ספאם | בדיקת גלובס

הסוף לספאם הבחירות: כך תחסמו הודעות ושיחות לא רצויות

שיחות והודעות ספאם מגיעות מהרבה מקורות שונים: הצעות לרכישת קנאביס בשלל המחירים, הצעות מפוקפקות לגבי ביטוח לאומי וכמובן - ניסיונות פישינג שנועדו לגנוב מכם כסף ברגע שתכניסו את הפרטים שלכם • כך תחסמו ותסננו את ההודעות הלא רצויות

מספר חסום. כך תעשו זאת / צילום: Shutterstock, r.classen
מספר חסום. כך תעשו זאת / צילום: Shutterstock, r.classen

מדינת ישראל הולכת לבחירות פעם נוספת, וביום שלישי הקרוב אזרחי מדינת ישראל יגיעו שוב לקלפי כדי להצביע עבור נבחרי הציבור. בכל תקופת בחירות, אזרחי מדינת ישראל נאלצים להתמודד עם ספאם קיצוני - מפלגות ופוליטיקאים שולחים הודעות ספאם ושיחות לא רצויות ללא הפסקה. ובימים הקרובים, אלו שממש לפני יום הקלפי, היקף הספאם יכול לזנק אף יותר. 

סקר הסקרים בפעם האחרונה: נתניהו ולפיד מתקרבים, גנץ מתרסק, בן גביר ממשיך להתחזק 
סליחה שפספסתי את הסמס שלך: הודעות טקסט הן הדואר האלקטרוני החדש 

השימוש בשיחות והודעות ספאם מגיע לא רק בימי בחירות: הצעות לרכישת קנאביס, הצעות מפוקפקות וניסיונות פישינג שנועדו לגנוב מכם כסף ברגע שתכניסו את הפרטים שלכם.

אין פתרונות אמיתיים שיחסמו 100% מהשיחות ומהודעות הלא-רצויות, אבל גם לאייפון וגם למכשירי אנדרואיד יש שיטות כדי לצמצם משמעותית את הספאם. גלובס עושה סדר.

אייפון

במקרה שאתם יודעים שיש שולח שאתם רוצים לחסום, אפל מאפשרת לכם לחסום אותו ידנית. באפליקציה של הטלפון, אתם יכולים ללחוץ על האייקון של המידע (i) שלצד המספר, ובתחתית המסך שייפתח, תהיה אפשרות לחסום את השולח. גם בהודעות, התהליך דומה. פותחים את האפליקציה של ההודעות, נכנסים לשיחה עם איש הקשר שרוצים לחסום, לוחצים על איש הקשר עצמו ואז על אייקון המידע, וחוסמים.

מהרגע שהשולח חסום, לא תקבלו התראות כשהוא מתקשר או שולח הודעות, והוא כמובן לא יוכל לדעת שהוא נחסם. אם אתם מעוניינים לבטל חסימה, אתם נכנסים להגדרות, לוחצים על טלפון או הודעות (בהתאם למה שחסמתם) ותחת לשונית "אנשי קשר חסומים", אפשר לראות את כל מי שחסמתם.

אבל הרבה פעמים מקבלים הודעות ממשתמשים שלא מזוהים עם מספר, אלא עם טקסט מתחלף. בנוסף, הרבה רמאים וספאמרים מחליפים מספרים בתדירות גבוהה, כך שכדאי להכיר את האפשרות הבאה:

כנסו להגדרות, לחצו על לשונית "Phone", גללו מטה כדי להיכנס לאפשרות "Silence Unknown Callers". כאשר תפעילו את הפיצ'ר הזה, המכשיר ישתיק אוטומטית שיחות ממספרים שלא נשמרו באנשי הקשר שלכם. הם עדיין יכולים להשאיר הודעות בתא הקולי, והשיחות יופיעו ברשימת השיחות האחרונות שלכם. אפשר לעשות אותו דבר גם במקרה של הודעות, תחת לשונית הודעות, ותחת האפשרות "Filter Unknown Senders".

עבור רבים חסימת שיחות והודעות ממספרים לא מזוהים לא יכול להיות פתרון קבע, אבל מדובר בפתרון שיכול לעזור להוריד את הרעש בישורת האחרונה לפני הבחירות. 

אנדרואיד

במכשירי אנדרואיד פשוט לא פחות לחסום הודעות ושיחות לא רצויות, אבל הדרך משתנה מיצרן ליצרן. לרוב, נכנסים לאפליקציית הטלפון שבמכשיר, ונכנסים ללשונית "אחרונים", לחצו לחיצה ארוכה על המספר שברצונכם לחסום, ולחצו על לחסום ולדווח על המספר הבעייתי. במכשירים אחרים, תאלצו להקיש על המספר שרוצים לחסום, להקיש על אייקון המידע ואז לחסום.

אם אתם מקבלים יותר מדי שיחות והודעות לא רצויות ממספרים משתנים, אולי תרצו לסנן כל מספר לא ידוע, בטח בתקופת הבחירות. כדי לעשות זאת, תיכנסו לאפליקציית הטלפון, תקישו על שלוש הנקודות האנכיות בפינה העליונה, תיכנסו להגדרות, "Blocked numbers", ותפעילו את האפשרות "Unknown" (שיכולה להופיע גם כ-"Block unknown callers").

אפשרות נוספת היא להפעיל זיהוי מתקשר, בעזרת אפליקציה חיצונית או פנימית אם יש (שתופיע תחת אפליקציית הטלפון, שלוש נקודות אנכיות בפינה, הגדרות, ולהקיש על See caller and spam ID ועל Filter spam calls).

כדי לחסום הודעות לא רצויות צריך להיכנס לאפליקציית הודעות, שלוש נקודות בפינה העליונה, הגדרות, ולהפעיל Enable spam protection. הטלפון יודיע אם תיכנס הודעה שמזוהה כספאם.

לכל המכשירים: מה עוד צריך לזכור?

אף אחד מהפתרונות לא יצליח למנוע את כל הספאם שיכול להגיע. לכן, כמה טיפים שכדאי לזכור: ראשית, אם זה אפשרי, אל תענו לשיחות ממספרים שאתם לא מזהים. מענה להודעת טקסט ספאם או לשיחה שכזו מאשר שהמספר פעיל ואז יכולים להמשיך לשלוח אל המכשירים הודעות ספאם.

חשוב בנוסף לזכור שאסור ללחוץ על קישורים או קבצים בהודעות טקסט מספאם, כי הם יכולים להכיל נוזקה או תוכנה זדונית. אם אפשר, עדיף לא לפתוח את ההודעה בכלל ליתר ביטחון.

לצד זאת, יש הרבה אפליקציות בינלאומיות שחוסמות עבורכם את ההודעות והשיחות הלא-רצויות. לצד אפליקציות שעולות כסף כל חודש, יש אפליקציות שעשויות לשתף ולמכור את הנתונים או לא להחזיק אותם בצורה לא מאובטחת (הרבה מהאפליקציות האלו מבקשות גישה ליומני השיחות ולאנשי הקשר שלכם). עברו על תנאי השימוש, תראו מה מדיניות הפרטיות של האפליקציות האלו ואל תנהגו בחוסר זהירות.