הבורסה בת"א | סיקור שוטף

ירידות קלות בנעילת המסחר; טוגדר זינקה, נפטא הקפיצה את מדד הנפט

לאחר יום מסחר שקט יחסית, המדדים ננעלו בירידות קלות • עשות אישרה את חשיפת גלובס כי מתנהל מו"מ למכירת השליטה בחברה לקרן פימי • מנכ"ל גולף מונה ליו"ר החברה הבת עדיקה סטייל והמניה טסה • הביטקוין מעל 60 אלף דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:57

יום המסחר הראשון לשבוע זה ננעל בירידות קלות בלבד, לאחר יום שקט עם מסחר יציב יחסית. שלושת המדדים הגדולים ננעלו בירידה מזערית, כאשר מחזור המסחר הסתכם במעט יותר מ-900 מיליון שקל.

טוגדר , שדיווחה על אספקה ראשונה של קנאביס רפואי מאוגנדה לגרמניה, זינקה ביותר מ-22%. גם פנאקסיה ישראל , שלפני כשבוע דיווחה על קבלת היתר רגולטורי לייצוא תמציות קנאביס לשאיפה לגרמניה, זינקה בכ-16%. 

בין המניות הנוספות שרשמו עלייה מרשימה אפשר לציין את ביומיט , עדיקה סטייל  ונפטא  - כאשר האחרונה תרמה לעליית מדד הנפט וגז ב-1.7%, הרבה יותר משאר העליות במדדים הענפיים היום.

מנגד, שותפות הנפט גלוב אקספלוריישן  צנחה בקרוב ל-12%, סטורג' דרופ  איבדה 8.5% וגם סייברוואן , שלוש 3 דיאם , אורמד , עין שלישית  וקומפיוג'ן  רשמו ירידות חדות.

13:45

המדדים הגדולים בתל אביב נסחרים ביציבות עם נטייה קלה כלפי מעלה, כאשר מדד הנפט וגז עדיין בולט לחיוב עם עלייה של 1.5%. מדד הביומד משיל 0.5% לאור הירידות החדות של קומפיג'ן ואורמד, מדד תקשורת וטכנולוגיות מידע גם נסוג. מחזור המסחר עד כה מסתכם בכ-600 מיליון שקל.

טוגדר ונפטא ממשיכות לרשום עליות מרשימות, וגם ביומיט , פנאקסיה , הכשרה התחדשות , מטריסלף , הייקון מערכות , עדיקה סטייל  (שדיווחה על מינויו של מנכ"ל גולף כיו"ר החדש שלה, ראו עדכון קודם), ג'נסל  ואלוט  עם עליות גבוהות.

בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים התייחסו למדד המחירים לצרכן שפורסם ביום שישי האחרון, שלפיו המדד בספטמבר עלה ב-0.2% וב-2.5% מתחילת השנה. "זאת בעיקר בשל גורמים גלובליים כמו התייקרות הדלק, עלייה במחירי ההובלה והמחסור העולמי בשבבים", ציינו כלכלני הבנק. "להערכתנו תהליך זה טרם הגיע לכדי מיצוי, והוא צפוי להימשך עוד מספר חודשים. אנו מעריכים כי בחודשים הקרובים נמשיך לראות התייקרויות שמקורן מהעולם, ובעיקר במחירי האנרגיה".

מחיר חבית נפט מסוג ברנט הגיע בסוף השבוע ל-85 דולר, נתון שצפוי להשפיע על מדד המחירים לחודש נובמבר. לפי כלכלני הפועלים, "האינפלציה בשנת 2021 צפויה להגיע ל-2.8%, אך אנו צופים שקצב זה יתמתן לאורך זמן. התחזית ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 1.9%. אנו ממשיכים להעריך שעיקר הסיכון הוא לאינפלציה גבוהה יותר לשנה הקרובה". 

12:25

הבורסה ממשיכה להתנהל במגמה חיובית אך מתונה, עם עליות קלות בלבד של 0.1% בשלושת המדדים המובילים. מדד הנפט וגז בולט עם עלייה של 1.5%, בין השאר בזכות עלייה חדה של נפטא  (ראו עדכון קודם על מו"מ למיזוגה עם אקויטל). מחזור המסחר מסתכם בכ-440 מיליון שקל.

מניית עשות  עולה ב-4% לאחר שאישרה, בעקבות חשיפת גלובס, כי מתקיים משא ומתן למכירת השליטה בה לקרן פימי, מידי הבעלים הנוכחית אלביט מערכות.

טראקנט דיווחה על שיתוף פעולה עם חברת ק.א.ל, קווי אוויר למטען, המתמחה בשירותי הובלה אווירית ולוגיסטיקה ברחבי העולם. בשלב הראשוני טראקנט תעניק לק.א.ל רישיון לשימוש בפלטפורמה בתחומי אירופה, ולאחר מכן יורחב ההסכם גם לארצות הברית.

10:55

נפטא  מזנקת ביותר מ-10% לאחר שדיווחה שאקויטל , בעלת השליטה בחברה (בעקיפין, 67.2% באמצעות י.ו.א.ל ירושלים אויל אקספלוריישן), פנתה לדירקטוריון החברה בהצעה לניהול משא ומתן לעסקת מיזוג. במסגרת המיזוג מניותיה של נפטא ימחקו ממסחר והיא תהפוך לבחרה פרטית בבעלות אקויטל, ובעלי המניות יקבלו בתמורה להחזקתם תמורה במניות אקויטל ו/או מזומן. 

10:35

טוגדר  מזנקת ב-13% לאחר שדיווחה כי השלימה משלוח מסחרי של קנאביס רפואי מאפריקה (אוגנדה) למדינה באיחוד האירופי - גרמניה. החברה שלחה משלוח אווירי מסחרי ראשון בהיקף של 440 ק"ג לחברת Cantourage הגרמנית, שמנוסה בייבוא קנאביס רפואי לגרמניה בעלת מתקן ייצור בתקן EU-GMP.

10:03

שבוע המסחר בבורסה המקומית נפתח בעליות שערים מתונות, כאשר מדד הביומד בולט כנגד המגמה לאור ירידות חדות של קומפיוג'ן  ואורמד .

בין המניות שמרכזות את עניין המשקיעים הבוקר ורושמות עליות אפשר לציין את אלוט , קבוצת גאון , ביוליין , גבעות  ועוד.

בונוס ביוגרופ  קופצת לאחר שדיווחה שאושר פטנט שמעניק לה הגנה על בלעדיות השימוש והמסחור באירופה בטכנולוגיית ננו חלקיקים מהונדסים, העשויה לאפשר פיתוח מגוון טיפולים להאצת שיקום של רקמה פגועה או חסרה. פטנט כזה כבר אושר לחברה בארה"ב.

9:18

עדיקה סטייל  דיווחה על מינויו של אייל גרינברג, מנכ"ל החברה האם גולף , כיו"ר החברה במקום נופר מלובני. החברה מתנהל ללא מנכ"ל מאז חודש מאי האחרון, ובשבוע שעבר גם ממלא מקום המנכ"ל, אריאל אלפסי, פרש מתפקידו. 

8:40

אמות  דיווחה כי חתמה על הסכם עם מוסד בנקאי שהעמיד לה הלוואה בסך 500 מיליון שקל במח"מ של 8.5 שנים. ההלוואה, שאינה מובטחת בשעבודים כלשהם, צמודה למדד ונושאת ריבית שנתית בשיעור של 0.6%. קרן ההלוואה תיפרע על ידי החברה בארבעה תשלומים שנתיים שווים, במהלך השנים 2029 עד 2032.

אספן גרופ  דיווחה כי השלימה את השלב המוסדי של הנפקת סדרת אגרות החוב החדשה (סדרה ט'), שבמסגרתו זכתה לביקושים של כ-734 מיליון שקל, ובחרה לגייס כ-300 מיליון שקל. בעקבות הביקושים הגבוהים, השלב המוסדי ננעל בריבית שנתית צמודה של 0.74%, נמוך משמעותית מהריבית המקסימלית שהוצעה במכרז שעמדה על 1.9%.

איי.סי.אל  (כיל לשעבר) הודיעה אתמול על כוונתה להרחיב את קשריה המסחריים עם חברת Haldor Topsoe וצפויה להיכנס להסדר אספקה ארוך טווח לחנקת אשלגן. החברה צופה להגדיל את רכישותיה ולהתחיל בשיווק המוצר כבר ברבעון הראשון של שנת 2022.

07:45

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר

1. צפי לפתיחה חיובית

שבוע המסחר בבורסה צפוי להיפתח במגמה חיובית, לאחר יומיים של עליות חדות למדי בניו יורק. 

ביום חמישי ננעל המסחר בבורסה במגמה חיובית. שלושת מדדי ת"א הגדולים עלו ב-0.9%, מדד הבנקים התקדם כ-1%, מדדי הטכנולוגיה ונפט וגז עלו ב-1.3%. מחזור המסחר הסתכם ביותר מ-1.7 מיליארד שקל. 

2. עליות בוול סטריט

כאמור, בורסות וול סטריט ננעלו בעליות ביום שישי: מדד הדאו ג'ונס ננעל בעליות של למעלה מ-1%. מדד ה-S&P 500 עלה ב-0.75% והנאסד"ק עלה ב-0.5%. זאת, לאחר שביום חמישי נרשמו עליות חדות במדדי המניות.

חוזה לדצמבר על נפט מסוג ברנט טיפס ל-84.86 דולר לחבית. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עלתה ל-1.57%. 

3. הפועלים גייס מיליארד דולר באג"ח "קוקו"

המניות הדואליות חזרו מוול סטריט עם פערים מעורבים. נייס  עם פער חיובי של 1.4%, טאואר  2.2% ואלביט מערכות 0.7%. מנגד, טבע  עם פער שלילי של 2.2%, פריגו 2.3% ולייבפרסון 1.9% והן צפויות לרדת היום. 

בנק הפועלים  השלים ביום שישי את שלב התמחור בהנפקה פרטית בינלאומית למשקיעים מוסדיים בהיקף של מיליארד דולר של כתבי התחייבות נדחים המירים מסוג COCO. זאת במסגרת גיוס רחב בקרב משקיעים מוסדיים בארה"ב, באיחוד האירופי, בבריטניה ובמדינות נוספות ברחבי העולם. ההנפקה זכתה לביקושים בהיקף של למעלה מ-2.6 מיליארד דולר בקרב עשרות גופי השקעה מובילים ברחבי העולם. ההנפקה היא של אגרות חוב מסוג COCO (כתבי התחייבות נדחים המירים) לתקופה מקסימלית של 10.25 שנים ובריבית שנתית של 3.255%.

4. המדד עלה ב-0.2% בספטמבר

מדד המחירים לצרכן עלה בחודש ספטמבר ב-0.2%. תחזיות הכלכלנים בשוק היו לקריאה שבין 0.1% ל-0.2%. שיעור האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלה ב-2.5%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף ירקות טריים שעלה ב-9.5%. ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי תרבות ובידור שירד ב-2.6% והלבשה שירד ב-2.1%.

מהשוואת מחירי העסקאות שבוצעו בחודשים יולי ועד אוגוסט 2021, לעומת יוני ועד יולי השנה, נמצא כי מחירי הדירות עלו ב-1.2% ובכך השלימו עלייה של 9.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (יולי- אוגוסט 2020).

5. הביטקוין מעל 61 אלף דולר

הביטקוין נסחר כעת סביב 61,200 דולר. בשבוע שעבר רשם מטבע הקריפטו עלייה חדה על רקע ציפיה להשקה של קרנות סל שיאפשרו השקעה נוחה יותר במטבעות דיגיטליים. קרן הסל (ETF) של "ProShares Bitcoin Strategy", המבוססת על חשיפה לחוזים עתידיים של ביטקוין, תתחיל להיסחר (תחת הסימול "BITO"). התאריך המוצע לרישום הקרן למסחר הוא יום שני הקרוב, אך הוא עשוי להידחות להמשך השבוע.

רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC) טרם אישרה רשמית את הקרן, ואולי גם לעולם לא תכריז על האישור באופן פומבי. עם זאת, לפי ההודעה של "ProShares", הרשות לא תחסום את רישום הקרן.