שינויים בהרגלים: הטלטלות בבנקים מעמידות את הצרכנים בארה"ב למבחן

משקי הבית האמריקאיים, שכבר ממילא מתמודדים עם עלייה באינפלציה ועם ריביות גבוהות, עלולים לעכב כעת רכישות גדולות כמו בית או מכונית, וגם יישור שיניים - כפי שמעיד אורתודנט מקנטקי • ובינתיים, סנטימנט הצרכנים ירד במרץ בפעם הראשונה בארבעה חודשים

שלט מכירה של מגרש לבנייה באילינוי, ארה''ב / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh
שלט מכירה של מגרש לבנייה באילינוי, ארה''ב / צילום: Associated Press, Nam Y. Huh

הטלטלות בתחום הבנקאות והתנאים הפיננסיים הקשוחים מציבים לצרכנים בארה"ב מבחן נוסף, בתקופה שבה משקי הבית כבר מתמודדים עם אינפלציה גבוהה ועם עלייה בריביות, המאיימות לפגוע בכוח ההוצאה, שהיה סימן היכר של חוסן הכלכלה האמריקאית.

אי השקט בתחום הבנקאות עלול להקשות על חלק מהצרכנים להשיג הלוואות לרכישת בתים, מכוניות ופריטים גדולים אחרים. כלכלנים אומרים שהרבה מההשפעה לטווח הקרוב עלולה להיות תלויה יותר בפסיכולוגיה של האמריקאים - אם יהיה להם הביטחון שהכלכלה תעמוד בפרץ הסופה החולפת על תחום הבנקאות ואם הסופה הזו תשפיע או לא תשפיע באופן ישיר על הכיס שלהם.

"בגלל אי-ודאות, חברה עלולה להחליט לא להתקדם בהעסקה או בהשקעות, או שמשקי הבית עלולים להיהפך ליותר חסכניים - במקום להוציא", אמר קארל טננבאום, כלכלן ראשי ב-Northern Trust. "הצטברות של תגובות כאלה עלולה להפריע להתרחבות הכלכלה".

כל זליגה של הבעיות של תחום הבנקאות עלולה לאיים על ההוצאה הצרכנית, המרכיבה כ-70% מסך התוצר של ארה"ב. ההוצאה החזקה עזרה להוציא את הכלכלה מהמיתון של המגפה, אם כי היא הראתה סימני האטה בסוף 2022 מול האינפלציה הגבוהה באופן היסטורי והעלייה בשיעורי הריבית.

פעילות הצרכנים עלתה בינואר, אבל מאז הראתה סימנים חדשים של התקררות. ההוצאה ברשתות קמעוניות ירדה בפברואר, על פי נתוני משרד המסחר, שנאספו לפני הקריסה של כמה בנקים. סנטימנט הצרכנים ירד במרץ בפעם הראשונה זה ארבעה חודשים, על פי סקר של אוניברסיטת מישיגן.

 

"מטופלים רבים מחליטים לדחות את הטיפול"

ג'ים וודס, אורתודנט מקנטקי, הבחין בכך שהביטחון הכלכלי יורד אצל הלקוחות שלו. אפילו כשהמחירים עלו בזמן הלחצים האינפלציוניים של 2021 ו-2022, הביקוש היה בעלייה במרפאה המשפחתית, שאותה מנהלת כיום בתו, מקנזי.

"לאנשים היה הרבה כסף להוצאות, ורבים בחרו להוציא אותו על יישור שיניים", אמר ד"ר וודס. אבל בשבועות האחרונים הביקוש היה בהאטה, ובשבוע שעבר הוא וביתו דיברו על כך שהם פוגשים יותר מטופלים שבאים להתייעצות, אך מחליטים לעכב את הטיפול עצמו בגלל אי-ודאות פיננסית.

"אנו בהחלט רואים סטרס", סיפר וודס, "ועלייה בכמות המטופלים שאומרים 'אני כנראה איאלץ לדחות את זה לתקופה מסוימת'".

ברוקרים של נדל"ן מדווחים גם הם על הססנות גוברת אצל הקונים, אפילו בהשוואה לחודשים האחרונים, כשהריבית על משכנתאות הגיעה לשיא.

דוח מיום שישי של חברת המקרקעין Redfin הראה שמחפשי דירות לרכישה באזור המפרץ היססו יותר לרכוש בתים במרץ בגלל השמועות על פיטורים ועל בעיות בבנקאות, וכן בגלל שראו תנודות גדולות בערך תיקי המניות שלהם.

אפילו לפני הבעיות האחרונות בתחום הבנקאות, צרכנים היו תחת לחץ. עלויות ההלוואה זינקו בשנה האחרונה כשהפדרל ריזרב העלה ריביות לרמות הגבוהות ביותר מאז 2007. הפד הקפיץ את הריבית במאמץ להקטין ביקוש ולהילחם נגד האינפלציה.

ריבית חשבונות כרטיסי אשראי המריאה ל-19.1%

הריבית השנתית הממוצעת על חשבונות כרטיסי אשראי עמדה על 19.1% ברבעון הרביעי, עלייה מ-14.5% שנה קודם, וכמעט 3% מעל השיא בתקופה שלפני המגפה, שהיה ב-1995, על פי נתוני הפדרל ריזרב שמתחילים מ-1994. הריבית על הלוואה חדשה ל-60 חודשים לקניית רכב הייתה בממוצע 6.6% ברבעון הרביעי, עלייה מ-4.7% שנה קודם לכן, והנתון הגבוה ביותר מ-2009, על פי הנתונים.

שיעורי ריבית גבוהים גרמו לחלק מהצרכנים להעביר את כספם מפיקדונות בבנקים אזוריים לאפשרויות אחרות שבהן ניתן להשיג תשואה גבוהה יותר. שינויים כאלה מגבילים את יכולת הבנקים לחלק הלוואות. קריסות בנק סיליקון ואלי ובנק סיגנצ'ר החודש הובילו לבחינה מדוקדקת יותר של רמות הפיקדונות בבנקים אזוריים.

"הבנקים כבר החלו לקצץ בהלוואות שהם נותנים"

במידה שבה בנקים "מתקשים להשיג פיקדונות, הם ייאלצו לקצץ בהלוואות שהם נותנים, משהו שכבר החלו לעשות", אמר ג'ק אייבלין, שותף מייסד בחברת ניהול ההון Cresset Wealth Advisors. "מי שרוצים למחזר משכנתה, או לקנות סירה, או לממן שיפוץ למטבח - יהיה להם יותר קשה".

ב-2022, כ-80% מהעסקאות לרכישת מכוניות חדשות וכ-40% ממכירות המכוניות המשומשות כללו מימון, על פי חברת דיווח האשראי Experian. יותר מחצי מהמימון הזה הגיע מבנקים ואיגודי אשראי, בעוד שרבע נוסף הגיע מחברות בנות של יצרניות הרכב, כמו Honda Financial Services או Ford Credit.

כוח העמידה של ההוצאות האישיות נתמך בשלוש רגליים בחודשים האחרונים, כך אמר טים קווינלן, כלכלן בוולס פרגו. צרכנים הקטינו חסכונות עודפים, הרוויחו מכך שגובה השכר עלה מהר יותר מהאינפלציה בשנה האחרונה ולבסוף לקחו גם אשראי נוסף.

כשהאשראי מוגבל יותר ויותר, בריאות הכלכלה עלולה להיות תלויה בכך ששתיים משלוש הרגליים יהיו מספקות. קווינלן אמר שהצמיחה עשויה להיות יציבה יחסית אם צרכנים ימשיכו להישען על החסכונות העודפים שלהם - שעדיין מגיעים לסכום כולל של כ-800 מיליארד דולר - ואם העלייה בגובה המשכורות תמשיך לעקוף את האינפלציה.

אבל לא רק משבר האשראי עלול לגרום לצרכנים לעכב רכישות גדולות, אמר סטיבן בליץ, כלכלן ארה"ב ראשי ב-TS Lombard. ישנו גם אובדן אמון ואי-מוכנות לעשות זינוק פיננסי כשנקודת הנחיתה אינה מטרה נייחת. צרכנים שאין להם ודאות לגבי המצב הפיננסי האישי שלהם והמצב של הכלכלה באופן נרחב יותר עשויים גם לשקול מחדש אם יהיה זהיר יותר להמתין לגבי כל החלטה פיננסית גדולה בתקופה זו, כך אמר. בליץ אמר שהרבה צרכנים שואלים כעת, "האם עכשיו הזמן שבו כדאי לקחת את המשכנתה הראשונה על בית?".

שרה צ'ייני קמבון וגווין גילפורד השתתפו בהכנת הכתבה

70% - שיעור ההוצאה הצרכנית מסך התוצר של ארה"ב

800 מיליארד דולר - היקף החסכונות העודפים של הצרכנים בארה"ב