הסכסוך הישראלי-פלסטיני ברשת: פייסבוק תבחן את מדיניות אכיפת התוכן אינה מוטה

הרשת החברתית תפנה לגורם עצמאי שאינו קשור לצדדים בסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי לבחון ביסודיות האם אכיפת התוכן והשימוש באוטומציה מיושמים ללא הטיות לטובת אף אחד מהצדדים • המהלך מגיע כתגובה להמלצה של המועצה המפקחת עליה

פייסבוק תבחן אם אכיפת התוכן אינה מוטה לטובת אחד הצדדים בסכסוך / צילום: Shutterstock, DenPhotos
פייסבוק תבחן אם אכיפת התוכן אינה מוטה לטובת אחד הצדדים בסכסוך / צילום: Shutterstock, DenPhotos

פייסבוק תפנה לגורם עצמאי שאינו קשור לצדדים בסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי לערוך בדיקה יסודית - שתבחן האם אכיפת התוכן של פייסבוק בערבית ובעברית, כולל השימוש באוטומציה, מיושם ללא הטיות לטובת אף אחד מהצדדים.

המהלך הזה של פייסבוק  מגיעה כתגובה להמלצות התוכן של המועצה המפקחת עליה (Oversight Board) בהקשר של החלטת התוכן סביב תכנים הקשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני. פייסבוק אמרה שמתוך ארבע המלצות תוכן, המלצה אחת היא מיישמת במלואה, שתי המלצות היא תשקול והמלצה נוספת היא מיישמת חלקית.

ההחלטה שהמועצה הפכה היא פרסום של משתמש ממצרים בעל יותר מ-15 אלף עוקבים שיתף פוסט של הדף המאומת Al Jazeera Arabic, המורכב מטקסט בערבית ותמונה. הפוסט עוסק ב"אלימות הגוברת בישראל ובשטחים הפלסטיניים הכבושים בעזה ובגדה המערבית", כך לשון הודעת המועצה. בפוסט הוצג איום מדובר גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של ארגון הטרור חמאס, על כוחות ישראל אם לא ייסוגו ממסגד אל-אקצה.

פייסבוק לא הסירה את הפוסט של גוף התקשורת אך כן הסירה את הפוסט של המשתמש בטענה שזה מפר את המדיניות של "אנשים וארגונים מסוכנים". ברגע שהמועצה בחרה את המקרה, פייסבוק החליטה להחזיר את הפוסט לזירה.

תבצע בדיקת נאותות לזכויות אדם

באותה ההחלטה המועצה פרסמה גם כמה המלצות מדיניות לפייסבוק בנושא, כמו ההמלצה המעניינת לפנות לגורם עצמאי שאינו קשור לשני הצדדים בסכסוך הישראלי-פלסטיני כדי לערוך בדיקה יסודית שתבחן האם אכיפת התוכן בעברית ובערבית בתחום נעשתה ללא שום הטיה. המועצה אף כתבה בהודעתה המקורית כי "הסקירה צריכה להסתכל על תוכן שפרסמו משתמשי פייסבוק שממוקמים בישראל, מחוצה לה ולשטחים הפלסטיניים. יש לפרסם את הדו"ח ומסקנותיו לציבור".

כעת פייסבוק מגיבה על ההמלצה הזו ומוכנה ליישם אותה בצורה מלאה. פייסבוק פנתה ל-BSR - Business for Social Responsibility, כדי לבצע בדיקת נאותות לזכויות אדם. "בדיקת נאותות זו תבוצע במסגרת שימוש בקריטריונים מנחים של האו"ם בנושאי עסקים וזכויות אדם כדי לבחון את כל הסוגיות הבולטות ולקבוע סדרי עדיפויות לפעולה. בהתאם לתקני האו"ם, נפרסם את התובנות והפעולות ברבעון הראשון של 2022", כך נכתב בתגובת פייסבוק.

ההמלצה שפייסבוק אמרה שהיא תיישם באופן חלקי - היא לבסס הליך שקוף על האופן שבו היא מקבלת ועונה לבקשות הממשלה להסרות תוכן, ולוודא שהן כלולות בדוח השקיפות שלה. פייסבוק הגיבה על זה ואמרה שהיא התחייבה בעבר להגביר את השקיפות באופן משמעותי סביב בקשות הממשלות להסרת תוכן. פייסבוק אומרת שכשהיא מקבלת בקשת ממשלתית להסיר או להגביל תוכן, היא בוחנת אותו בניגוד לתקני הקהילה. אם התוכן מפר את המדיניות - היא מסירה את התוכן המדובר. אם הוא לא מפר, פייסבוק עורכת בדיקה משפטית כדי לבחון אם הפנייה הממשלתית תקפה מבחינה משפטית, ועלולה להגביל את התוכן בתחום השיפוט בו הוחלט כי התוכן לא חוקי.

תשקול המלצות נוספות של הוועדה

בין ההמלצות של המועצה שפייסבוק החליטה לשקול - על פייסבוק לוודא בהקדם שישנם תרגומים לכללי הקהילה בכל השפות הפעילות בפייסבוק. הרשת החברתית אומרת שהיא בוחנת דרכים לקצר את הזמן בו הם מפרסמים עדכונים לכללי הקהילה ב-47 שפות. על פי החברה, כיום זה לוקח עד שישה שבועות מרגע פרסום עדכון באנגלית ועד השלמת תהליך התרגום לכל השפות. בחברה בוחנים איך אפשר לקצר את הזמן הזה.

ההמלצה הרביעית והאחרונה שפייסבוק אמרה שהיא שוקלת - להוסיף קריטריונים ודוגמאות שימחישו את מדיניות הארגונים המסוכנים של החברה, כדי להגביר את ההבנה של מה שאסור ברשת וליצור הבדלים מול דיון ניטרלי, גינוי או דיווח חדשותי - שמותר בה. פייסבוק אמרה שתוסיף דוגמאות במחצית הראשונה של 2022.