הותר לפרסום: יזם הנדל"ן שנורה למוות ברחובות הוא אלדד פרי

מתנקש רכוב על קטנוע ירה באיש העסקים אלדד פרי, וגורמי הרפואה נאלצו לקבוע את מותו • לאחרונה נקלע פרי לחובות, לא עמד בהתחייבויות לדיירים (בין היתר בפרויקטים של קבוצות רכישה), והחברה שבשליטתו הגיעה להליכים משפטיים

נרצח כשהגיע להתפלל בבית הכנסת. אלדד פרי ז''ל / צילום: איל יצהר
נרצח כשהגיע להתפלל בבית הכנסת. אלדד פרי ז''ל / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום כי יזם הנדל"ן שנרצח הבוקר (שישי) ברחובות הוא אלדד פרי. לפי החשד, פרי נורה על ידי מתנקש רכוב על קטנוע בעת שיצא מבית כנסת ברחוב מרדכי בשיסט שבעיר. לאחר ניסיונות החייאה נקבע מותו על ידי גורמי הרפואה. הוצא צו פרסום על פרטי חקירת רציחתו של פרי.

פרי, בן 44 במותו, נחשב לכוכב עולה בעולם הנדל"ן עד שהחברות שלו קרסו. הוא נולד בנתיבות אך עבר לרחובות לאחר השחרור מהצבא, ומאז הוא שם. שם גם החל את פעילותו כאיש נדל"ן, וביסס את המוניטין שלו.

רבים רואים הקבלה גדולה בין פרי לבין ענבל אור, עוד יזמת נדל"ן מהפריפריה שפרצה לקדמת הבמה וקרסה ברעש גדול. פרי פעל בהיקפים גדולים בהרבה, אך בכל מה שנוגע לשיווק המסיבי ול"קפיצה לבריכה של הגדולים" בטרם עת, יש הרבה דמיון, לדעת רבים. כמו אור, גם פרי דאג להציג פאסון של איש עסקים חשוב. בכתבה שפורסמה בגלובס אמר גורם שניהל איתו מגעים: "היית מגיע למשרדים שלו", "אתה רואה שם חדר ישיבות ענק עם שולחן ענק, וכדי להגיע אליו אתה צריך לעבור ארבע מזכירות שרק מדברות זו עם זו".

בהמשך עזב פרי את המשרדים המפוארים בתל אביב, וחזר למשרדים בנס ציונה.

צירוף אנשי מפתח ויצירתיות בשיווק

חלק מטיפוח התדמית כלל צירוף של אנשי מפתח לשורותיו. כך למשל, ב-2015 מינה כסמנכ"ל לקבוצה את ישראל טוויטו, שעזב דאז את תפקידו כעורך מהדורת החדשות של ערוץ 10 ובהמשך כיהן כמנכ"ל חדשות 13. לפני כשנתיים הוא מינה את יו"ר עמידר לשעבר, יצחק לקס, למנכ"ל משותף בקבוצה לצדו, לסמנכ"ל כספים הוא מינה את גרשון מאואר, מי שכיהן כ-20 שנה כסמנכ"ל הכספים בנכסים ובניין, ואת אילן פייגלמן, שהיה סמנכ"ל הביצוע של תדהר, הוא מינה למנכ"ל החברה-הבת, סולארא, חברת הביצוע. "האתגרים שעומדים בפנינו", הוא הסביר באותה הזדמנות, "חייבו את חיזוק שדרת הניהול מתוך מטרה לבנות את הפרויקטים בצורה איכותית, יעילה ומהירה".

פרי דאג להופיע בכנסים כלכליים לצד דוברים בכירים, לרבות נציגי הממשלה; הוא דאג להזכיר את העובדה שהוא עורך דין, ולצרף לשמו את התואר דוקטור. בכתבה שפורסמה עליו בדה מרקר ב-2015, צוין כי הניסיונות לברר במה עוסק הדוקטורט של פרי, ומאיזה מוסד אקדמי, עלו בתוהו.

בכל הנוגע לשיווק, הוא גילה יצירתיות רבה. למשל, פרויקט המגורים ששיווק ברמלה זכה לשם מלודי, ומותג כפרויקט מגורים המיועד לחובבי מוזיקה. בכל אחד משלושת הבניינים היה אמור להיות חדר מוזיקה הכולל כלי נגינה וקירות אקוסטיים. ההסבר למהלך היה שאנשים רבים הם חובבי מוזיקה. הפרזנטורים היו מוזיקאים כמו צביקה פיק ואייל גולן.

אחת הדרכים של פרי להיכנס לתודעה כאיש מוביל הייתה באמצעות ההשקעה בספורט. הוא השקיע בהפועל מרמורק - קבוצה שהוא נכנס אליה בתיווכו של מי ששימש נשיא הכבוד שלה, הזמר אייל גולן. הוא ניסה להשקיע גם במכבי שעריים ואף להיכנס לבית"ר ירושלים.

ההלוואות והחובות: כדור השלג המתגלגל

איש העסקים השווייצרי חיים חמו העניק לפרי הלוואה של 218 מיליון שקל. בספטמבר 2020 הגיש חמו בקשה למנות נאמן לחברת אלדד פרי נדל"ן, בטענה שהעניק לחברה הלוואה בגובה מאות מיליוני שקלים, ואז גילה כי מצבה גרוע משחשב וכי הסכומים נעלמו כלא היו.

בעקבות הבקשה מונו נאמנים לקבוצה, ומכאן החל להתגלגל כדור שלג. התברר שהקבוצה נקלעה לחובות של מאות מיליוני שקלים לנושים והותירה מאות רוכשים בקבוצות הרכישה ללא אפשרות לקבל את כספם בחזרה.

נציין כי עוד קודם לכן הוטל על החברה עיצום כספי חריג בגובה 800 אלף שקל ע"י הממונה על חוק המכר במשרד השיכון, עמית גריידי, בטענה כי בחלק מהקבוצות הוא מתפקד כיזם ולא כמארגן קבוצות רכישה.

בחלק מהפרויקטים שתפקדו כקבוצות רכישה, חברי הקבוצה ייאלצו להוסיף מכיסם מאות אלפי שקלים על מנת לקבל לידיהם את הדירות.