תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

חדשנות מקדמת בריאות: איך מנגישים לנשים את אחת מבדיקות האבחון המוקדם החשובות?

רק 50% מהנשים בישראל מבצעות את בדיקת הפאפ הנדרשת לאבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם • על מנת להעלות את שיעורי ביצוע הבדיקה, הניידת הגניקולוגית של מכבי שירותי בריאות מגיעה לשטח הכי קרוב לבית • כך חדשנות ורפואה מונעת יכולות להציל חיים

ניידת גניקולוגית / צילום: חברת illumigyn
ניידת גניקולוגית / צילום: חברת illumigyn

 הכתבה בשיתוף מכבי שירותי בריאות 

חשיבה חדשנית בכל מה שנוגע למתן שירותי רפואה היא אחד הגורמים המרכזיים שיכולים לתרום לקידום בריאות הציבור. קופות החולים, המרכזים הרפואיים בישראל וארגונים רפואיים נוספים פועלים רבות למציאת פתרונות בכל מה שנוגע לרפואה מניעתית, בעיקר במניעה ראשונית. במילים אחרות: לזיהוי מוקדם של מחלות, בייחוד בקרב אוכלוסיות בסיכון שלא מגיעות להיבדק.

בחודש פברואר האחרון השיקו במכבי שירותי בריאות ניידת גניקולוגית שנועדה לתת מענה בשטח לאוכלוסיות עם היענות נמוכה לבדיקות שגרתיות. בין היתר בשל קשיים טכניים, אזור מגורים מרוחק ממרפאות או מודעות נמוכה בכל הנוגע לחשיבות של בדיקות השגרה. הניידת של חברת Illumigym, המופעלת על ידי מכבי כרגע במחוז השרון, בנויה בתוך קרוון. יש בה מיטה גניקולוגית, תאורה, מכשיר אולטרה סאונד וכיסא בדיקות. בנוסף לכך יש בה גם מחשב ומדפסת והיא מאפשרת ביצוע של בדיקות חשובות כמו בדיקת פאפ ואולטרה סאונד.

בדיקת הפאפ, אשר מבוצעת בניידת, היא אחת הבדיקות החשובות ביותר לאיתור מוקדם של סרטן צוואר הרחם בנשים. מנתוני משרד הבריאות והאגודה למלחמה בסרטן עולה כי בשנה שעברה אובחנו כ-300 נשים עם סרטן צוואר הרחם. בנוסף לכך, מדי שנה מתגלות בישראל כ-1,200 נשים עם מצב טרום סרטני של צוואר הרחם, שניתן לטיפול ולמניעה בזכות איתור מוקדם. עוד עולה מהנתונים כי בעשור האחרון חלה עלייה של 30% במספר הנשים שמאובחנות עם נגעים טרום סרטניים. תוצאה ישירה של שיפור ביכולות הגילוי המוקדם ויותר נשים שנבדקות מבעוד מועד.

לקדם פתרונות יצירתיים

"למרות שהבדיקה יכולה להציל חיים, רק 50% מהנשים בישראל מבצעות את הבדיקות הנדרשות לגילוי מוקדם של סרטן צוואר הרחם", אומרת ד"ר אנג'לה עירוני, ראש מחוז השרון במכבי שירותי בריאות. "באזורים רבים בפריפריה, אנחנו רואים אפילו אחוזים נמוכים יותר בביצוע הבדיקות", היא מדגישה. מדובר לדבריה, בנתון נמוך מאוד ביחס לעולם המערבי. עירוני מציינת כי חסמים רבים, כמו הצורך בקביעת תור והגעה למקומות מרוחקים, גורמים לנשים רבות שלא לבצע את הבדיקה. "משום כך חדשנות ופתרונות יצירתיים נמצאים תמיד בתודעת השירות שלנו", היא אומרת. "אנחנו מפתחים מתן שירותים מגוונים שיאפשרו לנו להגיע לאזורים מרוחקים בצורה אפקטיבית ולהנגיש אותם לחתכים רבים באוכלוסייה".

ד''ר אנג'לה עירוני / צילום: עופר חג'יוב
 ד''ר אנג'לה עירוני / צילום: עופר חג'יוב

מי שמנהלת כיום את מערך הניידת הגניקולוגית במכבי שירותי בריאות היא ד"ר נתנאלה מילר, רופאה מומחית במיילדות, גניקולוגיה ופריון, אשר מחזיקה אף בהתמחות ברפואה סינית ואינטגרטיבית "כשסיימתי את ההתמחות שלי, חשבתי על הרעיון של להנגיש שירותי רפואה ניידים לנשים במקומות שבהם הן פחות נבדקות ואין מודעות. - זו המטרה. אני יזמית באופי שלי ותמיד מחפשת רעיונות חדשים", היא מספרת. "פניתי למכבי עם הרעיון והם סיפרו לי שבצירוף מקרים ממש מדהים, פנו אליהם מחברת Illumigyn והציעו להם רעיון ממש דומה. הם אמרו לי שיש להם כבר את הניידת והמייסד של החברה הוא אדם שמכוון ממש לתרומה לקהילה. ביקשו ממני לקחת אחריות על הפרויקט הזה, גייסתי עוד שתי רופאות והתחלנו לצאת לשטח".

כיום, מפעילה ד"ר מילר את מרפאת הנשים העצמאית שלה במכבי ובנוסף יוצאת עם הניידת הגניקולוגית של מכבי לשטח, לפי אזורי הכיסוי הנדרשים. "היינו למשל ברבבה ובטירה. יצרנו קשר עם נשים שלא נבדקו מזה זמן והזמנו אותן למרפאה הניידת. חלקן נשים שלא ביצעו את הבדיקה כבר ארבע שנים ואין להן אפילו רופאת נשים", היא מספרת. לצדה של ד"ר מילר נמצאות גם ד"ר עפרה אנג'ל וד"ר נסרין חאג' יחיא.

"הרופאות שלנו בניידת הן מומחיות בתחום הנשים, המיילדות והגניקולוגיה ומבצעות גם בדיקות נשים כלליות רגילות", מדגישה עירוני. "יותר מאישה אחת כבר אמרה לנו במפורש - אם לא הייתן באות עם הניידות לפה, לא היינו נבדקות. מאוד מרגש לשמוע את זה".

שתי רופאות על כל מטופלת

ד"ר מילר מתארת איך חשה כשנכנסה לראשונה לניידת הגניקולוגית: "היא נראתה בדיוק כפי שדמיינתי אותה. הרגשתי ממש שצדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים. ממש כאילו קיבלתי מתנה", היא נזכרת. "כשהנשים מגיעות לניידת, לפעמים הן נרתעות כי היא נראית להן מוזרה וקטנה. אבל הן יוצאות מאושרות", היא מוסיפה.

כעת, כאמור, נמצא השירות של מכבי בתקופת פיילוט. "אנחנו מאוד גאים לפרוץ את הדרך בנושא הזה. אין תקדים למיזם הזה ורק מכבי מתפעלת ניידת כזאת כיום. אנחנו שמחים להיות חלוציים וחדשניים בכל תחום", אומרת ד"ר עירוני. "החלום שלי זה להקים צי של ניידות. לא רק לבדיקות נשים. גם לבדיקות ילדים והתפתחות, חיסונים ועוד. במקומות שאין נגישות בחלק מהקופות, נפעיל את הניידות הללו. יש הרבה שאיפות ותכניות, אנחנו רק בתחילת הדרך", היא מוסיפה לסיכום.

צרו איתנו קשר *5988