כמעט שנה אחרי הכרזתה: אינטרקיור משלימה את העסקה לרכישת חברת הקנאביס בטר

אינטרקיור, מובילת שוק הקנאביס בישראל, בראשות היו"ר אהוד ברק, תרכוש את בטר לפי שווי של 25 מיליון דולר במניות • בטר הייתה אמורה להתמזג לחברה הבורסאית וויטסמוק, אך כשהמיזוג בוטל היא נותרה מאחור לעומת החברות האחרות בתחום

קובי מולכו ושחר בר דוד, בטר קנאביס / צילום: אייל פישר
קובי מולכו ושחר בר דוד, בטר קנאביס / צילום: אייל פישר

חברת הקנאביס אינטרקיור  הודיעה על השלמת הרכישה של חברת בטר, העוסקת גם היא בגידול ובשיווק של קנאביס רפואי. העסקה הוכרזה לראשונה באפריל 2021. אינטרקיור נסחרה בעקבות ההודעה ביום רביעי בעלייה של כ-4%, ובשווי של 998 מיליון שקל.

העסקה המקורית שיקפה מחיר של 35 מיליון דולר לבטר, ואינטרקיור התחייבה להעביר לה 3.5 מיליון ממניותיה, שנסחרו אז בשווי של 10 דולרים למניה. כעת נסחרת מניית אינטרקיור לפי 7 דולרים למניה, כך ששווי בטר בעסקה עומד על כ-25 מיליון דולר.  

בשל ההיסטוריה המשפטית של בטר נדרש זמן רב יחסית להשלמת העסקה. כאחת מחברות הקנאביס החלוצות, היא לא הוקמה על בסיס חוקי יציב. אחד המייסדים שלה, יוחאי גילד, הואשם מאוחר יותר בעבירות סמים בתאילנד. בכתבות קודמות תואר כיצד החברה החלה את דרכה כאשר גילד מכר קנאביס מתוך דירתו בתל אביב. לאחר תהליך ארוך של בדיקת נאותות ומעבר דרך בית המשפט כדי לנקות את החברה מן ההיסטוריה המשפטית שלה, ניתן היה להשלים את המהלך.

בנטרול ההסתבכות של גילד, בטר היא אחת החברות המוכרות והמוערכות בשוק הקנאביס הישראלי, הן במוצרים לטיפול בכאב ו-PTSD (הפרעה פוסט-טראומטית), והן במוצרים לילדים הסובלים מאוטיזם ומאפילפסיה. על פי הדיווח של אינטרקיור לבורסה, ההכנסות של בטר מוערכות בכמה עשרות מיליוני דולרים, והיא רווחית.

בטר מגדלת את מוצריה ללא חומר הדברה, וזה גורם מבדל שלה בשוק הישראלי והעולמי. בשנים האחרונות החברה לא השיקה מוצרים חדשים רבים, אך יש לה מוצרים נוספים בצנרת, שעשויים לצאת לשוק בעקבות הרכישה על ידי אינטרקיור. המכירות שלה מוגבלות כרגע על ידי כושר הייצור שלה, ואינטקיור צופה כי היא תוכל להגדיל את כושר הייצור הזה במהירות. ניתן יהיה גם לשווק את המוצרים בבתי המרקחת של אינטרקיור, וכך ליצור סינרגיה נוספת. אינטרקיור העריכה כי הסינרגיות בין החברות עשויות להניב תוספת של כ-50 מיליון שקל.

ביטול המיזוג עם וויטסמוק השאיר את בטר מאחור

בטר הייתה אמורה להתמזג לתוך החברה הבורסאית וויטסמוק, עסקה שהוכרזה לראשונה בתחילת 2019. כאשר המיזוג הזה נדחה, ובסופו של דבר לא הושלם, הוא השאיר אותה מאחור לעומת החברות האחרות בתחום. היא לא יכלה לגייס הון בבורסה, ולכן התקשתה יותר בחתימת חוזים עם חברות מחו"ל, בהגדלת כושר הייצור, ברכישת בתי מרקחת ובהיערכות ליצוא. לאחר התפוצצות עסקת המיזוג, עזבו את החברה המנכ"ל פינו צרויה, לשעבר מנכ"ל בית החולים אסותא והיום מנכ"ל רשת בתי החולים מדיקה, והיו"ר דני נוה, לשעבר שר הבריאות ויו"ר כלל ביטוח.

בעלי המניות העיקריים בבטר הם פרופ' גליה גולן גילד, אמו של המייסד יוחאי גילד ודמות מעורבת מאוד בחברה בפני עצמה. משקיעים נוספים בחברה היו קובי מולכו, שהגיע מעולם פרויקטי התשתית, ושחר בר דוד, שהקים את אתר "מקושרים" שעשה אקזיט, ואת חברת התוכן "שרוטונים". אחרי שהמיזוג לחברה הבורסאית ירד מהפרק, גייסה בטר 15 מיליון דולר מהמשקיע התאילנדי נארין ניאוטיאנון, תמורת 32% מהחברה.

עסקה זו היא בעצם הראשונה שבה מגדלת קנאביס מקומית רוכשת מגדלת אחרת. קדמה לה רק העסקה שבה רכשה קנביט את תיקון עולם, לאחר שבית המשפט הכריח את הבעלים של תיקון עולם למכור, וזו נעשתה במחיר של 42 מיליון דולר במזומן ו-5% מהמניות. 

הרכישה הנוכחית נובעת ממצב השוק, שכולל שחקנים רבים כך שלא כולם מצליחים להתקדם בפעילות.

עסקת המיזוג לוותה על ידי עוה"ד רון גוטמן, פיליפ ליבשיץ ודין ויינברג ממשרד בלטר גוט אלוני.

גידול של 250% בהכנסות אינטרקיור ב-2021

אינטרקיור, שמבצרת בעסקה זו את עמדתה כמובילת שוק הקנאביס בישראל, רשמה ב-2021 הכנסות של 217 מיליון שקל, גידול של 250% לעומת 2020. אינטרקיור מנוהלת על ידי המנכ"ל אלכס רבינוביץ' והיו"ר אהוד ברק, ראש הממשלה לשעבר.

שוק הקנאביס הישראלי מגלגל קרוב למיליארד שקל, כבר קרוב למחצית מהיקפו של שוק התרופות הישראלי, בעיקר משום שאין בו סבסוד מחירים. על פי מחקר שפרסמו השבוע בית החולים סורוקה וחברת קנביט-תיקון עולם, צרכני קנאביס מפחיתים צריכת תרופות.

למרות גודל המדינה, שוק הקנאביס הישראלי נחשב לאחד הגדולים לקנאביס רפואי בעולם. בשוק כאמור מתחרים רבים, וסביר להניח שתהליך הקונסולידציה יימשך, וגם אינטרקיור עצמה צפויה להמשיך ולבצע רכישות, בארץ או בחו"ל.