ביל גייטס, אלון מאסק וטים קוק: השיעור החשוב ביותר שלמדנו מסטיב ג'ובס

מייסד אפל סטיב ג'ובס מת לפני עשור בדיוק ממחלת הסרטן • מנהלים בכירים בתעשייה נזכרים בדמותו יוצאת הדופן ומספרים איך הוא נתן להם השראה

סטיב ג'ובס ב-2010 / צילום: Reuters, Kimberly White
סטיב ג'ובס ב-2010 / צילום: Reuters, Kimberly White

בשבוע שעבר מלאו עשר שנים למותו של מייסד אפל סטיב ג'ובס ממחלת הסרטן. דמויות בכירות בתעשייה, מהמנכ"ל הנוכחי של אפל, טים קוק, ועד לביל גייטס ואלון מאסק, מספרים על דמותו יוצאת הדופן של ג'ובס, שעוררה בהם השראה, דחפה אותם ליצירתיות ושימשה להם מצפן להצלחה.

גייטס ידוע בתור המתחרה הגדול ביותר של ג'ובס, על בסיס התחרות בת ה-30 שנה בין שתי החברות שייסדו - מיקרוסופט ואפל, מאז הולדתו של המחשב האישי הראשון ותוכנות ההפעלה שלו. עם השנים וההצלחה שזכו לה שניהם, התחרות הפכה לחברות. מאז מותו של ג'ובס, גייטס מדבר בפתיחות על הכבוד ואף על הקנאה שרכש לג'ובס, בעיקר בהקשר של יכולתו של ג'ובס לשלהב קהל.

בראיונות שונים גייטס כינה את ג'ובס "מכשף", שידע לעורר מוטיבציה כאשר דיבר מול קהל המעריצים שלו, בזכות הכישרון הטבעי שלו לשבות אותם, גם אם המוצר אותו מכר להם לא היה טוב כמו יכולת הביטוי וההופעה המהפנטת שלו.

טים קוק, המנכ"ל הנוכחי של אפל, אותה הוריש לו ג'ובס לפני מותו, מודה שאף על פי שבילה 14 שנים לצדו של ג'ובס ולמד ישירות ממנו את העבודה - כאשר הגיעה העת להחליף את ג'ובס בתפקידו כמנכ"ל, הוא לא הרגיש מוכן.

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Shutterstock, John Gress Media Inc
 טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Shutterstock, John Gress Media Inc

קוק תיאר את הבדידות שחש עם מותו של המנטור שלו, וסיפר שהחוויה לימדה אותו את ההבדל בין נכונות למוכנות. השיעור שלמד קוק מהחוויה שלו בתור היורש של ג'ובס היא שאפשר להיות מוכן, אבל לא להרגיש ככה - וזה בסדר. האומץ מגיע עם האתגר, התקווה והחזון מגיעים עם חוסר הוודאות.

מג ויטמן, הנשיאה והמנכ"לית של חברת HP, סיפרה גם היא שג'ובס השאיר חותם על תפיסת המנהיגות העסקית שלה. מה שלקחה ויטמן מג'ובס הוא הגישה העיצובית שנקט בה, והיא אולי המורשת הגדולה ביותר שהשאיר ג'ובס על העולם הטכנולוגי. העיצוב הייחודי של מוצרי אפל מייצג את התפיסה של ג'ובס שחותרת אל הפשוט, שעשוי להיות לעיתים מאתגר יותר מאשר המורכב. ויטמן אמרה שלמדה מג'ובס שיעור על חשיבותו של עיצוב המוצר, שהוא אחד מסימני ההיכר של ג'ובס ואפל.

מג ויטמן, הנשיאה והמנכ''לית של HP / צילום: Associated Press, Richard Drew
 מג ויטמן, הנשיאה והמנכ''לית של HP / צילום: Associated Press, Richard Drew

ג'וני אייב הוא המעצב הראשי של אפל. בהלוויה של ג'ובס, אייב ספד לחברו הקרוב, ואמר כי הדבר הגדול ביותר שהשאיר ג'ובס אחריו הוא האופן שבו הוא ראה את העולם. אייב ציין שג'ובס שהוא היה האיש הסקרן ביותר שפגש - סקרנות שלא נפגעה על ידי הידע העצום והניסיון הרב שרכש. אייב סיפר שהסקרנות של ג'ובס הייתה חלק חשוב מאוד בהצלחה שלו, שהניעה אותו לצאת מאזור הנוחות ולרצות ללמוד ללא הפסקה, משהו שהיה חשוב לו יותר מאשר להיות צודק ובטוח.

אלון מאסק דיבר על יכולותו של ג'ובס למשוך ולעורר מוטיבציה אצל אנשים. השפעתו של ג'ובס על אנשים - על קהל מאזינים, על העובדים שלו, על הסגנים והמתחרים שלו - היא עוד אחד מסימני ההיכר שלו. מאסק, מנכ"ל ומייסד טסלה, צייץ בחשבון הטוויטר שלו משאלה: לזכות בהזדמנות לדבר עם ג'ובס.

כמובן שהמשאלה בלתי אפשרית, לא בחיים האלה, אבל היא ממחישה את הערצתו של מאסק לג'ובס, שלעיתים קרובות עומדים בהשוואה זה מול זה, על בסיס השאפתנות יוצאת הדופן שלהם ויכולתם המשותפת לחלום ולעשות את הבלתי אפשרי. נוסף לזה, מאסק מספר על ההשראה שעורר בו ג'ובס עם האופן שבו הוא מתייחס לעובדים שלו, ההשקעה בהם והנאמנות, ועם יכולתו לגייס אנשים מצוינים וכישרוניים שיתרמו להגשמת החזון שלו ולעורר בהם מוטיבציה. עבור מאסק, היכולת הזאת קריטית להצלחה של כל עסק, מקטן עד ענק, משום שהוא רואה כל עסק כאסופה של אנשים שמתכנסים יחד למטרה משותפת.

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
 אלון מאסק / צילום: Shutterstock

בוב איגר, יו"ר ומנכ"ל דיסני, התייחס אל ג'ובס כאיש חזון ומורה דרך, מלבד היותו חבר קרוב שלו. כמו אחרים, איגר הזכיר את יכולתו של ג'ובס לראות רחוק, לזהות פוטנציאל במקומות שאף אחד אחר לא ידע, לקחת סיכונים גדולים כדי להגיע למקומות רחוקים וגם למכור אותם, עטופים באופטימיות, למי שלא היה מצליח לראות רחוק כל כך בלעדיו.