ירדה השנה במדד הכללי למקום ה־37 (לעומת 17 בשנת 2022). נראה כי השנה, חברת ישפאר המייבאת את מוצרי סוני - מאוזניות, דרך קונסולת המשחקים הפופולרית שלה הפלייסטיישן ועד מסכי טלוויזיה - לא הצליחה לשמור על מקומה ביחס ל־2022.

מי עקפה ומי מובילה? התחרות של חברות המחשבים

ומה קורה בשוק המחשבים? מדי רבעון חברות לנובו ו־HP נאבקות על ההובלה, והתחרות צמודה. לפי נתונים הבוחנים את משלוחי המחשבים לישראל, בארבעת הרבעונים האחרונים הצליחה לנובו לגבור על המתחרות והחזיקה בתואר ספקית המחשבים המובילה בארץ. בשוק המחשבים הכללי, ברבעון האחרון רשמה לנובו נתח שוק של כ־40%, לעומת כ־25% ל־HP. חברת דל (Dell) רשמה נתח שוק של כ־15% ברבעון האחרון.

גם בשוק המחשבים הניידים עקפה לנובו את המתחרות בארבעת הרבעונים האחרונים, אבל חל שינוי בסדר החברות הבאות אחריה: בשלושת הרבעונים האחרונים, דל עקפה את HP. אפל מחזיקה נתח שוק נמוך בתחום המחשבים בישראל. מדי רבעון היא תופסת רק כ־5% מנתח השוק.

חברה משמעותית נוספת שלא נכנסה ל־100 המקומות הראשונים היא אסוס. נתוני השוק שלה מגלים שבשלושת הרבעונים האחרונים היא ירדה לנתח שוק חד־ספרתי. מדובר בשינוי משנה שעברה: אז היא הייתה קרובה יותר למתחרה שלה דל, ובאחד הרבעונים היא אף הצליחה לעקוף אותה באחוז.