תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"לקהילה, למשפחה ולסביבה הקרובה יש חלק מכריע ביכולת של אדם להתמודד עם מצב של סיכון אובדני"

לאחר שאחיה מת מאובדנות, הבינה גל נסים עמנואל כי היא רוצה למנוע את ההתאבדות הבאה ואת הכאב העצום של המוות מאחרים • תנועת מש"ה - ראשי התיבות של "מילים שעושות הבדל" - אותה ייסדה, הצילה עד כה להערכתה כ-500 אנשים ממוות אובדני

כנס קהילה מצילת חיים 2019 / צילום: אור דוגה
כנס קהילה מצילת חיים 2019 / צילום: אור דוגה

הכתבה בשיתוף תנועת מש"ה

מש"ה היא תנועה חברתית הפועלת להפחית משמעותית את שיעור ההתאבדויות והניסיונות האובדניים בישראל ולהציל חיים. התנועה הוקמה על ידי גל נסים עמנואל בשנת 2017 בעקבות תהליך אישי שעברה לאחר שאחיה, מושיק, מת מאובדנות בהיותו בן 33 בשנת 2015 - ואובדנו טלטל את עולמה.

"הבנתי שההתאבדות של מושיק הייתה יכולה להימנע ושלקהילה, למשפחה, לסביבה הקרובה יש חלק מכריע ביכולתו של אדם להתמודד עם מצב של סיכון אובדני - עם המצוקה הנפשית, תחושת הבדידות, הייאוש, הסבל והקושי. היום אני יודעת זאת בוודאות".

גל מסבירה כי "כאשר אדם מתמודד עם תחושת אובדנות מתרחשים במקביל מספר תהליכים: ירידה ביכולת המנטלית, עלייה בתחושת הנטל ובתחושת ייאוש קיצוני, המובילים אותו למעשה האובדני. "וכאמור, המשפחה והחברים הקרובים ביותר, בשילוב ליווי צמוד של אנשי קהילה אשר עברו הכשרה מתאימה, יכולים להציל אותו", היא מדגישה בשנית.

"בתחילת הדרך", היא מספרת, "לא ידעתי דבר על אובדנות, אך היה בי רצון להעלות את המודעות לנושא. הקמתי עמוד בפייסבוק והתחלתי להעלות תוכן, קיבלתי פניות מאנשים וניסיתי לסייע על בסיס החוויה האישית שלי. בהמשך הבנתי שיש כאן בשורה ומסר שכדאי להוציא החוצה ותוך כדי להרחיב את הפעילות של העמותה. ארגנתי את כנס 'קהילה מצילת חיים' במכללת האקדמית תל-אביב יפו ובתקופה זו גם הצטרפו לעמותה אנשי מקצוע כמו פרופסור גולן שחר, כיום היועץ הקליני הראשי של מש"ה, המלווה את פעילות העמותה מזה 3 שנים וד"ר לאה שלף, מומחית לאובדנות חברת ועד מנהל".

גל נסים עמנואל, מייסדת של תנועה חברתית מש''ה / צילום: יפעת יוגב
 גל נסים עמנואל, מייסדת של תנועה חברתית מש''ה / צילום: יפעת יוגב

הכוח של הקהילה לצד אנשי מקצוע

העמותה, שהוקמה, כאמור, מתוך אמונה בכוח של הקהילה כגורם תומך באנשים במצבי סיכון, מציעה היום ליווי קהילתי מא' ועד ת' למשפחות שיקיריהם נמצאים במרחב האובדני. זאת כדי להעניק להן את כל הכלים הידע וההכוונה שבסופו של דבר עשויים להציל את החיים של אותו אדם ו"למשות אותו ממנהרת המוות אל החיים", כפי שמתארת גל.

לקמפיין מימון ההמונים של תנועת מש"ה הקליקו כאן>>

לדבריה, באמצעות התמקדות בליווי קהילתי הצליחה העמותה עד כה להציל כ-500 אנשים ממוות אובדני. "על פי נתונים שאספנו, בכל שנה יש 1,200 פניות בסיכון אובדני גבוהה למוקדי החירום וכ- 600 בני אדם מתים מהתאבדות בישראל מדי שנה בממוצע. אנחנו רוצים לתת לכולם מענה ולהציל חיים של עוד אנשים".

פעילות מש"ה מתבססת על מודל ה-ROOFING שפיתחה גל באמצעות הכשרת 'מושות' (מלשון משה/למשות) - מתנדבות ומתנדבים 'תומכי ותומכות חיים', שמגיעים לסייע בסביבה הקרובה של האדם האובדני. זאת לצד מעגלי ליווי מתודיים המפוקחים מקצועית על ידי חוקרים ואנשי אקדמיה מוערכים מתחום בריאות הנפש והפסיכולוגיה. המודל, שעתיד לעבור תיקוף מדעי באוניברסיטת בן גוריון בשנת 2024, כולל 4 חלקים.

גל מפרטת: "ראשית, אנחנו מתווכים את רמת הסיכון על מנת להבין היכן האדם נמצא בסיכון לאובדנות; שנית, אנחנו מדריכים, מספקים ידע וכלים מעשיים לסביבה הקרובה ש לאותו אדם ולו עצמו - מה עושים ומה לא עושים; שלישית, אנחנו מעניקים מעטפת אינטנסיבית בזמינות גבוהה לתקופת הליווי; ורביעית, אנחנו מעבירים את המידע הנחוץ לגורמי הטיפול המוסמכים בקהילה. המשימה שלנו היא לשים חיץ בין אדם בסיכון אובדני לבין מותו וכן לפתח חוסן אישי וקהילתי אצל אנשים בסיכון - לדאוג שהם עצמם ידעו כיצד לנהל את המשבר לצד התמיכה מהקהילה. מטרה נוספת היא פיתוח מנהיגות קהילתית - שבה כל אחד יודע מה תפקידו ומה הוא עושה בעת משבר. כמובן שכל זה לא בא על חשבון טיפול פסיכולוגי ו/או פסיכיאטרי".

המתנדבים בעמותה, מציינת גל, עוברים הכשרה מקיפה ויוצאים להתמחות בשטח, כולל הדרכות מקצועיות, וכיום מספרם עומד על 100 - מתוכם כ-35 מושות.

המטרה: לגייס מיליון שקל

בשורה התחתונה, גל סבורה כי ניתן למנוע אובדנות ולהציל חיים ולצמצם את מספר המתאבדים בישראל. לדבריה, הפעילות של העמותה מתאימה לכל מי שנמצא בסיכון לאובדנות, בעל מחשבות שכאלה או ביצע בעבר ניסיון אובדני, וכמובן לסביבתו הקרובה.

בשל הפניות הרבות המתקבלות אצלם, בעמותת מש"ה מעוניינים להרחיב את הפעילות כדי לסייע לכמה שיותר אנשים. "אולם לצערנו האתגר הגדול הוא לממן את כל העשייה הזאת, מאחר ואנחנו נותנים שירות לכל דורש ללא תשלום. לכן אנחנו מבקשים את עזרת הציבור. כיום אין בידינו את המשאבים לטפל בכל הפניות שמגיעות אלינו ולאפשר לכל מי שזקוק לכך - לקבל עזרה מצילת חיים".

בקרוב יוצאת מש"ה בקמפיין מימון המונים. "אנחנו מזמינים גם את הקהילה העסקית להירתם לפעילות - ולא להתעלם מהפנדמיה המסוכנת בעולם שגובה חיי אדם. אנחנו מכוונים לגיוס של מיליון שקל לטובת פעילות העמותה ולטובת הצלת חיים; הקמפיין ירוץ דרך פלטפורמת JGIVE החל מ-3/09 ולמשך 10 ימים. ב-10/09 יתקיים היום הבינלאומי למניעת אובדנות, ולכן אנחנו קוראים לפעולה דווקא בתקופה הזאת - ונשמח שכולם יתמכו בעשייה שלנו. זוהי זכות וחובה שלנו כפרטים וקהילה למנוע אובדנות ולהציל חיים", אומרת גל לסיום.

לקמפיין מימון ההמונים של תנועת מש"ה הקליקו כאן>>

צרו איתנו קשר *5988