להיות מנהל אומר להיות לבד? 4 צעדים יעילים להפגת הבדידות בצמרת

מנכ"לים, מנהיגים עסקיים, יזמים ובעלי עסקים, כמו גם ספורטאים הישגיים בענפים היחידניים, חווים נטל כבד של בדידות • חשוב שידעו איך להקיף את עצמם בתמיכה

בית ספר לניהול. 4 צעדים יעילים להפגת הבדידות הניהולית בצמרת / צילום: Shutterstock
בית ספר לניהול. 4 צעדים יעילים להפגת הבדידות הניהולית בצמרת / צילום: Shutterstock

בדידות איננה תחושה המורגשת רק כשאנחנו לבד. לעיתים אנו מרגישים בודדים גם כחלק מקבוצה ואפילו כשאנו עומדים בראשה. מנכ"לים, מנהיגים עסקיים, יזמים ובעלי עסקים, כמו גם ספורטאים הישגיים בענפים היחידניים, חווים את הבדידות בעיקר כנטל כבד המונח על כתפיהם.

הנטל בא לידי ביטוי ברגעים של קבלת החלטות שעלולות להיות להן השלכות מכריעות בהצלחה או בכישלון הביצוע. חוויית ה"לבד" והבדידות בצמרת קשה במיוחד, על אף המעגלים התומכים של שותפי התפקיד. אני זוכרת היטב את רגע היציאה כמתעמלת אולימפית אל משטח התחרות לגמרי לבדי. גם אחרי הכנה, תמיכה ועזרה של כלל חברי הצוות האהובים שהקיפו אותי, ברגע האמת השליטה על התוצאה הסופית הייתה בידיי בלבד.

כך גם בעולם העסקי - קיימת תחושה של בדידות בהתלבטויות, בתהליכי קבלת ההחלטות, בתחושת האחריות ובהתמודדויות, בלי אף אחד שאפשר לחלוק איתו את העול בכנות ובחופשיות. אבל המעניין הוא שדווקא מתוך הסיטואציות המאתגרות ביותר, כשאנחנו עם הגב לקיר וחובת ההוכחה עלינו, פתאום "נשלפים" התותחים הכי כבדים שלנו והיכולות האמיתיות מבקיעות החוצה.

זה אולי מוזר, אבל דווקא האזורים הללו - הרחק מאזור הנוחות שלנו, שמכריחים אותנו להתמודד עם הפער בין מה שקורה עכשיו לבין המקום שבו אנחנו רוצים להיות, - מצמיחים אותנו להיות מחושלים, עמידים נפשית ובעלי יכולות מנטליות המאפשרות לנו לפעול תחת לחץ ולקבל החלטות שקולות בזמן אמת.

אז איך עושים את זה?

חידוש ושימור קשרים ישנים - כאשר אנחנו רצים אל עבר המטרות שלנו, בייחוד בתקופות שבהן אנחנו בשיא ההתפתחות המקצועית, לעיתים אנו זונחים חברים וקשרים ישנים, וחוסר הפניות לא מאפשרת לנו ליצור היכרויות חדשות. לכן יש חשיבות עצומה בתחזוק הקשרים עם חברים ותיקים וחידוש קשרים כאלה, אפילו אחרי תקופת נתק ממושכת. אלה יכולים לעזור מאוד בהפגת תחושת הבדידות וביצירת מרחב חברתי מכיל ומחבק.

מעגלים - השתתפות בכנסים ובפורומים ייעודיים מאפשרים התחככות באנשי מקצוע אחרים מאותו תחום, הניצבים מול אתגרים ניהוליים דומים, דבר המאפשר לדון בבעיות דומות לאופי ההתמודדויות שלנו. דרך הצלחות וכישלונות של אחרים מתאפשר לימוד הדדי ולפעמים אף נוצרים יחסים אישיים שעשויים לסייע בהפגת תחושת הבדידות, המקצועית והאישית.

אימון אישי - מאמן אישי או יועץ חיצוני עשויים לספק זווית ראייה אובייקטיבית, המאתרת ומשקפת לנו נקודות עיוורון החומקות מעינינו. עבודה עם מאמן אישי מסייעת להפיג את תחושת הבדידות, והוא או היא יכולים להוות דמות תומכת שאפשר להסתייע לגבי פחדים וחששות כמוסים.

לעיתים בנוסף ליועץ בתחום המקצועי כדאי להיעזר גם בפסיכולוג/מאמן מנטלי, דווקא כאלה שאינם קשורים לעולם העסקי, כדי להתמקד בהתמודדויות במישור הרגשי-נפשי.

איזון ושמירה על חיי חברה - חשוב לאפשר איזון בין החיים המקצועיים לפרטיים. ככל שאנחנו שאפתניים יותר זו עצה שקשה יותר ליישם, אך מילוי מצברים, התנתקות מהתפקיד ומנוחה יסייעו לנו מאוד לחזור חדים יותר, ממוקדים ומלאי מוטיבציה. בנוסף, השמירה על קשרים חברתיים ומשפחתיים מאפשרת הקלה בתחושת הבדידות ויוצרת פתיחות מול אנשי אמון הנמצאים מחוץ לסביבה העסקית.

ומילה לסיכום בשבח הלבדות: קיים הבדל שאינו סמנטי בלבד בין המילה "לבדות" למילה "בדידות". מנהיגים, מובילים וספורטאי-על צריכים לדעת להיות לבד, הן בשלב קבלת ההחלטות והן בשלבי ביצוע שונים. במיוחד כשמדובר בתהליכים ארוכים ובאתגרים מורכבים חשוב לדעת למנן את הלבדות הנדרשת, בלי להתבייש בצורך בתמיכה ובמעגלי חברות וצוות, כדי שלא להיקלע למצבי בדידות מהסוג שלא תורם אלא מכרסם בחוסן ובשקט הנפשי הנדרש לנו כל כך.

נטע ריבקין היא ספורטאית אולימפית, מרצה, יועצת ומאמנת לפיתוח חוסן מנטלי