אייפון או אנדרואיד: מה צריך לדעת לפני שבוחרים?

מערכות ההפעלה של אפל וגוגל מייצגות שתי גישות שונות, ובהתאמה, המאפיינים שלהן נבדלים זה מזה • גלובס מציג את 5 הקטגוריות העיקריות, ומי המנצחת בכל אחת מהן

אייפון או אנדרואיד:  מה צריך לדעת לפני שבוחרים? / צילום: Shutterstock
אייפון או אנדרואיד: מה צריך לדעת לפני שבוחרים? / צילום: Shutterstock

בדיקה טכנולוגית

איך ניתן לשפר שירותים דיגיטליים? אילו מוצרים חדשים יש היום בשוק, ומה איכותם לעומת המתחרים? כיצד פותרים בעיות טכנולוגיות? מדי שבוע המדור ינסה לענות על שאלות אלה ודומות להן. אם נתקלתם בתקלות ואתם זקוקים לעזרה, או שאתם מעוניינים שנסקור מוצרים מסוימים, אתם מוזמנים לפנות למייל: nevo-t@globes.co.il

רכישת מכשיר חדשה מלווה תמיד בסימני שאלה מה לבחור, ומערכת ההפעלה היא אחד האלמנטים המהותיים ביותר בהכרעה. השאלה המיתולוגית שעולה בכל פעם לפני שבוחרים סמארטפון חדש היא האם לרכוש אייפון, או מכשיר שתומך במערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל. שתי החברות מציגות גישות שונות ומאפיינים שונים, ולכן צריך לקחת בחשבון את היתרונות והחסרונות במוצרים של כל אחת מהן. מהמצלמה, דרך מערכת ההפעלה ועד המחיר, איך יודעים מה לבחור? החלטנו לבדוק.

פחות מאלף שקל: 5 סמארטפונים זולים וטובים
מי אתם? כך תמתגו את עצמכם בשבעה צעדים
מתי אכילה במסעדה הפכה לחלק בלתי נפרד משגרת הפנאי? 

החידוש העיקרי: מערכת ההפעלה

אפל וגוגל מציעות כידוע מערכות הפעלה מאוד שונות אחת מהשנייה: מדי שנה, באירועי המפתחים של אפל וגוגל, בדרך כלל באוגוסט־ספטמבר, החברות מציגות את מערכות ההפעלה החדשות שלהן. כיום יש לגוגל את אנדרואיד 13, ולאפל יש את iOS 16.

שתי מערכות ההפעלה הן טובות ומציעות פיצ'רים מגוונים, אך כל אחת מהן מתאימה לסוג אחר של אנשים. באפל ניתן למצוא את הפיצ'רים הפופולריים ברמת פיתוח גבוהה יותר (אבל לא את כל המגוון הרחב של הפיצ'רים), בעוד שבאנדרואיד יהיו הרבה יותר פיצ'רים בתחומים שונים.

התפיסה של כל אחת מהחברות היא שונה - אנדרואיד מאפשרת פתיחות ומערכת הפעלה גמישה לעיצוב ולהתאמה אישית, גם ביחס לאפליקציות שאפשר להוריד למכשיר. אפל, לעומת זאת, נוקטת בגישה הרבה יותר שמרנית ומגבילה את המשתמשים. למרות ההגבלה הזו, צריך להזכיר את האקוסיסטם של אפל: כל המכשירים השונים של החברה, מהאייפון דרך השעון ועד המק, מתנהלים יחד בחיבוריות מאוד גבוהה.

למרות זאת, מי שמנצחת את הקטגוריה היא דווקא אנדרואיד - שמספקת למשתמשים מערכת הפעלה גמישה, עם הרבה יותר אפליקציות והתאמה אישית יותר עמוקה.

היתרון הבולט: המצלמה האמינה

אחת הסוגיות המשמעותיות ברכישת מכשיר היא ביצועי המצלמה, וכאן יש הבדלים בולטים בין מערכי הצילום והמאפיינים שלהם.

אחרי שנים של ניסיון עם מכשירים שונים, ניתן לחלק זאת כך: ישנם מכשירי אנדרואיד שיידעו לספק תמונות צבעוניות ורוויות הרבה יותר מאלה של האייפון, אך זה לא אומר שהתמונות ייצאו תמיד איכותיות וחדות, בעוד שאפל כן יודעת לספק זאת בצורה אמינה. במצב של צורך בצילום מהיר ואמין, הניסיון מראה שאפל מצליחה לספק את התמונות הטובות יותר.

לצד זאת, צריך לבחון גם את השימוש במצלמות שבתוך האפליקציות. לדוגמה, פתיחת המצלמה דרך האינסטגרם יכולה לספק באייפון תמונות פחות טובות או וידיאו באיכות נמוכה יותר מאשר באנדרואיד - וזה שיקול שלעתים יש לקחת בחשבון.

מי שלוקחת את הקטגוריה היא אפל: אמנם התמונות יכולות להיות מרשימות יותר באנדרואיד במכשירים מסוימים, בזכות חיישנים מפותחים, אך החוויה אמינה הרבה יותר באפל.

חומרה חזקה: תלוי במכשירים

שתי החברות מציגות פיתוחים שרלוונטיים לכמה סוגי מכשירים. במבחנים הנעשים עם המעבד של האייפון, הביצועים הרבה יותר איכותיים מאשר במכשירי אנדרואיד שונים.

לפי geekbench, הבודקים את ציוני הליבה של מעבדי המכשירים, ביצועי מכשירי האייפון 14 פרו גבוהים יותר מכל מכשיר אחר שנמצא בשוק. טכנולוגיות המסך של אפל גם מאפשרות שימוש חלק ורציף, מה שלא תמיד קיים במכשירי אנדרואיד.

מול זה, לאנדרואיד יש יתרונות מובהקים על אייפון: ראשית, ניתן להרחיב את שטח האחסון בעזרת כרטיס זיכרון חיצוני, מה שלא מתאפשר במכשירי אפל. שנית, הרבה מהחידושים והפיתוחים מעולם החומרה יופיעו קודם באנדרואיד.

עם זאת, גם אפל צפויה להתיישר במה שהיה עד כה יתרון מובהק של אנדרואיד: בגלל חקיקה באיחוד האירופי, אפל מחויבת להתחיל להשתמש בכבלי טעינה מסוג Type-C, הנהוגים בכלל השוק. עד כה החברה השתמשה באייפונים בכבל ייחודי שלה, ואם זה ישתנה יוסר חסם מסוים.

בסיכומו של דבר, אפל מובילה בקטגוריה הזו. ישנם מכשירים המספקים חומרה מפותחת יותר בהיבטים כאלו ואחרים, אבל בביצועים ובמסך אפל מצליחה להביא תוצר איכותי במיוחד.

אבטחה: אף אחד לא חסין

אחד החששות המרכזיים של אנשים בכל הנוגע למכשירים סלולריים הוא שהמידע שלהם יישמר, ולא ייפגע. גם אפל וגם גוגל משלבות היבטים של פרטיות בדרכים שונות, כמו אזורים מיוחדים לשמירה על הפרטיות.

עם זאת, אם חשובה לכם אבטחה בצורה חריגה, אייפון ייתן לכם מענה טוב יותר ממכשירי אנדרואיד, ויש לכך כמה סיבות. הבולטות שבהן: ההצפנה מקצה לקצה מוקפדת יותר, ובנוסף, אפל שולטת על כל מה שנכנס למכשיר וכל ההורדות בו. משמע, הרבה יותר קשה להחדיר תוכנה זדונית למכשיר - כזו שנועדה להשפיע עליו או לגנוב מידע.

זה לא אומר שאפל חסינה לחלוטין, ובלתי אפשרי לפרוץ למכשירים שלה. יתרה מכך, חברות הסלולר שמשתמשות באנדרואיד משפרות את איכות האבטחה שלהן, ומחזקות את היכולות בכל מכשיר חדש שיוצא לשוק. עם זאת, אין ספק שהשם שנוצר לאפל בתחום והחשיבות שהיא מייחסת לכך מובילים לכך שהיא מובילה בקטגוריה הזו כרגע.

מחיר: יקר מול מגוון

עבור אלו שרוצים לרכוש מכשיר אייפון חדש עם הדגם העדכני ביותר, מדובר במחיר יקר יחסית. תמיד אפשר לרכוש דורות קודמים כדי להשיג הנחה, אבל אפל מציעה בכל שנה כמה מכשירים באותו ליין, בתג מחיר יקר במיוחד.

לעומת זאת, מכשירי אנדרואיד מגיעים במגוון תגי מחיר. חלקם מגיעים למחירי אפל ואף יכולים לעקוף אותם, ואחרים, שמציעים מפרט ראוי והם טובים למדי, נמכרים במחיר נמוך משמעותית.

לכן, ברור שאנדרואיד נהנית מהובלה בקטגוריה הזו, שכן המבחר מאפשר הרבה יותר מאשר המחירים הגבוהים בהכרח של אפל (שלא תמיד מוצדקים). שימו לב

בעוד שמחירי האייפונים הם בהכרח גבוהים (תמורת מוצר טוב), הגיוון הרב במכשירי האנדרואיד מאפשר טווח רחב יותר של מחירים.

השורה התחתונה: מה שמתאים לצרכן אחד, לא מתאים לאחר

העובדה שיש גיוון בשוק טובה לצרכן, ומאפשרת לו לעשות בחירה חכמה שמדויקת לו. עם זאת, ישנם כמה ניצחונות מובהקים לשני הצדדים: משתמשים שמעוניינים במערכת הפעלה חופשית וגמישה או אפשרויות מחיר רחבות, יבחרו במכשיר אנדרואיד חדש. למשתמשים שמחפשים מצלמה אמינה, אבטחה חזקה יותר וביצועים חזקים במיוחד, האייפון יתאים הרבה יותר.